Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie bramą przesuwną

zasoby 14 Lis 2003 14:56 56610 48
  • Sterowanie bramą przesuwną
    Opracował: Spyra Tadeusz

    Sterowanie bramą przesuwną

    1,2,3,4 – przekaźniki samochodowe
    przekaźnik — 3 stykowy [hamowanie]
    silnik wycieraczek samochodowych
    sterownik dwu kanałowy

    Wszelkie pytania dotyczące konstrukcji elektrycznej lub mechanicznej można zadawać w tym temacie. Autor zoobowiązał się do odpowiedzi na pytania.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    zasoby
    Poziom 23  
    Offline 
    dddddd
    zasoby napisał 785 postów o ocenie 340, pomógł 4 razy. Jest z nami od 2002 roku.
  • AdexAdex
  • #2
    kluzior
    Poziom 11  
    Jaką brame to pociągnie zanim sie "zagotuje" ????
  • #3
    mkos1
    Poziom 29  
    A dlaczego miałoby się coś zagotować ?
  • #4
    megalo
    Poziom 13  
    bardzo to skomplikowane jak na sterowanie tylko przekaźnikami. i do tego jeszcze pilot 2 kanałowy.
    zobacz na sterowanie silnika lewo prawo... 2 przekażniki i do tego powolny dojazd dla zamknięcia drzwi...
    czujka podczerwieni aby nie zabić dziecka przez przecięcie ...a były takie przypadki :cry:
    jest to bardzo prosty temat ale czy warto to robić? kompletny układ mechanika +elektronika w Castoramie to 300zł i do tego ładnA OBUDOWA.
    Być może dla hobbysty jest to ciekawy temat ...sam to robiłem ale dla własnej satysfakcji... bo aby z tego utrzymać rodzinę to mała kasa.
    Na początek zjedzą nas badania i homologacje kasa i pieniądz....
    Czy słyszał ktos o prądach pełzających 8O :idea: o wartości małej lub bardzo małej? które są dla zdrowia i życia niebezpieczne? oczywiście za odpowiednio grubą kopertą znikają ot i cały interes...
  • #5
    melis
    Poziom 11  
    do megalo- masz na myśli chyba bramę garażową a nie wjazdową jeśli masz gdzieś na oku napędy do wjazdowej w cenie jaką podałeś (uciąg do 300 kg)to ja biorę z miejsca 10 szt :-)
  • AdexAdex
  • #6
    megalo
    Poziom 13  
    chodzi Tobie o cenę bo fajna... pewnie że garażow bo na 24V albo 12V...
    a jeżeli chodzi o wjazdową to lepszy jest silnik 220V taki 500W z kondensatorem.
    Włosi robia tego w tys szt i jest homologacja.
    Ajeśli chodzi o te zakupy to zobacz Leroy-Merlin... powinny jeszcze byc...pzdr
  • #7
    tadeusz scisło
    Poziom 11  
    Zastosowany prze zemnie silnik wycieraczek to ST 200.
    Silnik posiada przekładnie, ciągnie bramę stalową dł 4m.
    Sterownik jest przystosowany do zamontowania czujki
    podczerwieni, brama pracuje już dwa lata.
    Silnik taki lub podobny można dostać: giełda, złomowisko.
    Zależy od portfela
  • #8
    rokoko
    Poziom 20  
    A jak sieprzedstawia sytuacja jesli chodzi o brame dwuskrzydlowa?? Chodzi mi generalnie o silnik...... Czy ten ST200 da rade?? Od jakiego modelu samochodu to jest?? (na zlomowiskach raczej nie beda wiedziec co znaczy ST200): :D
  • #9
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #10
    jelonek
    Poziom 11  
    Allegro:
    BRAMSTER STEROWNIK BRAM I ROLET 135,00 zł za sztukę
    przekładnia planetarna Dunkelmotoren 300,00 zł
  • #11
    carinus
    Poziom 16  
