Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControlSterControl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kable między poszczególnymi elementami sieci - prośba o weryfikację i radę

17 Maj 2020 19:25 543 27
  • Poziom 8  
    Cześć!

    Planuję lekko zmodernizować sieć domową. Sprzęt mam wybrany, ale zgłupiałem przy wyborze kabli LAN. Proszę o radę.
    Przedstawiam zarys sieci począwszy od WAN:

    1. Router LTE Huawei B818 ustawiony w tryb bridge
    2. UniFi Security Gateway
    3a. Intel NUC (serwer DNS i inne usługi sieciowe)
    3b. Access point UniFi AC-PRO
    4. Do portu secondary w AC-PRO podłączony będzie AP UniFi AC-LITE lub komputer PC

    Potrzebuję pomocy w doborze kabli LAN do następujących połączeń (zaznaczam też czy kabel będzie na zewnątrz, czy wewnątrz budynku):
    a. 1 <--> 2 (0.5 m, wewnątrz)
    b. 2 <--> 3a (0.5 m, wewnątrz)
    c. 2 <--> 3b (max. 10 m, na zewnątrz) [tutaj potrzebny będzie dodatkowy krótki przewód, bo muszę użyć injector'a PoE dla tego AP]
    d. 3b <--> 4 (max. 15-20 m, na zewnątrz)

    Myślałem nad skrętką LAN kategorii 6. W przypadku połączeń 'a' i 'b' (2 x kabel wewnętrzny) typuję skrętkę F/UTP, a połączeń 'c' i 'd' skrętkę S/FTP (2x kabel zewnętrzny PoE + kabel wewnętrzny do injectora PoE) . Tu prośba o weryfikację, czy to ma sens :)
    Pojawiło mi się też pytanie – potrzebuję kabli cross'owych (tzw. patchcord), czy też kabli prostych? Tego tematu w ogóle nie jestem w stanie zrozumieć.

    Z góry dziękuję za pomoc!
  • SterControlSterControl
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    ProfChip napisał:
    Myślałem nad skrętką LAN kategorii 6. W przypadku połączeń 'a' i 'b' (2 x kabel wewnętrzny) typuję skrętkę F/UTP, a połączeń 'c' i 'd' skrętkę S/FTP (2x kabel zewnętrzny PoE + kabel wewnętrzny do injectora PoE) . Tu prośba o weryfikację, czy to ma sens :)


    UTP starczy, do zewnętrznych odcinków UTP żelowany. Kable połozone na stałe (zwłaszcza żelowane) zakańczaj gniazdami.

    ProfChip napisał:
    Pojawiło mi się też pytanie – potrzebuję kabli cross'owych (tzw. patchcord), czy też kabli prostych?


    Porty gabitowe automatycznie się dostosowują, wszystkie kable moga być "proste". Porty 100-tkowe z funkcją autocross - można było stosować wszystkie kable proste, w dziś produkowanych urządzeniach to standard. Stare urządzenia 100-tkowe mogą nie mieć autocrossa - sprawdzić w instrukcji albo zobaczyć czy mają gniazda "uplink" badź przełączniki. Porty 10-tkowe funkcji auto cross nie posiadają.
  • Poziom 8  
    @jdubowski
    Dziękuję za odpowiedź.
    Co masz na myśli przez zakańczanie gniazdami? Z jednej strony przewód potrzebuję wpiąć do USG, a z drugiej do AP. Czy gdzieś po drodze musi znaleźć się gniazdo?
    Czy skrętka UTP nie będzie zbytnio narażona na promieniowanie z pobliskich przewodów 230V lub nie będzie wpływać negatywnie na sygnał z anteny LTE (oba przewody będą wychodzić na zewnątrz przez tę samą dziurę)?
  • SterControlSterControl
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Powiem jako praktyk. Przy tak niewielkich odległościach nie ma sensu iść w kable 6-tej kategorii a to z kilku powodów:
    Po pierwsze, kable 6-tej kategorii trudniej się zarabia.
    Po drugie, aby był sens 6-tej kategorii, należy mieć cały osprzęt w tej kategorii, gniazda, paczkordy...
    Po trzecie, stosując kable 5e dobrej firmy ( nie te za 90 zł za karton 305 m) osiągniesz zadowalające efekty działania sieci.
    Jedynie co powinieneś, to na zewnątrz stosować kable żelowane, choć i to zależy jak i gdzie zostaną położone.
    Tak więc należy do takiej małej sieci podchodzić z rozwagą... finansową :D
    Tak, wiem, wiem. Zaraz zacznie się atak wszelkiego rodzaju znawców sieci LAN udowadniających, że w domu tylko i wyłącznie sieć 6 kategorii, bo inaczej nie będzie działać...
  • Pomocny post

    Poziom 43  
    Zutket napisał:
    Po trzecie, stosując kable 5e dobrej firmy ( nie te za 90 zł za karton 305 m) osiągniesz zadowalające efekty działania sieci.

