Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z

leon007 28 Mar 2013 07:17 132891 101
  • #31
    mouseman77
    Level 12  
    @mrtomjar

    Jeśli używasz zbiornika LPG to ja bym dał kołnierz przykręcany w oryginalne miejsce montażu wielozaworu. Kołnierz powiedzmy z blachy #12 i w nim powiercił sobie tyle otworów ile potrzeba a samego zbiornika nie tykał. Oprócz króćców które wymieniłeś potrzebny jest jeszcze jeden KONIECZNIE. Jest to spust wody ze zbiornika. Musi być zamontowany w najniższym punkcie kompresora. W sumie można wykorzystać też rzeczony kołnierz tylko należy dać rurkę sięgającą do dna zbiornika.

    Co do przewodu upustowego, to nie ma sensu dawania rurki miedzianej. Wystarczy zwykły tekalan.
    Jeśli chodzi o instalacje LPG to tam też się zaprzestaje stosowania rurek miedzianych na rzecz Faro.

    Co do spawania, to nie jestem spawalnikiem, ale teraz chyba używa się metody MIG Puls.

    Aha, idąc już na całość przy budowie kompresora to chyba bym zrezygnował z tych pasków klinowych obciążających łożyska sprężarek. Przecież po warsztatach i na złomach tyle starych rozrządów leży ;)

    Jeśli zdecydujesz się już na stycznik, to dałbym też termik na uzwojenie silnika. Schemat prosty dość. Zasilanie 3 fazowe podłączasz przez wyłącznik główny i stycznik do silnika, zaś w sterowanie cewką stycznika dajesz szeregowo:napięcie po wyłączniku głównym, presostat, termik, czujnik zaniku fazy, czujnik ciśnienia oleju (blokowany zwłoką czasową żeby można było uruchomić sprężarkę).
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    elektryku5
    Level 38  
    Ja zastosowałem wężyk z przewodu paliwowego 6mm/4mm, spasował fajnie, to chyba też tekalan. Tylko tak patrzyłem w google i złączka w presostacie jest trochę inna, bo nie ma tego co wciska się do środka wężyka.
    http://www.kontaktsa.pl/foto3/pneumatyka/zlaczka-tekalan_front.jpg
    Jest tylko ta baryłka i nakrętka.

    Natomiast czy po drugiej stronie można zastosować taką złączkę?
    http://sklep.tmatic.pl/Img.ashx?Id=494&w=200&h=200
  • #33
    mouseman77
    Level 12  
    To drugie zdjęcie to typowa złączka pneumatyczna do tekalanów. Przy preso zwykła baryłka też powinna ścisnąć.
  • #34
    piorun7890
    Level 18  
    Jaką średnice wewnętrzną ma wąż idący ze zbiornika oleju do pompy wspomagania ?
    Na jakie masz ustawione ciśnienie oleju i jakim olejem zalane ?
  • TermopastyTermopasty
  • #35
    mouseman77
    Level 12  
    W samochodach ta średnica to 16mm
  • #36
    mrtomjar
    Level 13  
    @mouseman77
    Znalazłem u siebie kilka styczników TSM-1, więc jak trzeba połączyć te elementy, aby poprawnie zabezpieczały silnik?
    (od lewej: M611 6,3-10A, CZF-B, stycznik TSM-1, presostat NE-MA 400V)

    Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z
  • #37
    elektryku5
    Level 38  
    Wyłącznik--CZF--stycznik--presostat--silnik
    Łączenie CZF z stycznikiem:
    http://elektrodo.pl/images/ff/czf-przeznaczenie.jpg

    Presostat posiada już wyłącznik (ten czerwony przycisk, u mnie to po prostu rozłącza na stałe presostat, aż do ponownego wyciągnięcia przycisku do góry), więc zamiast dawać kolejny można dać termik przy styczniku, ale to już zależnie od upodobań, bo ten wyłącznik jeśli będzie pasował (prąd zabezpieczenia) do montowanego silnika, też będzie ok.

    Swoją drogą jak stycznik i tak będzie, to kupiłbym presostat 1f i sterował stycznikiem, tańsza opcja oczywiście, z tym że wtedy stycznik "cierpi" bardziej niż presostat, bo częściej jest załączany niż z użyciem presostatu 3f wpiętego na zasilaniu silnika, za to presostat jest delikatniej eksploatowany.
  • #38
    mrtomjar
    Level 13  
    Elementy mam już przygotowane, teraz trzeba je podłączyć aby poprawnie działały.

    Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z

    Może ktoś pomóc w podłączeniu?
  • #39
    elektryku5
    Level 38  
    Wejście faz z wyłącznika do CZF (z tego co mi wiadomo neutralny też) równolegle z wejściem stycznika, wyjście stycznika na presostat i presostat do silnika.