    Do napedu bramy dwuskrzydlowej mozna kupic albo zrobic silowniki na podobnych silniczkach do wycieraczek.Mechanizm silownika jest podobny do silownikow uzywanych przy antenach sat.
  • #12
    vymiathatch
    Poziom 31  
    interesowal by mnie ten temat bardziej od strony mechanicznej mozesz podac wiecej szczegulów?
  • #13
    manfed
    Poziom 17  
    mam troszkę inne pytanie
    dotyczy sterowania bramą garażową
    szerokość ok 3m, podciągana do góry
    jak rozwiązać albo jakie najlepiej zastosować zabezpieczenia , odporne na różnice temp. kurz itp
    jezeli brama się nie zatrzyma jest wstanie uszkodzić DACH budynku
    w tej chwili podnoszona jest "windą elektryczną" stosowaną na budowach.
    całość posiada dużą bezwładność i trzeba stać przy wył. i obserwować całe ustrojstwo.Ponadto całe drzwi są podciągane jedynie stolowymi linami (nie wiem ile to wazy ,ale 2 ludzi ledwo jest wstanie to uchylić , włściciel nawet nie ma żednych rygli itp ;)
    Czy warto robić sterowanie do tego silnika czy lepiej dać sobie spokój i szukać gotowych kompleksowych rozwiązań.
  • #14
    tadeusz scisło
    Poziom 11  
    Silnik zamocowany ruchomo, możliwośc odsuniecia zębadki od listwy.
    Zębadka wymaga dopasowania do silnika, stożek.
    Prowadnice ,listwy dostepne na giełdzie.
    Silnik ma przekładnie dobrze sobie radzi.
  • #15
    tarnowski
    Poziom 22  
    Manfred - Zabezpieczenie przy ruchu do góry to zdublowane krańcówki i sprzęgło podobne jak w wiertarce aku tylko większe. Zabezpieczenie przy ruchu w dół - napięta linka napędowa odbkokowuje hamulec,poluzowanie lub zerwanie linki powoduje że sprężyna wypycha bolec w kierunku perforacji na prowadnicy drzwi. Całość nie ma prawa mieć dużej bezwładności niezależnie od wagi i rozmiarów drzwi. Problem rozwiązuje się poprzez zrównoważenie masy drzwi specjalną skręcaną sprężyną(drogie i dd) albo poprzez podwieszenie ciężarków na lince (drzwi w dół- ciężarek do góry(całość powinna dać
    się swobodnie napędzać ręką dlatego motoreduktor nie musi być specjalnie mocny (przy prawidłowym zważeniu służy on tylko do pokonania różnicy pomiędzy masą drzwi a przeciwwagą i nadaniu kierunku ruchu
  • #16
    Krystian_K
    Poziom 13  
    Ja swoją bram uchyln zrobiBem na (silniku) rozruszniku od malucha po odpowiednim dostosowaniu, zamiast kopuBki dotoczylem obsade na lozysko.
    "ludzie to nie wiedza jaka sila drzemie w maluchach..."
  • #17
    osnapus
    Poziom 19  
    Dobrze by było stworzyć coś na mikrokontrolerze ATmega8535.
    Przesiedziałem kilka dni nad BASCOMem i stworzyłem program sterujący tylko nie mam jak sprawdzić i brak pomysłu na projekt. :(
  • #18
    Krystian_K
    Poziom 13  
    Ja do swojego ukldu sterujacego brama uchylna wykorzystalem zdalne sterowanie od samochodu zabawki i elektronike z niego, krancowki i gotowe. jeden plus takiego rozwiazania to koszt-samochod zdalnie sterowany w super-markecie to 30 zlotych i az 7 kanalow do wykorzystania, pracuje teraz nad modernizacja mechaniki tego zagadnienia. (otwiera skrzydlo o dl. 5m.)
    Jak bede mial w 100% sprawne i dzialajace to zamieszcze caly opis tutaj.(jak bdzie kogo[ intewresowaBo to zagadnienie.)
  • #19
    YureQ
    Poziom 17  
    Krystian_K napisał:
    Jak bede mial w 100% sprawne i dzialajace to zamieszcze caly opis tutaj


