Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz stabilizowany 0-30V, 0-3A

ciapciok 08 Jan 2007 13:59 32117 38
Nazwa.pl
  • Zasilacz stabilizowany 0-30V, 0-3A
    Dzisiaj chciałbym zaprezentować zasilacz
    z electronics-labu.

    http://electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

    Wiele konstrukcji bazujących na tym zasilaczu przewinęło się przez DIY.
    W sumie w moim zasilaczu nie stosowałem żadnych
    innowacji. Jedyne co wymieniłem, to:
    - tranzystor 2n2219 na BD139
    - dałem inny tranzystor mocy - BD243
    - jako wzmacniacze operacyjne - 741
    - dodatkowe potencjometry do precyzjnego ustawiania
    napięcia wyjściowego i ogranieczenia prądowego

    Zasilacz zamontowany w obudowie KM-85.

    Woltomierz jest zbudowany na układach:
    - ICL7135 - przetwornik A/D
    - ICM7555(NE555 cmos) - generator taktujący ICL7135
    - ICM7212IPL - sterownik wyświetlaczy LED
    - ICL7660 - inwerter napięcia
    - MAX8069 - precyzyjne źródło odniesienia
    - 4069 - 6 inwerterów CMOS
    - 4081 - 4 bramki AND CMOS

    Schemat woltomierza powstał, poprzez sklejenie kilku
    schematów z datasheetów. Płytki zaprojektowałem w eagle.

    Na układzie ICL7135, można zbudować woltomierz 4,5
    cyfry. Ja zastosowałem tylko 4 cyfry, dokładność dwa
    miejsca po przecinku. Maksymalne napięcie, jakie może
    mierzyć przy tym dzielniku, to 200V, z tym że brakuje
    "pół" cyfry, więc przy napięciu 150V, na wyświetlaczu
    pokaże 50,00V. Oczywiście zasilacz dostarcza tylko ok.
    34V.

    Amperomierz zrealizowałem na... woltomierzu. Mierze
    spadek napięcia na rezystorze pomiarowym R7 (5W
    0,47Ohm) zamontowanym w zasilaczu. Przy prądzie wyjściowym 1A,
    na oporniku powstaje spadek napięcia równy 0,47V, następnie jest
    podawany na dzielnik napięcia 47Kohm/10kOhm (proporcja
    4,7). Na wyjściu więc jest 100mV, woltomierz jest
    ustawiony na napięcie wejściowe 2V. Amperomierz, ze
    względu na brak "pół" cyfry, pozwala na pomiar prądu
    9.999A (100mV na każdy amper). Mierzyć można prądy od
    1mA.

    Zanim zbudowałem wersje finalną, najpierw układ
    zmontowałem na płytce stykowej - jakieś cztery razy :D,
    oprócz tego powstały wersje PCB:

    V1.0 - wersja na PCB jednostronnej, dużo błedów, co
    spowodowało koniecznosć cięcia ścieżek, oraz
    zastosowałem klucze analogowe do przełączania
    podzakresów, które w jakiś niewytłumaczalny sposób nie
    chciały działać

    V2.0 - wersja na PCB jednostronnej, poprawiłem błędy ze
    ścieżkami, natomiast dalej były tam klucze analogowe,
    nie miałem pewności, czy znowu nie będzie z nimi
    problemów, więc nigdy nie powstał projekt na tej PCB

    V3.0 - finalna, tylko dwa błędy na PCB, zastosowałem
    przekaźnik, co wyeliminowało problem z przełączaniem
    podzakresów

    V3.1 - poprawione dwa błędy na PCB, wkrótce będzie w załącznikach

    Kolejnym problemem jaki pojawił się - który nie
    występował w układach na pająku - jest przełącznik trybu
    pracy, woltomierz - amperomierz. W teorii i w układach
    "na pająka" po naciśnięciu przycisku, przełączało sie na
    amperomierz, po kolejnym przyciśnięciu, przełączało sie
    na woltomierz. W wersji finalnej to nie działa, aby
    przełączyć się na amperomierz, trzeba trzymać przycisk.
    To jest przykład złośliwości rzeczy martwych :]
    Schemat tego cyfrowego przełącznika zaczerpnąłem z PE.

    Nie będę szczegółowo omawiać schematu woltomierza, w
    datasheecie do ICL7135 można go znaleźć wraz opisem.
    Jedyne co opisze, to to, co dodałem od siebie:
    IC3F - układ generujący jeden impuls po włączniu
    zasilania - nie zamontowałem tego
    IC3A i IC3B - cyfrowy przełącznik, po chwilowym zwarciu pinów 3
    i 4 w SV8, powinien zmienić się stan na wyjściu - i tak
    powinno pozostać do kolejnego naciśnięcia
    IC3C - negacja stanu wyjściowego przełącznika, dzięki
    temu pali się tylko jedna z diod, albo od V albo od A.


    Czekam na pytania

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    ciapciok
    Level 20  
    Offline 
    Has specialization in: naprawa spawarek
    ciapciok wrote 503 posts with rating 106, helped 3 times. Live in city Opole. Been with us since 2004 year.
  • Nazwa.pl
  • #2
    Nostradamus
    Level 17  
    tylko ten wentylator brzydko się prezentuje ale pozatym wszystko good. Więc 5+/6
  • #3
    Macieks14
    Level 17  
    Fajnie efekt końcowy z opisu wynika ze wkład twojej pracy był ogromny ale jedno pytanko dlaczego zmieniłeś tranzystor mocy? i jak dokładnie możesz ustawiać napięcie i natężenie bo pisałeś że zastosowałeś dodatkowe potencjometry.