    Należałoby dopisać by stosować kable miedziane(Cu) a nie miedziowane(CCA) firm takich jak Bitner, Madex...
  • Poziom 8  
    @Zutket
    Dzięki!
    Jeśli chodzi o zarabianie kabli i ich koszt, to nie widzę tutaj problemu, bo odcinki są krótkie i pewnie pójdę w gotowce. Nie będę sam tych kabli zarabiać :) Mam nadzieję, że uda mi się wtyk RJ45 po prostu przepchnąć na drugą stronę muru i potem już sobie pięknie kabel na stałe ułożę.
    Instalacja zewnętrzna będzie głównie na balkonie, ale typu loggia – osłonięty od warunków atmosferycznych. Dodatkowo przewód puszczę w małym kanale.
    Jestem żółtodziobem i nie znam się. Mogę powiedzieć tyle, że cały sprzęt (z niesłabym PC włącznie) jest całkiem nowy. Chcę więc zrobić coś raz, a dobrze :)

    @sosarek
    Dziękuję. Zwrócę na to uwagę. Dobrze że napisałeś, bo niby sprawa oczywista, a można się zgubić czasem w tych opisach i przeoczyć...

    PS Na jakie firmy warto zatem zwrócić uwagę?

  • Poziom 43  
    Zarabiaj kable samemu w miejscach docelowych gniazda(zawsze łatwiej wymienić krótki patchcord niż cały kabel). Firmy już Ci podałem, możesz także spojrzeć na Drakę, 3M...
  • Poziom 8  
    sosarek napisał:
    Zarabiaj kable samemu w miejscach docelowych gniazda(zawsze łatwiej wymienić krótki patchcord niż cały kabel). Firmy już Ci podałem, możesz także spojrzeć na Drakę, 3M...

    To pewnie głupie pytanie... ale dlaczego miałbym w ogóle wymieniać kabel?
    Czy gniazda nie stanowią dodatkowego punktu, który np. może śniedzieć? Gdzie powinienem takie gniazdo zlokalizować?

  • Poziom 43  
    Żonglując kablem między urządzeniami możesz złamać którąś z żył wewnątrz.
    W domowych warunkach nie przypominam sobie bym trafił kiedykolwiek na zaśniedziałe styki w gnieździe bądź wtyku.
    Napisałeś tylko o kilku punktach, nie wiedząc jak owa sieć będzie rozprowadzona trudno wskazać miejsce montażu gniazda.
  • Poziom 8  
    @sosarek
    Ok, już rozumiem o co chodzi. Dzięki za tę radę.
    Założenie jest takie, że kable w zasadzie nie będą w żaden sposób przełączane między urządzeniami, a na dobrą sprawę nawet dotykane. Jedyne narażone na jakiekolwiek poruszanie przewody to w zasadzie te najkrótsze (B818<->USG, USG<->NUC), ale nawet tego i tak się nie obawiam.

    Wracając do mojego pytania wyżej. Czy w przypadku nieekranowych przewodów UTP nie ma obaw o zakłócenia ze strony sieci 230V i/lub interferowania z pobliskim przewodem antenowym (LTE)?
  • Pomocny post

    Poziom 43  
    Jeśli nie są ułożone bezpośrednio na kablach elektrycznych tylko odsunięte nic, co do LTE - pamiętaj o użyciu dobrej jakości kabla RG-58 o długości nie przekraczającej 10 metrów.
  • Poziom 8  
    Ok, dziękuję.
    Co do przewodu LTE, to muszę jeszcze wyjść jutro na dach i pomierzyć. Obawiam się jednak, że albo będę musiał grubo przyrzeźbić żeby skrócić drogę, albo celować w przewód do 15 metrów... :/

  • Poziom 43  
    Każdy powyżej 10 metrów będzie powodował straty a więc osłabienie odbieranego sygnału = pogorszenie jakości połączenia.
  • Poziom 8  
    Ok. W takim razie jutro wykonam precyzyjne pomiary. Jest jakaś szansa, że 10 metrów starczy bez kombinowania. Od biedy obędzie się też bez anteny zewnętrznej, bo i bez tego mam bardzo zadowalające transfery i stabile połączenie.
    W tym momencie najsłabszym ogniwem sieci jest nie sygnał LTE, tylko sygnał WiFi i swoboda konfiguracji całej sieci :)
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    sosarek napisał:
    dobrej jakości kabla RG-58


    RG58 do częstotliwości rzędu 2GHz to słaby wybór.