    Co dalej z tym projektem?. Dziala ?
  • #20
    Redglobus
    Poziom 10  
    to do jakiej bramy to jest wkońcu garażowej czy wjazdowej na posesje
    ja bym potrzebował na posesje i brama jest bardzo ciężka.
  • #21
    tarnowski
    Poziom 22  
    Redglobus - Brama przesuwna ,czy uchylna?

    Kompletny bałagan w temacie. Każdy pisze o innym zagadnieniu (Radio,logika ,mechanika) pomieszane rodzaje bram i napędów. Kompletny bigos :( Szkoda bo temat ciekawy i na czasie,a produkowane seryjnie urządzenia pozostawiają wiele do życzenia....

    Pozdrowienia
  • #22
    Redglobus
    Poziom 10  
    brama przesuwana i tzw. "kuta".długość 5,20m
  • #23
    tarnowski
    Poziom 22  
    Redglobus Z czym masz problem: naped,logika, radio???? Czy brama jest mechanicznie sprawna (prowadzenie ,zważenie,sztywność konstrukcji) ???? Waga bramy to sprawa wtórna i przy prawidłowej konstrukcji nie najważniejsza.....

    Pozdrawiam....
  • #24
    Redglobus
    Poziom 10  
    chciałem zrobić sterowanie do bramy całość (wszysko) o ile wyjdzie to taniej niż kupne narazie trzeba ręcznie otwierać a chciałem trochę luksusu wprowadzić
  • #25
    tarnowski
    Poziom 22  
    Redglobus
    Nie odpowiedziałeś na pytanie o stan techniczny bramy. Logika do bramy przesuwnej to najprostsza sprawa. Nie wiem nic o Twoich umiejętnościach ,a niestety trzeba urządzenie zasilić z sieci ??? Masz jakiegoś elektryka w pobliżu???

    Pozdrowienia
  • #26
    Redglobus
    Poziom 10  
    Z elektryką nie ma problemu znam się na tym całą instalacje w domku robiłem sam odbiór z energetyki bez problemu, mechanika też bez zarzutów a co do stanu bramy to ma ona dwa lata stan idealny. jest wyważona przy otwieraniu jak ja pociągniesz to idzie sama i sama z siebie się nie przesuwa

    Chodzi mi oto jak to zrobić aby to chodziło , a niczego nie zrąbać bo szkoda się narobić i kasę wywalić w błoto nie wspomnę o robociźnie.
    Pozdrawiam
  • #27
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników
    Nie będę walił po nazwiskach ale niektóre osoby powinny mieć zakazane własnoręczne rysowanie schematów specjalnym ukazem carskim. :o

    Połapanie się w tym schemacie grozi splątaniem wzroku i zaburzeniami osobowości (szczególnie prześledzenie obwodu sterowania). 8O
  • #28
    Kobra
    Poziom 18  
    Witam
    Dziewięć lat temu zrobiłem sobie bramę przesuwną. Ma 4.2 m. i waży koło 200 kg., Ale to nie ważne. Jak kolega tarnowski stwierdził ważne jest tylko jak lekko chodzi brama. Moja zamykała się już przy lekkim podmuchu wiatru. Sterownik kupiłem na giełdzie w Warszawie.
    Miała być to produkcja bodaj, że włoska. Przy montażu okazało się, że jest to produkcja typowo chałupnicza wyprodukowana w Józefowie pod Warszawą. (etykieta wewnątrz obudowy elektroniki) Komentować swojej naiwności nie będę. Sam napęd to już wspomniany silnik od wycieraczek ST 200, elektronika prosta. Przez 9 lat miałem tylko jedną drobną awarię napędu. Skończyły się szczotki w silniku i to wszystko Gorzej jest z samą bramą. Korozja łożysk, a co za tym idzie większe opory przesuwu. Jak już wspomniałem elektronika jest prosta. Zasilanie 24 v AC, elektroniczny czujnik przeszkody dwie krańcówki oraz pilot.
    Mimo że zostałem oszukany, to po latach mogę powiedzieć, że wyrób naprawdę udany.
    Niestety. Producent elektroniki zabezpieczył się przed skopiowaniem płytki. Na wszystkich układach scalonych zostały starte napisy. Ponieważ brak jest dodatkowych bajerów, takich jak kogut, optyczne czujniki przeszkody, automatyczne zamykanie, postanowiłem dorobić to wszystko Znalazłem w necie projekt takiego sterownika. Co sądzicie o tym?
    Pozdrawiam.
    Załączniki:
  • #29
    krzys-iek
    Poziom 20  
    sluchajcie kochani.

    Sterownik z regulacja "stop" pod obciazeniem i roznymi dodatkami widzialem w jakies wroclawkiej firmie, za 200zl (ale chyba ładnie zrobione, na pilota oczywiscie). I bym to kupil bo mi sie nie chce samemu robic ale...

    JAK ROZWIAZUJECIE mechanike, jak z st200 silnika przejsc na zebatke napedzajaca barmke? Mam juz przyspwane zebatkowe listwy ale nie mam koła zebateko mod4 oraz silnika i pomyslu jak zroic przekladnie. Ceny nowych silnikow to >1000zl:(( Sa i z 2 reki ale 600zl i czytalem ze moga byc kradzione!!

    Mechanicznie cos przedstawcie, rady, gdzie co kupic itd. Dzieki!!
  • #30
    Smoczy
    Poziom 19  
    Koło to możesz zamówić u dobrego ślusarza, który ma frezarke obwiedniową albo dłuciarke. Koło montujesz bezpośrednio na osi silnika, tylko musisz oszacować moment wytwarzany przez silnik, wyznaczyć średnią siłę potrzebną do przesunięcia bramy i na podstawie tego (oraz modulu zębów) wyznaczyć średnice koła zębatego. Prędkość przesuwu będzie sprawą wtórną. Ja pracuje (narazie teoretycznie) nad napędem bez koła zębatego, tylko na linkę (zastanawiam się jak zabezpieczyć linkę przed zamarzaniem w zimie). Elektronike też dopieszczam i jak stamie dom to będę miał wszystko gotowe do przetestowania. Ale to pewnie za jakiś czas( może w przyszłym roku).