    Ogólnie 5/6 a może 5+ :)
  • #4
    androot
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Robie zasilacz z tego samego schematu :) Jako amperomierz i woltomierz zastosuje ATMEGA8 i LCD 2x16. Niepokoi mnie napiecie wyjsciowe 34V. Te wzmacniacze operacyjne (uA741) dlugo tyle nie wytrzymaja.
    Ogolnie wyglada calkiem niezle i widac, ze wlozyles troche swojej pracy w zaprojektowanie woltomierza/amperomierza :) Daje 8/10.
  • #5
    ciapciok
    Level 20  
    Quote:
    dlaczego zmieniłeś tranzystor mocy?


    Ponieważ tranzystor 2N3055 jest w obudowie TO3, a BD243 jest w obudowie TO220 - tą drugą łatwiej zamontować na tym radiatorze z procesora.

    Quote:
    i jak dokładnie możesz ustawiać napięcie i natężenie bo pisałeś że zastosowałeś dodatkowe potencjometry.


    Reg. napięcia: potencjometr na górze jest od regulacji zgrubnej, zmienia sie nim napięcie od zera do maks. Drugi jest od reg. precyzjnej, przy napięciu 5V, ustawionym zgrubnym, po przekręceniu na maksa gałki od precyzyjnego, napięcie wynosi 6,2V, wiec zakres regulacji 1,2. Natomiast przy 10V ustawionym zgrubnym, po przekreceniu precyzyjki na maksa, napiecie wynosi 10,8V. Przy 30V, regulacja zgrubna nie działa. Spowodowane jest to tym, że oba potencjometry są połaczone szeregowo i zmieniając rezystancje zgrubnego, zmieniam prąd płynący przez oba potencjometry, a zmienając prąd, zmieniam maksymalny zakres regulacji drugiego pota. Nie uważam, że to jest wada, z resztą kto potrzebuje dokładnego napięcia 30V ? ;)

    Quote:
    tylko ten wentylator brzydko się prezentuje


    To prawda, jest obskurny, mam go z odzysku, wkrótce wymienie go na jakiś 26dB.

    Pozdrawiam
  • #6
    daniel10
    Level 10  
    ile Cie to kosztowało ??
    mnie się podoba
  • #7
    Macieks14
    Level 17  
    A jakiś schemat tych potencjometrów do regulacji domyślam się jak to wygląda ale nie jestem pewien :)
  • #8
    ciapciok
    Level 20  
    Quote:
    ile Cie to kosztowało ??


    Koszt samego woltomierza waha się w granicach 70zł - jeśli kupujesz wszystkie części... Natomiast sam zasilacz, wraz z 4 potencjometrami za 3,6zł sztuka, to jakoś 25zł. Obudowa 8zł, wiatrak plus radiator ze szrotu, więc tego nie liczę.

    Quote:
    A jakiś schemat tych potencjometrów do regulacji domyślam się jak to wygląda ale nie jestem pewien


    W załączniku jest schemat. Wstaw go zamiast potencjometru od regulacji napiecią, na schemacie z electronics-labu.

    Pozdrawiam
  • #9
    Arkadius3
    Level 16  
    no mnie się nawet widzi :) sam jestem w trakcie wykańczania takiego zasilacza myśle ze jeszcze w tym miesiącu go zaprezentuje na elce chociaż dałem ciała troszke z przednim panelem :( znajdy potencjometrów rzędu 1mm :(


    Ale ogólnie konstrukcja spox :)
  • Nazwa.pl
  • #10
    linx
    Level 21  
    Witam

    Konstrukcja fajna jednak troszkę nie podobają mi się te nie przylutowane nóżki US do punktów lutowniczych. Wiadomo że nie używane, tylko to wygląda tak jakby to było robione w pośpiechu. A przecież można je było ładnie polutować:) Mam jeszcze pytanie: Na jednym ze zdjęć widać taką płytkę z otworkami(testową) jak się to nazywa :?: Przydatne to może być:)
    Ocena 9/10
    Pozdrawiam LinX
  • #11
    lechoo
    Level 39  
    Jak zwykle trochę pomarudzę :)
    Stosowanie tak dokładnego przetwornika pomiarowego (ICL7135) w prostym zasilaczu to fanaberia... Bez odpowiedniej konstrukcji takiego miernika (termostat, elementy o bardzo małym współczynniku temperaturowym) nie uzyskasz dokładności lepszej niż 0,1%.
  • #13
    Duch__
    Level 31  
    Widziałem ten zasilacz dzisiaj na własne oczy i jest naprawde rewelacyjny. Pozdrawiam 10/10
  • #14
    ciapciok
    Level 20  
    Quote:
    Na jednym ze zdjęć widać taką płytkę z otworkami(testową) jak się to nazywa


    Płyta której używam do montowania prototypów, nazywa się breadboard, zwana też płytką stykową. Można ją kupić na allegro.

    Quote:
    nie podobają mi się te nie przylutowane nóżki US do punktów lutowniczych.


    Zbędnych pól lutowniczych, nigdy nie lutuję, w razie demontowania układu, łatwiej go rozlutować :D

    Quote:
    próbowałes rezystory połaczyć kaskadowo wtedy jest lepsza regulacja o ile mi wiadomo.


    Spróbuję połączenia kaskadowego.

