Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metalwork
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005

d3lta 08 Maj 2016 12:26 19746 35
  • Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005P50801..JPG Download (3.19 MB)

    Witam.

    Sprawa tyczy się Opla Meriva A z 2005 i całej rzeszy Opli z tego okresu wyposażonych w felerną opornicę wentylatora głównego.
    Ople z klimatyzacją które mają jeden wspólny wentylator na chłodnicach mają taką oto opornicę

    Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005
    która oryginalna jest dość droga, zamienniki są wyjątkowo nietrwałe ;-)

    Objaw uszkodzenia jest taki, że po włączeniu klimatyzacji wentylator chłodnicy nie pracuje przez pewien czas, potem włącza się na maksymalnych obrotach, za chwilę wyłącza i tak w kółko.

    Na bazie mojej spalonej opornicy stworzyłem takie coś:
    Dwa oporniki drutowe o wartościach 0,3Ω i 0,25Ω nawinąłem z nierdzewnego drutu spawalniczego (do spawania metodą TIG) o średnicy 1,5 mm. 1m drutu ma 0,3Ω.
    Styki zrobione kostkami skręcanymi bez osłonek plastikowych.

    Na I biegu prąd wentylatora wynosi 9A a na II biegu prąd wentylatora wynosi 12,5A. Sterownik ładnie steruje pracą wentylatora a gdy trzeba załącza wentylator na maksymalne obroty pomijając opornicę.
    Działa :D
    opornica_o...yginal.jpg Download (25.07 kB)Punkty: 2 dla użytkownika Schemat oryginału.
    opornica_..ja.jpg Download (23.95 kB)Punkty: 2 dla użytkownika Schemat przerobionej opornicy.





    Kilka fotek:
    Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005P50801..JPG Download (3.34 MB) Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005P50801..JPG Download (3.2 MB) Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005P50801..JPG Download (3.21 MB)


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Metalwork
  • #5 08 Maj 2016 15:46
    kellygrzyb3
    Poziom 16  

    Seba_smd napisał:
    Jak już przerabiałeś, to może lepiej było zrobić to za pomocą PWM na NE555 lub czymś innym. Tylko pracy więcej i czasu.
    To dziwny pomysł. Nie jest to dmuchawa wewnętrzna. Po co do skraplacza PWM?

  • #6 08 Maj 2016 15:52
    d3lta
    Poziom 18  

    PWM byłby najlepszym rozwiązaniem, niestety nie umiem zrobić takiego układu żeby przeżył dłuższy czas w warunkach komory silnika (ciepło, wibracje, wilgoć) nie robiący zakłóceń w radioodbiorniku.
    Rezystor natomiast jest urządzeniem prostym, tanim i wytrzymałym. Wydaje mi się że te 50W puszczone w powietrze to nie jest aż tak duża strata żeby się kłopocić regulacją elektroniczną. W nowszych Oplach oczywiście już jest WIELGACHNY radiator zamiast opornicy.
    Gdyby to było właściwie zrobione w fabryce to byłby silnik z kilkoma odczepami z uzwojenia, a tak to trzeba kombinować :-)

  • #7 08 Maj 2016 18:31
    paciek74
    Poziom 12  

    Proste rozwiązania są najlepsze. Nie myślałeś żeby jakoś dogrzać ten drut do konektorów? Osobiście nie mam zaufania do połączeń skręcanych na kostki w samochodach - tam wszystko się trzęsie, duże różnice temperatur. A prąd płynie duży - sam sprawdziłem łącząc na krótko jakimś kabelkiem i mam na palcach po nim ślad chyba na zawsze.

  • Metalwork
  • #8 08 Maj 2016 19:42
    PPK
    Poziom 26  

    Proste rozwiązanie, znaczy najlepsze. Jedyny problem, to brak osłony termicznej/izolacji tych drutów/rezystorów. Najlepiej byłoby wsadzić je w jakąś ceramiczną rurkę, zamocowaną sztywno albo chociaż nawinąć na jakiś ceramiczny korpus starego opornika.

  • #10 08 Maj 2016 20:51
    d3lta
    Poziom 18  

    Nie znam metody zgrzewania miedzi z nierdzewką. Lutować to można by ale chyba tylko srebrem a że nie mam nic tlenowego dlatego poskręcałem kostkami.
    Drut średnicy 1,5mm jest bardzo sztywny i sprężynujący dlatego nie boję się o jego stabilność. Opornica jest bezpośrednio w puszcze chłodnicy silnika, dużo ma miejsca, czy szkód nie narobi okaże się za kilka lat.

