Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DeWalt - Regeneracja baterii DeWalt DE9180 18V.

LocoKing 27 Jun 2019 10:07 5811 18
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    LocoKing
    Level 3  
    Wymieniłem ogniwa w baterii DeWalt DE9180 18V, który składa się z 2P6S. Okazuje się, że na wyjściu pokazuje 16V, a na samym pakiecie 22V. Z czego wynika problem?
    Z góry zaznaczam, że podłączenie do balansera jest prawidłowe.
    Czy to może być problem z samymi ogniwami, np. za duży lub za mały amperaż? Czy elektronika w tej baterii wymaga jakiegoś restartu?
  • Altium Designer Computer Controls
  • Altium Designer Computer Controls
  • #3
    LocoKing
    Level 3  
    Pytanie jak się wykonuje taki restart?
  • #4
    Marksrz
    Level 22  
    Napisz dokładnie jakie ogniwa założyłeś, ta bat ładuje sie do 20V max
    jak jest więcej na pakiecie to zgłupiała.
  • #5
    LocoKing
    Level 3  
    Masz rację, już się zorientowałem z czego wynikał błąd - zamontowałem Li-on, a powinny być LI-fe.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tak się zastanawiam czy po przerobieniu baterii DE9180 na Lion 2P5S i po zastąpieniu obecną elektroniką BMSem 5S - mogę taka baterię podłączyć do standardowej ładowarki DE9135.
    Pytanie czy po BMSie wykryje typ ładowania ??
  • #6
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    LocoKing wrote:
    Tak się zastanawiam czy po przerobieniu baterii DE9180 na Lion 2P5S i po zastąpieniu obecną elektroniką BMSem 5S - mogę taka baterię podłączyć do standardowej ładowarki DE9135.
    Pytanie czy po BMSie wykryje typ ładowania ??

    Quote:
    Możliwość ładowania wszystkich akumulatorów DEWALT 7,2 V - 18 V NiCd/NiMH/Li-Ion - użytkownik korzystając z jednej ładowarki może ładować akumulatory różnego rodzaju

    https://www.dewalt.pl/attachments/productdetails/catno/DE9135/
  • #7
    LocoKing
    Level 3  
    Tak wiem, że ładowarka obsługuję wszystkie baterie DeWalta.
    Tyle, że każdy z typów wymaga innego ładowania. Domyślam się, że elektronika w baterii wymusza konkretny rodzaj ładowania. Pytanie co ładowarka skuma gdy połączy się z zwykłym BMS-em.
    DeWalt - Regeneracja baterii DeWalt DE9180 18V.
    DeWalt - Regeneracja baterii DeWalt DE9180 18V.
  • #8
    Marksrz
    Level 22  
    Póki nie zrozumiesz jak działa bateria DE9180 to nie będziesz wiedział co zrobić.
    Bat ma 3 styki, pomyśl do czego służą w bat litowej i w bat kadmowej aby ładowarka mogła je ładować.
  • #9
    LocoKing
    Level 3  
    Czyli kluczem jest 3 styk?
    Brak styku na baterii, to ładowarka kwalifikuje ja jako kadmową?
    Jeśli tak jest to nie jestem w stanie oszukać ładowarki po zamianie LI-fe na Li-ion, bo na ogniwach są inne napięcia. Czy dobrze rozumiem, że po zamianie ogniw bateria będzie niedoładowana ?
  • #10
    Elektrofor
    Level 10  
    Trzeci styk w ładowarce DE9135 połączony jest z trzema opornikami, które dalej mają diody, oporniki i gdzieś tam dalej scalak.
    W akumulatorze NiMH DE9039 do trzeciego styku dołączony jest termistor 10kohm. Druga końcówka termistora idzie do styku ujemnego. W akumulatorze na ogniwach CdNi prawie pewne jest, że też będzie termistor.
    Innym interesującym elementem w środku ładowarki jest mała płytka drukowana z czujnikiem Halla przykręcona do górnej obudowy zasilacza. Widać ją na filmie z tytułem zaczynającym się od słów DeWALT DE9135 the charger battery. Idą do niej trzy przewody (czerwony, żółty i czarny) i czarny wspornik.
    W akumulatorze w odpowiadającym temu czujnikowi miejscu obudowy jest od środka akumulatora zatopione czerwone kółeczko - magnes.
    Link
    Ładowarka obsługuje CdNi, NiMH i Li-ion. CdNi i NiMH mają podobne napięcia i prądy ładowania. Tylko charakterystyka ładowania Li-ion różni się od w/w. Rodzaj ogniw Li-ion "wykrywany" jest przez ładowarkę przez działanie magnesem na czujnik. Jeśli włożę akumulator NiCd i jednocześnie przyłożę magnes, to ładowarka zachowuje się inaczej. Jak wyjmę akumulator i zostawię magnes, to ładowarka pokazuje, że w niej nadal tkwi niesprawny akumulator.
    Dołączyłem źródło regulowanego napięcia do trzeciego styku. Przez opornik 1kohm podawałem napięcie od 1 do 10V. Bez efektów.
    Jakieś znaczenie trzeci pin ma bo akumulator przerobiony na Li-ion bez magnesu jest ładowany przez ładowarkę jako CdNi/NiMH, co nie dziwi. Natomiast gdy dodam magnes ładowarka pokazuje, że akumulator jest niesprawny (szybkie miganie diody).
    A może można zmierzyć napięcie na trzecim styku w stosunku do plusa jak i do minusa. Jeśli nie ma napięcia, to jaka rezystancja do minusa?
  • #11
    Kajox
    Level 17  
    Naprawialem dwie sztuki baterii spojrzałem na ten 3 pin oscyloskopem by rozwiać marzenia ludzi którzy wierzą, że ladowarkę rezystancją oszukają ;)
    DeWalt - Regeneracja baterii DeWalt DE9180 18V.

