Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Astra Z18XE - Wypadanie zapłonu po montażu LPG

daniel91m 20 Jun 2016 19:59 7509 15
Bosch
  • #1
    daniel91m
    Level 8  
    Witam

    Po montażu instalacji gazowej IV-generacji w moim oplu pojawiły się znaczne problemy z pracą silnika. Po przejechaniu ok 50-150 od montażu gazu silnik po nagrzaniu zaczął szarpać (na biegu jałowym lekkie pojedyncze szarpnięcia, oraz podczas przyspieszania - najbardziej odczuwalne na niskich obrotach). Mimo, że kontrolka "check engine" nie zaświeciła się, to odczytałem błąd: P0170-2 - uboga mieszanka, sonda lambda pracowała poprawnie.

    Po wymianie świec zapłonowych i przejechaniu kolejnych 50km okazało się, że błąd dalej występuje ale już na stałe - lambda wskazywała cały czas ubogą mieszankę. Tak więc skasowałem błędy i usunąłem wartości wyuczone po czym przez kolejne 2 dni jeździłem tylko na benzynie. Sonda znowu zaczęła pracować prawidłowo. Szarpania na samej benzynie również występują ale o wiele, wiele mniej odczuwalne i ze znacznie mniejszą częstotliwością. Spróbowałem zatem podmienić listwę zapłonową (cewkę), ale szarpania nie ustąpiły. Testowałem tą cewkę zaledwie kilka minut.

    Dzisiaj skusiłem się i przełączyłem na LPG, po przejechaniu kilku kilometrów, silnik zaczął już znacznie przerywać i szarpać - zaświeciła się kontrolka "check engine" i silnik pracował w trybie awaryjnym (?) na 3 cylindrach. Błąd który odczytałem to P0302 - wykryta przerwa w zapłonie cylindra 2.

    Proszę o jakieś porady, co należy sprawdzić?

    + świece wymienione
    + cewka podmieniana
    - komputer ECU?
    - coś z instalacją gazową?
    - uszczelka pod kolektorem ssącym, która była rzekomo wymieniana podczas montażu instalacji gazowej? - czy z powodu "lewego" zapłon może wypadać?
  • Bosch
  • #2
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    daniel91m wrote:
    Po montażu instalacji gazowej IV-generacji w moim oplu pojawiły się znaczne problemy z pracą silnika.
    daniel91m wrote:
    Proszę o jakieś porady, co należy sprawdzić?

    + świece wymienione
    + cewka podmieniana
    - komputer ECU?
    - coś z instalacją gazową?
    - uszczelka pod kolektorem ssącym, która była rzekomo wymieniana podczas montażu instalacji gazowej? - czy z powodu "lewego" zapłon może wypadać?



    Kolego jedź do tych xxx..... gaziarzy niech naprawiają co zepsuli bo inaczej się nie da.

    Goście są ciency jak piczny włos.
  • #3
    sebap
    Level 41  
    Instalacja LPG skopana na 99%.
  • Bosch
  • #4
    daniel91m
    Level 8  
    Jutro jadę do gazowników. Zapomniałem tylko napisać o być może bardzo ważnej sprawie: lekkie i rzadkie poszarpywanie na rozgrzanym silniku, podczas przyspieszania z niskich obrotów i podczas pracy sprężarki klimatyzacji na Pb występowało jeszcze przed założeniem gazu i występuje dalej.