    Pozdrawiam
  • #15
    morph13
    Level 25  
    Bardzo ciekawa i ładnie wykonana konstrukcja.
    A jak wiadomo bez dobrego zasilacza "ani rusz" :-).
  • #16
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Witam zasilacz może być tylko ten wiatrak z tyłu sterczy brrrrrr ile razy coć takiego widze to mnie nerwy biorą PAMIĘTAJCIE ŻE WENTYLATOR POWINIEN BYĆ ZAWSZE WEWNĄCZ OBUDOWY Z WYDMUCHEM SKIEROWANYM NA ZEWNĄCZ SKIEROWANYM BEZPOŚREDNIO NA RADIATOR!!!!!!! PO CO??? A NO PO TO ŻE WENTYLATOR MA WIĘKSZĄ SPRAWNOŚĆ KIEDY COŚ CIĄGNIE CZYLI KIEDY MA JAKIEŚ OBCIĄŻENIE CZYLI W TYM PRZYPADKU TZW. WSTECZNY CIĄG PO ZA TYM DUŻO CISZEJ PRACUJE NIE MA CHARAKTERYSTYCZNEGO HUCZENIA POWIETRZA BIORĄCEGO SIĘ Z WIRUJĄCYCH ŁOPATEK WIATRAKA JAK NA MNIE TO 5/5 ZA WIATRAK Z TYŁU
  • #17
    ciapciok
    Level 20  
    Quote:
    WENTYLATOR POWINIEN BYĆ ZAWSZE WEWNĄCZ OBUDOWY


    Wentylator nie jest wew. obudowy, ale co z tego ? Wyciąga gorące powietrze. Nie szkodzi, że tyle odstaje, wkrótce wymienie na nówke, która ma 1cm grubości. Mnie łatwiej było wkleić ramke od radiatora (zdj. nr 7) i do niej przykręcić wentylator, dzieki temu łatwiej wymienić go, jak się zużyje. Wentylator jest bezpośrednio skierowany na radiator - widać na zdjęciu nr 3.

    No i dzięki za wysoką ocene, 5/5, chociaż zazwyczaj stosuje się skalę szkolną lub dziesiętną przy ocenianiu :D

    Pozdrawiam
  • #18
    Niedźwiedź90
    Level 12  
    Świetna robota! Bardzo mi się podoba pomysł i wykonanie. Ludzie pomyślcie, gdyby montować wentyl w środku, obudowa musiała by być dłuższa o jakieś 3 cm, co za tym idzie pewnie i wyższa by była (z reguły są w jakiś proporcjach ;)), fakt lepszy przepływ powietrza... jednak ja mimo wszystko obstaje za małymi gabarytami, teraz jakiś artic cooling, czy inny cichy wiatraczek za grosze i będzie naprawdę nie do pobicia ;] Zastanawia mnie jak wykonałeś panel przedni, z tego co widzę to chyba "wydrapane" otwory w standardowym czarnym plastiku, na to biały samoprzylepny papier i jakaś folia, jednak interesują mnie szczegóły ;) Pozdrawiam.
  • #19
    ciapciok
    Level 20  
    Quote:
    pobicia ;] Zastanawia mnie jak wykonałeś panel przedni, z tego co widze to chyba "wydrapane" otwory w standardowym czarnym plastiku, na to biały samoprzylepny papier i jakaś folia, jednak interesują mnie szczegóły


    Mogłem kupić filtr czerwony do obudodwy KM-85, za 5zł (co przy cenie obudowy 8zł, było nienormalne). Wyciąłem w czarnej pokrywie otwór i tam wkleiłem kawałek filtra czerwonej, wyciętego z większego kawałka. Ładnie wkleiłem cyjanoakrylowym klejem, zeszlifowałem i nałożyłem szpachli. Potencjometry mogłem zamontować na dystansach, ale cena jednego to 80gr, więc zastosowałem śruby z łebkiem trapezowym. Wywierciłem otwory w obudwie, zfazowałem tak, aby zakryć cały łepek, na końcu szpachlowanko :D (zwykłą szpachlą do drewna).

    Rysunek płyty czołowej wykonałem w Corelu. wydrukowałem na papierze samoprzylepnym, następnie wyciąłem litery A i V. Całość zakleiłem folią przezroczystą, po czym wyciąłem okienko pod wyświetlacze oraz otwory pod przycisk, diode (przeciążanie zasilacza), potencjometry i gniazda bananowe.

    Nie zaklejałem czerwonego filtra folią, poniewaz ta folia lekko rozmywa.

    Pozdrawiam
  • #20
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Do ciapciok tu nie chodzi o to gdzie ten wentylator tylko o to że wyciągasz gorące powietrze z obudowy które delikatnie opływa radiator więc jaki tu sens chłodzenia fanem to poprostu mija sie z celem bo fan jest po to żeby zapewnić wymuszony przepływ powietrza na radiator (czyt strymień powietrza) równie dobrze w twoim przypadku sprawdziło by się chłodzenie konwekcjonalne bez wiatraka he he he Taka jest prawda i każdy doświadczony konstruktor zasilacza to samo powie WENT W ŚRODKU RADIATOR NA ZEWNĄCZ... A swoją drogą ciekawe co się stanie jak zasilacz dosuniesz do ściany????? he he he będzie sporo dymu!!!!!!! Pomyśl nad tym...... POZDRO
  • #21
    ciapciok
    Level 20  
    Wzorowałem się na komputerze stacjonarnym, w którym na procesorze jest radiator, a na nim wiatrak - u mnie do radiatora jest przykręcony tranzystor. W obu przypadkach gorące powietrze jest wyciągane na zewnątrz.