  • #11 08 Maj 2016 20:56
    Radzio M.
    Poziom 32  

    d3lta napisał:
    Wydaje mi się że te 50W puszczone w powietrze to nie jest aż tak duża strata żeby się kłopocić regulacją elektroniczną. W nowszych Oplach oczywiście już jest WIELGACHNY radiator zamiast opornicy.

    50 W w przestrzeni roku czasu mogłoby się odrobić stosując układ z PWM. Swoją drogą ciekawe czemu producent tak nie zrobił?
    d3lta napisał:
    W nowszych Oplach oczywiście już jest WIELGACHNY radiator zamiast opornicy.

    Hmm czy to znaczy, że nie ma PWM, tylko zamiast rezystora dano półprzewodniki?
    Może PWM przy tych prądach siałby zakłócenia, które chcieli uniknąć...

  • #12 09 Maj 2016 08:26
    Tomekob
    Poziom 14  

    Powiedź mi kolego czy nie wyskakiwał Ci błąd (samochodzik z kluczem)? Jakiś rok temu u mnie wyskoczył w/w błąd. Odczytując co to za błąd okazało się, że problem jest z opornikiem, więc kupiłem zamiennik na Allegro i myślałem, że będzie ok, niestety. Od tamtego czasu cały czas wyskakuje mi błąd opornika. Nie za bardzo wiem czy wentylator zachowuje się tak jak u ciebie bo samochodem jeździ żona, a wiadomo jak to jest, jak zapytam o coś takiego to robi wielkie błędne oczy i szuka w myślach co by tu powiedzieć :D . Mam stary uszkodzony rezystor więc chyba wykorzystam twój sposób na przeróbkę, zobaczę może to pomoże.

  • #13 09 Maj 2016 09:04
    eurotips
    Poziom 35  

    Skoro producent wypuszcza auto z błędem konstrukcyjnym to pochwalam autora że nie bawi się w wymiany wadliwych opornic tylko szuka alternatywnego rozwiązania. Poprawiłbym tu jeszcze jedną rzecz, moim zdaniem 0.25Ω i 0.30Ω to też zostały źle dobrane, te wartość są zbyt zbliżone do siebie, ja bym kupił gotowe oporniki w aluminiowej obudowie stanowiącej radiator i zmienił wartości na bardziej typowe 0.22Ω i 0.33Ω.

  • #15 09 Maj 2016 09:50
    eurotips
    Poziom 35  

    Tomekob napisał:
    Powiedź mi kolego czy nie wyskakiwał Ci błąd (samochodzik z kluczem)? Jakiś rok temu u mnie wyskoczył w/w błąd. Odczytując co to za błąd okazało się, że problem jest z opornikiem, ....


    Mnie się zawsze wydawało że ta lampka sygnalizuje problem z immobiliserem,
    no cóż czasami z oczu żony można wszystko wyczytać...

  • #16 09 Maj 2016 10:39
    Tomekob
    Poziom 14  

    :D Błąd odczytał mi mechanik, ale z komputera nie z oczu mojej żony :D
    Tak na poważnie, mówisz, że ta kontrolka dotyczy tylko immobilaisera ? Swoje wywody opisuję na podstawie tego co mi mechanik powiedział. Wymieniłem rezystor, wprawdzie na podróbę z Allegro, ale jednak nowy a błąd nadal wyskakuje.

  • #18 09 Maj 2016 11:10
    eurotips
    Poziom 35  

    Ooooooo... też wielkie oczy zrobiłem 8-O
    Kontrolka od immobilizera ma kolor czerwony i kluczyk przypomina ten do otwierania,
    tu jest kolor pomarańczowy i klucz bardziej przypomina naprawę niż otwieranie,
    tu jakaś ciekawa ta kontrolka i całkiem możliwe że wentylator zamiast pod Check engine podciągnięto pod nią, chłopaki widać kombinują jak mogą.

  • #19 10 Cze 2016 09:18
    zielonykosmita
    Poziom 15  

    Miałem podobny problem w VW Polo 1.4 TDI - to znaczy przy długotrwałej jeździe pod górę, lub przy włączonej klimatyzacji (niezależnie od temperatury silnika) wentylator włączał i wyłączał się co kilka sekund. Wyglądało też na spalony rezystor pierwszego biegu wentylatora. Jednak konstruktorzy VW postanowili wsadzić ten rezystor do silnika wentylatora - wychodzą z niego trzy przewody. Postanowiłem więc ich oszukać - nie kupując nowego wentylatora za kilka stów, oraz zaoszczędzić sobie również robocizny - prawdopodobnie trzeba by było odsuwać przodek auta bo inaczej nie da rady go wyciągnąć.
    Tak to zrobiłem.
    Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005
    Przeróbka działa od około 2010 roku, koszt może z 30 zł. Nie ma dostępu do wentylatora więc wartość dobrałem na oko - podłączając drut oporowy tak aby uzyskać mniej więcej połowę maksymalnych obrotów, później zmierzyłem jego wartość i kupiłem rezystory. Zamontowałem dwa rezystory zamiast jednego większego aby zwiększyć powierzchnię oddawania ciepła, oraz aby mieć redundancję.

