Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cięzki rozruch silnika - wyłącza silnikowy.

21 Paź 2012 14:53 6660 34
  • Poziom 18  
    Silnik 30kW, 54A (trójkąt) 1470 obr.

    Wyłącznik silnikowy PKMZ4-58
    Softstart DS7...55
    Silnik napędza wentylator promieniowy.

    Silnik w trakcie rozruchu mimo zastosowanego softstartu pobiera prąd ok. 200A co po około 10s. powoduje wyłączenie wyłącznika silnikowego. Silnik do tego czasu nie zdąży jeszcze osiągnąć obrotów znamionowych.

    Prosił bym o podpowiedz w rozwiązaniu problemu.
    Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 19  
    Sprawdź łożyska czy się nie zatarły i czy się luźno wałek obraca , spróbuj załączyć silnik bez obciążenia .
  • Poziom 18  
    Silnik jest nowy.
    Obraca się lekko. Obraca się jeszcze przez długi czas po próbie rozruchu.
  • Poziom 43  
  • Poziom 18  
    Próbowałem z czasem maksymalnym dla tego softstartu (30s).
    Niestety już dość szybko silnik osiąga duży prąd a rozruch trwa zbyt długo i wył. silnikowy tego nie przetrzymuje.
    Zrobienie przełączania trójkąt-gwiazda to teraz trochę skomplikowana i kosztowna inwestycja. No i przede wszystkim jakby w sprzeczności z ideą zastosowania softstartu.
  • Poziom 21  
    A sam wentylator nie ma jakichś oporów typu zatkane filtry, pozamykane przepustnice? Przekazanie napędu jest przez paski czy wentylator jest na wale silnika?
  • Poziom 18  
    Wentylator jest bezpośrednio na wale silnika.
    Jest to nowa instalacja. Filtry są nowe, czyste.
    Co do przepustnicy - jest takowa w kanale, w tym momencie nie byłem w stanie jednoznacznie stwierdzić jej położenia. Ale próbowałem rozruchu przy jednym i drugim położeniu siłownika przepustnicy. Bez skutecznie.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Specjalista elektryk
    Witam
    No to może banalne pytanie.
    Jak jest ustawiony PKZM4??? Czy aby nie jest na minimum skali? Osobiście wolałbym zabezpieczenie PKZM4-63 (wbrew suwakowi Moellera) gdyż daje możliwość ustawienia 1,1xIn
    Pozdrawiam
    pm001
  • Poziom 21  
    Kolego ale wg. charakterystyki Twojego softstartu przy 30 sekundzie silnik pobiera prąd około 80A także wszystko działa jak powinno, czyli nie działa, chociaż niby Twój wyłącznik jest w dokumentacji do niego, ale może chodzi o inne zastosowanie. Spróbuj użyć NZMN1−M63.
  • Poziom 18  
    INTOUCH napisał:
    Jaka jest charakterystyka momentu obciążenia w trakcie rozruchu?
    Soft- Stary mają taką, wadę, że obniżają moment rozruchowy silnika.
    Polecam lekturę.
    http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/...9c/$file/softstarty%20kompendium%20wiedzy.pdf


    Dzięki za materiał. Już wcześniej zaglądałem do niego.
    Nie potrafię powiedzieć jaka jest charakterystyka momentu obrotowego w tym przypadku.
    Może tu być ten moment obrotowy zbyt niski z powodu samego silnika no i na pewno z racji zastosowania softstartu.

    Ja może zapytał bym jeszcze, czy ktoś ma wiedzę czy zamiast zastosowania wyłącznika silnikowego PKMZ4 korzystniejsze było by zastosowanie innego zabezpieczenia, np. wyłącznika NZMB1-63 lub przekaźnika termicznego np. ZB150-70 ?
    Czy może one mogły by dłużej przeczytać ten prąd rozruchowy ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    pm.001 napisał:
    Witam
    No to może banalne pytanie.
    Jak jest ustawiony PKZM4??? Czy aby nie jest na minimum skali? Osobiście wolałbym zabezpieczenie PKZM0-63 (wbrew suwakowi Moellera) gdyż daje możliwość ustawienia 1,1xIn
    Pozdrawiam
    pm001


    Ustawiony jest na max czyli 58A. Przy czy wyłączenie następuje gdy prąd wynosi jeszcze ok. 200A, czyli na ten moment ta wartość 58 lub 63A chyba jeszcze nie ma znaczenia.

    Dodano po 3 [minuty]:

    jurek84 napisał:
    Kolego ale wg. charakterystyki Twojego softstartu przy 30 sekundzie silnik pobiera prąd około 80A także wszystko działa jak powinno, czyli nie działa, chociaż niby Twój wyłącznik jest w dokumentacji do niego, ale może chodzi o inne zastosowanie. Spróbuj użyć NZMN1−M63.


