Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Megane I phII 1.4 16V - Awaria elektryki, prawdopodobnie UCH

tsr_v2 22 Cze 2015 13:09 5547 14
  • #1 22 Cze 2015 13:09
    tsr_v2
    Poziom 9  

    Witam szanownych kolegów, mam następujący problem:
    Przedwczoraj w samochodzie padły kierunkowskazy, elektryczna szyba kierowcy oraz ogrzewanie tylnej szyby (osobna dmuchawa - cabrio). Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki w kabinie i wszystkie wyglądały na sprawne więc postanowiłem wyciągnąć UCH żeby sprawdzić jak ma się sprawa wtyków oraz czy nie ma tam wilgoci. Po wyciągnięciu ale bez odłączania nagle coś zagadało bo sprawdziłem i działało wszystko co nie działało wcześniej z tym, że po odpaleniu samochód zgasł po około sekundzie. No i wtedy przestał odpalać na amen (kontrolka immo szybko migała po włączeniu zapłonu). Wziąłem UCH do domu i wysuszyłem oraz wyczyściłem bo były ślady wilgoci. Poprawiłem tez niepewnie wyglądające luty. Po zamontowaniu skrzynki w samochodzie immo działa, centralny zamek także otwiera i zamyka z pilota radiowego, natomiast nie działają kierunkowskazy (a awaryjne owszem), nie opuszcza się szyba kierowcy (podobno tylko nią steruje UCH, reszta szyb bezpośrednio?) oraz ogrzewanie tylnej szyby. Bezpieczniki w kabinie sprawdzone kilkakrotnie, w okolicy akumulatora także jest OK. Podobno w niektórych megane jest trzecia skrzynka z bezpiecznikami ale u mnie jej nie znajduję (podobno od połowy 2001 roku już jej nie ma). Dodam, ze po przełączaniu manetką kierunkowskazów nie słychać żadnych przekaźników, podobnie podczas opuszczania szyby kierowcy, natomiast gdy próbuje ja otworzyć przekaźnik cyka. Stawiam na awarię UCH ale chciałbym się dowiedzieć co dokładnie i ewentualnie naprawić zamiast wymienić cały moduł. Jakieś pomysły?

    Samochód to Megane I ph II 2002 cabrio 1.4 16V, numer UCH 8200029340B

    1 14
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 22 Cze 2015 14:28
    Jurek220
    Poziom 28  

    Jeśli sprawdziłeś dokładnie bezpieczniki, to pozostaje podłożyć inne używane UCH, co rozwieje Twoje wszelkie wątpliwości i pozwoli zaoszczędzić sporo czasu.
    Pozostanie tylko problem z immo.
    Pozdrawiam

    1
  • Relpol
  • Pomocny post
    #3 22 Cze 2015 20:00
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Może by tak posprawdzać zanim się wymieni - np. kierunkowskazy sterowane są masą - zobacz czy na manetce jest masa, zobacz czy jak podasz masę na UCH na wejście sygnału z manetki to czy kierunki zaczną działać.
    Może problem w instalacji a nie w UCH.
    Wymienisz UCH i nie odpalisz auta bo w nim siedzi immo.

    2
  • #4 23 Cze 2015 04:46
    tsr_v2
    Poziom 9  

    Po pierwsze dziękuję za szybkie odpowiedzi.
    Jeśli chodzi o podkładanie innego UCH to wolałbym zostawić to sobie na koniec ponieważ nie mam dostępu do żadnego i musiałbym po prostu kupić drugi, a jeśli to jednak nie to to będzie potem leżeć i się kurzyć.
    O masie nie pomyślałem na początku, to może być chyba dobry trop. Dowiedziałem się od mojej drugiej połowy jak to dokładnie było; Podczas jazdy zaczęły wariować kierunkowskazy czyli w normalnym położeniu manetki załączał się sam kierunkowskaz w lewo lub w prawo i nie dało się wyłączyć, w międzyczasie padły wycieraczki, a następnie ogrzewanie tylnej szyby zaczęło się samo załączać. Gdy włączało się ogrzewanie opuszczała się samoczynnie szyba kierowcy i dało się ją zamknąć tylko po wyłączeniu tego ogrzewania. Później kierunkowskazy już padły na amen.
    I teraz moje pytanie - czy wszystkie te moduły mogą być sterowane jedną masą czy tylko kierunkowskazy? Gdzie szukać podłączenia manetki do UCH, na których pinach?

