Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla.

kaytec 21 Lut 2011 15:13 14165 21
  • MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla.

    MotoVT to proste urządzenie do zrobienia w domowych warunkach, wskazujące napięcie akumulatora, temperaturę silnika oraz temperaturę powietrza. Głównym założeniem przy budowie, było osiągniecie jak najbardziej "fabrycznego" wyglądu przy jak najmniejszym koszcie. Sercem układu jest mikrokontroler Atmega8, który zajmuje się sterowaniem siedmosegmentowego wyświetlacza LED i odczytem wszystkich parametrów.

    Urządzenie zostało wykonane metodą płytka-pająk, składa się z dwóch rozłącznych modułów. Wyświetlacza i części z mikroprocesorem.


    MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla.

    Początkowo stabilizator zamontowany był na płytce, potem przeniosłem go wewnątrz obudowy zegarów. Przy 15V jest delikatnie ciepły, mały aluminiowy radiator idealnie rozprasza ciepło, jest go dużo mniej niż np. od żarówek podświetlających zegary. Do pomiaru temperatury płynu chłodzącego wykorzystałem istniejącą instalację, wymagało to najpierw zbadania charakterystyki czujnika temperatury w zależności temperatura - wartość ADC. Płytka wyświetlacza zostało przymocowana za pomocą czarnego silikonu, pełni to funkcję uszczelnienia oraz tłumienia wibracji. Przycisk do sterowania został zastąpiony zamiast fabrycznego przycisku startu, dwoma mikro przełącznikami, fabryczny uległ uszkodzeniu, więc i tak konieczna była wymiana.


    Link


    Schemat:
    MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla.

    Program w załączniku.

    Jeśli podoba Ci się urządzenie, proszę kliknij przycisk fajne!
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    kaytec
    Poziom 20  
    Offline 
    kaytec napisał 469 postów o ocenie 300, pomógł 6 razy. Mieszka w mieście Olsztyn. Jest z nami od 2005 roku.
  • #2
    Duch__
    Poziom 31  
    Mała propozycja co do pomiaru przez ADC. Zastosuj pomiar w pętli FOR... NEXT np. 10 razy, a następnie oblicz średnią z pomiarów. Wyniki nie będą tak latały. Co do filmiku dodaj proszę jakieś dymki informujące jaka wartość jest prezentowana na wyświetlaczu, bo trudno się połapać. Estetyka na wysokim poziomie!
  • #3
    -XantiO-
    Poziom 21  
    Witam mam zamiar budować podobny projekt i mam pytanie czy była by możliwość udostępnienia wsady do megi? Z góry dzięki
  • #4
    kaytec
    Poziom 20  
    @Duch__ - na akumulatorze nie ma takich objawów, tutaj było to zasilane z zasilacza sieciowego z prostownikiem jedno-połówkowym, na zasilaczu stabilizowanym też nie ma takich objawów.

    Co do podprogramów co jest co to:
    1.Napięcie w Voltach ( dokładnośc do 0.1V)
    2.Temperatura płynu chłodzącego w stopniach Celsjusza (dokładność do 1°C)
    3.Temperatura powietrza w stopniach Celsjusza (dokładność do 0.5°C)
    4.Wygaszony ekran.

    Przyciśniecie przycisku powoduje przejście do kolejnego podprogramu.

