Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompresor warsztatowy

morswin89 06 Lip 2009 21:09 22839 26
  • #1 06 Lip 2009 21:09
    morswin89
    Poziom 23  

    Kompresor warsztatowy

    Chciałbym przedstawić kompresor który powstał już jakiś czas temu. Konstrukcja oparta o sprężarkę z jakiejś ciężarówki, silnik 1,1kW o butle o pojemności około 50l. Chłodnica zbudowana w oparciu o miedzianą rurę i przylutowane do niej blaszki robiące za żebra. Na wyjściu jest odolejacz, odwadniacz i reduktor od ustawiania ciśnienia roboczego. Na wejściu jest zawór zwrotny i bezpieczeństwa. Silnik posiada zabezpieczenie przeciw przeciążeniowe.
    Taki kompresor bardzo przydaje się w warsztacie od malowania do czyszczenia i mycia pod ciśnieniem.


    Kompresor warsztatowy Kompresor warsztatowy Kompresor warsztatowy Kompresor warsztatowy

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #2 06 Lip 2009 23:04
    403563
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 07 Lip 2009 08:03
    paulusss
    Poziom 12  

    Sprężarka to HS 11 produkcji POLMO
    Stosowana w Starze 28 i 29 Ursusie c 330 i 360 3P po drobnej modyfikacji.
    Średnica Tłoka 60 mm
    Skok 38 mm
    Pojemność skokowa 107cm^3
    Ciśnienie max 0,8MPa
    Ciśnienie max krótkotrwałe 1MPa
    Wydajność ok 100- 120 dm^3/min
    Obroty max 2600/min
    Zalecane stałe obroty 1400/min do 1600/min
    Pełne dane trochę nowszego odpowiednika, ale parametry identyczne:
    http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/601_23.pdf

  • #4 07 Lip 2009 09:03
    niutat
    Poziom 37  

    Całkiem zgrabna konstrukcja ma wszystko co potrzeba :spoko:
    Może przydał by się tylko wyłącznik główny.
    -----
    Rzeczywiście jest wyłącznik, jakimś cudem go przegapiłem, zwracam honor :wink:

  • #5 07 Lip 2009 12:09
    Mark II
    Poziom 20  

    niutat napisał:
    Całkiem zgrabna konstrukcja ma wszystko co potrzeba :spoko:
    Może przydał by się tylko wyłącznik główny.

    Przecież nawet na pierwszym zdjęciu, jest wyraźnie widoczny typowy wyłącznik silnikowy. Wyłączniki takie zawierają z reguły regulowany człon termiczny oraz zwarciowy. Tutaj jest zastosowany jako główny, bo drugim jest wył. ciśnieniowy.
    Jedyna rzecz, jakiej mi brakuje, to choćby niewielki nadmuch powietrza na żebra cylindra sprężarki.

  • #6 07 Lip 2009 12:49
    morswin89
    Poziom 23  

    Co do kosztów to naprawdę trudno powiedzieć myśle, że coś w okolicach 200zł bo dużo rzeczy było albo dostało się do znajomych.
    Odnośnie tego wyłącznika mam pytanie w jaki sposób się go reguluje. Ustawia się jedynie prąd za pomocą takiego małego pokrętła czy coś jeszcze należy ustawić?

  • #7 07 Lip 2009 13:21
    Mark II
    Poziom 20  

    Tak, to pkrętło służy do nastawiania prądu. Powinno być nastawione na 1,1xIzn silnika. W praktyce należy nastawić jak najniżej ale tak, by silnik nie wyłączał się nawet po dłuższej pracy. Najlepiej jeśli wyliczona wartość nie będzie na krańcach zakresu na pokrętle.

  • #8 07 Lip 2009 16:09
    bialy20
    Poziom 20  

    Czy manometr jest umiejscowiony ergonomicznie??? Co ze smarowaniem takiej sprężarki? Wystarczy rozbryzgowe, czy też potrzebuje cisnienia?

