Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kondensator zmienny (strojeniowy)

kamilsos 25 Maj 2010 16:54 7959 4
  • Kondensator zmienny (strojeniowy)
    Autor podczas budowy tunera antenowego, zdał sobie sprawę iż nie posiada odpowiednich kondensatorów niezbędnych do jego wykonania. Te które posiadał były zbyt małe jak na moc przekraczająca około 100W. Postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i zbudować własny kondensator strojeniowy. David znalazł w Internecie kilka opisów budowy takiego kondensatora po czym stwierdził, że zdobycie niezbędnych materiałów nie powinno sprawić mu problemu. Odwiedził pobliski sklep żelazny aby sprawdzić ceny potrzebnych mu rzeczy. Gruba blacha była zbyt droga, więc zdecydował się na zakup rolki cienkiej aluminiowej blachy do pokrywania dachów. Kolejnym elementem w jaki należało się wyposażyć był gwintowany trzpień metalowy na którym później osadzone będą płytki rotora. Nie mógł dostać podkładek dystansowych więc zamiast nich użył zwykłych nakrętek.
    Użył również nakrętek samo-zabezpieczających do zabezpieczenia i późniejszej regulacji rotora. Jako izolatora i podstawy użył kawałka poliwęglanu, ale w tej roli sprawdzi się równie dobrze wiele tworzyw sztucznych takich jak teflon, nylon, czy też szkło akrylowe. Zalecane tutaj używanie płyt izolatora o grubości nie większej jak 5 mm.

    Wersja Davida kondensatora strojeniowego wzorowana jest na kondensatorze firmy Hammerlund. Posiadał on 25 płytek rotora i 24 płytki statora co dawało mu pojemność maksymalna 450 pF. Jego założeniem jednak było wykonanie kondensatora, który posiadałby 12 płytek rotora jak i statora co w efekcie miało dać estymowaną pojemność w wysokości 220 pF.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Bardzo dużą zaletą używania blachy aluminiowej jest jej łatwość w obróbce. Może być ona cięta bez trudu przy użyciu zwykłych nożyczek.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Podczas wyrabiania płytek, wytnij jedną z blachy i używaj jej jako wzór do wykonania następnych. Dzięki temu wszystkie płytki rotora będą możliwie do siebie podobne.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Wywierć otwory w płytkach z poliwęglanu. Dobrym pomysłem na tym etapie jest położenie płytek na sobie i wywiercenie w nich otworów jednocześnie, co sprawi że umiejscowienie otworów na płytkach będzie jednakowe. Aby wykonać płytkę kontaktową rotora, wytnij kawałek blachy wystarczająco długi aby zakrył on otwór na trzpień rotora. Po tym jak zagniesz ten kawałek blachy na płytce poliwęglanowej wywierć w nim otwór i zabezpiecz blachę nakrętką.





    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Następnie wywierć otwory w płytkach rotora. Jak wcześniej wspomniane należy tutaj wywiercić pierwszy otwór bardzo starannie (możemy użyć punktaka) a później używać tej płytki jako wzoru do przewiercenia następnych.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Weź teraz płytke rotora i płytkę statora. Połóż je na płaskiej powierzchni i spasuj ze sobą. Sprawdź czy pasują do siebie. Następnie przy pomocy taśmy papierowej połącz je tak jak widać to na zdjęciu.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Na płytki poliwęglanowe połóż złączone ze sobą płytki statora i rotora. Ustaw je tak aby otwor płytki rotora i otwór na trzpień rotora były w jednej płaszczyźnie. Następnie zaznacz na płytkach statora miejsce na otwory przy pomocy markera.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Oderwij od siebie wcześniej przyklejone płytki statora i rotora. Weź płytkę rotora i wywierć w niej otwory które wcześniej zaznaczyłeś. Mając przewierconą płytkę statora użyj ją jako wzór do przewiercenia reszty płytek.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Utnij gwintowany trzpień na odpowiednia długość. Dla 12 płytek długość trzpienia powinna wynosić około 10 cm. Przymocuj je do płytek poliwęglanowych przy pomocy nakrętek zostawiając odpowiednią ilość miejsca na rotor.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Rozpocznij nawlekanie płytek statora. Staraj się zachować jak najmniejszy dystans między poszczególnymi płytkami, usuwając wszelkie załamania i pofalowania.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Podczas montażu płytek statora nakręcaj nakrętki ręcznie. Zbyt duża siła docisku może spowodować zniekształcenia blachy.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Gdy stator jest gotowy, możesz przystąpić do montażu rotora. Zainstaluj na końcu trzpienia nakrętkę samo-zabezpieczającą. Miedzy płytkami rotora używaj zwykłych nakrętek.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Zabieg ten utrzyma pierwszą nakrętkę pozwalając na mocne dokręcenie pierwszej płytki. Później zostanie również użyty do regulacji oporu obracania rotora.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Budowa dobiega końca. Przytrzymaj wykonany rotor i wprowadź trzpień w płytki poliwęglanowe przy użyciu dwóch teflonowych podkładek. Zabezpiecz rotor samo-zabezpieczającą nakrętką. Jeżeli rotor obraca się zbyt łatwo można zwiększyć opór obracania poprzez dokręcenie nakrętki samo-zabezpieczającej rotora.

    Kondensator zmienny (strojeniowy)

    Kondensator jest gotowy.

    Źródło: http://www.eham.net/articles/5217


    Fajne! Ranking DIY
  • #2 25 Maj 2010 22:46
    mleczarz
    Poziom 15  

    Podobny patent jest na stronie SM0VPO tylko że on użył laminatu. W najbliższe wakacje planuje trochę powalczyć z budową skrzynki antenowej i zamierzam przetestować też kondensator zbudowanyna zasadzie pręta wkręcanego w rurę. A ten tutorial całkiem niezły. Jaki jest orientacyjny koszt takiego agregatu?? Jakich wzorów używałeś?

  • #3 25 Maj 2010 23:09
    pipałosia
    Poziom 25  

    Szkoda że ten na zdjęciach to nie twój ,ciekawy jestem jak wygląda w twoim wykonniu.

  • #4 26 Maj 2010 01:51
    vorlog
    Poziom 33  

    pipałosia napisał:
    Szkoda że ten na zdjęciach to nie twój ,ciekawy jestem jak wygląda w twoim wykonniu.

    Ano, bo ten "projekt" wygląda na przetłumaczenie strony z linka wraz z przeklejeniem zdjęć. Autor "projektu" uzyskał, jak mniemam, zgodę rzeczywistego twórcy?
    http://www.eham.net/articles/5217 napisał:
    Rather than use Anwar's measurements, I modeled my capacitor on the Hammerlund. Since it was 25 plates on the rotor and 24 plates on the stator, rated at 450pf, I figured that 12 rotor and 12 stator plates would give me something on the order of 220pf.

    Ciekawe, obaj mieli te same wymagania co do parametrów... :)
    V.

  • #5 07 Lis 2011 09:55
    dydelf
    Poziom 11  

    Według mnie nie jest to dobry projekt.
    Największym kłopotem będzie styk z rotorem.
    Dużo lepszym rozwiązaniem jest wykonanie kondensatora motylkowego.
    Nie wymaga podłączenia przewodów do części ruchomych. Rotor jest izolowany, więc bezpieczniejszy przy większych napięciach.