Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik z hamulcem

05 Maj 2007 01:12 5318 11
  • Poziom 21  
    Witam

    Posiadam silnik z hamulcem w ktorym uzwojenia zarowno stojana jak i wirnika sa polaczone szeregowo z uzwojeniem hamulca. Problem jaki mam to taki ze musze rozdzielic uzwojenie hamulca od reszty. Silnik ten wraz z reduktorem zastosowany byl do sterowania klapka wywazajaca w samolocie , zas teraz zastosowany jest do obrotnicy KF. Problem jaki sie pojawil to taki ze pelny obrot o 360 stopni przy zasilaniu znamionowym 27 vdc dokonuje sie ponizej 1 minuty co dla mnie jest zbyt szybko . Pierwsze proby jakie robilem to zasilalem silnik mniejszym napieciem ale pojawil sie problem z hamulcem . Tak jak pisze jest on w szereg z uzwojeniem rotora i stojana wiec przy pewnej wartosci napiecia hamulec nie zwalnia w 100 % i silnik pracuje przeciazony. Dlatego tez rozebralem silnik i rozdzielilem uzwojenia i teraz hamulec zasilany bedzie oddzielnie od reszty. W zalaczniku przesylam schemat jaki zrobilem na podstawie polaczen wewnetrznych silnika oraz zaznaczylem wartosci opornisci uzwojen jakie zmierzylem miernikiem uniwersalnym.
    Jak widac na schemacie napiecie zasilajace rozklada sie na ( orginalne polaczenie ) na uzwojenie hamulca ( 0,9 Ohm ) + wirnik ( 1,7 Ohm ) i jedno z uzwojen stojana ( 2,7 Ohm ) Sumujac te opornosci wychodzi mniejwiecej 5,3 Ohm co daje 27V/5,3 Ohm okolo 5 A co wydaje mi sie zbyt duza wartoscia. Kiedy zmontuje silnik na now pomierze wartosci pradu jakie plyna przez kazde z uzwojen i na tej podstawie okresle jakim napieciem zasilac hamulec bo to napiecie bedzie stale tzn nie regulowane. Silnik zas mam zamiar zasilac ukladem zrobionym na SG3525 wg schematu http://home.att.net/~wzmicro/3525.html i ciekaw jestem co sadzicie o takim zasilaczu. Tak wiec prosze o kilka porad co sadzicie takim sposobie zasilania silnika. Poniewaz tak jak pisze uklad ten zamontowany bedzie do sterowania rotorem antenowym nie bedzie pracowal ciagle wiec nie powinien za bardzo sie nagrzewac wiec takze nie bedzie zbyt przeciazany.
    Pozdrawiam
    Wosiekpl
  • Poziom 21  
    Witam ponownie
    Wlasnie robie proby i tak przy zasilaniusilnika prad pocztkowo wynosi 1.3 A i po osiagnieciu obrotow wynosi 0,86 A Proby robilem przy zasilaniu nap 14 V i tak na uzwojeniu hamulca nap wynosilo ok 0.45V i reszta tj 13.5V na silniku. Dalsze proby przy nap znamionowym bede robil jutro bo jest juz troche pozno
    Pozdrawiam
    Wosiekpl
  • Poziom 21  
    Witam
    Powracam ponownie do tego tematu bowiem wykonalem uklad wg schematu http://home.att.net/~wzmicro/3525.html ale niestety nie dziala , tzn za pomoca potencjometrow VR1 i VR3 mam mozliwosc regulacji napiecia wyjsciowego ale za pomoca VR2 niestety nie reguluje cie czestotliwosc a co za tym idzie i obroty silnika. Chodzi mo o to ze potrzebuje zasilacz do sterowania silnika pradu stalego i aby nap wyjsciowe bylo stale zas regulacja obrotow byla robiona za pomoca impulsow. Niestety proby z rozdzielnieniem cewki hamulca od reszty silnika na niewiele sie zdaly. Do zasilania hamulca potrzebny jest zasilacz 0-1 V i pradzie do 1 A .Ja minimum jakie mam z zasilacza to 2.5V i przy takim zasilaniu mam prad rzedu 4-5A . Probowalem zasilic silni sterownikiem na SG 3525 ale nietety ale sie nie obraca . Wg schematu max prad wyjsciowy to 6.5A ale chyba uklad jest za slaby albo ja cos zle zrobilem bo silnik ani ruszy .
    Tak wiec prosze o porade lub o linka do innego zasilacza , bowiem tak jak pisalem hamulec musi byc polaczony w szerg z uzwojeniem silnika i kiedy zmniejszam nap zasilajace takze i hamulem ma mniejsza sile i puszcza mniej a co za tym idzie i silnik jest bardziej obciazony
    Pozdrawiam
    Wosiekpl
  • Poziom 14  
    Jeśli dobrze zrozumiałem chcesz sterować anteną zamocowaną np: na dachu domu przy pomocy właśnie tego silnika. Moim zdaniem można to wykonać prościej. Z budowy silnika wynika, że może on być napędzany prądem zmiennym i wówczas prąd obciążenia będzia dużo mniejszy i problem sterowania robi się łatwiejszy. Jeśli napięcie zasilania silnika wynosi 24V= to ten silnik powinien powinien bezpiecznie pracować pod napięciem 220V 50Hz pobierając dużo mniejszy prąd. Jeśli masz możliwość skorzystania z autotransformatora to spróbuj sprawdzić przy jakich parametrach silnik pracuje, jaki pobiera prąd i czy się nie grzeje. Pozytywna próba da Ci odpowiedź jak rozwiązać swój problem. Powodzenia.
  • Moderator Samochody
    Wirginiusz napisał:
    Jeśli dobrze zrozumiałem chcesz sterować anteną zamocowaną np: na dachu domu przy pomocy właśnie tego silnika. Moim zdaniem można to wykonać prościej. Z budowy silnika wynika, że może on być napędzany prądem zmiennym i wówczas prąd obciążenia będzia dużo mniejszy i problem sterowania robi się łatwiejszy. Jeśli napięcie zasilania silnika wynosi 24V= to ten silnik powinien powinien bezpiecznie pracować pod napięciem 220V 50Hz pobierając dużo mniejszy prąd. Jeśli masz możliwość skorzystania z autotransformatora to spróbuj sprawdzić przy jakich parametrach silnik pracuje, jaki pobiera prąd i czy się nie grzeje. Pozytywna próba da Ci odpowiedź jak rozwiązać swój problem. Powodzenia.