  • #9 07 Lip 2009 17:02
    paulusss
    Poziom 12  

    Ta sprężarka ma tylko smarowanie rozbryzgowe w Ursususie C360 3P z silnikiem Fergusona. Nie ma wtedy bagnetu a w miejscu górnej śruby mocującej dekiel tylni jest podłączony przewód ciśnienia oleju. Jednak to tylko pseudo smarowanie ciśnieniowe gdyż olej jest tylko rozpylany w postaci mgiełki, a cała sprężarka jest na łożyskach tocznych, a nie tak jak przy smarowaniu ciśnieniowym na łożyskach ślizgowych(panewkach)

  • #10 07 Lip 2009 21:14
    tad46
    Poziom 9  

    Ta, ładne, ładne, ładne:D
    Do własnego użytku owszem, ale do warsztatu:?:
    Musiałem przez IP usunąć moją samoróbkę, nie miała atestu:cry:
    To tak na marginesie, ale podoba mi się.

    Tadeusz.

  • #11 08 Lip 2009 01:52
    odlan
    Poziom 10  

    Ładnie wyszło!Gratulacje.
    Kolega w drugim poscie napisał ze to sprezarka od stara 28-ja mam sprezarke(a własciwie kompresor)od tego wozu i wyglada zupełnie inaczej(duzo wieksza i kwadratowa).No ale mniejsza o to bo chciałem zapytac sie czy wlasnie tej wielkosci zbiornik to wystarczy do lakierowania?Jesli nie to jakiej pojemnosci szukac bo przymierzam sie juz dlugo do zrobienia sprezarki a mam okazje skolowac sobie zbiornik powietrzny od hamulców lokomotywy.Jaka pojemnosc musiala by byc zeby non stop sie nie zalaczala?

  • #12 08 Lip 2009 08:36
    morswin89
    Poziom 23  

    Żeby się nie załączała to chyba ze 200l albo i więcej :) Moją można bez problemu malować tylko że się po chwili włącza ale bez problemu utrzymuje ciśnienie potrzebne do malowania.

  • #13 08 Lip 2009 10:12
    403563
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 08 Lip 2009 10:52
    wikingc1
    Poziom 18  

    Witam.
    Całkiem ładny kompresor Ci wyszedł i przede wszystkim posiada chłodnice i jakiś osuszacz.
    Ja jestem właśnie w trakcie budowy podobnego i mam pytanie na temat rozruchu silnika. Jak ze startem? Ja posiadam silnik 1,5kW 980obr/min i sprężarkę taką jak od c-330. przełożenie jest 2:1 tak że na sprężarce mam ok 1800obr/min wiem troszkę sporo ale przynajmniej dobrze pompuje. wydajność jak na moje potrzeby jest zadowalająca przy takich obrotach. Tylko silnk mogę zasilać z 1 fazy na razie leci z małym kondensatorem i rozruch bez paska i jak sie rozpędzi zakładam pasek ( tak wiem że to głupie ale przetestować musiałem i nie radze nikomu tego powtarzać) no i teraz mam pytanie do jaki autor ma kondensator do tego silnika i jak jest ze startem? Bo chciałbym dorobić wyłącznik ciśnieniowy ale bez dobrego startu to bez sensu. A i jeszcze pytanie z kąd tanio załatwić taki kondensator bo ze sklepu to troszeczkę za drogo, może ktoś ma na zbyciu i tanio albo za coś odstąpi?
    Pozdrawiam.

  • #15 08 Lip 2009 15:00
    paulusss
    Poziom 12  

    Do kolegi Odlan
    Jeśli masz taką mniej więcej sprężarkę to pochodzi ona owszem ze Stara lecz z 200 i ma smarowanie ciśnieniowe na wale z tyłu jest panewka, która bez ciśnienia oleju ma małą trwałość. Orginalny stary symbol to HS 17/HS 19

