Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd do bramy garażowej skrzydłowej + ryglowanie

Chmiel05 04 Gru 2016 13:43 870 13
  • #1 04 Gru 2016 13:43
    Chmiel05
    Poziom 6  

    Witam
    Odkopuję, bo bardzo podobne mam plany co do drzwi garażowych.
    Mam drzwi metalowe skrzydłowe i chcę wykorzystać jakiś używany lub nowy napęd do bram segmentowych. Chciałbym też aby brama się ryglowała. W tych drzwiach jest to metalowy pręt, który wchodzi w otwory ramy na dole i górze. Poradźcie czy mój pomysł zadziała i czy jest sterownik, który to ogarnie.
    Naciskam na pilocie przycisk do otwierania. Sterownik dostaje sygnał i w pierwszym kroku daje zasilanie na jakiś siłownik, który odrygluje drzwi. Teraz powinna zadziałać jakaś krańcówka, która powie sterownikowi, że drzwi są odryglowane i można dać zasilanie na główny silnik z szyną aby otworzyć skrzydła. Ewentualnie zamiast krańcówki przy ryglu może być jakiś program czasowy, który dla przykładu uruchomi siłownik ryglujący na 5 sekund i po tym czasie skrzydła zaczną się otwierać. Problemem może być tylko jakaś usterka mechaniczna uniemożliwiająca odryglowanie drzwi ale wtedy pewnie sterownik wykryje przeciążenie. Główne moje pytanie to czy jest sterownik, który uruchomi jeden silnik a następnie drugi w odpowiedniej kolejności. Przy zamykaniu oczywiście odwrotnie.
    Drugie pytanie czy tą szynę można zamontować odwrotnie aby otwieranie było otwieraniem a zamykanie zamykaniem?

    0 13
  • #2 04 Gru 2016 19:00
    Zbych034
    Poziom 36  

    Są specjalne rygle do takich zastosowań.Po podaniu impulsu rygiel się odblokowuje aż do ponownego zamknięcia.

    0
  • #3 04 Gru 2016 23:08
    Chmiel05
    Poziom 6  

    Tego się domyśliłem. Tylko czy sterownik napędu ma jakieś wyjście aby podać najpierw impuls na rygiel?

    0
  • #4 05 Gru 2016 06:27
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    W garażówkach nie ma. Te napędy są ogólnie do bram uchylnych/roletowych i jeśli już używa się rygli to odblokowanie jest na drodze mechanicznej (specjalna konstrukcja zaczepu cięgła)
    Elektryczne ryglowanie występuje w bramach skrzydłowych ale taki sterownik nie bardzo się nadaje napędu szynowego (chyba że użyć takowego ze zwykłymi siłownikami u góry drzwi)

    Możesz kombinować na drodze mechanicznej (kawałek ruchu cięgieł odblokowuje rygle a dalej już ciągnie skrzydła) - ale mechanicznie raczej skomplikowane.

    Elektrycznie dla odmiany proste, ale cenowo ... - trzeba 2 rygle (albo chociaż jeden na dole drzwi na skrzydle dociskającym), przekaźnik czasowy podwójnego działania np. STP- 541 F&F i osobny odbiornik radiowy.

    0
  • #5 05 Gru 2016 23:13
    Chmiel05
    Poziom 6  

    Zastanawiałem się jak to zrobić mechanicznie ale wszystko musiałoby być zgrane jak w zegarku. Wystarczyło aby drzwi zaczęły się za szybko otwierać i nacisk na rygle by uniemożliwił ich uniesienie.
    Ten drugi sposób elektryczny to jest jakieś rozwiązanie ale właśnie dodatkowy koszt plus konieczność obsługi dwoma przyciskami. Najpierw rygiel a potem brama.

    Zastanowię się jeszcze nad mechanizmem do bram wjazdowych ale nie jestem do niego jakoś przekonany. Na youtube znalazłem tylko jeden filmik z takim patentem.
    Dodam jeszcze, że drzwi nie są małe. Każde skrzydło szerokość 2 m/wysokość 3m. Wydaje mi się, że te siłowniki mocowane w połowie skrzydła będą miały bardzo ciężką pracę. Co innego napęd z szyny po środku. Wygląda to na lekką pracę.

