Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz Laboratoryjny 0-30V 20mA/3A

michal.rogaczewski 13 Wrz 2008 15:30 11077 17
  • Zasilacz Laboratoryjny 0-30V 20mA/3A

    Witam

    W związku na zapotrzebowanie (trwające od około roku :)) na zasilacz z płynną regulacją napięcia i prądu postanowiłem zrobić zasilacz znany już chyba wszystkim, Elektronika powstała ze 4-6 miesięcy temu, trafo było 50W, i była w paskudnej, 2 razy za dużej obudowie (ten kloc na którym leży na 2 zdjęciu). Zasilacz oprócz regulowanego napięcia 0-30V posiada jeszcze 2 stabilizatory (są to 78S05 i 78S12) 5V i 12V 2A zasilane z osobnego trafa (z tego trafka zasilam tez miernik). W planach dołożenie drugiego 2n3055 i zwiększenie ograniczenia do 4A (trafo ma 120W). Wiem, wiem oczywiście jest "letki" syf z kabelkami ale ciut dużo mi ich wyszło, ale plusem jest to że termogluta użyłem tylko do wyświetlacza i zabezpieczenia 2 dodatkowych stabilizatorów :), okienko na LCD wyszlo mi niestety 2mm za szerokie i są przerwy po obu stronach wyświetlacza po około 1mm :|. A panelu nie ma i nie będzie :P, bo i tak tylko ja z tego korzystam a nawet ładnie mi się udało wyciąć wszystkie otwory (dremel rlz :P),
    Koszty... (niestety :()
    trafo - 50zł
    obudowa - 12zł
    elektronika zasilacza - 20zł
    Miernik - 20zl
    Reszta - ze 20zł
    ______________________
    razem: 122zł

    Ale i tak kupowałem tylko trafo i obudowę bo resztę części miałem :)

    Fotki jakieś:
    Zasilacz Laboratoryjny 0-30V 20mA/3A
    Zasilacz Laboratoryjny 0-30V 20mA/3A
    Zasilacz Laboratoryjny 0-30V 20mA/3A



    p.s. trafo takie drogie bo za późno sie skapowałem że to jest trafo do audio :P (ekran dookoła trafka)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    Offline 
    michal.rogaczewski napisał 1394 postów o ocenie 54, pomógł 94 razy. Mieszka w mieście Słupca. Jest z nami od 2006 roku.
  • #2
    nowy12
    Poziom 10  
    Witam, fajny zasilacz jak możesz wrzuć schemat miernika. Pozdrawiam
  • #3
    szczur889
    Poziom 11  
    Witam
    Zasilacz fajny tylko:
    1) jak na moje oko, to radiator ciut przy mały
    2) czy jest jakiś sterownik wentylatorem
    3) skąd jest ten miernik;tzn. jaka strona
    4) czy zamierzasz dać jakieś gałki do potencjometrów
  • #4
    Duch__
    Poziom 31  
    Ja bym zrobił jednak ten panel przedni z opisami. Zniknął by ten źle wycięty otwór pod wyświetlacz, a i estetyka by się całości poprawiła.

    Miernik pochodzi ze strony http://www.elfly.pl/multimetr/multimetr_DIP.htm, czy może sam zaprojektowałeś?
  • #5
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    To tak,
    1. Radiator wystarczający jest, przy ładowaniu akku prądem 1A radiator sobie bez wentylatorka spokojnie dawał radę, z wentylem pewnie te 3-4A uciągnie.
    2. Nie wentylator nie ma sterownika, bo nie ma takiej potrzeby :) jest dość cichy i mi nie przeszkadza jego praca.
    3. Miernik jest z tąd https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic620956.html (najlepsza wersja tego z elfly, wyświetlająca ograniczenie prądowe)
    4. Gałki będa, kiedyś :D


