Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dwuetapowe otwieranie zamka centralnego

darekk 15 Paź 2004 15:46 4408 4
  • Układ umożliwia otwieranie tylko zamka drzwi kierowcy lub wszystkich zamków.
    Został przetestowany z alarmem Scorpion2000 ZM1A, który przy krótkim nacisnięciu przycisku na pilocie nie pika syreną. Natomiast przy dłuższym naciśnięciu przycisku pilota następuje najpierw piknięcie syreny i dopiero wtedy otwarcie centralnego zamka.
    Należy rozciąć wiązkę dochodzącą z siłowników w sposób przedstawiony na rysunku poniżej iwstawić tam układ z tranzystorem MOSFET.
    Układ działa w taki sposób , że piknięcie syreny (czyli wysterowanie wyjścia syreny na +12V) ładuje kondensator C1, co powoduje otwarcie tranzystora T1 i umożliwia otwarcie 3 pozostałych zamków. Dzięki rezystorowi R1 następuje rozładowanie C1 po około 2 s i o następnym cyklu otwarcia znowu zadecyduje użytkownik.
    Przy zamykaniu następuje zamknięcie zawsze wszystkich zamków dzięki wbudowanej w strukturę tranzystora T1 diodzie.
    Rezystor R3 powinien być drutowy o mocy minimum 6W

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    darekk
    Poziom 11  
    Offline 
    Specjalizuje się w: kajaki, rowery
    darekk napisał 45 postów o ocenie 1, pomógł 1 razy. Jest z nami od 2002 roku.
  • Osprzęt kablowy
  • #2
    dwitek
    Poziom 12  
    Bardzo przydatna rzecz - wydłuża trwałość siłowników c.z., gdy często jeździ samchodem sam kierowca. Takie właśnie rozwiązanie stosuje od kilku lat m. in.: VW (Audi, Seat i Skoda) w swoich samochodach wyposażonych w centralny zamek.
  • Osprzęt kablowy
  • #3
    Stefanek1
    Poziom 26  
    Do autora.
    Nie wiem, gdzie jest ten rysunek pobnizej, jeśli można proszę o namiary lokalizacji.
    pozdr.

    Dopis. O sorry,Pojawił mi się dopiero teraz.
  • #4
    Jurgen40
    Poziom 16  
    Nikt nie zapytał o moc rezystora R3 . Może ktoś poda , aby niepotrzebnie nie palić biednych R o małej mocy .
  • #5
    darekk
    Poziom 11  
    poprawiłem pdf i dopisałem tam ,że rezystor R3 powinien być drutowy minimum 6W.
    W zasadzie powinno obyć się bez niego, bo IRF640 wytrzymuje stale 18A a w impulsie nawet 72A, oczywiście w impulsach. Problem jest głównie w momencie gdy siłowniki już się zaknęły, a nadal są sterowane. Trwa to krótko, i prąd powinny ograniczyć przewody doprowadzające zasilanie do silowników, jak i rezystancja wewnętrzna silników siłowników.
    Dla pewności jednak proponuję stosować ten rezystor. Może być w zakresie 0.5 do 1 ohma.

    Najważniejszym zabezpieczeniem tranzystora są diody zenera D1 i D2, co sprawdziłem osobiście, bo złącze Vgs ma tylko +-20V i po 3,4 otwarciach-zamknięciach ulega przebiciu i wtedy nie otwierają się trzy pozostałe zamki.