Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprawdzanie grzania tylnej szyby

Fazi 02 Sep 2005 14:21 13860 39
Tespol
  • #1
    Fazi
    Level 17  
    Chciałbym wymienić tylna szybę, ale obawiam się że kupując używaną grzanie może być niesprawne. Pomiar rezystancji może być niemiarodajny, gdyż jest to równoległe połączenie rezystorów wiec nie wiadomo czy wszystkie nitki mają taka samą rezystancję , czy tez jedne mniej a inne wiecej. macie jakiś patent na sprawdzenie tego?
  • Tespol
  • #2
    Krawczak
    Level 31  
    Witaj, możesz podłączyć szybe i sprawdzić pobierany prąd(musisz wiedzieć ile dobra pobiera ) ,druga możliwość to podczas pracy używając zmrażacza psikasz na paski oporowe ,robi się szronik i widać czy wszystkie grzeją .Pozdr
  • Tespol
  • #3
    Fazi
    Level 17  
    o! ciekawa koncepcja ze zmrażaczem :) A skąd wziać taki specyfik? Z apteki? Nie wiesz ile kosztuje? Ja z kolei w miedzyczasie wpadlem na koncepcję punktowego pomiaru temperatury szyby za pomoca laserowego miernika temperatury. Ciekawe tylko ile stopni osiaga taka szyba? Chyba niewiele, z 30stopni w przy temp otoczenia 20, co?
  • #4
    Krawczak
    Level 31  
    Zmrażacz kupisz w każdym sklepie elektronicznym np: www.cybor-tech.com.pl koszt zależy od pojemności butelki
  • #5
    janusz kaczor
    Cars specialist
    Dużo prościej chuchnąć parę razy na szybę podłączoną do aku. zobaczysz od razu że przy sprawnych segmentach natychmiast odparowuje szyba.
  • #6
    1rycho
    Level 21  
    Miejscowe zmrożenie szyby może doprowadzić do jej pęknięcia. Pooglądaj dokładnie paski grzejne. mają jednolity kolor. w miejscach przepalenia są innego koloru (ciemniejsze, a nawet czarne). Przy małych uszkodzeniach można łatwo naprawić klejem przewodzącym (specjalny zestaw naprawczy do szyb ogrzewanych za kilkanaście zł).
  • #7
    lechos
    Level 18  
    Najprostrzy sposob chyba jest taki bo niewymaga podlanczania akumulatora:--bateria i zarowka na dlugim kabelku
    + bateri na jedna strone nitki -z zarowka na droga strone
  • #8
    1rycho
    Level 21  
    lechos wrote:
    Najprostrzy sposob chyba jest taki bo niewymaga podlanczania akumulatora:--bateria i zarowka na dlugim kabelku
    + bateri na jedna strone nitki -z zarowka na droga strone


    Wszystkie ścieżki grzejne są połączone równolegle więc sprawdzanie żarówką da tyle, że zawsze żarówka będzie świecić obojętnie gdzie przytkniesz kabel.
  • #9
    Fazi
    Level 17  
    Przeprowadziłem testy na sprawnej szybie z Lancera. Oporność na zestykach 1,5ohm, prąd przy 12V 8,5A, po rozgrzaniu spada do 8,2A wiec niewiele. Szyba rozgrzewa sie do okolo 40 stopni przy temperaturze otoczenia okolo 20stopni. Chuchac nie probowalem :) ale sprobuje ;)
    Naprawiłem swoją szybę klejem przewodzącym, działa dobrze, ale chciałem okleić ją przyciemnianą folia i tu zaczeły się schody gdyż nie można okleić tak naprawionej szyby ze względu na grubość scieżek ( folia bedzie odstawać). Więc muszę znaleźć sprawną szybę.
    Lechos -> twój system sprawdzania nie umożliwi sprawdzenia każdej nitki, gdyż są one połączone równolegle, więc prąd bedzie płynął przez wszystkie. Chyba że się mylę?:)
  • #10
    lechos
    Level 18  
    Tez tak myslalem ale zdalo to egzamin w moim przypadku, tyle ze nie z bateri ale z aku.do 1 konca zarowki dalem kabel i podpiolem pod styk przy szybie a 2 koncem zarowki jechalem po scierzce i za przerwa zarowka gasla.
  • #11
    ramzes1994
    Level 9  
    Kleje przewodzace srednio sie sprawdzają
  • #12
    FishuPro
    Level 22  
    Może komuś się przyda moja metoda sprawdzona kilkukrotnie w różnych autach-mianowicie czajnik elektryczny i gotowanie wody pod szybą przy załączonej szybie.Paski sprawne wiadomo od razu widać.Paski przepalone-cały pasek nie odparowany ale w miejscu lub miejscach przerwy odparowuje i od razu widać gdzie szukać.Wiem że para to woda destylowana ale widać połączona z brudem na szybie coś tam przewodzi i robi się suche kółeczko wokół przerwy.
  • #14
    Aleksander_01
    Level 42  
    I to ma być forum elektryków ? Co za głupie porady, aż wierzyć się nie chce że to piszą ludzie którzy powinni mieć jakieś pojęcie o elektryce.
    Metoda najbardziej prosta i skuteczna, wskazanie przerwy (jeśli jest) z dokładnością do 0,5 mm. Szybę podłączamy do zasilania 12 V. Jeżeli paski są sprawne to przykładając woltomierz do dowolnego paska w miejsca mniej lub bardziej oddalone od siebie to otrzymamy większy lub mniejszy spadek napięcia, pisząc inaczej, na końcach będzie 12 V a jak zbliżamy do siebie sondy to napięcie maleje.

