Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik klatkowy zwarty grzeje się

08 Maj 2016 00:13 1053 12
  • Poziom 11  
    Podczas porządków znalazłem w garażu silnik zachomikowany jeszcze przez poprzedniego właściciela
    Jest to niemiecki mały silnik klatkowy zwarty o mocy 900W i 2850 obrotów, Chciałem go wykorzystać do małej kosiarki ale jest problem
    Po jakiś 2-3 minutach od uruchomienia uzwojenia i obudowa są już gorące że parzą
    Mechanicznie jest bez zarzutu, wirnik kręci się bez oporów, po odłączeniu zasilania wirnik kręci się i kręci nie słychać szumu łożysk, nie ma luzu
    Co może być przyczyną grzania się silnika ???
  • Poziom 12  
    Może silnik jest spalony i ma zwarcie na którymś z uzwojeń. Ile przewodów jest wyprowadzone z tego silnika, 3 czy może więcej? Chodzi o przewody wychodzące ze środka silnika, nie o ilość zył kabla zasilającego. Czy jest tam jakiś kondensator, jak jest to jaką ma pojemność? Zmierz czy wszystkie cewki mają mniej więcej taką samą rezystancję czy na którejś cewce nie ma zwarcia.
  • Poziom 11  
    Silnik nie ma kondensatora, nie ma wyłącznika odśrodkowego.
    Ze środka silnika wychodzą tylko 2 przewody bo nie ma żadnego dodatkowego uzwojenia rozruchowego
    Chciałem uniknąć demontażu silnika bo ma nitowaną obudowę i nie wiem czy później uda mi się ją dokładnie złożyć
  • Poziom 43  
    daro73 napisał:
    900W i 2850 obrotów,
    O tej mocy silnik wykonany jako reluktancyjny (brak kondensatora i innych układów rozruchowych) ?? Dziwne to nieco. Tabliczka znamionowa się zachowała ?
  • Poziom 12  
    Tak czy inaczej jakiś problem jest skoro się aż tak grzeje, może lepiej otwórz silnik i zajrzyj do środka zanim go wykończysz. Kiedyś w firmie do nowej sprężarki założyliśmy silnik 7,5Kw który kiedyś do końca działal zanim był cały czas użytkowany potem stał kilka lat potem po podłączeniu pochodził jakieś 20 minut tylko lekko się zagrzał i zaczęło się z niego kopcić. Rozkręciliśmy obudowę i już było za późno, spalił się bo w środku było kilka cm wody tak że uzwojenia z dołu stały w wodzie, niepotrzebne koszty a wystarczyło by wysuszyć przed podłączeniem.
  • Poziom 43  
    Acha, POMIAR IZOLACJI niezbędny. Gdy następuje zwarcie międzyzwojowe, często ,,sięga" ono masy -obudowy.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Kolega @gregor33315 mi przypomniał :D
  • Poziom 11  
    A więc tabliczka znamionowa jest. Znalazłem w necie symbol silnika, jest to niemiecki silnik pochodzący a jakże z kosiarki o symbolu KRB 47/21 A5
    Dodatkowo na tabliczce są dane które podałem wcześniej
    Pole gdzie podaje się wartość kondensatora jest puste,zresztą w katalogach znalazłem że silnik nie ma kondensatora
    Co do zwarcia sięgającego obudowy to silnik podłączałem przez przedłużacz z różnicówką przenośną
    Gdyby prąd "uciekał" przez obudowę to wywaliłaby różnicówka,jest sprawna
    Jedyne co mi pozostało to pomiar prądu według tabliczki powinno być 5.6A
    Co do otwierania silnika to jest typ "kosiarkowy" z minimalną ilością zabudowy
    Wirnik i uzwojenia są widoczne
  • Moderator
    daro73 napisał:
    Chciałem go wykorzystać do małej kosiarki ale jest problem
    Po jakiś 2-3 minutach od uruchomienia uzwojenia i obudowa są już gorące że parzą
    Mechanicznie jest bez zarzutu, wirnik kręci się bez oporów, po odłączeniu zasilania wirnik kręci się i kręci nie słychać szumu łożysk, nie ma luzu
    Co może być przyczyną grzania się silnika ???


    Wiele czynników. Elektryczne pomińmy na razie, przyglądnij się więc sytuacji, w jakiej przeprowadzasz próby. Czy są założone wszystkie wentylatory? Weź pod uwagę, że silniki zamontowane w kosiarkach mają chłodzenie wymuszone! Odpowiednio ukształtowane kanały kierują strumienie powietrza, z czego obsługujący niezbyt zdaje sobie sprawę! Badanie takiego silnika na stole, to proszenie się o kłopoty.

    Dodano po 1 [minuty]:

    daro73 napisał:

    Co do otwierania silnika to jest typ "kosiarkowy" z minimalną ilością zabudowy
    Wirnik i uzwojenia są widoczne


    To też świadczy o konieczności dobrego chłodzenia. Wymuszonego!!!
  • Poziom 11  
    Owszem, sprawdzałem silnik bez założonego wiatraka.
    Przyszło mi do głowy czy nie grzeje się z tego powodu ale w zeszłym sezonie reanimowalem typowy już silnik do kosiarki z uzwojeniem rozruchowym
    Po wymianie łożysk także uruchomiłem silnik bez wentylatora i po znacznie dłuższym czasie był zaledwie letni
    Nie sądzę że założenie wentylatora spowoduje drastyczną poprawę ale puszczę go z założonym wentylatorem i dam znać
  • Moderator Elektrotechnika
    Na tabliczce zapewne podany jest prąd jaki pobiera a więc zmierz i porównaj a najlepiej jak zamieścisz foto tabliczki bo nie podajesz wszystkich danych.
  • Poziom 11  
    "Jedyne co mi pozostało to pomiar prądu według tabliczki powinno być 5.6A "

    Zmierzyłem ten prąd i wartości są niemal katalogowe. Po rozruchu silnik nie pobiera nawet 5A
    Po założeniu wentylatora nadal się grzeje tyle że trochę wolniej
    W akcie desperacji roznitowałem silnik, ściągnąłem łożyska
    Jedno łożysko które miałem w rękach szumi,drugie obraca się z lekkimi oporami
    Zobaczę po wymianie łożysk
  • Poziom 11  
    Wymieniłem łożyska, silnik pracuje inaczej znacznie ciszej
    Jak widać nie wystarczy pobieżne sprawdzenie,aby być pewnym trzeba dobrać się doi łożysk