    Rozminąłem się z kolegi postem.
    Właśnie o to mi chodziło. Ale czy jest szansa na powodzenie tej zamiany. bo to też pewien nie mały koszt ?
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Jeśli pomiar prądu jest prawidłowy i po 30s jest tam 200A to może inne podejście.
    Proponuję zdjąć wiatrak i uruchomić silnik dokonując pomiarów. Jeśli mierzone wartości prądów będą zdecydowanie poniżej nominalnych (silnik pracuje bez obciążenia) nie zostanie nic innego jak kombinować z ciągiem powietrza. Zmieniając ustawienia przepustnicy (ustawienia pośrednie). Tak przy okazji czy moc silnika została przez kogoś przeliczona pod kątem obciążeń układu powietrznego lub poskładano układ i niech się dzieje wola nieba.
    pozdrawiam
    pm001
  • Poziom 30  
    karel47 napisał:
    Nie potrafię powiedzieć jaka jest charakterystyka momentu obrotowego w tym przypadku.

    Ustawienia dla soft-startów są w podanym linku.
    http://www.plcs.net.pl/downloads/moeller/DANE_TECHN_DS7.pdf
    Być może nieodpowiednio ustawiłeś parametry takie jak napięcie początkowe rozruchu, czas rozruchu.

    Jeśli nie pomoże to spróbuj ustawić metodą prób i błędów.
    Tylko nie załączaj zbyt często wentylatora, bo możesz przegrzać soft-start, lub zabezpieczenie przeciążeniowe (termiczne) w wyłączniku silnikowym zacznie zbyt często wyłączać.
  • Poziom 18  
    INTOUCH napisał:
    karel47 napisał:
    Nie potrafię powiedzieć jaka jest charakterystyka momentu obrotowego w tym przypadku.

    Ustawienia dla soft-startów są w podanym linku.
    http://www.plcs.net.pl/downloads/moeller/DANE_TECHN_DS7.pdf
    Być może nieodpowiednio ustawiłeś parametry takie jak napięcie początkowe rozruchu, czas rozruchu.

    Jeśli nie pomoże to spróbuj ustawić metodą prób i błędów.
    Tylko nie załączaj zbyt często wentylatora, bo możesz przegrzać soft-start, lub zabezpieczenie przeciążeniowe (termiczne) w wyłączniku silnikowym zacznie zbyt często wyłączać.


    Znam ten dokument. Tak też na początku ustawiałem jak tu podają. No i próbowałem też innych ustawień
  • Poziom 30  
    Czy wentylator był kupiony fabrycznie z silnikiem?
    Podaj na forum co to za wentylator i jego parametry techniczne, może coś zaradzę.

    Najlepszym rozwiązaniem był by falownik. - Miałbyś wszystko pod kontrolą.
    Jeśli mogę to unikam soft-startów. Zamiast nich daję możliwie najtańsze falowniki.
  • Poziom 18  
    pm.001 napisał:
    Jeśli pomiar prądu jest prawidłowy i po 30s jest tam 200A to może inne podejście.
    Proponuję zdjąć wiatrak i uruchomić silnik dokonując pomiarów. Jeśli mierzone wartości prądów będą zdecydowanie poniżej nominalnych (silnik pracuje bez obciążenia) nie zostanie nic innego jak kombinować z ciągiem powietrza. Zmieniając ustawienia przepustnicy (ustawienia pośrednie). Tak przy okazji czy moc silnika została przez kogoś przeliczona pod kątem obciążeń układu powietrznego lub poskładano układ i niech się dzieje wola nieba.
    pozdrawiam
    pm001