    Gdy pasek ma przerwę to na końcach paska będzie 12 V i przy zbliżaniu do siebie sond też będzie 12 V. Tuż przed przerwą będzie 12 V a tuż za 0 V.
  • #15
    AliYO
    Level 19  
    Sprawdzanie grzania tylnej szyby


    Dokładnie tak jak kolega przede mną napisał (ubiegł mnie ;) bo robiłem obrazek dla jasności i potomnych). Resztę wpisów szkoda komentować, ale podobna każda metoda jest dobra jeśli prowadzi do tego samego rozwiązania.
  • #16
    andrzej20001
    Level 43  
    Odkop tematu z 14 lat :) ,brawo ja chucham na szybę od lat i działa.
  • #17
    AliYO
    Level 19  
    No to dobry zonk, wszyscy się wczuliśmy w problem, a nie zwróciliśmy uwagi że to kolejne wykopalisko Ramzesa, za poprzednie już dostał ostrzeżenie. ( generalnie to można by to całościowo wydzielić do kosza)
  • #18
    cocobongo
    Level 10  
    Odświeżę temat. Omomierzem też można szukać przerwy na nitce. Na dobrej nitce mierzę opór trzymając szpilki omomierza 1-1,5 cm od siebie. Powinno wskazać 1-2 Ohm. Jeżeli szpilki przyłożę do skrajów nitki, opór jest dużo wyższy - już nie pamiętam, ale coś ok. 12 Ohm - ogrzewanie, żeby grzało, musi stawiać spory opór. Brzęczyk działa w obu przypadkach (do 30 Ohm powinien zawsze brzęczeć). Trochę cierpliwości potrzeba na nitce przerwanej - wiem która, bo podczas deszczu czy zimą wyraźnie to widać - wystarczy zapamiętać😁. Mierzę odcinki ok. 2 cm. W końcu trafiam na miejsce, w którym omomierz wskazuje, to co pokazuje, gdy nic nie mierzysz (u mnie 0.L). Zakładam, że badamy nitkę tak jak czytamy - od lewej. Oznacza to, że prawa (zazwyczaj) szpilka dotyka miejsca, przez które prąd nie przepływa. Przesuwam co kilka milimetrów prawą szpilkę w prawo, aż trafiam na miejsce, gdzie znów mam sygnał akustyczny przewodzenia, a wielkość oporu jest duża - ok. 12 Ohm. Przypominam, przy sprawnej nitce i tak małym odstępie szpilek, miernik powinien wskazać 2 Ohm. Zapamiętaj miejsca przyłożenia szpilek. Możesz spróbować zmniejszać ten dystans dopóki słyszysz brzęczyk przewodzenia i jest duży opór. Szpilki wyznaczają odcinek, na który trzeba zaaplikować Elpox 15. Całą operację wykonujemy bez angażowania akumulatora - bez kluczyka w stacyjce. Do mieszania i aplikacji pasty użyłem szpatułki i plastikowej paletki dołączanej do Poxipolu. Idealnie się sprawdza. Dodam, że mam automatyczny miernik bez podziału na zakresy (Ohm 20, 200, 2000), więc mierząc na sprawnej nitce opór w odległości szpilek ok. 1 cm, miernik wskazuje początkowo 0,00 Ohm - trzeba chwilę poczekać, aż pokaże właściwy opór (tu: 1-2 Ohm).
    Mam pytanko: czy świeży Elpox 15, gotowy do aplikowania, ma już własności przewodzące, czy dopiero po utwardzeniu (według instrukcji min. 8 h w temp 18 'C)? Bo przed aplikowaniem gotowej pasty włożyłem w nią szpilki miernika i ten nie wskazał żadnego oporu czy jego braku (0,0 Ohm), tylko to co wskazuje bez mierzenia (u mnie 0.L). Może pasta straciła swoje właściwości, bo choć kupiona w lutym z gwarancją 6 m-cy, to w marcu z niej korzystałem? Może gwarancja nie obejmuje otwartego zestawu? Nie ma o tym ani słowa w instrukcji...
  • #19
    Gerri
    Mercedes specialist
    cocobongo wrote:
    Ogrzewanie, żeby grzało, musi stawiać spory opór.