    0
  • #6 06 Gru 2016 16:52
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Właśnie solidne mechanizmy od bram skrzydłowych (np Faac 414, Beninca Bill 40) są o niebo wytrzymalsze i dużo mocniejsze od szynowych napędów do bram uchylnych. Musisz tylko zadbać o odpowiednio solidne mocowania siłowników do futryny i skrzydeł. Niedogodność to konieczność mocowania takowych w świetle drzwi (odchodzi ok.15 cm na stronę. Chyba że zamontujesz u góry)

    0
  • #7 06 Gru 2016 23:04
    Chmiel05
    Poziom 6  

    Chyba faktycznie nie ma co kombinować z napędem od bramy uchylnej. Nie będzie problemu z mocowaniem na górze. Jeszcze tylko dopytam o te ryglowanie. Ten zestaw faac 414 ogarnie temat ryglowania? Będzie ryglował automatycznie czy trzeba do tego użyć dodatkowego przycisku?

    0
  • #9 07 Gru 2016 08:51
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Kotbury, był kiedyś napęd firmy Datcom, który współpracował z ryglem. Chyba napędy do skrzydłówek mogą współpracować z ryglem.
    Czy są osobne drzwi do garażu ?/awaria, brak prądu/.

    0
  • #10 08 Gru 2016 07:51
    Chmiel05
    Poziom 6  

    Tak, mam osobne drzwi do garażu w jednym skrzydle

    0
  • #11 12 Gru 2016 03:34
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Chmiel05 napisał:
    Ten zestaw faac 414 ogarnie temat ryglowania? Będzie ryglował automatycznie czy trzeba do tego użyć dodatkowego przycisku?

    Tego typu siłowniki maja bardzo duża siłę uciągu i z reguły ryglowanie nie jest konieczne, ale jeśli jest duże ryzyko włamania to trzeba by je zastosować i to najlepiej na górze i dole na skrzydle nachodzącym jako drugie. Problem może sie pojawić , gdy skrzydła nie sa odpowiednio sztywne, albo maja duże luzy itp. i wtedy wymagany by był mechanizm dociagający skrzydła.
    Pewny i niezawodny mechanizm tego typu do ryglowania skrzydeł jest trudny do wykonania , bo raczej wątpię byś coś kupił gotowego. Wymaga specjalnego sterowania, np. dodatkowych krańcówek potwierdzających osiągniecie położeń skrzydeł itd. Problemy mogą się pojawić zimą, gdy pod skrzydła podejdzie śnieg.

    0
  • #12 12 Gru 2016 09:35
    Chmiel05
    Poziom 6  

    Koszt byłby jeszcze większy a tego bym chciał uniknąć. Przy okazji znalazłem na tym forum długi wątek z siłownikami tego typu własnej roboty. Bardzo mi się to spodobało ze względu na dużo mniejszy koszt i co najważniejsze satysfakcję. Kupił bym jedynie sterownik aby móc korzystać z dodatkowych funkcji.Zostaje tylko problem z zamykaniem drzwi na zakładkę. Są filmy z takim rozwiązaniem ale nie wiem jak to jest skonstruowane

    0
  • #13 12 Gru 2016 10:03
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Chmiel05 napisał:
    Dodam jeszcze, że drzwi nie są małe. Każde skrzydło szerokość 2 m/wysokość 3m. Wydaje mi się, że te siłowniki mocowane w połowie skrzydła będą miały bardzo ciężką pracę.

    Sam podajesz, że brama nie jest mała, a chcesz zastosować jakieś wynalazki? Tylko siłowniki tubowe klasy 414, bill, itd. dadzą radę bez problemu Siła uciągu min 3000N. By zrobić dobrze taki mechanizm potrzebne jest spore doświadczenie, i baza narzędziowa i czas. Wcale tanio nie będzie.
    Chmiel05 napisał:
    Kupił bym jedynie sterownik aby móc korzystać z dodatkowych funkcji.Zostaje tylko problem z zamykaniem drzwi na zakładkę.

    Od tego jest właśnie sterownik.

    0
  • #14 12 Gru 2016 14:49
    Chmiel05
    Poziom 6  

    Zawsze uważałem to forum za zbiorowisko wynalazców, więc tak, mam ochotę na wynalazki :)
    Pytanie czy montowanie napędu faac414 itp do drzwi garażowych nie jest wynalazkiem? Producent poleca te siłowniki do takiego zastosowania?

    Nie podoba mi się duża siła potrzebna do tego typu otwierania drzwi. Na chłopski rozum łatwiej otwierać drzwi jak się je chwyci za koniec niż bliżej zawiasu i dla tego siłowniki przy zawiasach nie przekonują mnie w 100%.

    Nie jestem specjalistą ale wydaje mi się, że przy bramach wjazdowych nie ma wiele możliwości montażu napędu dlatego poleca się siłownik. W garażu jednak mamy dach i mamy ściany to dlaczego by nie kombinować z napędem, który może okazać się lepszym rozwiązaniem.

    0