    @-XantiO- w załączniku wsad do Atmegi8 8Mhz zewnętrzny kwarc.
  • #5
    krystian08
    Poziom 16  
    Bardzo ładnie ci to wyszło, jak fabryczny wyświetlacz. Uśredniasz pomiary z ADC czy dajesz bezpośrednio na wyświetlacz? Zamontowałeś już układ w motocyklu? Jeśli tak to czy Atmega nie "głupieje" z powodu zakłóceń z instalacji?
  • #6
    kaytec
    Poziom 20  
    Daję bezpośrednio z ADC (tylko po przeliczeniu). W Motocyklu jest zamontowane, aczkolwiek moto nie był jeszcze w tym sezonie odpalany. Więc nie wiem jak to będzie się zachowywać. Kondensatory przy stabilizatorze powinny wystarczyć.
  • #7
    tom1eczek
    Poziom 20  
    ja musiałem zmienić świecę na taką samą tyle że z rezystorem przeciwzakłóceniowym. Było to dawno jak jeszcze singlem w 2T latałem tak to wyglądało i było zintegrowane z podświetleniem led. miało temperaturę silnika, otoczenia (na zimę w sam raz:) woltomierz, sterownik wiatraka chłodnicy, jakiś tam obrotomierz, i bardzo ciekawie zrobiony zegar na "śpiącym" procesorze i przerwaniach, który oczywiście bez podświetlenia dział na wyłączonym zapłonie. Sterowanie trzema guziczkami z tyłu zegarów, tak że rękawiczką się dało. Program w bascomie udało się wyklepać, atmega chodziła na jakimś śmiesznym wewnetrznym taktowaniu 2mhz. miejsce na zewnętrzny kwarc zajął rezonator 32768hz do zegara i stopera:)
    MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla. MotoVT - Wskaźnik napięcia i temperatury do motocykla.
  • #8
    kaytec
    Poziom 20  
    Bardzo fajnie Ci to wyszło. Robiłem testy u siebie na alfanumerycznym wyświetlaczu i niestety czytelność nie była taka jaką chciałem uzyskać. Stąd zastosowanie u mnie siedmosegmentowego LED.
  • #9
    wojto15-05
    Poziom 18  
    Bardzo fajnie Ci to kolego wyszło,
    zastanawiam się czy nie zrobić sobie "kopii" do swojego samochodu, ponieważ takie właśnie opcje by mi wystarczyły.
    Estetyka na bardzo wysokim poziomie, jeśli dołożyłbyś jeszcze jeden wyświetlacz który pokazywał by czy mierzysz temp czy napięcie lub nawet 3 diody i nadrukowane przy nich napisy °C , V to była by fabryka! bynajmniej jak dla mnie.
    Ogólnie bardzo pozytywnie! :)
  • #10
    Duch__
    Poziom 31  
    kaytec napisał:
    @Duch__ - na akumulatorze nie ma takich objawów, tutaj było to zasilane z zasilacza sieciowego z prostownikiem jedno-połówkowym, na zasilaczu stabilizowanym też nie ma takich objawów.


    Nie będę się z tobą kłócił, jednak uważam że lepiej uśredniać wynik (a da rady to zrobić w przerwaniach, tak że wyświetlacz ci nie będzie migał). Zawsze większa pewność i zarazem dokładniejszy pomiar. Lepiej od razu to poprawić niż potem znów demontować cały panel, a podejrzewam że złącza programatora nie wyprowadziłeś na zewnątrz.
  • #11
    kaytec
    Poziom 20  
    Jeśli w moto pomiar będzie skakał, to na pewno uśrednię wynik. Złącza "se" nie wyprowadziłem bo wystarczyło mi to na płytce testowej. W gotowym układzie stosując podstawkę uważam je za zbędne - zwłaszcza w moto gdzie nie ma miejsca na żadne dodatkowe kabelki.

    Pozdrawiam.
  • #12
    Ficu
    Poziom 31  
    Ja mam problem z wariującym wyświetlaczem LCD w skuterze 2T, przy większych obrotach wszystko się krzaczy, nawet pomimo zastosowania kondensatora 2200uF na wejściu i mnóstwo innych od stabilizatora do procesora.
  • #13
    flubber.trip
    Poziom 27  
    U siebie w Jawie 350 też walczyłem z zakłóceniami (wprawdzie nie do uP, a do TTL). Sprawę rozwiązał filtr LC i odseparowanie zasilania układu diodą od reszty instalacji. Pojemność dałem 2x 6800uF + dławik (nie pamiętam jaki) i oczywiście 7805 ;]
  • #14
    Lodoo
    Poziom 15  
    Świetnie wyszło, gratulacje :-) nie ma to jak mały pajączek ;-)
    Mam tylko pytanko - charakterystykę zdejmowałeś jakoś automatycznie czy ręcznie spisywałeś wartości??
  • #15
    kaytec
    Poziom 20  
    Ręcznie spisywałem dla każdego stopnia, grzejąc wodę na małym ogniu. Wartości dla temperatury do 120stopniu spisałem z książki serwisowej yamahy.
  • #16
    misiupan
    Poziom 35  
    Chciałbym zapytać jakie max napięcie na wejściu wytrzymuje procesor przy pomiarze napięcia?. Czy nie obawiasz się że uszkodzisz procesor przy np przepięciu, uszkodzeniu regulatora czy nawet bezpiecznika za akumulatorem?
    Przydało by się jakoś te wejście pomiarowe zabezpieczyć.
  • #17
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Osobiście jestem sceptyczny, co do podawania wartości liczbowych. Eksperymentowano kiedyś z cyfrowymi deskami i okazało się, ze rozpraszają one kierowcę i zmuszają do zastanawiania się nad odczytem parametrów. Natomiast wskazówka na skali intuicyjnie pokazuje, w którym miejscu zakresu jest wartość.
    Po co w czasie jazdy informacja o wartości napięcia, podana co do dziesiątej części wolta? Spokojnie wystarcza informacja: za niskie - w normie - za wysokie. To samo z temperaturą silnika.
    Niemniej projekt wkomponowany w deskę starannie. Choć brakuje tam informacji, np w postaci diod świecących, wskazujących, który parametr jest aktualnie odczytywany. Taka informacja wyeliminowałaby niepotrzebne klikanie, odciągające uwagę od prowadzenia.
  • #18
    kaytec
    Poziom 20  
    @misiupan Napięcie maksymalne 20V - wynika to z dzielnika napięcia. Regulator zrobiłem sam więc nie mam żadnej obawy co do jego uszkodzenia. Można dać dużo większy dzielnik nie 1:4 tylko 1:100, wtedy możemy nawet 500V podłączać, chyba że prawo Ohma nie zadziała ;).