    Fragment podczas ładowania mam tez zapis że startu chociaż nie od początku bo podpięty analizator zakłócał pracę ładowarki i nie zaczynała ładowania tylko pokazywała błąd.
  • #12
    grzegorz1982
    Level 10  
    Będe chciał przerobić u siebie baterie 12V i mam pytanie odnośnie ładowarki, czy będę musiał dokładać BMS jeśli posiadam ładowarkę DE9135 która obsługuje li-ion (14,4V i 18V)
  • #14
    grzegorz1982
    Level 10  
    Przeczytałem Twój post zanim napisałem swój, tylko ze baterie 14,4 i 18V maja 3pin w bateriach 12V tego pinu nie ma (przynajmniej te co posiadam) i mimo ze bym te 3 pin dorobił to czy ładowarka odróżni ze ma do czynienia z napięciem 12V a nie 14.4V. Wg. specyfikacji ładowarka ta obsługuje Li-ion 14,4 i 18V.
  • #15
    bew2
    Level 17  
    Witam,
    Mam pytanie podobne jak autor tematu, z tym że w mojej baterii 9180 siedzą nadal oryginalne ogniwa.
    Bateria była nieużywana, pomiar na stykach pokazał ok. 6V, podłączyłem do ładowarki 21V@2A, co spowodowało naładowanie ogniw do 19,5V (mierzone po otwarciu baterii na przewodach +/- prowadzących do BMS'a). Po włożeniu do wiertarki cisza, a na stykach zewnętrznych okolice 14,5V. Wychodzi na to że oryginalny BMS nie "daje" napięcia na zaciski baterii.

    Jest to oryginalna bateria NANO 9180 18V.
    Czy może ktoś podpowiedzieć jak ją uruchomić?
  • #17
    bew2
    Level 17  
    Dzięki za pomoc.
    Sekcje na pewno są równe.
    Odnośnie BMS, sprawdziłem i naprawiłem taśmę w 2 miejscach, bo nie było przejścia, ale wyglada na problem ze stykiem na połączeniu taśma-gniazdo na PCB.... czy jest jakiś sposób na sprawdzenie/poprawienie styku w tym miejscu?
  • #19
    bew2
    Level 17  
    Sprawdzałem tak:
    Wypiąłem taśmę z tego złącza i sprawdzałem między punktami lutowniczymi na pakiecie a końcówką taśmy po stronie złącza - tu jest ok. Natomiast gdy wpiąłem taśmę do tego złącza na pcb, pomiar pomiędzy punktami lutowniczymi jak wyżej a malutkimi pinami wystającymi ze złącza na pcb - i tu już niestety nie wszędzie jest przejście.... dlatego pomyślałem że w tym złączu pewnie jest problem.

    Edit
    Złącze jest ok.
    Doprowadziłem do momentu, gdzie jest przejście z punktów lutowniczych na pakiecie do złącza na PCB. Nie wiem niestety gdzie idą dalej ścieżki z tego złącza. (Lutowanie taśmy to koszmar ;) ) Mimo tego bateria nadal nie żyje. Ładuje się normalnie, ale nie daje napięcia na wyjście.
    Aha, ładuję NIE oryginalną ładowarką. Czy to ma znaczenie?