  • #20 30 Lip 2017 14:13
    hamer17
    Poziom 2  

    Ja też mam taki problem. Czas podziałać. Czy ktoś wie gdzie można kupić taki rezystor nowy? Albo czy ktoś wie czy opel jako typową usterka naprawia to bezpłatnie?

  • #21 30 Lip 2017 14:27
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    hamer17 napisał:
    Czy ktoś wie gdzie można kupić taki rezystor Nowy?
    W sklepie z częściami nowymi lub używanymi.
    hamer17 napisał:
    Albo czy ktoś wie czy opel jako typową usterka naprawia to bezpłatnie?
    To jest uszkodzenie eksploatacyjne a nie błąd fabryczny. Jakbyś tego nie używał to by się nie spaliło.

  • #22 30 Lip 2017 16:53
    Freddy
    Poziom 43  

    d3lta napisał:
    Chiński zamiennik kosztuje 70zł. Oryginał w ASO niecałe 300zł
    No cóż, trochę Ci się chyba ceny pomyliły, bo za 35zł masz zamiennik, a poza tym można za 7-10 zł kupić sam rezystor.
    Zamiennik z SKV Germany to niecała stówka.

    Poza tym, przesadzasz trochę z tymi 4 punktami za schemat, który można znaleźć w sieci.

  • #23 10 Sie 2017 22:37
    Jericho24
    Poziom 19  

    Freddy napisał:
    d3lta napisał:
    Chiński zamiennik kosztuje 70zł. Oryginał w ASO niecałe 300zł
    No cóż, trochę Ci się chyba ceny pomyliły, bo za 35zł masz zamiennik, a poza tym można za 7-10 zł kupić sam rezystor.
    Zamiennik z SKV Germany to niecała stówka.

    Poza tym, przesadzasz trochę z tymi 4 punktami za schemat, który można znaleźć w sieci.
    Freddy, czy byłbyś tak uprzejmy i wrzucił linka do tego ziemiennika rezystora? Właśnie zabuliłem 450zl za wymianę cewki sprężarki klimy, z powodu nie działającego 1go biegu wentylatora.

  • #27 11 Sie 2017 08:02
    Freddy
    Poziom 43  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    I co wypuścili cie z warsztatu z niedziałającym chłodzeniem? Dziwne
    Nigdy nie oglądałeś programu "Będzie Pan zadowolony"? :)

    Tak a'propos na Allegro wczoraj jeszcze były oryginały z demontażu za 40zł :) - z 10-cio dniową gwarancją rozruchową.

  • #28 11 Sie 2017 11:28
    Jericho24
    Poziom 19  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jericho24 napisał:
    Właśnie zabuliłem 450zl za wymianę cewki sprężarki klimy, z powodu nie działającego 1go biegu wentylatora.


    I co wypuścili cie z warsztatu z niedziałającym chłodzeniem? Dziwne.
    Pojechałem do serwisu od klimatyzacji z niedziałającą klimą w aucie - przestała działać z dnia na dzień. Pierwsza wizyta to namierzenie usterki - prawdopodobnie cewka klimatyzacji. Druga wizyta - wymiana cewki i zbadanie przyczyny jej uszkodzenia. Za duże ciśnienie w ukł. w związku z brakiem 1szego biegu wentylatora, prawdopodobnie spowodowany uszkodzeniem rezystora wentylatora (czy jakoś tak). Zamienniki nie dostępne w hurtowniach z którymi współpracują, a ASO Opla nie spieszy się z odpowiedzią. Przysłali tylko wycenę całego wentylatora na jakieś 1100zł. Do czasu wymiany wadliwego rezystora w upały zalecają używanie klimy tylko na trasie, a unikanie używania w korkach, aby nie zajechać sprężarki.

    Na moje zapytanie, czy zajęli się też głośna pracą sprężarki wraz ze wzrostem obrotów silnika, usłyszałem, że jest to związane z za wysokim ciśnieniem w ukł klimatyzacji w związku z brakiem 1szego biegu wentylatora.

    Serwis ten należy do polecanych w Szczecinie, jeśli chodzi o kompleksowe naprawy ukł klimatyzacji.