    Quote:
    A swoją drogą ciekawe co się stanie jak zasilacz dosuniesz do ściany?????


    Nie dosuwam zasilacza do ściany, żeby go nie spalić. Mogę dać też dystanse na tylniej ściance, które uniemożliwą to.

    Początkowo nie stosowałem wentylatora, przez co cała obudowa była gorąca. Po zamontowaniu wiatraka obudowa jest zimna, dzięki czemu nie zmieniają się warunki pracy woltomierza.

    Pozdrawiam
  • #22
    RadekB86
    Level 14  
    Witam ponownie. Mam pytanie czy zamiast tych 4 diod prostowniczych można by dać zwykły mostek prostowniczy na wejściu (chodzi mi o 1 kostkę ) ;i czy Tr. TS 25/6 będzie się nadawał do tego projektu ponieważ na wtórnym ma napięcia http://www.indel.pl/
    11,7v

    11,7v

    5,2v

    35,0v

    Pytam się ponieważ wskazany jest 24 woltowy tr. Z góry dzięki!!
  • #24
    kamyczek
    Level 38  
    Na wyświetlaczu 33,94V a w tytule 0-30V dla mnie to już początek świadczący o dokładności i wiarygodności projektu. Jak to w reklamie "prawie to nie znaczy to samo ..."

    Dodano po 3 [minuty]:

    Na wyświetlaczu 33,94V a w tytule 0-30V dla mnie to już początek świadczący o dokładności i wiarygodności projektu. Jak to w reklamie "prawie top nie znaczy to samo ..."
  • #25
    androot
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A kto powiedzial, ze napiecie jest od gory czyms ograniczone???
    Jak podasz wyzsze napiecie na wejscie, to i na wyjsciu uzyskasz regulacje do powyzej 30V, ale trzeba pamietac, ze mozna uszkodzic wzmacniacze operacyjne. Polecam LM318 bo mozna podac maksymalnie 40V.
  • #26
    ciapciok
    Level 20  
    Quote:
    Na wyświetlaczu 33,94V a w tytule 0-30V dla mnie to już początek świadczący o dokładności i wiarygodności projektu.


    Mogę ograniczyć napięcie wyjściowe do 30V, montując potencjometr montażowy lub odwijając trochę drutu z uzwojenia wtórnego. Na dzień dzisiejszy, nie widzę takiej potrzeby.

    Pozdrawiam
  • #27
    qbert
    Level 12  
    Przetestowal juz ktos kaskadowe polaczenie potencjometrow? Jestem bardzo ciekaw rezultatow ;)
  • #28
    RadekB86
    Level 14  
    Witam a to dla tych co chcieli by wiedzieć co jest napisane po angielsku na opisie tego zasilacz tekst przetłumaczony Translatorem za błędy nie odpowiadam to wina programu ..:

    Prawo autorskie tego obwodu należy do inteligentnej elektroniki ekwipunku . W tej stronie użyjemy tego obwodu, by dyskutować dla popraw i wprowadzimy jakieś zmiany oparte dalej oryginalne schematyczne.

    Ogólny Description


    --------------------------------------------------------------------------------


    To jest wysoki jakościowy zasilacz z ciągle zmiennym ustabilizowanym przetworzyć regulowanym w jakiejś wartości między 0 i 30VDC. Obwód też wciela elektroniczny ogranicznik prądu wyjściowego ten skutecznie kontroluje prąd wyjściowy od kilka miliamperów ( 2 mA) do maksymalnej produkcji trzech amperów, które obwód może dostarczyć. Ta cecha robi ten zasilacz niezbędny w laboratorium eksperymentatorów jako to jest możliwe, by ograniczyć prąd do typowego maksimum, że obwód pod próbą może nakazać i napędzić to w górze wtedy, bez jakiegoś strachu, że to może zostać uszkodzone, jeśli coś myli się. Był też wizualny znak, który aktualny ogranicznik funkcjonuje, żeby mogłeś widzieć za jednym spojrzeniem, że twój obwód jest przekraczający albo nie jego wstępnie wyznaczone ograniczenia.



    Dane techniczne - Characteristics


    --------------------------------------------------------------------------------

    Dane techniczne

    Voltage wejścia:................ 24 WAKACJI
    Wejście Current:................ 3 ( maksimum)
    Voltage produkcji:............. 0 - 30 V regulowany
    Prąd wyjściowy:............. 3 2 mA regulowany
    Ripple Voltage produkcji:.... 0.01 % maksymalny



    Cechy

    - Zmniejszone wymiary, łatwa konstrukcja, prosta operacja.
    - Napięcie Produkcji łatwo regulowane.
    - Prąd wyjściowy ograniczający z wizualnym znakiem.
    - Kompletna ochrona dostarczonego urządzenia przeciw przez ładunki i błędowi.




    Jak to Works


    --------------------------------------------------------------------------------


    Najpierw, jest obniżający napięcie transformator sieci zasilania z uzwojeniem wtórnym ocenionym o 24 V / 3, który jest łączony przez wejściowe punkty obwodu w szpilkach 1 & 2. ( jakość zapasów przetworzyła będzie bezpośrednio proporcjonalny do jakości transformatora). Napięcie AC uzwojenia wtórnego transformatorów jest prostowane do mostu utworzonego do czterech diody D1 - D4. DC napięcia wziętego przez produkcję mostu jest wygładzone przez filtr utworzony przez kondensator zbiornika C1 i opornik R1. Obwód wciela jakieś unikalne cechy, które robią to całkiem różne od innych zasilaczy jego klasy. Zamiast używania zmiennego przygotowania reakcji, by skontrolować napięcie produkcji, nasz obwód używa stałego wzmacniacza zysku, by dostarczyć napięcia odniesienia koniecznego dla jego stałej operacji. Napięcie odniesienia jest wygenerowane w produkcji U1.