    Instalacja został wykonana zgodnie z projektem, ale nie potrafię zweryfikować jego poprawności.
    Co do kwestii z przepustnicy to jutro jeszcze się jej przyjrzę. W każdym bądź razie znajduje się ona wcześniej przed wentylatorem (jakieś 10m) i jeszcze przed filtrocyklonem, (dodam, że jest to instalacja aspiracji pyłów).
    Przy samym wentylatorze przepustnicy nie ma.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Cięzki rozruch silnika - wyłącza silnikowy. Cięzki rozruch silnika - wyłącza silnikowy.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Silnik jest nowy. Wentylator fabrycznie z silnikiem.
    Jest już zabrudzony, ale to wynika ze środowiska w jakim się znajduje.
  • Poziom 25  
    Witam. Zauważyłem w swojej praktyce, że sofstarty w układach pompowych powodują pobór znacznych prądów w czasie rozruchu, przy małym momencie rozruchowym. Maksymalny prąd jest jednak mniejszy niż w rozruchu bezpośrednim, ale czas znacznie dłuższy. Jako najwygodniejsze zabezpieczenia stosowałem BM-y. Wentylatory o podobnych mocach (75 kW) lepiej startują w rozruchu bezpośrednim, o ile pozwala na to zasilenie z własnej stacji trafo. Mają mniejszy moment oporu w czasie rozruchu z powodu mniejszej masy wirującej. Falowniki zamiast softstartów to większa sprawność, ale znacznie większy koszt.
  • Poziom 18  
    INTOUCH napisał:
    Na stronie 3 pisze jak byk : "Wszystkie wentylatory przystosowane są do zasilania poprzez przemiennik częstotliwości (falownik)"
    http://www.nederman.com.pl/dantherm_pdf/new/wentylatory%20przemyslowe%20podglad.pdf

    Ale to wcale nie oznacza, że muszą być zasilane przez falownik.

    Dodano po 12 [minuty]:

    pm.001 napisał:
    Jeśli pomiar prądu jest prawidłowy i po 30s jest tam 200A to może inne podejście.
    pm001

    Nie nie, prąd po 30s nie jest znany.
    Czas rozruch na soft-starcie jest ustawiony na 30s, ale silnikowy wyłącza go już po ok. 10s.
  • Poziom 43  
    Kolego ustaw , czas rozruchu na 10s. Skoro nowa instalacja to ktoś to projektował, więc zapytaj, albo wezwij elektryka niech pomierzy i osądzi.

    To że pisze że mogą być , to znaczy ze silniki sa pprzystosowane do pracy z falownikami,a nie muszą być zasilane z invertera.

    Pozatym bezwładność wentylatora decyduje o czasie rozruchu. Sam silnik to pojedyncze sekundy przy 30kW.
  • Poziom 43  
    Pytanie do autora które cokolwiek może rozjaśnić: jakie obroty ma gdy jest wyłączany, jaki prąd, lub jakie napięcie daje softstart.

    Czy kiedykolwiek dokonano pozytywnego rozruchu np. dwa rozruchy jeden po drugim powinny pomóc bo układ już ma nie zerowe obroty początku rozruchu.
  • Poziom 43  
    INTOUCH napisał:
    Na stronie 3 pisze jak byk : "Wszystkie wentylatory przystosowane są do zasilania poprzez przemiennik częstotliwości (falownik)"
    http://www.nederman.com.pl/dantherm_pdf/new/wentylatory%20przemyslowe%20podglad.pdf

    A ja mam auto przystosowane do przewozu 5 osób 300kg ładunku. Jeżdzę sam i 20kg bagażu. Czy robie źle?
    Teraz powiedz mi czym może się różnić nawinięcie uzwojenie dla silnika o starcie bezpośrednim,softstartem, a falownikiem?
    Wskarz mi w tej instrukcji że zabrania się dla tego silnika używać sofstart. Bo w instrukcji do samochodu jest napisane co lać do baku. Falownik, softstart można dać do każdego silnika, ograniczeniem jest proces technologiczny dla którego ten silnik jest używany.
    Jak dla mnie co już pisałem zrobić przełącznik trójkąt-gwiazda i wykorzystać ten soft start do rozpędzania. Koszy niewielki stycznik dla tej mocy to wydatek 300-800zł za sztukę( zależy jakiej firmy )+ kawałek przewodu.
    Instalacja nowa i ktoś to zaprojektował podając sposób wykonania więc, jeżeli zostało to poprawnie wykonane to powino działać. Jeżeli jest inaczej trzeba to omówić z projektantem. Czy kolega może to na próbę połączyć w gwiazdę i opisać wyniki?
  • Poziom 18  
    W poniedziałek ew. wtorek zrobię dalsze próby z tym silnikiem i podzielę się spostrzeżeniami.
    Skłaniam się jednak na początek zamienić PKMZ4 na BM-y (100A) i zobaczyć jak dokona się ten rozruch.
    Zrobienie przełączenia trójkąt-gwiazda nie będzie tu takie proste. Silnik znajduje się w strefie EX i nie mogę tak sobie w jego pobliżu zrobić tego układu. Musiał bym to zrobić w szafie która znajdującej się poza strefą, a to jest już 40m przewodu.
  • Poziom 30  
    kkknc napisał:
    A ja mam auto przystosowane do przewozu 5 osób 300kg ładunku. Jeżdzę sam i 20kg bagażu. Czy robie źle?