    Co do immo to najchętniej bym wyrzucił z powodu posiadania tylko jednego kluczyka ale w mojej okolicy nie ma żadnego elektronika, któremu bym to powierzył, a samemu tego nie zrobię chociaż bardzo bym chciał ponieważ nikt nie chce się dzielić wiedzą jakoś w tym temacie. Poza tym z kasą ciężko... Na szczęście podobno wystarczy przelutować procesor z mojego UCH i powinno działać i immo i centralny zamek z pilota.

    1
  • #5 23 Cze 2015 08:39
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Wyjmij UCH i zobacz jak wygląda w środku - UCH powinno być owinięte czarną gumą, ludzie tego nie zakładają a później leje się woda i w środku jest zielono.
    Skoro kierunki same się włączały to masz problem gdzie indziej - zacząłbym od otwarcia UCH i zobaczenia jak ono w środku wygląda.

    -1
  • #6 23 Cze 2015 14:47
    tsr_v2
    Poziom 9  

    Tak jak pisałem UCH już otwierałem i faktycznie były tam ślady wilgoci. Wyczyściłem, wysuszyłem oraz poprawiłem luty tam gdzie wyglądały podejrzanie i po podłączeniu zaczął działać immobiliser oraz centralny zamek z pilota, które padły po wyciągnięciu UCH na zewnątrz, a które działały w czasie wystąpienia pierwszych objawów. Szkoda, ze nie mam żadnego schematu UCH lub chociaż pinoutu bo szybciej bym coś wymyślił (jestem elektronikiem z zawodu), bo wątpię, że padł procesor skoro immo jednak działa, a resztę elementów możnaby chyba spokojnie wymienić?

    P.S. Tak myślałem, ze ta guma, którą znalazłem we wnęce koła zapasowego to osłona skrzynki bezpieczników... Jak wszystko już będzie działać to ją założę.

    0
  • Pomocny post
    #7 24 Cze 2015 16:36
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Jak pamiętam to w prawym rogu obok przekaźników jest układ który steruje kierunkami. Pisałeś że czyściłeś - a patrzałeś jak to wygląda po układami?
    Ja miałem raz tak że pod tym układem było zielono a z wierzchu zbytnio nie było nic widać a kierunki wariowały.

    1
  • Pomocny post
    #8 24 Cze 2015 17:08
    wosda
    Poziom 12  

    a ja wylozyl bym akumulator i bardzo dokladnie wyczyscil styki na glownych bezpiecznikach i mysle ze problem sie rozwiaze najprosciej jest otworzyc schowek rozizolowac kawalek wiazki i tam znajdziemy trzy grubsze czerwone kable nalezy sprawdzic po obciazeniem np zarowka h7 czy jest na nich staly plus jak jest to zostaje tylko uch obiawy ktore opisales mowia o braku zasilania na jednym z plusow

    0
  • #9 27 Cze 2015 16:33
    tsr_v2
    Poziom 9  

    Posprawdzałem przy pomocy żarówki plusy tak jak radził kolega Wosda, wszystkie obecne. Natomiast zwykłym kablem zwierając po kolei styki przekaźników do masy udało mi się zmusić do działania wszystkie przekaźniki, a co za tym idzie wszystkie niedziałające elementy wyposażenia do działania. W załączniku dodaję zdjęcia mojego UCH, na którym popisałem numery 0- 9;

    0 - zamykanie szyby kierowcy,
    1 - otwieranie szyby kierowcy,
    2 - prawy kierunkowskaz,
    3 - lewy kierunkowskaz,
    4 - wycieraczki przód,
    5 - zamknięcie centralnego zamka,
    6 - otwarcie centralnego zamka,
    7 - dmuchawa szyby tylnej,
    8 - nie udało mi się określić funkcji ale przekaźnik 'cyka',
    9 - drugi bieg wycieraczek gdy już są załączone.

    Dodatkowo oznaczyłem sobie miejsca w których występuje 12V.