    Duży opór - to mały prąd. Może chodziło ci o OBCIĄŻENIE?
    cocobongo wrote:
    Trochę cierpliwości jest wymagane na nitce przerwanej - akurat wiem, która to, bo podczas deszczu czy zimą widać, która nie grzeje - wystarczy zapamiętać

    Wszystko fajnie, jak mamy szybę podłączoną do instalacji auta. Tu mamy pytanie o szybę odłączoną.
    cocobongo wrote:
    W końcu trafiam na miejsce, w którym omomierz wskazuje, to co pokazuje, gdy nic nie mierzysz, u mnie 0.L.

    Nie bardzo to sobie wyobrażam. Przecież jak mierzymy opór na dwóch końcach przerwanej ścieżki, to obwód zamyka się przez kilkanaście pozostałych ścieżek. To, co ci pokazuje multimetr "OL" (overloaded) jest niemożliwe.
    Piszesz o 12 omach. Przy dwunastu woltach i dwunastu omach przepływający prąd to będzie 1 amper, co daje moc szyby 12 watów. Taką moc to ma ogrzewanie lusterka wstecznego - a nie wielka szyba. Wielka szyba ma bezpiecznik 16 amperów, w limuzynach 25 a nawet więcej.
  • #20
    cocobongo
    Level 10  
    Mój miernik pokazuje 0.L nie OL. Pokazuje to gdy go włączę i nic nie mierzę. Podobnie gdy jedna ze szpilek dotyka sprawnej nitki, a druga miejsce przerwania nitki. Wtedy też pokazuje 0.L, no bo brak jest połączenia. Nigdy jeszcze nie spowodowałem na nim przeciążenia, więc nie wiem co w takim przypadku pokazuje.
  • #21
    vorlog
    Level 38  
    cocobongo wrote:
    Mój miernik pokazuje 0.L nie OL. Pokazuje to gdy go włączę i nic nie mierzę. Podobnie gdy jedna ze szpilek dotyka sprawnej nitki, a druga miejsce przerwania nitki. Wtedy też pokazuje 0.L, no bo brak jest połączenia. Nigdy jeszcze nie spowodowałem na nim przeciążenia, więc nie wiem co w takim przypadku pokazuje.

    Coś, kolego Ci się pomyliło. Ścieżki grzewcze są połączone równolegle więc sondy miernika przyłożone do końców przerwanej ścieżki nie zmierzą rezystancji przerwy w ścieżce (teoretycznie nieskończoność) tylko rezystancję pozostałych, nadal połączonych równolegle ścieżek...
    Dodatkowo- co to oznacza, według Ciebie, to 0.L? Zerową indukcyjność? Moje wszystkie mierniki pokazują w odpowiednich okolicznościach OL (moim zdaniem OverLimit, nie OverLoad, @Gerri, no ale to moje zdanie :P)
    V.
  • #22
    cocobongo
    Level 10  
    cocobongo wrote:
    Ogrzewanie, żeby grzało, musi stawiać spory opór.

    Gerri wrote:
    Duży opór - to mały prąd. Może chodziło ci o OBCIĄŻENIE?

    Zawsze miałem z tym problem, pomiary wartości przy obciążeniu, bez obciążenia i pomiary samego obciążenia... Ale zawodowo gram i śpiewam, elektryka to hobby, które bardzo lubię, ale w młodości nie przyjęli mnie do technikum elektronicznego z powodu zaburzenia (ich zdaniem) widzenia barw.
    cocobongo wrote:
    Trochę cierpliwości jest wymagane na nitce przerwanej - akurat wiem, która to, bo podczas deszczu czy zimą widać, która nie grzeje - wystarczy zapamiętać

    Gerri wrote:
    Wszystko fajnie, jak mamy szybę podłączoną do instalacji auta. Tu mamy pytanie o szybę odłączoną.