    Obwód działa jak następuje: Dioda D8 jest 5.6 zener V, którego tutaj działa w jego zerowym prądzie współczynnika temperaturowego. Napięcie w produkcji U1 stopniowo powiększa się, aż dioda D8 jest włączony. Kiedy to zdarza się obwód stabilizuje się i napięcie odniesienia Zener ( 5.6 V) ukazuje się przez opornik R5. Prąd, który płynie przez nie wejście odwracające op - ampera jest bez znaczenia, dlatego te sam aktualne strumienie przez R5 i R6 i, ponieważ dwa oporniki mają tę samą wartość napięcie przez dwa z ich szeregowo będzie dokładnie dwa razy napięcie przez każdego. W ten sposób prezent napięcia w produkcji op - ampera ( przypnij 6 z U1) jest 11.2 V, dwa razy napięcie odniesienia zeners. Zintegrowany obwód U2 ma stały współczynnik wzmocnienia w przybliżeniu 3 X, według formułki = ( R11 + R12) / R11 i podnosi 11.2 napięcia odniesienia V do w przybliżeniu 33 V. The uporządkowany RV1 i opornik R10 był użyty do dostosowanie napięć produkcji ogranicza, żeby to mogło zostać zredukowane do 0 V, pomimo jakichś tolerancji wartości innych komponentów w obwodzie.



    Schematyczny diagramm



    klik dla wyższego zdecydowania



    Inna bardzo ważna cecha obwodu, możliwość ma do wstępnie wyznaczony maksymalny prąd wyjściowy, który może zostać pociągnięty od p. s. u., skutecznie przemieniając to z stałym źródłem napięcia do prądu stałego jednego. Aby zrobić temu możliwemu obwód dostrzega kroplę napięcia przez opornik ( R7) który połączony szeregowo jest były z ładunkiem. IC odpowiedzialnej za tę funkcję obwodu jest U3. Wejście odwracające U3 jest ścięty ukośnie o 0 V przez R21. Równocześnie nie wejście odwracające to sam IC może zostać dostosowany do jakiegoś napięcia za pomocą P2.

    Przyjmijmy, że dla danej produkcji kilka wolta, P2 jest ustawiony, żeby wejście IC zostało trzymane o 1 V. If ładunek jest powiększony napięcie produkcji będzie trzymane stały przez sekcję wzmacniacza napięciowego obwodu i obecności R7 szeregowo z produkcją będą mieli bez znaczenia skutek, ponieważ z jego wartość dolna i, ponieważ z jego miejsce na zewnątrz pętla sprzężenia zwrotnego obwodu sterującego napięcia. Kiedy ładunek jest trzymany stały i napięcie produkcji nie jest zmienione obwód jest stały. Jeśli ładunek był powiększony, żeby kropla napięcia przez R7 była większy niż 1 V, IC3 jest zmuszony do działania i obwód jest przesunięty do trybu prądu stałego. Produkcja U3 jest łączona do nie wejście odwracające U2 przez D9. U2 jest odpowiedzialny za kontrolę napięcia i, ponieważ U3 jest łączony do jego wejścia drugiego może skutecznie przekroczyć jego funkcję. Co zdarza się jest, że napięcie przez R7 jest monitorowane i nie jest pozwolone, by powiększyć się ponad wstępnie wyznaczoną wartością ( 1 V w naszym przykładzie) przez zmniejszanie napięcia produkcji obwodu.

    To jest w rezultacie sposób utrzymywania stała prądu wyjściowego i jest tak dokładny, że to jest możliwe do wstępnie wyznaczony aktualne ograniczenie do tak niskiego jak 2 mA. Kondensator C8 jest tam, by powiększyć stabilność obwodu. Q3 jest użyty, by jechać ZAPROWADZONY kiedykolwiek aktualny ogranicznik jest aktywowany w porządku, by dostarczyć wizualnego znaku operacji ograniczników. W porządku zrobić to możliwe dla U2, by skontrolować napięcie produkcji w dół do 0 V, to jest konieczne, by dostarczyć przeczącej szyny zapasu i to jest zrobione za pomocą obwodu dookoła C2 & C3. Ten sam przeczący zapas też jest użyty do U3. Jako U1 pracuje pod naprawionymi warunkami to może zostać prowadzeni od unregulated pozytywnej szyny zapasu i ziemi.

    Przecząca szyna zapasu jest wyprodukowana przez prosty obwód pompy napięcia, który jest ustabilizowany za pomocą R3 i D7. W porządku uniknąć niekontrolowanych sytuacji przy wyłączeniu jest protekcyjny obwód zbudowany dookoła Q1. Skoro tylko przecząca szyna zapasu załamuje się Q1 usuwa wszystką jazdę do sceny produkcji. To w rezultacie przynosi napięcie produkcji, by wyzerować skoro tylko AC jest usunięty ochraniając obwód i urządzenia były człowiekiem sukcesu do jego produkcji. Podczas normalnego operacja Q1 jest nie zbliżony za pomocą R14 ale kiedy przecząca szyna zapasu załamuje się tranzystor jest włączony i przynosi produkcję U2 niskiego. IC ma wewnętrzną ochronę i nie może zostać uszkodzony z powodu tego efektywnego krótkiego circuiting jego produkcji. To jest wielka korzyść w doświadczalnej pracy, by być w stanie się, by zabić produkcję zasilacza bez musienia czekać na kondensatory ropieć i jest też dodana ochrona, ponieważ produkcja wiele ustabilizowanych zasilaczy skłania się, by podnieść się momentalnie w wyłączać z katastrofalnymi skutkami.