    A panel.... moooże kiedyś :P

    p.s. Duch widze że robiłeś ten sam zasilacz, tylko ty go wcisnąłeś do obudowy od ATX-a
  • #6
    augustinho
    Poziom 11  
    Witam,
    zasilacz spoko, ja bym dorobił panel przedni, ale to w końcu Twoje urządzenie:D. Mam pytanko: Po co dałeś 3 kondensatory na wejściu? W projekcie jest przecież jeden...
  • #7
    Gizmoń
    Poziom 28  
    Zasilacz niezły. Wyjścia 5 i 12V jak w moim zasilaczu. Tyle tylko, że u mnie radiator (taki sam jak tu, długość 10cm, ale czarny) jest obudowany w tunelu powietrznym i ma własny, osobny, wydajny wentylator. Nie ma problemu z przegrzewaniem. Również diody prostownicze - są wlutowane z całymi nóżkami (sterczą nad płytkę) i mają osobne chłodzenie razem z tranzystorem sterującym BD139. Gdy miały krótkie nóżki, pomimo chłodzenia nadawały się do robienia jajecznicy przy 3A.
    Będzie problem z dorobieniem panelu przedniego - musi przykryć całą ściankę przednią, by było ładnie. I ciekawe, jakie gałki zastosujesz, chyba te takie dłuuugie :D
    A naprawdę warto - i łatwiej się kręci, i lepiej wszystko wygląda.

    Proponuję dodać jeszcze wyjścia 24V~ i 12V~ tak jak u mnie - są czasem bardzo przydatne, np. przy badaniu transformatorów sieciowych. Na pierwotne dajesz 24 zamiast 230V~ i jest bezpiecznie a działa (na oscyloskopie wszystko widać).

    PS. A jak jest z przenoszeniem zasilacza? Widzę, że transformator jest przesunięty na bok, co powoduje większe obciążenie nóżek lewej strony. Przez to ktoś nieświadomy chcąc podnieść urządzenie może się niemile zaskoczyć. Konstrukcja niewyważona.
  • #8
    AMON86
    Poziom 22  
    Kolego augustinho łącząc kondensatory równolegle uzyskujesz większą pojemność i zapewne dla tego te trzy kondensatory...michal.rogaczewski <- polecam założyć mały radiator na Q2 bo potrafi się grzać. Tak po za tym zasilacz ok. :)
  • #9
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    To tak, BD135 u mnie sie nie grzeje wcale (nie wiem jakim cudem ale mi to nie przeszkadza :P ) Diody prostownicze mają sie dobrze, grzeją się ale wytrwają (5A w końcu :) ), a gałeczki.... zwykłe kupie, po prostu ośkę dremelem skrócę :) Wiem że że się lepiej "kręci" wtedy, można także dokładniej ustawić napięcie.
  • #10
    kiler129
    Poziom 27  
    Co do miernika to podziel sie plytka w wersji full przewlekanej.
  • #12
    Duch__
    Poziom 31  
    michal.rogaczewski napisał:

    p.s. Duch widze że robiłeś ten sam zasilacz, tylko ty go wcisnąłeś do obudowy od ATX-a


    Prawda, najpierw zbudowałem to:
    Zasilacz Laboratoryjny 0-30V 20mA/3A

    ale następnie przeniosłem się do nowej obudowy i zastosowałem większy radiator:

    Zasilacz Laboratoryjny 0-30V 20mA/3A
  • #13
    telemah
    Poziom 27  
    michal.rogaczewski napisał:
    To tak,
    1. Radiator wystarczający jest, przy ładowaniu akku prądem 1A radiator sobie bez wentylatorka spokojnie dawał radę, z wentylem pewnie te 3-4A uciągnie.
    2. Nie wentylator nie ma sterownika, bo nie ma takiej potrzeby :) jest dość


    1- Nie był bym tego taki pewien :!: przy 1A masz ok 18W mocy strat , przy
    2A będzie już 36W a przy 4A będzie 72 waty CIĄGŁEJ MOCY STRAT ! a to bardzo dużo ciepła uważam , że ten mały radiatorek nawet z wiatrakiem ustawiony na full- nie da sobie rady i tranzystor odejdzie do krainy wiecznych łowów. Ja radzę zakupić na aukcji za tzw. grosze procesor pentium 3 lub Xeon przystosowane pod slot1 w wersji z pasywnym chłodzeniem - jest tam naprawdę duży radiator z szerokimi gęstymi żebrami - do tego 2 tranzystory + wiatrak i wtedy możesz być spokojny - sam tak zrobiłem i tranzystory wytrzymują ok 85W mocy strat , warto dodać iż zastosowałem tranzystory typu 2SC w powiększonych obudowach typu MT200. Naprawdę nie warto oszczędzać na chłodzeniu - ja też na początku dałem 1 tranzystor i o wiele skromniejszy radiator i też zakładałem że "jakoś tam wytrzyma" i zawiodłem się - nie wytrzymał.