    Tutaj nie chodzi o to, że nie samochód jest niedociążony, tylko nie właściwe paliwo jest zastosowane do danego napędu, a raczej niewłaściwy napęd do samochodu.
    kkknc napisał:
    Teraz powiedz mi czym może się różnić nawinięcie uzwojenie dla silnika o starcie bezpośrednim,softstartem, a falownikiem?

    A kolega słyszał coś o klasach izolacji, silnika lub silnikach, które są specjalnie produkowane i przystosowane do pracy z falownikami.
    Nie o sam silnik tu chodzi tylko, o gotowe urządzenie, dla którego zastosowanie konkretnego układu soft-start stwarza konkretne problemy.

    Jak by silnik był niedociążony, tak jak samochód którym jeździsz to by nie było takich problemów. Spróbuj przeciążyć samochód i jeszcze zamiast na benzynie jeździć na gazie. Będziesz bał się furmankę wyprzedzić widząc nadjeżdżające z nad przeciwka samochody.

    Dla twojej wiadomości. Różnica między uzwojeniami w silnikach jest większa niż między oponami letnimi i zimowymi w samochodach.
  • Poziom 12  
    Miałem podobny problem z uruchomieniem silnika wentylatora poprzez softstart. Okazało się że przy całkowicie otwartej przepustnicy na ssaniu silnik pobierał ponad 2 krotnie większy prąd. Masz na pewno całkowicie otwartą przepustnice gdzieś na ssaniu.

    Producenci takich zestawów na pewno nie dobierają silnika z dużym zapasem mocy tak aby umożliwić rozruch przy pełnym obciążeniu.

    Sprawdź klapę na ssaniu.
  • Poziom 43  
    INTOUCH napisał:

    A kolega słyszał coś o klasach izolacji, silnika lub silnikach, które są specjalnie produkowane i przystosowane do pracy z falownikami.


    Tak o klasach izolacji coś słyszałem, ale żeby ta konkretnie nadawała się do falownika a tamta nie to już nigdzie się nie doczytałem. Więc konkrety kolego z padaniem źródła, z jakiego to wiozłeś.

    INTOUCH napisał:

    Dla twojej wiadomości. Różnica między uzwojeniami w silnikach jest większa niż między oponami letnimi i zimowymi w samochodach.

    Pytanie nie dotyczyło samochodów, więc konkrety kolego.

    karel47 napisał:

    Zrobienie przełączenia trójkąt-gwiazda nie będzie tu takie proste. Silnik znajduje się w strefie EX i nie mogę tak sobie w jego pobliżu zrobić tego układu. Musiał bym to zrobić w szafie która znajdującej się poza strefą, a to jest już 40m przewodu.

    Więc koszt niewielki w porównaniu tylko do samego silnika, a jak by policzyć całość tej inwestycji to po prostu pomijalny. Coś unikasz odpowiedzi na pytanie o projekt czyżby to własna inwencja?
  • Poziom 30  
    kkknc napisał:
    Więc koszt niewielki w porównaniu tylko do samego silnika, a jak by policzyć całość tej inwestycji to po prostu pomijalny. Coś unikasz odpowiedzi na pytanie o projekt czyżby to własna inwencja?

    Strefa EX to strefa EX a nie żadna własna inwencja, szczególnie w strefie EX.
    Proponuję nie wdrażać żadnych zmian bez uzgodnień z projektantem.
  • Poziom 17  
    ztom_36 napisał:
    Miałem podobny problem z uruchomieniem silnika wentylatora poprzez softstart. Okazało się że przy całkowicie otwartej przepustnicy na ssaniu silnik pobierał ponad 2 krotnie większy prąd. Masz na pewno całkowicie otwartą przepustnice gdzieś na ssaniu.

    Producenci takich zestawów na pewno nie dobierają silnika z dużym zapasem mocy tak aby umożliwić rozruch przy pełnym obciążeniu.

    Sprawdź klapę na ssaniu.


    Potwierdzam doświadczenia kolegi ztom_36

    Cytat ze strony 14 tego dokumentu
    http://www.reitz-ventilatoren.de/public/pdf/pl/01_PB_Produktbeschreibung_polnisch.pdf

    "Wentylatory promieniowe
    mają moment obciążający rosnący w kwadracie ( patrz wykres krzywej momentu obciążającego ). Może to powodować niedopuszczalne
    czasy rozruchu oraz w zależności od sposobu podłączenia elektrycznego ( bezpośrednie lub gwiazda - trójkąt ) problemy z
    rozruchem ( wentylator nie rozpędza się do prędkości nominalnej ). Dlatego też, jeśli to możliwe, wentylatory powinny być uruchamiane
    przy zamkniętej przepustnicy
    ( okrągłej, żaluzjowej lub aparacie kierowniczym )."