    Konstrukcja


    --------------------------------------------------------------------------------



    Przede wszystkim rozważmy kilka podstawy w budowaniu elektronicznych obwodów na drukowanej płycie układu. Deska jest sądzona o cienkim materiał izolacyjny odziany z cienka warstwa przewodzącej miedzi, która jest ukształtowana w takiej drodze jako utworzyć koniecznych dyrygentów między różne komponenty obwodu. Użycie właściwie zaprojektował drukowaną płytę układu jest bardzo pożądany jako to przyspiesza konstrukcję znacznie i zmniejsza możliwość robienia błędów. Aby ochronić deskę podczas przechowywania składowanie od utleniania i ubezpieczają to dostaje się do ciebie w doskonałym warunku miedź jest cynowany podczas produkowania i jest przykryty z specjalnym lakierem, który ochrania to od dostawania utlenionego jak również robi zlutowywać łatwiejszego.

    Zlutowywanie komponentów do deski jest jedyną drogą, by zbudować twój obwód i z drogi robisz to zależy znacznie twój sukces albo niepowodzenie. Ta praca nie jest nie bardzo trudny i, jeśli trzymasz się kilka reguł powinieneś nie mieć żadnych problemów. Kolba do lutowania, którego używasz musi być świecić i jego władza nie powinna przewyższyć 25 Watts. Wskazówka powinna być piękna i musiała zostać utrzymana czysty o każdym czasie. W tym celu przychodzą bardzo zręczne specjalnie zrobione gąbki, które są trzymane zwilżył i od czasu do czasu możesz wytrzeć gorącą wskazówkę na nich, by usunąć wszystkie pozostałości, które skłaniają się, by zgromadzić się na tym.

    nie układaj dokumentów albo papier ścierny brudna albo zniszczona wskazówka. Jeśli wskazówka nie może zostać wyczyszczona, zastępują to. Są wiele różnych typów lutu w rynku i powinieneś wybrać dobrą jakość jedną, która zawiera konieczny upływ w jego rdzeniu, ubezpieczyć doskonały staw zawsze.
    nie używaj topnika do lutowania miękkiego oprócz tego, który już jest włączony do twojego lutu. Zbyt dużo upływu może spowodować wiele problemów i jest jedno z głównych przyczyn błędu obwodu. Jeśli niemniej jednak musisz użyć dodatkowego upływu, ponieważ to przedstawia się tak kiedy musisz cynować druty miedziane, czyszczą to bardzo gruntownie, gdy kończysz twoją pracę.



    W porządku zlutować komponent poprawnie powinieneś zrobić co następować:


    Wyczyść komponent zaprowadza z małym kawałkiem papieru szmerglowego.

    Zegnij ich w poprawnej odległości od ciała komponentów i wstaw on komponent w jego miejscu na desce.

    Możesz znaleźć czasami komponent z ciężką miarą zaprowadza niż zwykły, to są zbyt grubo, by wejść w dziurach p. c. deska. W tym użyciu przypadku świder mini, by powiększyć dziury nieznacznie. Nie rób dziury zbyt duże jako to będzie robiło zlutowywać trudnego następnie.

    Weź gorące żelazo i umieść jego wskazówkę na składowym prowadzeniu kiedy trzymając koniec drutu lutu w punkcie, gdzie prowadzenie pojawia się od deski. Żelazna wskazówka musi dotknąć prowadzenie nieznacznie ponad p. c. deska.

    Kiedy lut zaczyna utopić się i płynąć czekać, aż to przykrywa równo obszar dookoła dziury i wrzeń upływu i wychodzi od pod lutem.

    Cała operacja nie powinna wziąć więcej niż 5 sekund. Usuń żelazo i pozwól lut, by ochłodzić się naturalnie bez przedmuchu na tym albo ruszania komponentu. Jeśli wszystko zostało zrobione właściwie powierzchnię łącznego musi mieć jasny metaliczny koniec i jego krawędzie powinny gładko zostać skończona na składowym prowadzeniu i szlaku deski. Jeśli lut spogląda apatyczny, pęka, albo ma kształt kropelki wtedy zrobiłeś suchy staw i powinieneś usunąć lut ( z pompą, albo knotem lutu) i ponownie robiłeś to. Uważaj nie przegrzać się szlaki, ponieważ to jest bardzo łatwo, by podnieść ich od deski i rozbij ich.

    Kiedy zlutowujesz wrażliwy komponent, który to jest dobra praktyka, by trzymać prowadzenie z składowej strony deski z parą długi nos szczypców, by nakierować jakieś gorąco, które mogłoby prawdopodobnie uszkodzić komponent.

    Upewnij się, że nie używasz więcej lutu niż to jest konieczne jako prowadzisz ryzyko zwierania ścieżek przyległych na desce, specjalnie, jeśli oni są bardzo blisko razem.

    Kiedy kończysz twoją pracę, odciął nadmiar komponentu zaprowadza i czyścić deskę gruntownie z odpowiedni rozpuszczający, by usuwać wszystkie pozostałości upływu, które mogą nadal pozostać na tym.