    Wirginiusz zastanów się zanim cos napiszesz, zasilanie silnika prądu stałego z sieci 220V nie dość że spowoduje jego unicestwienie, to jeszcze może spowodować śmiertelne porażenie (klasa izolacji urządzenia).
    Do autora postu - co chcesz osiągnąć zasilając silnik impulsowo ?Nie mogę się doczytać w Twoich postach celu takiego rozwiązania.
  • Poziom 14  
    Praw fizyki nie zmienisz, pamiętaj, że w przypadku zasilania prądem zmiennym mamy również do czynienia z opornością indukcyjną to raz ponadto każdy silnik komutatorowy można zasilić napięciem stałym lub zmiennym z wyjątkiem silnika, który w statorze ma zamiast uzwojenia magnesy trwałe. Pozdrawiam.
  • Poziom 15  
    Witam.

    Kolego Wirginuiszu zasilenie silnika którego stojan jest wykonany z litego żelaza prędem zmiennym spowoduje wyindukowanie w stojanie pradów wirowych sporej wartości a co za tym idzie spwoduje jego silne nagrzewanie. Silniki komutatorowe prądu przemiennego mają stojan wykonany z blach. Silnik ten teoretycznie mogłby pracować na prąd zmienny i tu ma kolega rację jednak konstrukcyjnie nie jest do tego przystosowany.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 21  
    Witam

