Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zelmer Meteor 2 - Jak sprawdzić czy silnik odkurzacza jest sprawny ?

29 Sie 2019 16:06 831 15
  • Poziom 6  
    Witam
    m
    Mam pytanie a zarazem problem do rozwiązania.

    Dostałem od rodziców stary 8 letni odkurzacz Zelmer Meteor 2. Z tego co mi wiadomo silnik jest zepsuty. Więc odpada możliwość podłączenia go tak po prostu do prądu. Niestety w moim domku na działce bezpieczniki coś szwankują, ostatnio gdy kuchenka elektryczna miała zwarcie to iskrzyła się tak długo aż rozłączył bezpiecznik w głównej skrzyni do, której dostępu nie mam. Więc gdyby odkurzacz spowodował rozłączenie przez [b]bezpiecznik[/b byłbym co najmniej 1 dzień bez prądu.

    Do rzeczy więc wyczytałem, że można na chwilę podłączyć silnik pod akumulator 12 V w celu sprawdzenia czy się kręci. Więc wziąłem akumulator od wkrętarki i podłączyłem na sekundę. Usłyszałem, że silnik wydał z siebie dźwięk uruchamiania, ale od razu go odłączyłem, i tu pytanie do was czy silnik się nie uszkodzi od takiego niskiego napięcia. Czy czasem nie popalę przewodów i nie uszkodzę akumulatora, bo silnik będzie miał za duże zapotrzebowanie na energię. Tak przy okazji mam pytanie czy taki silnik może działać jako prądnica.

    Nie mam jak sprawdzić czy podczas kręcenia daje napięcie, bo nie posiadam multimetru. Próbowałem sprawdzić to watomierzem, ale nic nie pokazywał, do takich celów zapewne się nie nadaje. Będę wdzięczny za wszelkie porady.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 39  
    Masz pewność czy aby na pewno silnik jest uszkodzony? Tam jest również wyłącznik może on szwankuje, wtyczka też do sprawdzenia oraz przewód zasilający.
  • Poziom 34  
    Sorry, ale przy takiej wiedzy, nie dałbym Tobie nawet starego zasilacza do naprawy, zupełny brak podstaw. Taka uwaga, bo piszesz majsterkowicz naprawa komputerów. w odkurzaczu( w silniku) masz dwie cewki, jedną w stojanie, drugą w wirniku(upraszczając) co miałoby wytwarzać prąd, magnetyzmu szczątkowego w tych silnikach nie uświadczysz. Robisz doświadczenia na napięciu 12V i wszystkiego się boisz. Doświadczenia zacznij po opanowaniu fizyki i matematyki choćby na poziomie podstawówki. Jeżeli masz wątpliwości jako zabezpieczenia używaj choćby zwykłej żarówki na 12V(przynajmniej 21W) włączanej w szereg z podłączanym urządzeniem, ma się rozumieć kiedy pracujesz z napięciem 12V.
  • Poziom 6  
    Zygaqra napisał:
    Sorry, ale przy takiej wiedzy, nie dałbym Tobie nawet starego zasilacza do naprawy, zupełny brak podstaw. Taka uwaga, bo piszesz majsterkowicz naprawa komputerów. w odkurzaczu( w silniku) masz dwie cewki, jedną w stojanie, drugą w wirniku(upraszczając) co miałoby wytwarzać prąd, magnetyzmu szczątkowego w tych silnikach nie uświadczysz. Robisz doświadczenia na napięciu 12 V i wszystkiego się boisz. Doświadczenia zacznij po opanowaniu fizyki i matematyki choćby na poziomie podstawówki. Jeżeli masz wątpliwości jako zabezpieczenia używaj choćby zwykłej żarówki na 12 V(przynajmniej 21 W) włączanej w szereg z podłączanym urządzeniem, ma się rozumieć kiedy pracujesz z napięciem 12 V.
    Tak się składa że zasilacz i monitor naprawiałem poprzez wymianę kondensatorów , na silnikach się nie znam. Obawiam się a zawsze warto dopytać bo kiedyś spaliłem kabel zbyt dużym natężeniem , to było 3 lata temu jak nie pomyślałem o tym by sprawdzić natężenie dopuszczalne na kablu . Szczerze wkurza mnie takie ocenianie, nie każdy w szkole był orłem i za dzieciaka nie zważało się czy to mi się przyda czy też nie. Teraz żałuję , że się nie słuchało .

    Dodano po 18 [minuty]:

    niewolno2 napisał:
    Masz pewność czy aby na pewno silnik jest uszkodzony? Tam jest również wyłącznik może on szwankuje, wtyczka też do sprawdzenia oraz przewód zasilający.
    Właśnie jak dopytywałem się rodziców co się stało i powiedzieli że silnik kręcił się wolniej oraz śmierdziało spalenizną . I zapomniałem ważnej rzeczy silnik z zewnątrz jest zardzewiały.
  • Poziom 34  
    Piotr562 napisał:
    Tak się składa że zasilacz i monitor naprawiałem poprzez wymianę kondensatorów

    A jak zdiagnozowałeś czy te kondensatory są uszkodzone? Pewnie przeczytałeś w internecie i wymieniłeś na pałę i zwyczajnie przypadkowo trafiłeś. Co do silnika to nie będę pisał CI jak to masz zdiagnozować z powodu Twojego braku wiedzy. Napięcie 230V jest niebezpieczne dla życia. Jedź do zakładu naprawiającego AGD i tam Ci sprawdzą za kilkanaście zł.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 6  
    Grzegorz_madera napisał:
    Piotr562 napisał:
    Tak się składa że zasilacz i monitor naprawiałem poprzez wymianę kondensatorów