    PCB - Connections


    --------------------------------------------------------------------------------






    związki. gif ( 17,8 KB)


    pcb. gif ( 60KB) ( 12,5 cm iksa 8,7 cm)





    układ. gif ( 92KB)





    Konstrukcja (... kontynuował)


    --------------------------------------------------------------------------------


    Jako to jest polecony początek pracujący przez identyfikowanie komponentów i rozdzielanie ich w grupach. Miejsce przede wszystkim wklęsłości dla ICs i szpilek dla zewnętrznych związków i zlutuj ich w ich miejscach. Kontynuuj z opornikami. Zapamiętaj otoczyć kopcami R7 w pewnej odległości od drukowanej płyty układu jako to skłania się, by stać się całkiem gorący, specjalnie kiedy obwód dostarczać ciężkie prądy i tego móc prawdopodobnie uszkodzić deskę. To jest też wskazane, by wsiąść na R1 w pewnej odległości z powierzchni PCB także. Kontynuuj z kondensatorami przestrzegającymi polarności elektrolitycznego i w końcu zlutuj na miejscu diody i tranzystory uważające nie przegrzać się ich i będąc równocześnie bardzo ostrożny, by zszeregować ich poprawnie.

    Wsiądź na tranzystor mocy na heatsink. Aby zrobić to idą za wykresem i pamiętają użyć izolatora miki między ciałem tranzystora i heatsink i specjalnymi pralkami mechanicznymi kłamczucha, by oddzielić śruby od heatsink. Zapamiętaj umieścić etykietkę lutowania na jednej z śrub z strony ciała tranzystora, to będzie używało jako prowadzenie kolekcjonera tranzystora. Użyj małej ilości Compound przenikania ciepła między tranzystorem i heatsink, by zapewnić maksymalny transfer gorąca między nimi i zaciśnij śruby o ile oni pójdą.

    Przymocuj kawałek oddzielonego drutu każdemu prowadzeniu uważającemu, by zrobić bardzo dobre stawy jako aktualne, że strumienie w tej części obwodu jest całkiem ciężki, specjalnie między emitującym i kolekcjonerem tranzystora.
    To jest dogodne, by wiedzieć, gdzie będziesz umieszczał każdą rzecz wewnątrz przypadek, który zaakomodować twój zasilacz, w porządku obliczyć długość drutów, by użyć między PCB i potencjometrami, tranzystorem mocy i dla wejścia i przetworzonych związków do obwodu. ( To naprawdę nie ma znaczenia, jeśli druty są dłużej ale to robi schludny projekt, jeśli druty są uporządkowane w dokładnie długość konieczna).
    Łącz potencjometry, ZAPROWADZONY i tranzystor mocy i przymocuj dwie pary zaprowadza dla wejścia i związków produkcji. Upewnij się, że idziesz za diagramem układu bardzo troszczyć się w pełni, ponieważ te związki jako tam są 15 zewnętrznymi związkami do obwodu w sumie i, jeśli popełniasz błąd to może być bardzo trudne, by znaleźć to następnie. To jest dobry pomysł, by użyć kabli różnych kolorów w porządku, by zrobić, że strzelanina kłopotu jest łatwiejsza.


    Zewnętrzne związki są:
    - 1 & 2 wejścia AC, zastępcy transformatora.
    - 3 ( +) & 4 ( -) DC produkcji.
    - 5, & 12 10 do P1.
    - 6, & 13 11 do P2.
    - 7 ( E), 8 ( B), 9 ( E) do tranzystor mocy Q4.
    - ZAPROWADZIŁ powinien też zostać umieszczony na głównym pulpicie przypadku, gdzie to jest zawsze widoczne ale szpilki, gdzie to jest łączone w nie jest numerowany.

    Kiedy wszystkie zewnętrzne związki zostały skończone zrobić bardzo ostrożne badanie deski i wyczyścić to, by przenosić się topnik do lutowania miękkiego pozostałości. Upewnij się, że nie mieć żadnych mostów, które mogą ścieżki przyległe zwarcia elektryczne spięcie i, jeśli wszystko wydaje się być w porządku łączą wejście obwodu z zastępcą odpowiedniego transformatora sieci zasilania. Łącz woltomierz przez produkcję obwodu i warunku zasadniczego transformatora do głównych linii.
    nie DOTYKAJ JAKIEJŚ CZĘŚCI OBWODU KIEDY TO JEST POD WŁADZĄ.

    Woltomierz powinien zmierzyć napięcie między 0 i 30 VDC w zależności od ustawienie P1 i powinien pójść za jakimiś zmianami tego ustawienia, by wskazać, że zmienna kontrola napięcia pracuje właściwie. Zwracanie P2 odwrotnie do kierunku wskazówek zegara powinno zwrócić się PROWADZONEGO, wskazując, że aktualny ogranicznik funkcjonuje.



    Dane


    --------------------------------------------------------------------------------








    Dostosowania


    --------------------------------------------------------------------------------


    Jeśli chcesz produkcję twojego zapasu, by być regulowany między 0 i 30 V powinieneś dostosować RV1, by upewnić się, że kiedy P1 w jego minimum ustawia produkcję zapasu jest dokładnie 0 V. As to nie jest możliwe, by zmierzyć bardzo małe wartości z konwencjonalnym metrem panelu to jest lepsze, by użyć cyfrowego metra dla tego dostosowania i ustawić to w bardzo niskiej skali powiększyć jego wrażliwość.



    Ostrzeżenie


    --------------------------------------------------------------------------------


    Kiedy używając elektryczne części, posługują się zasilacz i wyposażenie z wielką troską, idąc za bezpieczeństwem standardy jako opisany przez międzynarodowe spekulacje i regulacje.