    @Błażej
    Co do wskazówek mam takie samo podejście. Jednak ciężko tutaj było wsadzić jakiś precyzyjny wskaźnik. Informacja o napięciu z dokładnością do 0.1V przydatna dla mnie do dokładnej oceny stanu akumulatora, trochę akumulatorów moto się u mnie przewija, w ten sposób sprawdzam je w praktyce. W samochodzie taki pomiar, może i wystarczy, jednak akumulatory motocyklowe, nie mają takiej samej sprawności, wystarczy trochę nie jeździć, alarm, zapomnieć odkręcić kranik, i możemy już wyciągać akku, pogadaj z motocyklistami, praktycznie każdy miał kiedyś problem z akku. Urządzenie robiłem dla siebie, przy okazji daję je dla innych, jeśli komuś nie pasuje, można zmienić źródła są.

    Piszesz o rozpraszaniu kierowcy, a mówisz że brakuje dodatkowych diód, które de fakto znowu by rozpraszały ;). Podczas jazdy na moto nikogo nie obchodzi napięcie, czy temp, powietrza. Więc nikt nie będzie klikał i patrzył co mu się wyświetla. Włączam zapłon, patrze napięcie, potem klikam jeszcze raz i mam temperaturę silnika i tak przez całą drogę. Nawet jeśli zapamiętanie 4 podprogramów w motocyklu stanowi dla kogoś trudność, to niestety ale zmiana biegów również będzie problemem ;). Jeśli nadal za dużo klikania, nic nie stoi na przeszkodzie dopisać do programu "wait 10" i pozbyć się przełącznika i mamy napięcie przez 10 s. potem temp silnika.

    Co do temperatury silnika, informacja typu za niskie, w normie, za wysokie. Przy docieraniu silnika (W motocyklach praktycznie co 50 000km). Może się okazać ostatnią informacją dla motocykla. Bardzo ważna dla mnie jest temperatura silnika w pierwszych minutach po uruchomieniu, dlatego zrobiłem m.in tak dokładny pomiar.

    Wystarczy dopasować projekt do swoich potrzeb, pomogę jeśli trzeba.
  • #20
    kaytec
    Poziom 20  
    Schemat można zoptymalizować pod kątem płytki, pozmieniać wejścia adc, czy wyjścia zapalające segmenty. Obecny nie jest chyba najlepszy do płytki.
  • #21
    Wrather
    Poziom 12  
    Fajny projekt - chyba pokuszę się zrobię taki wskaźnik do swojego moto :)
    Gdzie będzie umieszczony czujnik temperatury silnika? Chodzi mi o sposób zamontowania - będzie przyklejony do zbiorniczka wyrównującego płyn, włożony do niego czy gdzieś na przewodach przyczepiony?
  • #22
    kaytec
    Poziom 20  
    Jak mówiłem wykorzystany jest fabryczny czujnik płynu chłodzącego, tak jak i fabryczny przewód idący do niego.