    ProfChip napisał:
    Co do przewodu LTE, to muszę jeszcze wyjść jutro na dach i pomierzyć. Obawiam się jednak, że albo będę musiał grubo przyrzeźbić żeby skrócić drogę, albo celować w przewód do 15 metrów... :/


    Odpusć sobie takie rozwiązanie, bo straty będą ogromne. Albo krótki parometrowy przewód by antenę przymocować np. obok okna albo router w postaci urządzenia mocowanego na maszcie i z niego sprowadzasz ethernet po skrętce.

    sosarek napisał:
    Żonglując kablem między urządzeniami możesz złamać którąś z żył wewnątrz.


    Tak, zwłaszcza gdy żelowany przewód nie mieści się we wtyczce i musisz do niej wprowadzić same żyły. Na dodatek przy każdej manipulacji ta wtyczką będziesz miał palce obabrane żelem kablowym...
  • Pomocny post
    Specjalista Sieci, Internet
    ProfChip napisał:
    Wracając do mojego pytania wyżej. Czy w przypadku nieekranowych przewodów UTP nie ma obaw o zakłócenia ze strony sieci 230V i/lub interferowania z pobliskim przewodem antenowym (LTE)?
    Na krótkich odcinkach problemu być nie powinno, jeśli rzeczywiście będzie choć trochę separacji.

    Z drugiej strony można położyć kable ekranowane, ale aby ekran spełniał swoją rolę ochronną powinien być z obu stron uziemiony na gniazdach lub urządzeniach. Jeśli masz taką możliwość, możesz położyć i ekranowane.

    Co do kabla antenowego do LTE - minimum to H-155 lub odpowiednik, lepiej - LMR-240 lub odpowiednik. Oczywiście, każdy metr kabla tłumi, czym krótszy jest kabel, tym lepiej. Przyjmuje się, że kabel antenowy ni powinien być dłuższy niż 10 metrów, ale oczywiście wszystko zależy od warunków.

    Zresztą, kabel antenowy jest zwykle kompletowany z anteną LTE na żądaną długość i typ złącz. I są to typowo albo H-155 albo LMR-240 lub odpowiedniki.
  • Poziom 8  
    Dziękuję Panowie za kolejne odpowiedzi.

    @jdubowski
    Ok. Dzisiaj będę wszystko mierzyć, to się wszystko okaże :) Faktycznie, mogę też zamontować antenę przy oknie. Widzę z niego BTS, więc antena nie musi być koniecznie zlokalizowana na dachu.
    Ogarnę temat. Wskazówki odnośnie kabli są bezcenne, bo od razu wiem co na wstępie mogę sobie odpuścić.
    Rozważę w takim razie również gniazda. Przynajmniej w dwóch miejscach dla tych dłuższych kabli zewnętrznych.

    @_cheetah_
    Zadbam w takim razie o separację albo ekran. Jeśli jednak nie ma potrzeby kładzenia ekranowanych przewodów, to chętnie z nich zrezygnuję. Zwykłe UTP na pewno będzie łatwiej ułożyć i mają mniejszy dopuszczalny promień gięcia.

    Co do kabla LTE, to widziałem jeszcze kabel ECOFLEX 15 PLUS, który ma znacznie niższe tłumienie od H-155 i LMR-240. Niestety przegrywa promieniem gięcia i z tym może być problem przy wypuszczaniu przewodu przez elewację.
  • Pomocny post
    Specjalista Sieci, Internet
    ProfChip napisał:
    Widzę z niego BTS, więc antena nie musi być koniecznie zlokalizowana na dachu.

    Możliwe, że w ogóle antena zewnętrzna nie musiała by być niezbędna. Jak będziesz miał router, to zobaczysz co i jak i wtedy się okaże, czy dokładać antenę czy nie.

    A czasami antena LTE na ścianie daje lepszy efekt niż ta wysoko na dachu... takie życie... ;)

    ProfChip napisał:
    Zwykłe UTP na pewno będzie łatwiej ułożyć i mają mniejszy dopuszczalny promień gięcia.