    Wygląda na to, że gdzieś zaginęła masa. Czy ktoś mógłby podpowiedzieć na którym pinie szukać przejścia do masy samochodu oraz gdzie powinna być obecna w samym UCH? Który układ jest odpowiedzialny za podawanie masy na cewki przekaźników?

    1
  • #10 27 Cze 2015 20:25
    Daro122
    Poziom 29  

    Dwa scalaki w lewym górnym rogu do podniesienia i czyszczenie , złącze nosi ślady zielonego a pod nim też jest scalak .

    0
  • #11 27 Cze 2015 22:25
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Przecież pod tymi układami masz zielono i to nigdy nie będzie działo poprawnie póki tego nie wyczyścisz a nie wiadomo jak jest pod resztą, zaraz okaże się że przelotki już nie spełniają swojej funkcji.
    Procesor chcesz przelutować a nie widzisz tego syfu pod układami?
    Mówiłem już wcześniej o tym małym układzie który zaznaczyłem - on odpowiada między innymi za kierunkowskazy.

    0
  • #12 27 Cze 2015 22:54
    tsr_v2
    Poziom 9  

    Okej, dziękuję za uwagi, oczywiście jesteście bardzo czujni co mnie cieszy. Ale nie ma co się irytować za wczasu, te zielone, a raczej niebieskawe miejsca to nie śniedź tylko przebarwienie laminatu po czyszczeniu, wcześniej tego nie było. Wygląda to tak jakby było wcześniej zabezpieczone jakimś lakierem czy nie wiem czym i właśnie to się odbarwiło. Są dwa takie miejsca, które się zachowały w ten sposób, reszta płyty już normalnie. Luty poprawiałem głównie przy tych scalakach bo tam były faktycznie ślady wilgoci, choć nieduże. Faktycznie pozostaje jeszcze złącze, pod którym coś może się dziać, sprawdzę to jutro rano.

    Przepraszam też za jakość zdjęć ale nie posiadam aparatu. Faktycznie gdyby były lepszej jakości to może dałoby się zauważyć to o czym mówiłem, na żywo nie wygląda to tak źle.

    0
  • #13 27 Cze 2015 22:58
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
  • #14 27 Cze 2015 23:07
    tsr_v2
    Poziom 9  

    Tak też zrobię choć jestem pewny, że to nie syf. Nie twierdzę, że go tam nie ma, sprawdzić nie zaszkodzi ;] Aczkolwiek bardziej podejrzane wizualnie wydaje mi się to dwurzędowe złącze i to też postaram się sprawdzić. Tak czy inaczej bardzo jestem szczęśliwy, że otrzymałem dużo przydatnych wskazówek.

    Przebarwienia na laminacie okazały się odbarwioną po czyszczeniu płyty warstwą ochronną. Taka bezbarwna gumowa powłoka, dało się ją usunąć dopiero mechanicznie po lekkim podgrzaniu suszarką do włosów, resztki zeszły po potraktowaniu benzyną ekstrakcyjną. Wszystkie luty wyglądają jak nowe, zero śladów jakiejkolwiek korozji w przebarwionych miejscach. Czy ktoś wie, którędy do UCH doprowadzona jest masa?

    Niestety, żadne czyszczenie ani poprawianie lutów nie rozwiązało problemu. Czy ktoś jeszcze ma na to jakiś pomysł czy pozostaje tylko kupno i wymiana?

    0
  • #15 11 Lip 2015 10:32
    tsr_v2
    Poziom 9  

    Problem rozwiązany. Zakupiłem używany moduł UCH na znanym portalu aukcyjnym za - uwaga - 27 zł + przesyłka i wszystko działa. Oczywiście procesor/pamięć Motoroli należało przełożyć ze starego modułu żeby działał immobiliser i centralny zamek z pilota ale udało się i wszystko działa jak należy. UCH zakupiłem o wyższych numerach i widać pewne różnice na PCB, choćby większa ilość wlutowanych elementów ale wszystko jest okej i nic się nie gryzie. Co do śniedzi pod układami scalonymi to nie było tam kompletnie nic, prawdopodobnie warstwa zabezpieczająca spełniła w tym miejscu swoje zadanie, a w tym nowym UCH w tych miejscach scalaki są także zalane grubą warstwą kleju na gorąco. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0