Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Astra H 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicy

GrzesiekSz-n 26 May 2018 13:44 10722 16
  • #1
    GrzesiekSz-n
    Level 6  
    Witam.

    Zakładam nowy wątek, bo i naprawa niestandardowa.



    A więc:
    jak wielu użytkownikom Asterek przytrafiła mi się usterka 1-go biegu wentylatora chłodnicy.
    W Astra H 1,6XEP są dwa biegi silnika wentylatora chłodnicy, pomimo, że cały układ elektryczny przystosowany jest do trzech (3 przekaźniki: nr 11,12,13; okablowanie, opornica z podwójnym uzwojeniem: 0,8 ohma / 0,7ohma - I i II bieg).
    Sterownik podaje sygnał tylko do dwóch przekaźników, t.j. 12 i 13, a 11 nie pracuje w ogóle - sprawdzone prostym przyrządem na trzech ledach.
    Zresztą pokazuje to schemat - zał.

    Tak więc jedno uzwojenie opornicy pozostaje cały czas bezczynne i nie wypala się po czasie.
    Jeżeli chcemy najprostszym sposobem i bezkosztowo reanimować opornicę wentylatora chłodnicy,
    to odkręcamy opornicę od wentylatora (trzeba podnieść samochód i się pod nim położyć - dostęp dobry),
    odkręcić obudowę opornicy (torx 20), otworzyć ją (podważając płaskim śrubokrętem i następnie zmostkować dwa środkowe piny).
    Można na wszelki wypadek wyjąć przekaźnik 11 ze skrzynki bezpieczników, jak ktoś się obawia.
    Cieszymy się pracą opornicy przez następne 10 lat :)

    (ja niestety tak nie zrobiłem, odciąłem opornicę i zamontuję w jej miejsce oporniki mocy - opiszę w osobnym poście)Astra H 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicy
    Astra H 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicyAstra H 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicy
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    pablo811
    Level 2  
    Mam do kolegi pytanie bo nam też ten problem. Opronicy jeszcze nie odciąłem. Chce zmostkowc te piny. Może kolega napisać jak to zrobić? Wiem że pisałeś dwa środkowe. Czyli w kostce czy,?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Miałem przypadłość że wymieniłem termostat nalałem świeży płyn i odpaliłem auto w celu odpowietrzenie. Auto rozgrzało się do 112*c a wentylator ani drgnie. Podpiąłem kompa . Op comem zrobiłem test wentylatora. Była opcja 3 biegów. Załączył się tylko 2 i 3 czyli szybkie obroty. Silnik z16xe1. Latem przy wyłącznej klimie załączał się co jakiś czas na szybkie obroty i się wyłączał i tak w kółko.
  • #3
    GrzesiekSz-n
    Level 6  
    Witam.