    Moim zdaniem, na krótkich odcinkach zdecydowanie UTP. Pamiętaj, że zakłócenia i inne problemy zmniejszające prędkość linii to nie tylko sama skrętka i jej długość, ale również w wielu przypadkach - dobór odpowiedniego osprzętu i staranność jego założenia na kablu, zwłaszcza jak poruszamy się w okolicach 1G i wyżej... nie ma lekko... ;)

    ProfChip napisał:
    Co do kabla LTE, to widziałem jeszcze kabel ECOFLEX 15 PLUS, który ma znacznie niższe tłumienie od H-155 i LMR-240.

    To już jest tzw. feeder czyli kabel zasilający profesjonalne anteny, głównie na masztach.
    Oczywiście można go zastosować, tylko podejść takim pod komercyjne anteny i do routera mógłby być spory problem. Zwykle stosuje się dodatkowe jumpery. Ale, dodatkowy jumper to znowuż dodatkowe straty na nim, więc suma summarum zabawa może być nie opłacalna przy w miarę krótkich odcinkach, do tych kliku, kilkunastu metrów.

    W twoim przypadku LMR-240 byłby absolutnie wystarczający.
  • Poziom 8  
    @_cheetah_
    Router mam i pracuje pięknie – pingi czasem nawet po 25 ms (testy robię przez WiFi), DL do ok. 200 Mbit/s, UL do 30 Mbit/s (czasem do 40 Mbit/s). Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia... ;)
    Tak więc antena faktycznie niekoniecznie potrzebna, chociaż pewnie z nią mogłoby być jeszcze lepiej. Z drugiej strony mam fantazję, żeby zmienić lokalizację routera i ukryć go za TV (mniej kabli na wierzchu, wszystko w jednym miejscu) – wtedy antena będzie konieczna. Ale to nic pilnego, jest czas do namysłu i wszystkie rady przydadzą się na przyszłość.

    Dużo ważniejsza dla mnie jest w tym momencie sieć LAN, nad którą w przypadku B818 nie mam zupełnie kontroli. Zasięg i stabilność WiFi też ma niebagatelne znaczenie (streaming, kilka porządnych kamer WiFi, trochę badziewia IoT na 2.4 GHz, sezonowo dużo uploadu na dyski sieciowe i poza LAN).

    No nic, to teraz muszę znaleźć lokalnie kogoś, to mi sprzeda kable dobrej jakości i ładnie je zarobi ;) Szkoda, aby przewody były wąskim gardłem, kiedy inwestuje się "aż tyle" pieniędzy w sprzęt domowo-biurowy.
  • Specjalista Sieci, Internet
    ProfChip napisał:
    Tak więc antena faktycznie niekoniecznie potrzebna, chociaż pewnie z nią mogłoby być jeszcze lepiej. Z drugiej strony mam fantazję, żeby zmienić lokalizację routera i ukryć go za TV (mniej kabli na wierzchu, wszystko w jednym miejscu) – wtedy antena będzie konieczna. Ale to nic pilnego,

    Prędkość są fajne, ale, rzeczywiście, jeśli wrzucisz router za TV może się coś zmienić. Choć, nie musi... ;)

    Jak się już ogarniesz, to może załóż drugi temat dedykowany LTE.

    Póki co zainstaluj sobie Hmanagera albo LTEInspector i sprawdź poziomy oraz SNR-y na wszystkich pasmach (pojedynczo). Do tego speed testy późno-wieczorne, również na pojedynczych pasmach.

    ProfChip napisał:
    Zasięg i stabilność WiFi też ma niebagatelne znaczenie

    Zrób diagnostykę sieci wifi --> https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3158772.html i będzie z grubsza wiadomo, czy dasz radę pokryć cały dom z jednego routera - zwłaszcza za telewizorem... ;)
    Jakby nie, kable do AP by się przydały może...

    ProfChip napisał:
    Szkoda, aby przewody były wąskim gardłem, kiedy inwestuje się "aż tyle" pieniędzy w sprzęt domowo-biurowy.

    Popieram, przy inwestycjach długoterminowych wszelkie oszczędności prędzej czy później wyłażą, jak demony z ciemności... ;)
  • Poziom 8  
    @_cheetah_
    Jak już się ogarnę z LAN, to będę kombinować z LTE ;) Dzięki, pomiary na pewno będę też robić.