    Dodano po 32 [sekundy]:

    http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/601_09.pdf

  • #16 10 Lip 2009 07:50
    krzychk2
    Poziom 11  

    wikingc1 napisał:
    Witam.
    Całkiem ładny kompresor Ci wyszedł i przede wszystkim posiada chłodnice i jakiś osuszacz.
    Ja jestem właśnie w trakcie budowy podobnego i mam pytanie na temat rozruchu silnika. Jak ze startem? Ja posiadam silnik 1,5kW 980obr/min i sprężarkę taką jak od c-330. przełożenie jest 2:1 tak że na sprężarce mam ok 1800obr/min wiem troszkę sporo ale przynajmniej dobrze pompuje. wydajność jak na moje potrzeby jest zadowalająca przy takich obrotach. Tylko silnk mogę zasilać z 1 fazy na razie leci z małym kondensatorem i rozruch bez paska i jak sie rozpędzi zakładam pasek ( tak wiem że to głupie ale przetestować musiałem i nie radze nikomu tego powtarzać) no i teraz mam pytanie do jaki autor ma kondensator do tego silnika i jak jest ze startem? Bo chciałbym dorobić wyłącznik ciśnieniowy ale bez dobrego startu to bez sensu. A i jeszcze pytanie z kąd tanio załatwić taki kondensator bo ze sklepu to troszeczkę za drogo, może ktoś ma na zbyciu i tanio albo za coś odstąpi?
    Pozdrawiam.


    Pisałem o tym przy okazji innego projektu. Najprostsze jest najlepsze czyli z jednego lub dwóch elektrozaworów (jednego zamykającego się po podaniu prądu a drugiego otwierającego) dorabiasz układ który w momencie startu silnika spuszcza ciśnienie z cylindra sprężarki. Silnik powinien wtedy spokojnie wystartować.

  • #17 10 Lip 2009 08:10
    niutat
    Poziom 37  

    krzychk2 napisał:

    Pisałem o tym przy okazji innego projektu. Najprostsze jest najlepsze czyli z jednego lub dwóch elektrozaworów (jednego zamykającego się po podaniu prądu a drugiego otwierającego) dorabiasz układ który w momencie startu silnika spuszcza ciśnienie z cylindra sprężarki. Silnik powinien wtedy spokojnie wystartować.

    Rozwiązania fabryczne są bardziej proste; zawór odprężający na wylocie sprężarki otwierany sprężyną, jeśli sprężarka osiągnie odpowiednie obroty powietrze uchodzące pokonuje opór sprężyny i zawór się zamyka. W zaworze jest mały otworek umożliwiający jego otwarcie po zatrzymaniu sprężarki.

  • #18 10 Lip 2009 08:22
    morswin89
    Poziom 23  

    Ze startem nie ma najmniejszych problemów. Jak pisałem silnik ma moc 1,1kW i 1400 obrotów/minutę. Jest przekładnia lekko redukująca obroty na sprężarce które wynoszą gdzieś 1000-1100 obrotów/minutę. Silnik jest jednofazowy zasilany z 230V i nie mam pojęcia co do wartości tego kondensatora.

  • #20 31 Mar 2010 22:20
    pio102201
    Poziom 16  

    Witam
    Trochę odświeżam temat ale zamierzam zbudować kompresor na bazie takiej samej sprężarki (hs 11 ) i pytanie dla autora lub innych osób posiadających podobny kompresor w jakim czasie nabije ci butle 50 l do jakiego ciśnienia ? Czy próbowałeś malować tym, jakie efekty chodzi mi o to czy często trzeba czekać aż sprężarka nabije odpowiednie ciśnieni. W pierwszym poście napisałeś że używasz ,,go malowania do czyszczenia i mycia pod ciśnieniem" mówiąc o myciu myślisz o rapowanie czy masz specjalną końcówkę spinasz wąż z wodą, przewód z powietrzem i masz coś w rodzaju myjki ciśnieniowej ??

  • #21 31 Mar 2010 22:50
    morswin89
    Poziom 23  

    Witam

    Ciśnienie w butli ustawione jest chyba na 5 atmosfer (w tej chwili nie pamiętam dokładnie). Czasu nabicia nigdy nie mierzyłem ale jest on gdzieś w granicach 5 minut. Nie tylko próbowałem ale i malowałem. Na nic nie trzeba czekać kompresor jest wstanie przez cały czas utrzymać ciśnienie potrzebne do malowania po prostu się włączy. Co do mycia używam pistoletu do nakładania elaskonu tylko do zbiornika wlewana jest woda.

