Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automatyczne opuszczanie lusterka lewego przy wrzuconym wstecznym biegu.

Grzenio8595 04 Sep 2016 16:48 2715 13
  • #1
    Grzenio8595
    Level 13  
    Witam. Szukam schematu, podpowiedzi co bym potrzebował do zrobienia układu który po wrzuceniu wstecznego biegu automatycznie opuści lewe lusterko na sam dół, a po wyłączeniu wstecznego podniesie go do poprzedniej pozycji. Czy ktoś może natknął się na taki schemat? Trochę poszukałem ale nic nie znalazłem.
  • #2
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Grzenio8595 wrote:
    Szukam schematu, podpowiedzi co bym potrzebował do zrobienia układu który po wrzuceniu wstecznego biegu automatycznie opuści lewe lusterko na sam dół,


    Teoretycznie 555 + przekaźnik o odpowiedniej kombinacji styków. Trzeba przeanalizować połączenia w przyciskach sterowania lusterkami.

    Grzenio8595 wrote:
    a po wyłączeniu wstecznego podniesie go do poprzedniej pozycji. Czy ktoś może natknął się na taki schemat?


    Tu jest większy problem, bo pozycja ta nie jest w żaden sposób kontrolowana i sztuczka z 555 się nie uda - za mała dokładność ustawienia.
  • #3
    urkotrebor
    Level 17  
    Jeśli lusterko bez pamięci ( informacji zwrotnej ) to raczej mało praktyczne .
    Należało by zacząć od dodania pamięci do lusterka .
  • #4
    Grzenio8595
    Level 13  
    Czyli nie będzie to takie proste. A jeśli zrobić tak że od położenia lusterka potrzebne są np: 3 sekundy żeby opuściło się do samego dołu i analogicznie 3 sekundy żeby wróciło do poprzedniej pozycji? Da radę to wykonać na ne555?
    Precyzując wrzucam bieg wsteczny układ włącza się na 3 sekundy opuszczając lusterko i po wyłączeniu biegu wstecznego układ podnosi lusterko o te 3 sekundy?
  • #5
    urkotrebor
    Level 17  
    Niestety , tak to nie działa .
    Pamiętaj że mechanika/elektryka lusterka to nie jest układ idealny w którym brak oporów mechanicznych (lub są stałe ) a prąd płynący w obwodzie zależy od wielu czynników , więc i droga w założonym przez Ciebie czasie będzie się zmieniać .
    Szukaj lusterka z pamięcią do twojego autka a reszta będzie dużo prostsza .
  • #6
    JarosłaF
    Level 12  
    Ale sobie utrudniasz życie! Skoro jednak chcesz... Ze zwykłym lusterkiem będzie to trudne, ale możliwe. Ruch w dół możesz zrobić na NE555, i wypraktykować, ile czasu potrzebujesz na dojście do końca. Ewentualnie możesz dać te przykładowe 3 sekundy ruchu i czekać, aż lustro dojdzie do końca i zacznie działać mechaniczne zabezpieczenie przed przekręceniem lustra o więcej, niż mechanika pozwala.
    Powrót w górę będzie trudniejszy, bo ten sam czas (np. 3 s) w górę okaże się zbyt długi. Proponuję wstawienie czujnika położenia lustra, który po osiągnięciu określonej pozycji wyłączy napęd. Dość prostym rozwiązaniem będzie mały magnesik i mały kontaktron, które umocujesz tak, żeby kontaktron zamknął obwód w momencie dotarcia do standardowej pozycji podczas jazdy. Dalej trochę logiki zaszytej w układ i gotowe. I wtedy nie martwisz się o czas działania czy cokolwiek innego - układ wyłączy powrót dokładnie tam, gdzie sobie tego życzysz. Zaletą kontaktronu jest szczelność, a to ważne dla lusterka zewnętrznego (dlatego nie proponuję czujników drogowych albo mikroswitchów).
  • #8
    JarosłaF
    Level 12  
    jdubowski: oczywiście, że nie magnetron! Dzięki za czujność rewolucyjną i wyłapanie tego bzdeta. Miałem na myśli kontaktron, a że to jest urządzenie działające z polem magnetycznym, to mi się pokiełbasiło. Post poprawiłem, żeby już nikomu nie robić wody z mózgu.
  • #9
    kortyleski
    Level 43  
    Tylko jak wsiądzie inna osoba i po swojemu będzie chciała mieć lustro ustawione to po każdym cofaniu będzie musiała od nowa ustawiać.
  • #11
    Freddy
    Level 43  
    kkknc wrote:
    Kontrakton ma zbyt małą precyzję by go do tego celu wykorzystać. Dajesz silnik krokowy z informacją zwrotną i liczysz kroki.
    Plus jeszcze do tego ze cztery procesory i nie wiadomo co jeszcze :D.
    Dajesz zwykłą hermetyczna krańcówkę, tak jak producenci autek to robia.
  • #12
    kkknc
    Level 43  
    Freddy wrote:

    Dajesz zwykłą hermetyczna krańcówkę, tak jak producenci autek to robia.

    I jak producenci samochodów poradzili sobie z regulacją tej krańcówki przy różnych ustawieniach lusterek :D
  • #13
    Grzenio8595
    Level 13  
    Nie będzie problemem przestawianie lusterka przez inną osobę, autem jeżdżę Sam.
    Co do krańcówki musiał bym zastosować dwie? Jedna przy maksymalnym opuszczeniu lusterka a druga w położeniu lusterka w czasie jazdy?
    A jak ugryźć to od strony sterowania? Jaki układ zadziała z krańcówkami?