Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elmark
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester akumulatorów Magneti - zasada działania

Bredzisław Komoruski 17 Gru 2014 19:52 2829 11
  • #1 17 Gru 2014 19:52
    Bredzisław Komoruski
    Poziom 8  

    Witajcie w samochodzie DAF XF-105 jest problem podobny jak opisuje carrot Link po prostu zbyt szybko rozładowują się baterie na tyle, że już nie zakręci rozrusznikiem. Pierwsze, co mnie zdziwiło napięcie dobija do 27,5-28V nie tak jak powinno (widoczny spadek na włączonych światłach) i teraz nie wiem na ile przyczyna leży w alternatorze (alternator po regeneracji) czy w akumulatorach (mają ok. 1 rok od nowości). Robiłem to już mnóstwo razy i zawsze przyczyna była ewidentna, natomiast tutaj zamieszanie robi mi jeden z akumulatorów, którego napięcie w samochodzie osiąga lekko ponad 15V w czasie ok. 20 minut od rozładowania i potrafi tak w trakcie ładowania spaść do 13V. Nie muszę Wam mówić jak trudne jest to do wychwycenia, więc zdjąłem z niego kilka wykresów, lecz akurat nie miałem szczęścia. Ładowane prostownikiem potrafi osiągać w szczycie do 17V. Mam jeszcze wykresy z prostownika i dla mnie akumulator mógłby nadawać się do reklamacji, ale tutaj reklamacjobiorcą jest serwis daf-a, bo najpierw dają nowe, a potem mierzą stare i chcą zwrotu kasy jeżeli będzie moja pomyłka. Następnie zrobiłem wydruk z testera jak w linku wyżej i od teraz mam mętlik w głowie, bo nie rozumiem jego zasady działania, stąd zasadnicze pytanie.


    Na jakiej podstawie zostaje stwierdzony stan techniczny w procentach ?

    Naładowane w samochodzie.
    1. Dobry - doładuj! Stan techniczny 45%. Stan naładowania 12%. Nap. 11.9V.
    2. Dobry. Stan techniczny 95%. Stan naładowania 100%. Nap. 12.6V.

    Naładowane prostownikiem.
    1. Dobry. Stan techniczny 85%. Stan naładowania 100%. Nap. 12.8V.
    2. Dobry. Stan techniczny 95%. Stan naładowania 100%. Nap. 14.4V.

    Jak to możliwe, że stan techniczny zależy od stanu naładowania.

    0 11
  • Elmark
  • #2 17 Gru 2014 20:57
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Podaj prąd rozruchu nominalny i zmierzony, oraz sparowanie obydwu baterii.

    0
  • Elmark
  • #4 18 Gru 2014 13:11
    Bredzisław Komoruski
    Poziom 8  

    Jakbym miał ładowanie pewne, to można gdybać w ten sposób co nie. Rozładowałem je ponownie i moja pierwsza myśl podłączyć tester na samochodzie co zjechał z drogi, to będzie w miarę wiarygodnie tak sądzę. Bo nie wiedziałem co jest mierzone testerem a teraz już wiem. Akumulator daf genuine 225Ah/1150A. Rozruch prąd ciągły 300A rozruch chwilowy max. 600A. Tylko sęk w tym, że nie wiem czy jest sensowne mierzyć ten prąd rozruchu testerem kiedy ja chciałbym wykazać który akumulator ma w sobie wadę rezystancji wewnętrznej w takiej postaci jak opisałem. Raczej obstawiam przerwę w tym co przyjmuje 15-16V, bo w chwili kiedy wystąpił chwilowy spadek z 15 do 13V zdążyłem złapać za cęgi i wyszło prąd ładowania ok. 10A. Drugi wisi na minusie, a na nim wisi przetwornica 12V-220V. Doprecyzuję jeszcze w czym problem. Kierowca nie może oglądać telewizora tak długo jak wcześniej poza tym samochód lata za granicę. Jak zrobi rundkę, to podam resztę.

    0
  • #5 18 Gru 2014 13:20
    carrot
    Moderator Samochody

    Cytat:
    bo drugi wisi na minusie, a na nim wisi przetwornica 12V-220V

    Jeżeli obciążasz dodatkowo jeden z akumulatorów połączonych szeregowo, to musi go szlag trafić. Ładowanie alternatorem nie jest w stanie wyrównać różnic w stopniu rozładowania obu baterii
    Dlatego akumulatory w ciężarówce muszą być jednakowe i niedopuszczalne jest podłączanie czegokolwiek do jednego z nich

    0
  • #6 18 Gru 2014 13:53
    Bredzisław Komoruski
    Poziom 8  

    To akurat wiedziałem stąd moja propozycja żeby zamienić ją na 24V-220V i tak też zrobię, lecz póki co nie wiem kto tym handluje. Z resztą carrot sam wiesz jak jest nie przetłumaczysz im, bo on ma argument taki, że ma oszczędzać akumulator jak kręci pauzę. Na wykresie widać, że jeden z nich nie ładuje się tak jak powinien.