    A jak zdiagnozowałeś czy te kondensatory są uszkodzone? Pewnie przeczytałeś w internecie i wymieniłeś na pałę i zwyczajnie przypadkowo trafiłeś. Co do silnika to nie będę pisał CI jak to masz zdiagnozować z powodu Twojego braku wiedzy. Napięcie 230 V jest niebezpieczne dla życia. Jedź do zakładu naprawiającego AGD i tam Ci sprawdzą za kilkanaście zł.
    A jak niby miałem zdiagnozować?? Zobaczyłem, że mają od spodu wylany elektrolit, sprawdziłem ich parametry 470 mikrofaradów 25 V kupiłem takie same i wymieniłem. To samo tyczy się zasilacza . Widzę, że ludzie żerują na drugiego na każdym kroku . Nie powiedzą jak można to sprawdzić, tylko zamiast przekazywać wiedzę to chowają ją dla siebie. A człowiek z dyskusji na forum niczego się nie dowie i pozostaje z niewiedzą. Niech pierwszy rzuci kamień ten który zna się na wszystkim, jeden będzie bardziej znał się na silnikach, a drugi bardziej na chłodnictwie co nie oznacza, że ten który zna się na chłodnictwie jest głupi bo nie zna się na silnikach, i na odwrót. Idę na inne forum na którym jest więcej otwartych ludzi którzy chcą pomóc, a nie zrzędzić.
  • Poziom 39  
    Kolego Piotr562 ochłoń trochę i bez nerwów, zawsze znajdzie się bratnia dusza i Ci pomoże. Miernik w łapki i czas na pomiary.
  • Poziom 6  
    Grzegorz_madera napisał:
    Nie masz multimetru, zabezpieczenia nadprądowe nazywasz korkami, boisz się napięcia 12V i oczekujesz, że ktoś Ci napisze co masz zrobić z tym silnikiem? Posiadasz może transformator separacyjny, albo czy chociaż słyszałeś o nim i wiesz do czego służy?
    zabezpieczenie nadprądowe nazwałem potocznie korkami , wskaż posta w którym napisałem , boję się napięcia 12 V. Napisałem tylko czy silnik nie doprowadzi do uszkodzenia akumulatora, nie wiem jak działa transformator separacyjny nie posiadam takiego, ale z tego co kojarzę używa się go do ochrony przeciwporażeniowej.

    Dodano po 3 [minuty]:

    niewolno2 napisał:
    Kolego Piotr562 ochłoń trochę i bez nerwów, zawsze znajdzie się bratnia dusza i Ci pomoże. Miernik w łapki i czas na pomiary.


    Trochę się uniosłem , łatwo wyprowadzam się z nerw , żebym miernik wziął w "łapki" muszę najpierw go kupić. Dzięki, chociaż 1 wyrozumiała osoba w tym dziale.
  • Poziom 26  
    Bez miernika raczej nic nie sprawdzisz kup chociaż taki najprostszy za kilka zł albo pożycz. Zmierz omomierzem komutator wszystkie blaszki dookoła, wskazania powinny być jednakowe.
    Moderowany przez Topolski Mirosław:

    Pomiar wirnika multimetrem nie jest miarodajny.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • Poziom 6  
    alien90fr napisał:
    Bez miernika raczej nic nie sprawdzisz kup chociaż taki najprostszy za kilka zł albo pożycz. Zmierz omomierzem komutator wszystkie blaszki dookoła, wskazania powinny być jednakowe.

    Dobra dzięki jak zakupie i pomierzę to napiszę co wyszło .
  • Poziom 34  
    Piotr562 napisał:
    czy silnik się nie uszkodzi od takiego niskiego napięcia. Czy czasem nie popalę przewodów i nie uszkodzę akumulatora, bo silnik będzie miał za duże zapotrzebowanie na energię
    Tu są same obawy(strach) ale co tam otwierajmy się . Pierwsza najprostsza diagnoza to obejrzenie silnika(jeżeli spod tej rdzy coś widać)zwróć uwagę na stan uzwojenia, czy nie ma przebarwień typu przegrzanie oraz jak wygląda komutator. Czy jest czysty błyszczący, czy może czarny i poprzypalany na polach przewodzących. Miernikiem zmierzenie silnika wymaga jednak trochę doświadczenia a o to Ciebie, z całym szacunkiem, nie podejrzewam.
  • Poziom 42  
    Piotr562 napisał:
    silnik kręcił się wolniej oraz śmierdziało spalenizną

    Na 99% silnik spalony. Być może przytarte łożyska i w konsekwencji spalone uzwojenie a być może po prostu wyzionął ducha sam z siebie.
    Meteor dwa miał zdajesię regulator mocy, mam nadzieję że badasz sam silnik bez tego całego osprzętu.
    Pod 12V dla testu możesz śmiało podłączyć ale akumulatora z wkrętarki bym unikał, te nowsze mają w sobie elektronikę którą łatwo uszkodzić. Ale samochodowy akumulator już może być. Byle wyjęty z samochodu
  • Moderator Samochody
    Panowie, a do czego miernik przy silniku odkurzacza? Ruszy nawet przy 12V - jeśli jest sprawny to będzie się kręcił bez efektów świetlno-zapachowo-akustycznych.
  • Poziom 6  
    Komutator jest cały porysowany ma dużo dosyć głębokich rys. Był jedynie zakurzony. Nie mam nowej wkrętarki nie posiada ona wskaźnika stanu rozładowania baterii czy coś w tym stylu. Jeszcze pytanie jakiej grubości kabelki były by najlepsze do tego silnika by ich nie popalić przy napięciu 12v. Badam silnik bez regulatora mocy.