    Jeżdżę drugi dzień na samej benzynie i "check engine" zgasł.
  • #5
    sandamiano
    Level 29  
    Zanim gazownicy pokarali silnik powinni sprawdzić czy na benzynie pracuje poprawnie. Jeśli masz Stag'a nie podpinaj swoim interfejsem- zapamiętuje takie ingerencje i mają podstawę do odmowy gwarancji. Powinni spowodować usunięcie usterki w ramach gwarancji
  • #6
    daniel91m
    Level 8  
    Tak, mam Stag'a. Nie podpinałem się pod sterownik gazu tylko pod Ecu pojazdu. Dzięki za cenne info, z tym że Stag zapamiętuje ingerencje. Teoretycznie sprawdzali mi samochód podczas przyjmowania go na montaż - zero błędów, sondy działały poprawnie, a to szarpanie jest sporadyczne więc komputer nie miał błędów.
  • #8
    daniel91m
    Level 8  
    Okazało się jednak, że problem był z listwą zapłonową - a dokładniej mówiąc, przebiciem na izolatorze 2-go cylindra (odcinek od cewki do świecy). Dobrze zaizolowałem taśmą i po przejechaniu 1500km mogę stwierdzić, że szarpania już nie ma w ogóle. Po prowizorycznej naprawie noszę się z kupnem nowych izolatorów gumowych, ale nie wiem czy jest sens wydać 100zł na komplet, skoro taśma izolacyjna się sprawdziła? Ewentualnie jakaś solidna rurka termokurczliwa może byłaby lepsza?

    Nie do wiary, że cewka którą podmieniałem w całości z innego opla i miała być sprawna okazała się również uszkodzona i szarpało identycznie jak na mojej - uszkodzonej.
  • #9
    robert73-6
    Level 17  
    Może być koszulka termokurczliwa, mi też w zafirze A z tym samym silnikiem wywalało byka P0304 mechanik chciał wymienić cewkę zapłonową za 700 zł a winowajcą okazały się świece zapłonowe NGK na których zrobiłem około 1000 km po wymianie na orig. świece GM (za 70 zł) problem znikną.
  • #11
    waski821
    Level 17  
    Proponuje w pierwszej kolejności skontrolować
    ewentualnie zmienić szczelinę na świecach na 0.8mm to odciąży unład WN.
  • #12
    daniel91m
    Level 8  
    Co do dwóch ostatnich postów - Panowie chyba nie doczytali. Problemem jest izolacja na odcinku od cewki do świec. Świece nie miałby nic do rzeczy. A co do zmniejszania szczeliny to strzał ślepakiem - mam świece dwu eleketrodowe (a tak właściwie, elektrody są 3), takie jak zaleca producent. Na wielu forach czytałem różne opinie na temat przerw na elektrodach i mam do tego wyrobioną opinie, popartą również tym, że od 7 lat jeżdżę drugim autem na LPG, nigdy nie majstrowałem przy przerwie i nigdy nie miałem żadnych problemów jeśli chodzi o same świece.
  • #13
    M. S.
    Level 34  
    Quote:
    Problemem jest izolacja na odcinku od cewki do świec. Świece nie miałby nic do rzeczy. A co do zmniejszania szczeliny to strzał ślepakiem - mam świece dwu eleketrodowe (a tak właściwie, elektrody są 3), takie jak zaleca producent.


    Jak właśnie sprawdziłem to cewki w tym aucie są zespolone w listwie nałożonej bezpośrednio na świece. Odległość od głowicy jest wystarczająco duża aby nie było przebicia w tym miejscu. Mam w aucie silnik Z12XE, zagazowany 9 lat temu, i ten fragment nigdy nie sprawiał problemu. Ślepak nie ślepak ale mądrzy ludzie ustalili, że rezystancja mieszanki powietrze LPG jest większa niż powietrze benzyna. Prawo Ohma jest zaś bezlitosne dla gazowników bo aby wytworzyć iskrę o nieco mniejszym natężeniu prądu trzeba wyższego napięcia. Jeśli przyznać rację twierdzeniu że impedancja wtórnego uzwojenia cewki jest bardzo duża to cewka taka łatwo podnosi napięcie przy mniejszym obciążeniu (czytaj większej rezystancji w przerwie pomiędzy elektrodami świecy). Co z tego wynika? Ano napięcie międzyzwojowe strony wtórnej rośnie, a izolacja drutu nawojowego się poci i w końcu pada. Cewka zostaje uszkodzona, ale co dziwne uszkodzenie maskowane jest gdy napięcie strony wtórnej się zmniejsza. Z powodu tych anomalii wysokonapięciowych diagnoza układu zapłonowego nie jest łatwa. Jeśli iskra wali w powietrzu to nie oznacza, że tak samo będzie walić w cylindrze, przy dużo większej temperaturze i ciśnieniu.
    Rozważyłbym zatem próbę usunięcia usterki poprzez podmianę cewki zapłonowej na sprawną na LPG. Jeśli to pomoże to aby ochronić nową cewkę obniżamy przerwę o ok. 0,2mm w stosunku do zalecanej tak aby warunki pracy cewki na LPG zbliżyć do warunków panujących na benzynie. Wymiana świec też byłaby wskazana. Proponuję dobrać jednoelektrodowe w celu łatwiejszej regulacji przerwy. Mój Opel jeździ na DENSO' mój Fiat też na DENSO. Argument jazdy na świecach dedykowanych jest dość nietrafiony; słuszny jedynie przy zastosowaniu dedykowanego paliwa.

