Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

bezawaryjna automatyczna skrzynia biegów

gbhkk 29 Jul 2016 10:11 30129 15
  • #1
    gbhkk
    Level 6  
    Witam koledzy jakiego rodzaju automatyczne skrzynie biegów sprawdzają się najlepiej w mieście i są najmniej awaryjne? Skrzynia ma znosić codzienną jazdę w mieście korki stopy na światłach krótkie odcinki.
  • #3
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Najlepsze sa stare automaty ze sprzeglem hydrokinetycznym, stare mercedesy sa np nie do zajechania - te wylacznie mechaniczn-hydrauliczne. Pozatym mialem kilka lat mercedesa A140 (z 2003 roku) z 5 biegowym automatem, bardzo przyjemny w prowadzeniu samochod.

    Z nowszych dosyc udana jest konstrukcja firmy Renault pod nazwa DPO. Jest to 4 biegowy automat ze sprzeglem bocznikujacym przekladnie hydrokinetyczna. Konstrukcja ta wykorzystywana jest w wielu markach samochodow. I jest naprawde osczedny, poprzedni scenic (1999) z silnikiem benzynowym 1.6 palil bardzo rozsadne ilosci paliwa. Obecny GrandScenic z silnikiem benzynowym 2.0 (134 KM) pali nieco wiecej, ale wazy prawie 1700 kilo.
    Taka uwaga, ta skrzynia nie lubi byc przeciazana, dlatego nie jest spinana z dieslami ktore charakteryzuja sie wiekszym momentem obrotowym.

    Ciekawe sa rowneiz konstrukcje firmy Nissan z bezstopniowa skrzynia biegow - tam naped jest przenoszony za pomoca pasa klinoweho pomiedzy kolami zmieniajacymi odleglosc pomiedzy swoimi talerzami czym powoduja zmiane promienia toczenia sie pasy i w efekcie przelozenie.
    Udalo mi sie jezdzic dwoma pojazdami z taka skrzynia - starenka Micra z silnikiem 1 lub 1.1 (nie pamietam) oraz poteznym Murano z 3.5 litrowym V6. Micra byla bardzo ciekawa w prowadzeniu, poniewaz szum silnika niewiele mowil o szybkosci pojazdu i trzeba bylo stale kontrolowac licznik. Murano mial opcje "symulacji stalych przelozen" i tez jezdzil bardzo ciekawie.

    Obecne pojazdy maja albo "pseudoautomaty" - to znaczy klasyczna przekladnia i sprzeglo jest obslugiwane przez komputer za pomoca silownikow. Jezdzilem kiedys troche takim autem - byl to Opel Meriva, ale byl nieprzyjemny w prowadzeniu. Pozniejsze opinie uzytkownikow oraz arytykuly prasowe wskazywal na duza awaryjnosc tego pojazdu.

    Obecnie wytwarzane sa inne rodzaje skrzyn - np dwusprzeglowe; milem kiedys z wypozyczalni na tydzien BMW 116 i przyjemnie sie nim jezdzilo z tym ze bylo to auto z przebiegem 500 km - praktycznie nowka, biegow tam bylo duzo, chyba z 9. Jak z ich wytrzymaloscia - trudno orzec.

    Nie wiem jaki masz budzet, ale na korki w miescie najlepsza jest tradycyjna planetrana skrzynia z przekladnia hydrokinetyczna. W sprzegle nie ma tarcia i sie nie zuzywa tak jak w innych konstrukcjach.

    Generalne zasady:
    - unikac samochodu z automatem w ktorym jest/byl hak holowniczy;
    - wybieraka w zakresie P-R-N-D uzywac tylko kiedy auto stoi i z nacisnietym hamulcem.
    - w korkach nie przelaczac na N lub P - to moze pozwala osczedzac troche paliwa ale bardzo zuzywa hamulce przekladni planetarnych - o wiele bardziej niz podczas normalnej jazdy.
  • #4
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    gbhkk wrote:
    Witam koledzy jakiego rodzaju automatyczne skrzynie biegów sprawdzają się najlepiej w mieście i są najmniej awaryjne? Skrzynia ma znosić codzienną jazdę w mieście korki stopy na światłach krótkie odcinki.

    Chcesz kupić skrzynię , czy samochód? Podaj jakiej klasy auto jaki budżet itd. Najlepsza skrzynia automatyczna to taka z małym przebiegiem i nie katowana bez pojęcia i podstawowej wiedzy o jeździe z automatem.
    Ogólnie najlepsze klasyczne skrzynie ma honda , bmw, oraz giganci aisin/warner, jatco, ZF ( stosowane w wielu markach europejskich, które nie maja swoich konstrukcji jak renault, psa, fiat, volvo, saab, rover), ale nie ma ogólnych reguł. Najtrwalsze są te stare konstrukcje z USA , ale przestarzałe i nieekonomiczne. Z nowszymi róznie bywa.
    Nowoczesniejsze (klasyczne)są delikatne maja wiecej biegów ( ekonomia jazdy) w coraz mniejszych ( lżejszych ) obudowach. W małych autach dobre sa CVT, ale nie pozbawione wad. Dwusprzegłowe miały byc takie rewelacyjne, ale nie nadają sie do większych mocy i momentów (mocniejsze diesle).
    Najsłabszym ogniwem jest właściciel takiego auta i serwis ( który nie zaleca wymiany oleju w np. klasycznej ASB !!!!).
  • #5
    genek1000
    Level 35  
    sanfran wrote:
    Renault pod nazwa DPO

    DP0- zero na końcu :|
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Najsłabszym ogniwem jest właściciel takiego auta i serwis ( który nie zaleca wymiany oleju w np. klasycznej ASB !!!!).

