Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

gęstszy olej na lato 10W50 15W60

k52 08 Cze 2015 18:10 5460 13
  • #1 08 Cze 2015 18:10
    k52
    Poziom 32  

    Witam, pytanie jak w temacie.
    Odnośnie tych z wyższą wartością na dodatnie temperatury, bo lata są gorące, stoimy w korkach. Silnik mimo że nie bierze oleju, max to 0,3 l na 15 tys. to jednak leciutko się poci w paru miejscach( pokrywa łańcucha rozrządu).
    Najczęściej lane oleje 10W40 Castrol, a czasem GM, BP, Mobil, Lotos.
    Więc, czy taki bardziej lepki olej 50/60 mniej się rozrzedza w letnie upały ( tak mówią foldery- stabilniejsze smarowanie) i w korkach, ale czy też nieco uszczelnia silnik (bo o to chodzi)?
    Ma ktoś jakieś doświadczenia po zmianie na taki np. 15W50 ,15W60 ?

    0 13
  • #2 08 Cze 2015 18:53
    pitool
    Poziom 29  

    Mam doświadczenie ale w przypadku 5W na 10W,nie była to moja inicjatywa bo klięnt się uparł.Bodajże fiesta 1.4 tdci,ciekła z tak zwanego łączenia bloku.Po zmianie na półsyntetyk ,przestała się pocić.

    0
  • #3 09 Cze 2015 15:43
    k52
    Poziom 32  

    Mnie na pewnym 5W grały hydrauliczne zawory po uruchomieniu, a na niby gęstszym na mrozie 10W już nie :), same oznaczenie 5, 10 to nie wszystko , liczy się firma i dodatki.
    Jednak chodzi mi o opinie i oleje z liczbą 50, 60 :)

    1
  • #4 09 Cze 2015 23:10
    krolszos
    Poziom 7  

    Moim zdaniem, choć mechanikiem nie jestem, tylko kierowcą, który dużo się porusza wolałbym zainwestować i po uszczelniać miejsca wycieku i zostać przy tym samym. Wyprowadźcie mnie z błędu jeśli się mylę. Pozdrawiam

    1
  • #5 09 Cze 2015 23:34
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    60 to turbo benzyna.

    0
  • #6 10 Cze 2015 08:12
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 10 Cze 2015 08:52
    k52
    Poziom 32  

    Panowie, ale czytajcie uważnie, przecież olej to dwa (z tych najważniejszych) wskaźniki . Ten pierwszy przed W to mówiąc potocznie gęstość w niskich temperaturach, a druga cyfra to stabilność oleju w wysokich temperaturach ( pogodowych i pracy silnika) ! Jeden wskaźnik, a drugi ma niewiele ze sobą wspólnego ! Są oleje 5W50.
    georgesgr, przecież dobra płynność w pierwszej cyfrze nie wyklucza wysokiej stabilności w wysokiej temperaturze.
    Sporo aut na różnych wyścigach korzysta z olejów np. 10W50 nawet 5W60.
    Czytałem że stosują " te niby gęściejsze " oleje W50, bo zastosowanie klasycznej 40 może spowodować w wysokiej temp. zerwanie tzw. filmu olejowego, bo olej traci lepkość i smarowalność części ruchomych.

    0
  • #8 10 Cze 2015 11:52
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 11 Cze 2015 14:47
    krolszos
    Poziom 7  

    I tu właśnie się zaczyna w związku z nowymi technologiami schodzimy w coraz to mniej gęste oleje.. Czy to dobrze?

    0
  • #10 23 Cze 2015 23:46
    krolszos
    Poziom 7  

    Właśnie ostatnio z uwagi na czas zrobiłem wymianę oleju. auto zalałem Shell helix 5W30 w nowej technologii pureplus. Powiem tak trochę pojeździłem i silnik wg mnie pracuję odrobinę ciszej.

    0
  • #11 24 Cze 2015 13:30
    k52
    Poziom 32  

    krolszos napisał:
    w związku z nowymi technologiami schodzimy w coraz to mniej gęste oleje.. Czy to dobrze?


    Bo coraz więcej silników jest uturbionych, więc niby tak.
    Z drugiej strony zimy mamy krótkie i mało mroźne więc pęd ku olejom 0W, 5 W jest mocno przesadzony, chyba że ktoś robi krótkie trasy, więc ma rzadki na dzień dobry, tzn. bez nagrzania silnika.
    Z drugiej strony silniki są wysilone, a lata mamy gorące, a trzymamy się drugiej liczby kurczowo na W40 ( Ty zszedłeś na 30). Przebywając na południu Europy zauważyłem że odsetek olejów z liczbą po W np. 50, 60 jest większy niż u nas - bo wiedzą może od lat, że olej 30, czy 40 na długich trasach i w upale nie traci lepkości ( pierwsza liczba typu 5, 10 nie ma tu tak znaczenia ).

    0
  • #12 27 Cze 2015 22:48
    rafal_rx
    Poziom 25  

    Niestety nie, nie i nie. Zmniejszenie gęstości oleju, a więc stosowanie 5W-30, 5W-20, 0W-20 i podobnych jest podyktowane dążeniem do zmniejszenia strat w silniku. A to, wraz z połączeniem z pompą z regulowanym wydatkiem (w niewielkim stopniu, gdzieś w granicach pojedynczych procentów, ale jednak) przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Wszystkie inne problemy załatwia się wymiennikiem ciepła olej - ciecz chłodząca. Dawniej w wysilonych silnikach spotykało się powietrzne chłodnice oleju. Teraz praktycznie zanikły.

    1
  • #13 29 Cze 2015 16:02
    k52
    Poziom 32  

    rafal_rx napisał:
    Dawniej w wysilonych silnikach spotykało się powietrzne chłodnice oleju. Teraz praktycznie zanikły.

    Racja, prawda, były. Teraz tylko w wyczynowych wozach i to nie zawsze, a szkoda bo turbo przecież grzeje. Były pasywne(radiator) i aktywne( przepływ wewnątrz).
    Kiedyś zagranicznym forum widziałem takie pasywne nakładki na filtr oleju, jakby nasuwana rura z wypustkami, coś jak radiator we wzmacniaczu tyle że okrągły nasuwany na wystający filtr.

    0
  • #14 29 Cze 2015 16:14
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Są zestawy dedykowane ale pod tradycyjny filtr, dają naprawdę rade sobie nieźle. Do tego stopnia że mają wbudowane termostaty puszczajce olej w obieg np. przy 110st.

    1