logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

[Rozwiązano] RCD typu A, czy na pewno ma zastosowanie w typowych instalacjach domowych?

Zaskroniec123 17 Sie 2025 01:36 345 3
REKLAMA
  • #1 21636713
    Zaskroniec123
    Poziom 9  
    Dzień dobry. Z góry nadmieniam, że zapoznałem się z postami na forum na ten temat i nie znalazłem odpowiedzi. Nie jestem elektrykiem, tylko technikiem elektroniki, obecnie w trakcie studiów, ale posiadam uprawnienia SEP do 1 kV i zaciekawił mnie ten temat. Jaki jest sens montażu RCD typu A (które, jak wiemy, reaguje na upływ nie tylko prądu przemiennego, ale też wyprostowanego jednopołówkowego), skoro taki prąd nie występuje w instalacji? W standardowym domu/mieszkaniu wszystkie urządzenia są zasilane zasilaczami impulsowymi (mostek Graetza (czyli prostownik dwupołówkowy), dalej cały układ prostownika i stabilizacji napięcia). Jaki by to zasilacz nie był, to obwody zasilane prądem stałym występują między urządzeniem a zasilaczem, a w gniazdku elektrycznym, co za tym idzie w całej naszej instalacji elektrycznej, mamy tylko i wyłącznie napięcie przemienne, którego upływ zawsze wykryje RCD typu AC. Proszę zatem o wyjaśnienie, w jakim celu montowane są RCD typu A, i poprawienie mnie, jeśli coś, co tutaj napisałem, jest niezgodne z rzeczywistością. Pozdrawiam!
    AI: Czy pytanie dotyczy instalacji elektrycznych w Polsce, czy może rozważasz również standardy obowiązujące w innych krajach?
    Pytanie dotyczy instalacji elektrycznych w Polsce.
    AI: Czy bierzesz pod uwagę wyłącznie typowe urządzenia domowe z zasilaczami impulsowymi, czy także inne sprzęty (np. pralki, ładowarki samochodów elektrycznych, falowniki), które mogą generować prądy upływowe o innych charakterystykach?
    Biorę pod uwagę każde urządzenie występujące w typowym domu.
  • REKLAMA
  • Pomocny post
    #2 21636716
    ArturAVS
    Moderator
    Ocena: 7785