    Gdybym odłączył czy całkiem wyjął szybę z auta, też bym pamiętał, która nitka nie grzeje. Jeśli robię to w cudzych autach, bo je naprawiam, muszę to ogarnąć inaczej. Podejrzewam, że sporo jest porad w sieci, jak to robić. Ja używam miernika 😁.
    cocobongo wrote:
    W końcu trafiam na miejsce, w którym omomierz wskazuje, to co pokazuje, gdy nic nie mierzysz, u mnie 0.L.

    Gerri wrote:
    Nie bardzo to sobie wyobrażam. Przecież jak mierzymy opór na dwóch końcach przerwanej ścieżki, to obwód zamyka się przez kilkanaście pozostałych ścieżek. To, co ci pokazuje multimetr "OL" (overloaded) jest niemożliwe.

    Zakładam, że jedną szpilką trafiasz w przerwę w obwodzie, czyli równie dobrze możesz dotknąć szyby między nitkami. Ile by nitek nie było - nie będą przewodzić !
    Gerri wrote:
    Piszesz o 12 omach. Przy dwunastu woltach i dwunastu omach przepływający prąd to będzie 1 amper, co daje moc szyby 12 watów. Taką moc to ma ogrzewanie lusterka wstecznego - a nie wielka szyba. Wielka szyba ma bezpiecznik 16 amperów, w limuzynach 25 a nawet więcej.

    Może nie odczekałem wystarczająco długo, by miernik pokazał więcej. Dla mnie różnica wskazań przy odległości 2 cm i przy całej prawie szerokości szyby była wystarczająco wyraźna, bym wiedział jak to interpretować.
  • #23
    Gerri
    Mercedes specialist
    vorlog wrote:
    Moje wszystkie mierniki pokazują OL (moim zdaniem OverLimit, nie OverLoad,

    Rzeczywiście twoja racja jest lepsza ;) Te guglowskie tłumaczenia „z chińskiego na nasze” są często dosyć ułomne. Poza tym znak na wyświetlaczu ma do dyspozycji tylko siedem kresek - o ile to wystarczy dla dziesięciu cyfr, to z literami jest już gorzej i nie zawsze wyświetlany znak przedstawia dokładne intencje pomiaru. Odnośnie pomiaru wymyśliłem bardzo prosty sposób: podpinamy szybę do prądu (nie musi być 12 woltów - może być nawet rozładowany akumulator dający np. 4 wolty) i jeden koniec woltomierza podpinamy do dowolnego bieguna akumulatora, a drugim końcem dotykamy po kolei każdej ścieżki w ok. Połowie długości. Jak ścieżka jest dobra, to woltomierz pokaże połowę napięcia zasilającego. Jak jest przerwa, to woltomierz pokaże „masę” lub „pełny plus” - zależnie od tego po której stronie przytkniętej do ścieżki końcówki woltomierza jest przerwa. Pomiar wszystkich ścieżek jest prosty, jednoznaczny i zajmie ok. pół minuty.
  • #24
    vorlog
    Level 38  
    Gerri wrote:
    Jak ścieżka jest dobra, to woltomierz pokaże połowę napięcia zasilającego

    I to ma sens jak najbardziej :)
    Z dotykaniem ostrą sondą miernika do ścieżek to bym podyskutował, bo jak nam się sonda "śliźnie" to możemy sobie przeorać ścieżkę...
    V.
  • #25
    palmus
    Level 33  
    ramzes1994 wrote:
    Kleje przewodzace srednio sie sprawdzają

    Przeciwnie.Naprawiłem tak wiele pasków.Działał każdy.
  • #26
    vorlog
    Level 38  
    palmus wrote:
    Naprawiłem tak wiele pasków.Działał każdy.