    P. S. Osobiście zajechałem już jedną cewkę trzymając się zaleceń producenta dotyczących świec zapłonowych. Co do opinii gazowników i mechaników, no cóż, różne są.

    A do poduszki to:
    http://gazeo.pl/poradniki/eksploatacja/Swiece-i-LPG,artykul,5566.html
    http://gazeo.pl/poradniki/eksploatacja/Swiece...silnikow-zasilanych-LPG,artykul,6432,s,2.html

    i wiele innych linków generowanych przez google.
  • #14
    daniel91m
    Level 8  
    Wszystko się zgadza, ale ja sprawdzałem na dwóch kompletach świec zapłonowych o różnych przerwach i objawy były identyczne. Napisałem już, że po dodatkowym zaizolowaniu tego odcinka od cewki do świecy (a'la kapturka) problem ustąpił. Tak więc pytam:
    - po co mam podmieniać cewkę na sprawną? moja jest niesprawna?
    - przerwa na elektrodach - jeździłem na 0,8 NGK a teraz mam nowe bosch 1mm - na obu silnik przerywał tak samo dopóki nie wyszedł na wierzch temat z izolacją. Na obu był problem z wypadaniem zapłonu na 2-gim cylindrze.
    - świece jednoelektrodowe - dobrze, ale za 20tys km takie kupie, teraz mam dwa dobre komplety 2-elektrodowych, nie widzę sensu kupować trzeci komplet świec
    - przerwa 0,6?? - może tak od razu dać odpocząć cewce i zmniejszyć na 0,4mm? - myślę, że sama rezystancja mieszanki paliwowo-powietrznej nie jest tutaj jedynym czynnikiem według którego ta przerwa jest ustalana.
    - Denso, NGK, Bosch, Beru - kwestia gusty, ja mam teraz bosch takie jakie były montowane w fabryce w moim silniku.

    P.S. Problem z szarpaniem jest już rozwiązany... po raz kolejny powtarzam, że doraźnie pomogła dodatkowa izolacja na tym elemencie, który moża kupić i wymienić :) http://t.iparts.pl/356/CP060/dokumenty/wtyczka-swiecy-zaplonowej-tesla.jpg

    Pozwolę sobie jeszcze zacytować "Próby adaptacji świec standardowych do współpracy z instalacją gazową mogą polegać wyłącznie na zmniejszaniu przerwy między elektrodami, zwykle o 0,1-0,2 mm, ale powoduje to niepożądane utrudnienie zapłonu na skutek efektu silniejszego chłodzenia elektrod przy wzrastającym spalaniu. Świece wieloelektrodowe są na to zjawisko szczególnie podatne." - tak wiem, jest to artykuł reklamowy
    źródło: http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/1527/zaplon-w-silnikach-lpg.html
  • #15
    andrzej20001
    Level 43  
    Internet i teorię teoretyków nijak do praktyki.Denso i 0,7mm to sprawdzony patent. No i cewka lub fajki