    Serwis ma tu g...o do gadania. takie są zalecenia PRODUCENTA. a serwis fabryczny musi się do nich stosować . :cry: :cry: :cry:
  • #6
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Zalecenia są po to byś za 5 lat kupił nowy wóz, , bo tamten się zużył.
    Dobry serwis może zasugerować właścicielowi pojazdu o zagrożeniach wynikających z braku wymiany oleju w bardzo mocno skomplikowanym i obciążonym mechanizmie.
    sanfran wrote:
    Z nowszych dosyc udana jest konstrukcja firmy Renault pod nazwa DPO. Jest to 4 biegowy automat ze sprzeglem bocznikujacym przekladnie hydrokinetyczna. Konstrukcja ta wykorzystywana jest w wielu markach samochodow. I jest naprawde osczedny, poprzedni scenic (1999) z silnikiem benzynowym 1.6 palil bardzo rozsadne ilosci paliwa. Obecny GrandScenic z silnikiem benzynowym 2.0 (134 KM) pali nieco wiecej, ale wazy prawie 1700 kilo.
    Taka uwaga, ta skrzynia nie lubi byc przeciazana, dlatego nie jest spinana z dieslami ktore charakteryzuja sie wiekszym momentem obrotowym.

    DP0 / AL4 -ani ona nowa ani wybitnie trwała trwała- ma sporo usterek w rodzaju "ten typ tak ma". Zaprojektowana do małych aut, a wkładali je do aut klasy średniej wyższej jak i do vana evasiona/ 807.
  • #7
    kkknc
    Level 43  
    Tylko skrzynia firmy perpetuum mobile jest wieczna. Wszystkie inne sie psują. To zawsze kwestia czasu, przebiegu, obsługi połączonej z eksploatacją.
  • #8
    gbhkk
    Level 6  
    Witam koledzy,kupię VW Jette A5 1.6 bądź Peugeota 308 z silnikiem 1.6 VTi powiedzcie mi jak sprawuje się silnik 2.0 FSI VW i skrzynia automatyczna.
    Zdaje sobie sprawę z tego że każda skrzynia ma awarie ale na pewno są modele skrzyń które psują się rzadko.
  • #10
    andrzej20001
    Level 43  
    gbhkk wrote:
    są modele skrzyń które psują się rzadko

    Jak nie skrzynia to motor ci klęknie albo elektronika :) prawo Murphiego. Kup Hondę.
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #14
    ^ToM^
    Level 40  
    gbhkk wrote:
    Witam koledzy jakiego rodzaju automatyczne skrzynie biegów sprawdzają się najlepiej w mieście i są najmniej awaryjne? Skrzynia ma znosić codzienną jazdę w mieście korki stopy na światłach krótkie odcinki.


    Szukaj wozu z klasyczną skrzynią hydrokinetyczną. Wszystkie nowe wynalazki są powiedzmy wyraźnie znacznie mniej trwałe.
  • #15
    sanfran
    Network and Internet specialist
    JEŚLI to jest DP0 to nie ma znaczenia w jakim samochodzie została zainstalowana.
    Co mogę powiedzieć - pierwszy scenic (v1 ph2 z 99r) z DP0 i silnikiem 1.6 mało palił, ale skrzynie miał wyjechaną, bo się połaszczyłem na egzemplarz z hakiem holowniczym. Skrzynia biegów głupiała - wchodziła w tryb awaryjny. Pomagało chwilowe wyłaczenie i właczenie zapłonu. Przebieg (raczej autentyczny) przy sprzedaży to 130 tyś km (80 tyś mil).
    Drugi Scenic (v2 ph2 z 2008r) kupiony jako 3 latek z przebiegiem 40tys km. Jako, że to była wersja 7 osobowa sprzęgnieta z silnikiem 2.0 to palił jak smoczyca - na trasie najmniej 9l/100, w mieście na krótkich jazdach to nawet pod 14l/100 km dochodziło. Skrzynia nieprzyjemnie szarpała przy zmianie 1-2 na zimno podczas pierwszych dwóch km jazdy. Wymiana oleju nie pomagała ale też nie zaszkodziła. Oddany w rozliczeniu za nowsze auto jako 9 latek z przebiegiem 100 tyś km (61 tys mil).
    Teraz zajeżdżam Hondę Civic w 5 biegowym automatem i jest to muszę stwierdzić jak niebo i ziemia.

    Więcej na temat tych skrzyń w temacie rzeka :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1131509.html
  • #16
    genek1000
    Level 35  
    Stifler_fun wrote:
    Proszę o informację jaka skrzynia automatyczna jest spięta z silnikiem 2.0 16V 139 km K4M700 oznaczenie reanault ale motor nissana BR0/1.
    Stifler_fun wrote:
    Mam na Myśli Renault Clio III

    Są tu sprzeczne informacje - jeśli jest to Clio III 2.0 w automacie to silnik M4R ( nissan MR20DE) a nie K4M ( 1.6) . Czyba że pod maską 1.6 a na drzwiach oznaczenia 2.0 :cry:
    Jesli to CLIO III, to czy 2.0 czy 1.6 to skrzynia automatyczna ta sama - DP0.
    BR01 to oznaczenie typu technicznego CLIO .