    Jeśli chodzi o WiFi, to pewien jestem, że B818 nie ogarnia mojego zapotrzebowania już teraz, m.in. dlatego postawiłem na Ubiquiti. Tutaj temat myślę, że powinien zostać ogarnięty przez wspomniany wyżej AP, jego lokalizacja powinna być optymalna. Jeśli jakimś cudem się nie sprawdzi, to puszczę od niego dalej kabel i zainstaluję kolejny :)

    Dziękuję za pomoc!
  • Specjalista Sieci, Internet
    AP Ubiquiti mają taki fajny patent dla desperatów - przedłużenie zasięgów poprzez dedykowane repeatery. Lepiej nie korzystać, ale wiedzieć warto... :)
  • Poziom 8  
    _cheetah_ napisał:
    AP Ubiquiti mają taki fajny patent dla desperatów - przedłużenie zasięgów poprzez dedykowane repeatery. Lepiej nie korzystać, ale wiedzieć warto... :)

    Widziałem te repeatery. Czemu nie warto? Gdybym chciał nieinwazyjnie przedłużyć zasięg do jakichś mało wymagających sprzętów albo zadań (np. internet w ogródku), to chyba ostatecznie też jest to jakaś opcja?
    Wiadomo, że lepiej wysilić się i spróbować pociągnąć skrętkę, ale czasem takiej opcji po prostu nie ma. Albo kiedy trzeba wywrzeć presję na routerach sąsiadów, żeby same nie przełączały się odpowiadające nam kanały ;)
  • Specjalista Sieci, Internet
    ProfChip napisał:
    Widziałem te repeatery. Czemu nie warto? Gdybym chciał nieinwazyjnie przedłużyć zasięg do jakichś mało wymagających sprzętów albo zadań (np. internet w ogródku), to chyba ostatecznie też jest to jakaś opcja?

    Nie napisałem, że "nie warto", a że "lepiej nie korzystać", myśląc o pierwszeństwie AP.

    Z repeaterem jest tak, że on sam jest zależny od wifi, którego warunki propagacyjne mogą się zmieniać w czasie w zależności od czegokolwiek. Tak więc i prędkości czy pingi, które może oferować mogą być z powyższego powodu zmienne i niestabilne.
    Czyli dla klienta wymagającego stabilnego łącza to podwójnie niekorzystna sytuacja, bo są do niego dwie ścieżki wifi: router --> repeater + repeater --> klient.

    Poza tym, repeater może "przyciąć" prędkość do połowy tego, co może nadawać router. Oczywiście, zakładając, że router i repeter dysponują takimi samymi możliwościami (standard, ilość MIMO).

    Oczywiście, żeby nie wylewać "dziecka z kąpielą" - w sprzyjających warunkach można pracować i na repeaterach "aż będzie gwizdało"... nie wyłączając ogródka.

    Wszystko zależy więc od lokalnych warunków propagacyjnych i od potrzeb / wymagań na klientach. Ale tak, czy inaczej łącza na AP są na pewno bardziej "korzystne"... ;)
  • Poziom 8  
    @_cheetah_
    Ok, już wszystko rozumiem. Dzięki za dokładne wyjaśnienie :)
  • Poziom 8  
    Panowie mam jeszcze jedno, dla Was pewnie banalne i głupie pytanie.

    Zewnętrzne przewody kupiłem przewody żelowane, jak poleciliście. Na krótsze odcinki patchcordy.
    Na zewnętrznych mam zamiar zagnieść z jednej strony standardowy wtyk FTP kat. 6/7 z uziemieniem, a z drugiej (wewnątrz budynku) gniazda Lanberg FTP kat. 6a. Tu pojawia mi się pytanie.
    Czy muszę te gniazda jakoś specjalnie uziemiać, czy porty w UniFi Security Gateway są już uziemione i nie muszę się tym przejmować?
  • Specjalista Sieci, Internet
    Urządzenia NIGDY same z siebie nie są uziemione. Zawsze trzeba urządzenie uziemić do odpowiedniej instalacji UZIEMIAJĄCEJ do niego podprowadzonej - i nie może to być bolec OCHRONNY w gnieździe elektrycznym.
  • Poziom 8  
    Ok. Czy da się wykonać takie uziemienie w prosty sposób dla USG?

    Dodano po 45 [minuty]:

    _cheetah_ napisał:
    Urządzenia NIGDY same z siebie nie są uziemione. Zawsze trzeba urządzenie uziemić do odpowiedniej instalacji UZIEMIAJĄCEJ do niego podprowadzonej - i nie może to być bolec OCHRONNY w gnieździe elektrycznym.

    Ok. Z tego co widzę, to np. taki patch panel mógłby się u mnie sprawdzić (nie posiadam szafy rack): https://www.2direct.de/en/network-technology/...-cat.6-stp-8-port-half-unit-height-grey?c=131
    Gdzie mógłbym podpiąć uziemienie takiego patch panelu?
    W pobliskim gniazdku mam przewód PE, a w instalacji elektrycznej wyłącznik różnicowoprądowy.