  • #22 31 Mar 2010 23:21
    pio102201
    Poziom 16  

    morswin89 napisał:
    . Co do mycia używam pistoletu do nakładania elaskonu tylko do zbiornika wlewana jest woda.

    Nie wiem czy kolego czasami nie popełniłeś jakiegoś błędu ? Pierwszy raz słyszę o pistolecie do ,, elaskonu " w innych źródłach też nic nie znalazłem na ten temat ?

  • #23 17 Maj 2010 11:20
    _bono_
    Poziom 13  

    Pewnie chodziło mu o tzw. "ROPOWNICĘ"

  • #24 17 Maj 2010 12:00
    artur.heise
    Poziom 15  

    pio102201 napisał:
    morswin89 napisał:
    . Co do mycia używam pistoletu do nakładania elaskonu tylko do zbiornika wlewana jest woda.

    Nie wiem czy kolego czasami nie popełniłeś jakiegoś błędu ? Pierwszy raz słyszę o pistolecie do ,, elaskonu " w innych źródłach też nic nie znalazłem na ten temat ?


    Kiepsko szukasz... ;)

    # ELASKON K60(ML)
    -Środek do konserwacji pustych przestrzeni i do pielęgnacji podwozia oraz gołych części samochodowych.
    -Można stosować także do ochrony części chromowanych, niklowanych, oraz aluminiowych cześci polerowanych.
    -Po położeniu tworzy zielono-brązową błonę, lepką, przyczepną błonę.
    -Dociera dzięki bardzo dobrym właściwościom pełzania do pustych przestrzeni, rogw i krawędzi.
    -Jest obojętny w stosunku do powierzchni lakierowanych.
    -Działa przenikająco na rdzę
    -Dociera do powierzchni mimo wilgoci
    -Jest obojetny w stosunku do ługu z chlorku magnezowego i soli kondensacyjnych

    # ELASKON 2000(ML)
    -Jest jasnobarwnym środkiem konserwacyjnym z dużą lepkościa struktury. Po wytworzeniu żółto-brązowej przyczepnej błony grubości ok. 50-70 mikrometrów osiągana jest optymalna skuteczność ochrony.

    # ELASKO-BIT
    -Ochronny srodek podwozia samochodowego w postaci płynnej na bazie bitumicznej, zawierajacy rozpuszczalnik węglowodorowy.
    -Stosowany na zimno (temp. 20 'C).
    -Środek szybkoschnący, po wyschnięciu tworzy wodoszczelną, jednolitą i plastyczną powłokę.

    Kompresor warsztatowy

  • #25 05 Cze 2010 17:04
    biart82
    Poziom 1  

    witam serdecznie.
    jestem w trakcie budowy kompresora.
    posiadam sprezarke od kraza.
    po podłączeniu jej do dwóch zbiorników po ok 35l. (w sumie ok 70l)
    otrzymuje srednio 1atm/min.
    czyli chcac uzyskac cisnienie 5 atm musze czekac ok 5 min.
    sprezarka jest 2 cylindrowa, silnik mam 1480obr/min. 3fazowy ale i tak puscilem go na 220v.(silnik jest duzej mocy ok 2,5kW)
    mam mały problem bo gdy juz osiagne cisnienie 5 atm. i wylacznik cisnieniowy wyłączy silnik to ponowne uruchomienie kompresora jest utrudnione, silnik nie jest wstanie wystartowac.
    wpadlem na pomysł i zamontowałem jednokierunkowy zawór zwrotny taki od wody , wszystko jest ok ale., wydaje mi sie ze taki kompresor powienien duzo szybciej nabic taki zbiornik. a druga sprawa to nie wiem co ze smarowaniem?
    smarowanie jest rozbryzgowe i nie wiem czy to wystarczy? czy dopływ zasysanego powietrza ma duzy wplyw na wydajnosc sprezarki czy mozna w jakis sposob to udoskonalic ? np poprzez wymontowanie zaworków ssacych
    prosze o pomoc PILNIE!!!!!

  • #26 07 Wrz 2010 14:19
    mateusz84222
    Poziom 1  

    a co to jest za zawór pomiędzy tymi filtrami?

  Szukaj w 5mln produktów