    Zmostkuj jak Ci będzie wygodniej : albo w kostce dwie blaszki środkowe, albo dwa przewody idące od tych styków.
    Ten sposób zadziała, jeżeli opornica ma niewypalone jedno uzwojenie.
  • #4
    pablo811
    Level 2  
    Czyli wystarczy przylutować kawałek przewodu miedzianego?
    Rozumiem że to są te dwie blaszki gdzie jest wtyczka na ostatnim zdjęciu?
  • #5
    GrzesiekSz-n
    Level 6  
    Cześć.
    Połączenie musi być pewne - wentylator ma około 100W.
    Spróbuj sobie dla pewności zewrzeć te dwie blaszki od cieńszych wtyków, upewnisz się że działa i potem zrób połączenie ich docelowo - raczej grubszym przewodem lub lepiej kawałkiem blaszki skręcanym z tymi dwiema blaszkami (jak na fotkach pokazujących montaż uzwojenia opornicy do styków po starej opornicy).
    Powodzenia :)
  • #6
    lukkil
    Level 20  
    ASTRA H 1.6 Z16XEP jeden wentylator na chłodnicy przy silniku
    brak 1-go biegu wentylatora, drugi zalacza sie prawidłowo przy ok 115st
    u mnie brak przekaznika i bezpiecznika jak na grafice
    Pytanie czy przekaznik K10 jest odpowiedzialny za pierwszy bieg? Czy jak zewre odpowiednie piny testowo to wentylator powinien sie zalaczyc (oczywiscie jesli rezystor i bezpiecznik termiczny jest sprawny} ????
    Jak zewre piny na przekazniku K2 to wentylator zalacza sie na drugim biegu
    Wentylator nie dziala równiez jak wlacze klime (ale jest nie nabita)
    dzieki za pomoc
    Astra H 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicy
  • #7
    GrzesiekSz-n
    Level 6  
    Cześć.
    Wszystko powyżej elegancko masz opisane, który przekaźnik do czego też :)
  • #8
    lukkil
    Level 20  
    ale ja mam wtyczke na 3 piny a nie na 4
  • #9
    GrzesiekSz-n
    Level 6  
    Wybadaj sobie prostym próbnikiem, na których pinach pojawia się napięcie i będziesz wszystko wiedział :)
  • #10
    lukkil
    Level 20  
    czyli ten brazowy przekaznik odpowiada za pierwszy bieg tak? czy jesli klima jest nie nabita to wentylator powinien sie wlaczyc (na pierwszym biegu???) jak zalacze klimatyzacje? bo u mnie sie nie wlacza
  • #11
    GrzesiekSz-n
    Level 6  
    Cześć.
    Ja wszystko dokładnie opisałem, przeczytaj proszę.
    Czy wentylator się włącza, jak jest nie nabita klima ? - nie wiem, ale po co Ci wentylator, jak nie nabita klima.
    Nabij ją, poczytaj dokładnie posty, sam trochę posprawdzaj :)
  • #12
    mariusz_ps11
    Level 11  
    Jeśli klima nie jest nabita to wentylator się nie włączy. Włączy go tylko sterownik silnika przy wysokiej temperaturze cieczy. Sterownik klimy załącza oba biegi z czujnika presostatu. Tak jest przynajmniej przy klimatyzacji automatycznej. Drugi bieg załącza się przy ciśnieniu 22 bary, pierwszy nie wiem bo też mam zepsuty opornik. Kiedy spalony rezystor to nie jest to dobrze bo na postoju klima słabo chłodzi, załącza wentylator tylko na chwile. Są też gwałtowne skoki ciśnienia w układzie klimatyzacji - obserwowałem na manometrach. Opornik jest nawinięty dwa uzwojenia podwójnym drutem, końce piny uzwojeń są na krzyż, rozerwałem to spalone. Można zmostkować przy samym oporniku na końcach jeśli drugie uzwojenie jest dobre. Tymczasowo tak mam, wentylator włącza się na dłużej ale i tak impulsowo. Ten opornik ma za małą rezystancję bo obroty pierwszego i drugiego biegu nie wiele się różnią (mała rezystancja, małe straty napięcia, mniej się grzeje, mała zmiana obrotów, coś za coś). Jak powyżej układ ma kable na 3 biegi a działają tylko 2. Obecnie planuję nawinąć pojedynczy opornik na oryginalnym karkasie lub wstawić od innego auta też pojedynczy. Mam gruby drut oporowy z jakiejś grzałki, muszę przetestować bo dość mocno się grzeje kiedy obroty wentylatora są niewielkie. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosować jakiś sterownik PWM.
  • #13
    lukkil
    Level 20  
    Dzięki za wyczerpującą odp. Naprawiłem pierwszy bieg, drut rezstora był przerwany, na szczęście przy mocowaniu więc minimalnie go skróciłem i zacisnąłem na pin mocujący.
    Już wiem że bez czynnika lub z powodu małej ilości klimatyzacja i wentylator się nie włącza (ja mam 160kPa) ponoć minimalne ciśnienie to 200 kPa
    Nabije i dam znać co i jak.
  • #14
    lukkil
    Level 20  
    wymieniona chłodnica klimatyzacji (stara była sito), jeden oring - ten na czujniku, nabicie czynnika i klimatyzacja działa :)
  • #15
    jumpi77
    Level 10  
    Cześć.
    Mam podobny problem z brakiem 1-go biegu wentylatora chłodnic w Astrze h 1.6 XER.
    Objaw: po włączeniu klimy po kilku chwilach załącza się wentylator na 2 biegu i wyskakuje na zegarach ikona samochodu z kluczykiem (błąd P0481).
    Wykonane czynności:
    wymiana rezystora na nowy - bez zmian
    wymiana wentylatora z rezystorem (używka) - bez zmian
    wymiana przekaźników i bezpiecznika - bez zmian

    Interfejsem mogę wysterować oba biegi wentylatora.
    Mostkując piny w przekaźnikach działają oba biegi.
    Podłączając wentylator (3 pinowy) na krótko do akumulatora działają oba biegi.

    Gdzie szukać przyczyny braku 1-go biegu?

    Edit: Problem rozwiązany.
    Przyczyna tkwiła w utlenionym przewodzie na wiązce od ECU. Lutowanie załatwiło sprawę.
    Astra H 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicy
  • #16
    grzesiekw17
    Level 10  
    Bardzo pomocny temat. Skorzystałem z tego opisu i doraźnie w ten sposób naprawiłem rezystor. Zabawa w nawijanie drutu oporowego nie ma obecnie sensu bo zamienniki są dostepne i to za niewielkie pieniądze. Ważna sprawa to palenie się bezpiecznika nr 5. a wtedy nie mamy żadnego biegu wentylatora. Dzieje się to dlatego, że z powodu braku niższego biegu załącza się od razu najwyższy i bezpiecznik zwyczajnie nie wytrzymuje takiego obciążenia
    Astra H 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicy
  • #17
    ledio
    Level 1  
    Cześć.
    Mam ten sam problem z moją astrą 1.6 2006.
    Wymieniłem rezystor tak, jak poprzedni właściciel go wlutował, ale nadal pierwszy bieg wentylatora chłodnicy nie włącza się, tylko wysokie obroty około 115°. Czy możesz podać mi bardziej szczegółowe zdjęcia lub wyjaśnić, co zrobiłeś, aby naprawić swoje?
    A także wpływa to na AC, ponieważ kiedy ten problem się zaczął, AC przestał działać.