    Nie wiem moze sie myle ale chce zasilic ten silnik napieciem stalym impulsowym czyli wykorzystac sterowanie PWM . Poniewaz tak jak pisalem wczesniej silnik jest zbudowany na nominalne nap stale 27 V i przy tym napieciu rotor wykonuje 1 obrot ponizej 1 minuty zas mnie chodzi aby jeden obrot trwal ok 1,5 minuty. Tak wiec obnizajac napiecia zasilania jestem w stanie uzyskac mniejsza predkosc ale pojawia sie problem z hamulcem bo tak jak pisze wczesniej i jak jest na schemacie silnika uzwojenie hamulca wlaczone jest w szerek wraz uzwojeniem rotora i stojana. Jesli napiecie bedzie zbyt male ( przy ktorym jeden obrot trwa 1,5 min ) hamulec nie "pusci " do konca i silnik chodzi przeciazony. Dlatego tez pomyslalem sobie ( i tu moze sie myle ) ze jesli silnik zasile napieciem stalym impulsowym ( PWM ) powiedzmy 20 V hamulec bedzie mial wystarczjaca sile aby zwolnic silnik zas poniewaz napiecie to seria impulsow wiec moze bedzie mozna regulowac obroty silnika , zas hamulec "powiedzmy " ze go oszukamy takim napieciem aby nie powodowal hamowania silnika. Mysle ze dobrze to opisalem.
    Pozdrawiam
    Wosiekpl

    Ps moze ktos ma inny pomysl jak go zasilic to prosze o porade

    Dodano po 13 [minuty]:

    Witam ponownie
    Zrobilem takze i ten ostatni uklad ale tez nie dziala wiec pewnie cos mam zle , jako tranzystor z ukladu w ktorym zastosowany jest IRL520N zastosowalem IRFP054N i za 2N3904 zastosowalem BC546 zas w ukladzie ostatnim jaki jest zamieszczony zastosowalem zamiast IFRZ44N tranzystor BUZ10 a i takze IFRP054N zas za tranzystory 2N3906 zastosowalem BC557, moze tutaj jest blad. Teraz postaram sie wydrukowac powiekszony schemat plytki i skontrolowac lutowanie elementow czy sa dobrze wlutowane zgodnie ze schematem.Probowalem z dwoma innymi silnikami i tez nie chodzi
    Pozdrawiam
  • Moderator Samochody
    Napisałeś że rozdzieliłeś obwód hamulca od od uzwojeń silnika. Jakiż więc problem zasilać oddzielnie hamulec napięciem 1 - 2V z jednego źródła, zaś silnik napięciem regulowanym z innego ? Sterowanie pwm zda egzamin przy silniku, który z racji swej natury uśredni te impulsy i będzie pracował, natomiast przy hamulcu to będzie wyglądało w ten sposób że hamulec będzie łapał i puszczał, będziesz miał brzęczyk z niego, w dodatku blokujący silnik.
  • Poziom 21  
    Witam
    Odnosnie ostatniego postu od Robokopa to tak jak wczesniej pisalem poczatkowo rozdzielilem uzwojenie hamulca od reszty ale pojawil sie problem z jego zasilaniem bowiem teraz potrzebuje wykonac zasilacz o nap wyj 0-1V i pradzie do 1 A . Poki go nie zrobie probuje zasilic silnik ktoryms z ukladow jakie zamiescilem we wczesniejszych listach. Myslalem o tym schemacie ale poniewaz nie mam ukladu do stabilizacji nap ujemnego ( jutro kupie ) aby zrobic zasilacz wg tego schematu.
    Pozdrawiam
    Wosiekpl
  • Poziom 21  
    Witam
    Zrobilem zasilacz wg schematu z 17 maja na ukladzie NE555 . Poczatkowo uklad dzialal poprawnie , poniewaz NE555 wg not katalogowych nie mozna zasilac nap wyzszym jak 15V wiec podalem jako napiecie zasilajace 13V. I tak jak pisze poczatkowo uklad dzialal ale regulujac potencjometrem nagle wzroslo napiecie zasilajace do 31 V tak jakby uklad ten generowal napiecie ktore sie "wrocilo" do zasilacza Uklad NE555 nagle zrobil sie goracy i padl. Po wymianie i obnizeniu nap wyjsciowego z zasilacza na ok 8V oczywiscie spadly obroty silnika i po ponownej regulacji potencjometrem znowu nap wzroslo do 31V. Zasilacz ktory stosuje do zasilania tego ukladu zbudowany jest na LM723 i dwoch tranzystorach 2N3055.
    Tak wiec postanowilem zrobic trzeci uklad wg schematu i jak znajde odpowiednie trafo to zrobie zasilacz bez stabilizacji napiecia tak aby dawal jakies 12 V na wyjsciu ( mostek + kondensator ) aby sprawdzic jak bedzie dzialao to wszystko w tej konfiguracji
    Oto schemat nowego ukladu