Witam.
Sprawa tyczy się Opla Meriva A z 2005 i całej rzeszy Opli z tego okresu wyposażonych w felerną opornicę wentylatora głównego.
Ople z klimatyzacją które mają jeden wspólny wentylator na chłodnicach mają taką oto opornicę

która oryginalna jest dość droga, zamienniki są wyjątkowo nietrwałe

Objaw uszkodzenia jest taki, że po włączeniu klimatyzacji wentylator chłodnicy nie pracuje przez pewien czas, potem włącza się na maksymalnych obrotach, za chwilę wyłącza i tak w kółko.
Na bazie mojej spalonej opornicy stworzyłem takie coś:
Dwa oporniki drutowe o wartościach 0,3Ω i 0,25Ω nawinąłem z nierdzewnego drutu spawalniczego (do spawania metodą TIG) o średnicy 1,5 mm. 1m drutu ma 0,3Ω.
Styki zrobione kostkami skręcanymi bez osłonek plastikowych.
Na I biegu prąd wentylatora wynosi 9A a na II biegu prąd wentylatora wynosi 12,5A. Sterownik ładnie steruje pracą wentylatora a gdy trzeba załącza wentylator na maksymalne obroty pomijając opornicę.
Działa

Schemat oryginału.
Schemat przerobionej opornicy.
Kilka fotek:
Cool? Ranking DIY