Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Akumulator niska gestosc elektrolitu po uzupelnieniu woda destylowana

20 Lut 2017 23:24 3726 6
  • Poziom 10  
    Witam,
    Ostatnio ładowałem akumulator samochodowy 90Ah, po naładowaniu do pełna jego napięcie spoczynkowe wynosiło 12,7-12,8V czyli prawidłowo, ale sprawdziłem w nim poziom i gęstość elektrolitu, gęstość była ok, na zielonym polu na aerometrze (1,26-1,27 nie wiem czy ten aerometr jest jakiś mega dokładny czy nie, ale było na zielonym), jednak poziom elektrolitu był poniżej max i tych znaczników pod korkami kształcie litery L, wiec dolałem do niego wody destylowanej do krawedzi L.

    Gestosc elektrolitu spadla do 1,21 -1,22 (biale pole, prawie czerwone, mierzone po uprzednim zamknieciu korków, delikatnym wymieszaniu i odczekaniu 30min) wiec podłączyłem go spowrotem do ładowania, niskiem prądem 2A przez 10h, po upływie tego czasu i odczekaniu 2h po ładowaniu sprawdziłem ponownie napiecie spoczynkowe i gęstość elektrolitu, napięcie ok, 12,8V, ale gęstość elektrolitu dalej na poziomie 1,22.

    Co z tym robić? Dalej go ładować? Czy może podwyższyć prąd ładowania do 1/10 jego pojemności żeby nadmiar wody odparował? Czy kupic troche kwasu akumulatorowego i zagęścić roztwor?

    Bo faktycznie wyglada jakby był za mocno rozrzedzony. Elektrolit jest czysty, przezroczysty wiec akumulator nie powinien być zasiarczony. Wyciągnięcie go do ładowania nie było spowodowane tym że się rozładował i już nie miał siły kręcić rozrusznikiem tylko czysto profilaktycznie bo siedział w aucie ktore było rzadko odpalane.
  • Poziom 29  
    To nie takie proste z tym elektrolitem, szczególnie w trakcie ładowania elektrolit się rozwarstwia. Na dole zawsze są większe stężenia kwasu niż na górze. Sytuacje trochę poprawia intensywne gazowanie w końcowej fazie ładowania, ale i tak ostateczną gęstość elektrolitu najlepiej mierzyć po kilku dniach od naładowania.
    Jak nie było wycieku elektrolitu, to w żadnym wypadku nie wolno dolewać kwasu, tylko woda destylowana.
    Jak akumulator był używany w takim aucie, to niestety jest częściowo zasiarczony. Odczekać kilka dni i sprawdź ponownie gęstość. Ewentualna niższa gęstość niż 1,28 będzie oznaczać, że część kwasu jest uwięziona w kryształach siarczanu ołowiu w masie czynnej płyt lub już na dnie akumulatora. Ale to wszystko pod warunkiem właściwego naładowania akumulatora, np bezobsłudowy Ca/Ca trzeba ładować aż do osiągnięcia napięcia 16,2V. Zwykły Sb/SB napięciem 14,5V, aż niemal całkowicie spadnie prąd ładowania.
  • Poziom 10  
    Ok, wrzucę go jeszcze na standardowe ładowanie 1/10 pojemności.
    Akumulator nie jest jakis stary, ma z 3 lata, akumulator to voltmaster 90Ah, z tego co widziałem na jakiejś stronie to po modelu wychodzi że to chyba jest ca/ca ten z wapniem, ale ma mozliwość zdjęcia całej listwy z korkami, bez problemu zawsze odpalał 3 litrowa vałke, samochod był odpalany sporadycznie by wyjeżdżać z garażu, od czasu do czasu był jeżdżony.
    Podczas kilkugodzinowego ładowania napięcie dochodzi do 15.8V czyli jak to ca/ca to trzeba go jeszcze ładować, prostownik jaki używam to radziecka "elektronika"
    Ostatnio włożyłem go do drugiego samochodu którym jeżdże na codzień, nawet w mrozy krecił bez żadnego problemu, nie potrzebnie może do niego zaglądałem, do poziomu elektrolitu.
    No cóż, zobaczymy co bedzie po tym standardowym ładowaniu i po kilku dniach jaka będzie gęstość i napięcie spoczynkowe.

    Chyba że jeszcze inni się wypowiedzą co z tym zrobić

    Dodano po 12 [godziny] 39 [minuty]:

    Chyba wszystko będzie ok, po 10h ładowania prądem 6A (tyle max daje ten prostownik i sam się wyłacza po 10h od włączenia) gęstość elektrolitu już jest bliżej zielonego pola 1,25-1,26. Sprawdzane jakieś 2-3h po zakończeniu ładowania, napiecie tez ok 12,7-12,8V
    Teraz dalej postawiłem go do ładowania, myślę że teraz po tym ładowaniu już będzie ok, zobaczymy
  • Poziom 10  
    Chyba wszystko jest dobrze, po ok. 36h od odłączenia ładowania napięcie na aku wynosi 12,6V, a gęstość elektrolitu w celach wynosi ~1,27 czyli ok. Podłącze jeszcze to pod tester akumulatorów zobaczymy co pokaże
  • Poziom 29  
    Napięcie 12,6V trochę za niskie jak na w pełni naładowany akumulator. Gęstość jest taka sama we wszystkich celach?
  • Poziom 10  
    Było 12,8V po kilku godzinach po ładowaniu, po dwóch dniach 12,6V, więc ok, gęstość elektrolitu w każdej celi jednakowa. Test pod obciążeniem wypadł pomyślnie, 3 razy obciążany, wskazówka urządzenia nie zeszła z zielonego pola. To znaczy że będzie działać, siedzi już w drugim samochodzie.
  • Poziom 43  
    Wodą z elektrolitem musi mieć czas na wymieszanie.
    Jak zaraz po nalaniu mierzysz to dobrze nie będzie.