    2- bardzo dobrze przy takim lichym radiatorku jedynie wiatrak rozkręcony na full ratuje trochę sytuację ale tak jak pisałem przy prądzie 3-4A i on nie pomoże :cry:
  • #14
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    Telemah, swoją drogą to chyba tego zasilacza powyżej 1-2A nigdy nie wykorzystam :P bo mam zasilacze impulsowe typu 24V 20A z przetwornicami step-down które mają także ograniczenie prądowe i regulację napięcia (od około 2.5V do 23V)
  • #15
    Gizmoń
    Poziom 28  
    Cytat:
    1- Nie był bym tego taki pewien przy 1A masz ok 18W mocy strat , przy
    2A będzie już 36W a przy 4A będzie 72 waty CIĄGŁEJ MOCY STRAT ! a to bardzo dużo ciepła uważam , że ten mały radiatorek nawet z wiatrakiem ustawiony na full- nie da sobie rady i tranzystor odejdzie do krainy wiecznych łowów.


    Mam w zasilaczu taki sam radiator, tylko, że czarny i wentylator dmucha wzdłuż niego. Jest wszystko w porządku, przy prądzie 3,55A i napięciu ≈1V (ponad 100W mocy traconej!). Gdy zatkam wentylator, po chwili odzywa się ostrzeżenie o zbyt wysokiej temperaturze radiatora (czerwona lampka + piszczek). Ale szybko cichnie po odetkaniu otworu. Wniosek z tego taki, że chłodzenie spokojnie daje sobie radę. Tutaj jest trochę gorzej (wentylator dmucha na radiator w połowie i nie wzdłuż żeberek) ale pewnie wytrzyma. Jeśli nie, inaczej zamocuj wentylator.
  • #16
    telemah
    Poziom 27  
    Gizmoń napisał:
    Cytat:
    1- Nie był bym tego taki pewien przy 1A masz ok 18W mocy strat , przy
    2A będzie już 36W a przy 4A będzie 72 waty CIĄGŁEJ MOCY STRAT ! a to bardzo dużo ciepła uważam , że ten mały radiatorek nawet z wiatrakiem ustawiony na full- nie da sobie rady i tranzystor odejdzie do krainy wiecznych łowów.


    Mam w zasilaczu taki sam radiator, tylko, że czarny i wentylator dmucha wzdłuż niego. Jest wszystko w porządku, przy prądzie 3,55A i napięciu ≈1V (ponad 100W mocy traconej!). Gdy zatkam wentylator, po chwili odzywa się ostrzeżenie o zbyt wysokiej temperaturze radiatora (czerwona lampka + piszczek). Ale szybko cichnie po odetkaniu otworu. Wniosek z tego taki, że chłodzenie spokojnie daje sobie radę. Tutaj jest trochę gorzej (wentylator dmucha na radiator w połowie i nie wzdłuż żeberek) ale pewnie wytrzyma. Jeśli nie, inaczej zamocuj wentylator.


    Ty chyba nie wiesz ile to jest 100W CIĄGŁEJ mocy traconej osobiście nie wierzę w to że taki radiatorek jest w stanie oddać 100W mocy ciągłej.
  • #17
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    Przyznaje 100W to ten radiator wytraci... ale przy WC... , swoją drogą wentylator "wyciąga" powietrze z obudowy, według mnie tak jest o wiele lepiej niz jakby mial je tam pompować
  • #18
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    Ogłaszam, że zasilacz został "podpicowany" po serii spaleń 2n3055 (4 razy z rzędu, choć i tak tranzystory to były podróbki, ale to nie zmienia faktu że się wściekłem) :P Założyłem drugi taki radiator, z jednym KD503 na pokładzie (drugi taki sam jest na starym) i teraz to..... :) nie do zakatowania (no chyba ze damy max prąd i min. napięcie, ale to prawie każdy zasilacz padnie od przegrzania), jeszcze założę czujnik temp. aby przy 100 stopniach wyłączał wyjście aż do schłodzenia
    Wygląd zewnętrzny zmienił sie niewiele.... 2 łepki śrub na górze obudowy są (drugi radiator przykręciłem do pokrywy zasilacza i dałem trochę dłuższe przewody, aby dało sie bez problemu otworzyć obudowę) a wewnątrz.... tłoczno sie zrobiło :P