    OSTROŻNOŚĆ
    To wyrzucać obwodu z siebie główne linie i jest 220 prezentu WAKACJI w trochę jego części.
    Napięcia ponad 50 V są NIEBEZPIECZNE i mogą nawet być ŚMIERTELNE.
    W porządku uniknąć wypadków, które mogłyby być śmiertelny do ciebie albo członków twojej rodziny proszę przestrzegają poszły za regułami:
    - nie pracuj, jeśli ty jesteś zmęczony albo w pośpiechu, kontrola podwójna każda rzecz przed łączeniem twojego obwodu do głównych linii i być gotowy
    - rozłączyć to, jeśli coś spogląda źle.
    - nie dotykaj jakiejś części obwodu kiedy to jest pod władzą.
    - nie zostawiaj głównych linii zaprowadza wystawiony. Wszystka sieć zasilania zaprowadza powinien być zdrowy zostać oddzielony.
    - nie zmieniaj bezpieczników z innymi wyższego oszacowania albo zastępuj ich z drutem albo folią aluminiową.
    - nie pracuj z mokrymi rękami.
    - Jeśli nosisz łańcuch, naszyjniki albo coś, co może wisieć i dotykać wystawioną część obwodu jest ostrożny.
    - ZAWSZE użyj właściwego prowadzenia sieci zasilania z poprawną wtyczką i ziemią twój obwód właściwie.
    - Jeśli przypadek twojego projektu jest sądzony o metalu upewniają się, że to jest właściwie gliniane.
    - Jeśli to jest możliwe użycie transformator sieci zasilania z 1: 1 stosunku, by odizolować twój obwód z głównych linii.
    - Kiedy przetestowujesz obwód, który wyrzuca z siebie główne linie noszą buty z podeszwami gumy, stojakiem dalej sucha nie przewodząca podłoga
    - i trzymaj jedną wręczać twoją kieszeń albo za plecami.

    - Jeśli bierzesz wszystkie powyższe ostrożności zmniejszasz się
    - ryzyka zaczynasz minimum i w ten sposób ochraniasz
    - się i ten dookoła ciebie.
    - Ostrożnie urósł i dobrze oddzielił urządzenie nie tworzą jakiegoś niebezpieczeństwa dla jego użytkownika.
    - STRZEŻ się: ELEKTRYCZNOŚĆ MOŻE ZABIĆ, JEŚLI TY nie JESTEŚ OSTROŻNY.




    Jeśli to nie pracuje


    --------------------------------------------------------------------------------


    Sprawdź twoją pracę dla możliwych suchych stawów, mostów przez ścieżki przyległe albo topnik do lutowania miękkiego pozostałości te zwykle spowodować problemy.
    Sprawdź znów wszystkie zewnętrzne związki do i z obwodu, by zobaczyć, czy jest pomyłka tam.
    - Zobacz, że nie mają żadnych komponentów brakujących albo wstawiają w niewłaściwych miejscach.
    - Upewnij się, że wszystkie spolaryzowane komponenty zostały zlutowane właściwy sposób zaokrąglają się. - Zrób pewny zapas ma poprawne napięcie i jest były człowiekiem sukcesu właściwy sposób zaokrąglają się do twojego obwodu.
    - Sprawdź twój projekt dla wadliwych albo uszkodzonych komponentów.



    Katalog części zamiennych


    --------------------------------------------------------------------------------




    R1 = 2,2 KOhm 1W
    R2 = 82 Ohm 1/4 W
    R3 = 220 Ohm 1/4 W
    R4 = 4,7 KOhm 1/4 W
    R5, R6, R13, R20, R21 = 10 KOhm 1/4 W
    R7 = 0,47 Ohm 5W
    R8, R11 = 27 KOhm 1/4 W
    R9, R19 = 2,2 KOhm 1/4 W
    R10 = 270 KOhm 1/4 W
    R12, R18 = 56KOhm 1/4 W
    R14 = 1,5 KOhm 1/4 W
    R15, R16 = 1 KOhm 1/4 W
    R17 = 33 Ohm 1/4 W
    R22 = 3,9 KOhm 1/4 W
    RV1 = 100K uporządkowany
    P1, P2 = 10KOhm linearny pontesiometer
    C1 = 3300 uF / 50V elektrolitycznego
    C2, C3 = 47uF / 50V elektrolityczny
    C4 = 100nF poliester
    C5 = 200nF poliester
    C6 = 100pF ceramiczny
    C7 = 10uF / 50V elektrolityczny
    C8 = 330pF ceramiczny
    C9 = 100pF ceramiczny
    D1, D2, D3, D4 = 1N5402, 3,4 diody 2A - ROZCIĄGNIJ GI837U
    D5, D6 = 1N4148
    D7, D8 = 5,6 V Zener
    D9, D10 = 1N4148
    D11 = 1N4001 dioda 1A
    Q1 = BC548, tranzystor NPN albo BC547
    Q2 = 2N2219 NPN tranzystor
    Q3 = BC557, tranzystor PNP albo BC327
    Q4 = 2N3055 NPN tranzystor mocy
    U1, U2, U3 = TL081, sprawny wzmacniacz
    D12 =led dioda






    -
  • #30
    qbert
    Level 12  
    androot: mam takie samo odczucie...

    a chlopak tak sie nameczyl... :) no ale zeby byc docenionym na elektrodzie to nie wystarczy skopiowac tekst do tlumacza i kliknac w przycisk :)