    Bo zapewne problem leży w poprawności wykonania "łatki"- jak napaćkamy na ścieżkę pokrytą piętnastoletnią warstwą zestalonego kurzu, tlenków, osadzonego Plaka, to jak to ma przewodzić? Pasowałoby końce obok miejsca przerwy oczyścić, odtłuścić, nakleić kawałki taśmy maskującej po obu stronach ścieżki i wtedy malować "płynnym kabelkiem", wtedy ma prawo działać :)
    V.
  • #27
    cocobongo
    Level 10  
    vorlog wrote:
    Coś, kolego Ci się pomyliło. Ścieżki grzewcze są połączone równolegle więc sondy miernika przyłożone do końców przerwanej ścieżki nie zmierzą rezystancji przerwy w ścieżce (teoretycznie nieskończoność) tylko rezystancję pozostałych, nadal połączonych równolegle ścieżek...
    Dodatkowo- co to oznacza, według Ciebie, to 0.L? Zerową indukcyjność? Moje wszystkie mierniki pokazują w odpowiednich okolicznościach OL (moim zdaniem OverLimit, nie OverLoad, @Gerri, no ale to moje zdanie :P)
    V.

    Mój miernik, który gdy go włączę na pomiar oporu w ohmach i nic nie mierzę pokazuje 0.L. Czy to zero czy O - nie wiem, że ale czemu Over Load? Coś musi pokazać, ale nie może pokazać zera, bo to jest zarezerwowane dla drutu bez oporu. Nie pokaże też żadnej wartości, bo przecież nic nie mierzę! Dopiero przyłożenie sond do końców jakiegoś obwodu pokazuje wartość oporu w ohmach lub brak oporu, czyli 0.00 Ohm. Drugie nieporozumienie to pomiar przerwanej ścieżki. Jeśli przyłożę sondy (szpilki) do końców przerwanej ścieżki (staram się bardzo, by robić to ostrożnie i żeby nie "przeorać" ścieżki), to oczywiście pokaże opór pozostałych, to jasne! Ale jeśli dotykam miejsca nitki, które jest przerwane - u mnie znalazłem takie miejsce na odcinku ok 5 mm, to jak ma pokazać opór pozostałych, skoro brak w tym miejscu przewodzenia? To tak jakbym drugą sondę przyłożył do gołej szyby między nitkami lub w ogóle trzymał w powietrzu - na wyświetlaczu 0.L. Ten odcinek z przerwą nie rzuca się w oczy. Nitki wyglądają normalnie. Dopiero przy dokładnych oględzinach widać, że ścieżka ma inną barwę, choć bez wielkiego kontrastu, co oznacza, że warstwa przewodząca uległa przetarciu. Widocznie ścieżka składa się z min dwóch warstw - spodnia, która przylega do szyby, ale nie przewodzi prądu i wierzchnia - przewodzącą, która się przetarła.
  • #28
    vorlog
    Level 38  
    cocobongo wrote:
    Czy to zero czy O - nie wiem, że ale czemu Over Load

    OL=OverLimit, tłumaczyć chyba nie trzeba, pasuje za to zapoznać się z zasadą działania omomierza. Jak sondy miernika niczego nie dotykają to miernik w zasadzie mierzy napięcie swojej baterii (tak głupio i w skrócie), gdzie pewna część tego napięcia (napięcie probiercze) stanowi zakres pomiarowy, który bez obciążenia zewnętrzną rezystancją jest przekraczany, stąd to OL. Jak sondy są podłączone do jakiejś rezystancji, to na tej rezystancji występuje spadek napięcia pomiarowego i wtedy zaczyna się pomiar i wskazanie. Jak sondy są zwarte "na czysto", to siłą rzeczy napięcie na sondach wyniesie "0" i tak też pokaże miernik.
    Chyba nic nie pokręciłem, jak coś, to koledzy od metrologii sprecyzują :P
    V.
  • #29
    cocobongo
    Level 10  
    vorlog wrote:
    Jak sondy miernika niczego nie dotykają to miernik w zasadzie mierzy napięcie swojej baterii (tak głupio i w skrócie), gdzie pewna część tego napięcia (napięcie probiercze) stanowi zakres pomiarowy

    Dzięki, Tego mniej więcej się spodziewałem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Czy lakier grafitowy się nadaje do naprawy ogrzewania szyby? Elpox wyszedł, ale znalazłem w szpargałach nieotwarte opakowanie lakieru grafitowego polskiego producenta TermoPasty.

    Dodano po 4 [minuty]:

    I jeszcze jedno. Czy Elpox w stanie płynnym tuż przed aplikowaniem przewodzi już prąd, czy dopiero gdy mocno zaschnie - ile czasu powinien schnąć bez dodatkowych suszarek (lamp grzewczych czy innych żarówek 100W)?