    Tester akumulatorów Magneti - zasada działania Tester akumulatorów Magneti - zasada działania

    0
  • #7 18 Gru 2014 14:17
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Bredzisław Komoruski napisał:
    bo nie rozumiem jego zasady działania, stąd zasadnicze pytanie

    W załączniku dokumentacja innego testera pracującego w zbliżony sposób.

    0
    Załączniki:
  • #8 18 Gru 2014 15:42
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Cytat:
    bo on ma argument taki, że ma oszczędzać akumulator jak kręci pauzę


    To z tych oszczędności 2 baterie do wymiany.

    Wielu kierowców i mechaników nie rozumie, że podłączanie 12V pod jedną baterię to ewidentna głupota. Od tego są przetwornice 24/12, często będące już zamontowane fabrycznie w pojeździe, a nie wykorzystywane.

    0
  • #9 18 Gru 2014 19:46
    Bredzisław Komoruski
    Poziom 8  

    Słuchajcie więc o to chodzi, że nie wiem na ile ta przetwornica może robić zamieszanie, ale na pewno żre to to nie mało. Z mojego pkt. widzenia CB radia itd. nie są jakimś wielkim problemem, natomiast wyciągarki itp. na pewno bardzo (jak ktoś podłącza dwunastkę do instalacji 24V). Może błędem moim jest, że nie zmierzyłem od razu jakim obciążeniem raczy ona ten akumulator. Po prostu nie mam rozeznania w przetwornicach na 220V. Napięcie jałowe/rozruch baterie naładowane prostownikiem a potem rozładowane światłami 13.3/12.0 12.0/10.5 (ten akurat widać na wykresie), potem naładowane alternatorem 13.2/12.1 12.6/11.3, ładowanie na jałowym po rundce za miasto prawie 26V i tester pokazał wtedy poziom naładowania niecałe 100%. Napięcia z miernika praktycznie pokrywają się z wykresem z tego badziewia.

    0
  • #10 18 Gru 2014 20:33
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    -> Bredzisław Komoruski

    W wielkim uproszczeniu:
    Akumulatory są połączone szeregowo, tzn. przez jeden i drugi płynie taki sam prąd ładowania.
    "Dolny" akumulator ( od strony masy, z niego odbiera się 12V do CB radia, lodówki, telewizora, czy czego tam jeszcze ), jest przeważnie mocno rozładowany, bo z niego bierze sie prąd, "górny" jest naładowany.
    Jak wiesz im bardziej rozładowany akumulator tym większy prąd ładowania przy stałym napięciu.
    Alternator ładuje stałym napięciem 28,4V, a prąd ładowania zależy od naładowania akumulatora - mocno rozładowany duży - duży prąd, mało rozładowany - mały prąd.
    Naładowany "górny"akumulator powoduje, że prąd ładowania jest mniejszy niż potrzeby " dolnego " akumulatora i jest on ciągle niedoładowany.
    Powoduje to szybkie uszkodzenie dolnego akumulatora, górny jest w tym czasie lekko przeładowany.
    Im większe obciążenie pobierane z 12V dolnego, tym szybciej nadaje się na złom.
    I nie pisz, że CB radio to można - jakakolwiek asymetria obciążeń akumulatorów powoduje po dłuższym lub krótszym czasie ich uszkodzenie.
    Dobrą praktyką , w normalnym układzie, jest ładowanie co pewien czas każdego z akumulatorów oddzielnie prostownikiem 12V do oznak pełnego naładowania, wtedy dłużej służą.

    Kto pobiera 12V z akumulatorów w ciężarówce, bardzo często kupuje baterie - PROSTE.

    0
  • #11 18 Gru 2014 21:59
    żałosna udręka
    Poziom 32  

    Aby wynik testu sprawności akumulatora był rzetelny, aku musi odstać swobodnie 24h, a temperatura jego ma wynosić 20°C. Tak w teorii. Tester mierzy stopień naładowania, czyli napięcie i spadek napięcia przy chwilowym obciążeniu. Z tych dwóch czynników przelicza ocenę czy dobry, zły, czy naładować. Obecnie produkowane akumulatory samochodowe są wyłącznie rozruchowymi. Niejednokrotnie tylko kilka głębokich rozładowań powoduję utratę ponad połowy pojemności, a więc złom. Wszystkiemu winne są dodatki pozwalające nie uzupełniać wody i zmowa producentów. Tak jak koledzy wyżej napisali, niesymetryczne obciążanie szeregowych akumulatorów jest niedopuszczalne. Ja doradzałbym zamontować dodatkowy akumulator trakcyjny, albo żelowy ładowany tylko w czasie pracy silnika.

    0