    I teraz zależy jaka cewka jest w styczniku, bo jeśli cewka 220V, to wpinamy cewkę w szeregu ze stykiem od CFZ do jednej z faz oraz neutralnego, w przypadku cewki na 380V nie do fazy i neutralnego a do 2 faz (stycznik jest na tyle stary, że cewki pewnie będą oznaczone starymi napięciami).


    Wcześniej podałem schemat połączenia CZF do stycznika, bo to chyba sprawia najwięcej trudności.
  • #40
    mrtomjar
    Level 13  
    Link podany w poście #37 nie wyświetla się u mnie. Cewki mam na starych oznaczeniach 220V.

    Na szybko rysując, wyszło coś takiego:
    Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z
  • #41
    elektryku5
    Level 38  
    Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z

    Na pierwszy rzut oka wszystko ok, tylko wyjście CZF to z tego co mi wiadomo styk przekaźnika, na schemacie wyżej widać jak to wpiąć.
  • #42
    dzambian
    Level 10  
    Witam, mam pytanie (być może dla kogoś śmieszne ale jestem laikiem i wole zapytać niż coś spartolić) czy da się podłączyć presostat 230V taki dedykowany do sprężarek, w sprężarce z silnikiem 380V? jesli tak to w jaki sposób mam go podłączyć bo z tego co mi się wydaję że gdy podłącze tylko jedną faze na sterowanie załączaniem/wyłączaniem to silnik 380V bedzie "buczał"
  • #43
    elektryku5
    Level 38  
    elektryku5 wrote:

    Swoją drogą jak stycznik i tak będzie, to kupiłbym presostat 1f i sterował stycznikiem, tańsza opcja oczywiście, z tym że wtedy stycznik "cierpi" bardziej niż presostat, bo częściej jest załączany niż z użyciem presostatu 3f wpiętego na zasilaniu silnika, za to presostat jest delikatniej eksploatowany.


    Nawet w tym temacie jest napisane, podłączenie cewki stycznika do styku presostatu i zasilania raczej zbyt dużą filozofią nie jest.
  • #44
    dzambian
    Level 10  
    Pierwszy raz jest zawsze trudniejszy ;) OK czyli rozumie że presostat 230V wpinam na jednym z przewodów idących z CZF do cewki stycznika ?
  • #46
    MIroslavv1
    Level 12  
    Jeśli chodzi o butle to ja stosuje tulko i wyłacznie samochodowe z lpg bo są do zdobycia na autozłomach i są pewne, badane ciśnieniowo i maja wybity atest
  • #47
    Bartek19918
    Level 9  
    gdzie można kupic regulator ciśnienia oleju i ile może kosztować?
  • #48
    mrtomjar
    Level 13  
    @Bartek19918

    Jest kilka opcji:
    - kupić regulator ciśnienia powietrza (do sprężarek)
    - dorobić samodzielnie, sporo roboty z tym
    - wykorzystać zawór bezpieczeństwa od CO

    Poza tym temat smarowania i regulacji ciśnienia był omawiany na forum wielokrotnie.


    Przy okazji mam pytanie do spawaczy, jak powinien wyglądać dekiel od wielozaworu, wspomniane było o nawiercaniu otworów, czy trzeba je spawać?
  • #49
    elektryku5
    Level 38  
    Króćce przyspawane do dekla, a dekiel przykręcony, bodajże 6 śrub M5.
  • #50
    Taranek1
    Level 10  
    Witam mam pytanie mianowicie, posiadam silnik od hydroforu o oznaczeniach
    Typ pracy: S1
    Obroty: 1420
    Moc: 1,5kW 3,5 A
    Zasilanie: 380V

    Sprężarkę od C-330

    Oraz dziś nabyłem taką butlę lecz nie wiem gdzie umieścić wyłącznik ciśnieniowy i resztę, jak rozwiązać sprawy przyłączy

    Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z
  • #51
    Gandziorz
    Level 16  
    Skąd wytargać butlę min. 300l?
    Byłem na złomie ale poza butlami lpg o poj. do 60l nic nie mieli a od hydroforu to nie bardzo bo jednak życie jest ważne.
  • #52
    kszwlkp
    Level 11  
    Witam
    Podłączę się pod temat. Chciałbym się poradzić odnośnie budowy kompresora. Posiadam już zbiornik 100l, silnik 1,5KW 3 fazy. Rozglądam się za sprężarką. Proszę o porady co warto zastosować od czego. Ciężko jest znalezc chyba sprężarkę ze smarowaniem rozbryzgowym. Czy od stara posiadają takie smarowanie. A od jelcza hs-31, od ziła? Jakie te sprężarki posiadają mnie więcej wydajności. Czy zastosowanie dwóch sprężarek jest dobrym pomysłem, Proszę o porady za każdą z góry ogromnie dziękuje.pzdr
  • #53
    paol2
    Level 12  
    Witam, raczej ten silnik 1,5KW w/g mnie trochę mały jak na sprężarkę jelcza, i problem ze smarowaniem jest w tej sprężarce trzeba by było zastosować pompę oleju. Można też nawiercić korbowody od strony wału tylko że z tym jest trochę kombinacji ale u mnie zdaje egzamin już parę lat, można zastosować jeszcze sprężarkę od agregatu chłodniczego ( już nie pamiętam jaki typ ) mają pompę oleju.

    Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z

    Budowa kompresora DIY - garść porad A-Z
  • #54
    Osa126
    Level 8  
    Witam.

    Z góry przepraszam za odkop, ale nie chcę znów zakładać kolejnego tematu.

    Jak wiadomo każdy kto ma zapał i chęci do prac czy to przy samochodzie, traktorze itd. chcę mieć wszystko co jest mu do tego potrzebne. Mnie natomiast teraz na wakacje potrzebna jest sprężarka z dużym zbiornikiem (nie 20l jak w tych najtańszych z marketu). Pokręciłem się po garażach (swoich rzecz jasna ;p) i natrafiłem na sprężarkę, silnik trójfazowy za piwo dostałem butlę 50l od hydroforu i jest idea zrobić własnej konstrukcji kompresor.

    Dlaczego o tym piszę? A dlatego, że nie jestem pewien czy moje zbiory przedmiotów są dość "odpowiednie", nie chcę by to wszystko trafiło na złom czy coś, skoro mam to za darmo.

    Poniżej dodam zdjęcia tego co posiadam.
    Teraz proszę o radę, co najlepiej do tego dokupić wiem, że muszę kupić wyłącznik ciśnieniowy, rurki (ale to myślałem nad miedzianymi), zawór spustowy wody, zawór bezpieczeństwa. I o dalsze rady byłbym wdzięczny.

    Jeśli chodzi o wyłącznik to na alledrogo znalazłem na dwa króćce za 65 zł z zaworem bezpieczeństwa nr. 4370966137 nada się?
  • #55
    c64club
    Level 18  
    Podłączam się pod odkop. Rzetelny temat, to nie ma po co zakładać kolejnego i powielać.

    Osa - jeśli nie zacząłeś konstruować, to masz łatwiej.
    Osa126 wrote:
    za piwo dostałem butlę 50l od hydroforu

    O zbiorniku było sporo, szczególnie posty kol. Marek34 przeczytaj jeszcze raz. Zbiornik z hydroforu może mieć ciśnienie pracy znacznie mniejsze od tych 8 barów, jakie są ustawione w standardowym presostacie "z allegro". Poza tym zapewne jest skorodowany od środka. Zły pomysł. Na złomie dostaniesz zbiornik od LPG, typowy walec 50l, w cenie 1,5zł/kg, czyli za jakieś 3 dychy. Możesz sobie wybrać nieskorodowany, zajrzeć do środka (otwór prawie 50mm, jest przez co patrzeć. Najlepiej taki pod starą wersję zaworu (przed poprawką R01 do dyrektywy o LPG), bo one były robione na jeszcze wyższe ciśnienie.
    Do tego przeregulować presostat na niższe ciśnienie, jak tu jeden z kolegów pisał, i masz spokój.

    Nie na darmo pod kontrole UDT podlega każdy zbiornik, dla którego iloczyn max. ciśnienia [bar] i pojemności [l] nie może przekroczyć 300. Nieważne, czy to 2dwulitrowa butla pod ciśnieniem 15 MPa czy 100l pod 3 bary. Obie zawierają ten sam ładunek energii. Obrazowo, jak to kiedyś gość na kursie BHP tłumaczył ludkom z technikum. Bomba o takim ładunku energii już jest w stanie naruszyć konstrukcję murowanego garażu na tyle, żeby trzeba go było wyburzyć (a obsługę pochować).

    Ten wyłącznik z Allegro to taka podstawowa konstrukcja. W amatorskim kompresorze się sprawdzi.

    Polecam też lekturę księgi "Sprężarki Tłokowe" Vladimira Chlumskyego. Dla amatora też sporo w niej ciekawych rzeczy. Również o budowie filtrów, odolejaczy itp. osprzętu
  • #56
    Osa126
    Level 8  
    c64club wrote:
    O zbiorniku było sporo, szczególnie posty kol. Marek34 przeczytaj jeszcze raz. Zbiornik z hydroforu może mieć ciśnienie pracy znacznie mniejsze od tych 8 barów, jakie są ustawione w standardowym presostacie "z allegro". Poza tym zapewne jest skorodowany od środka. Zły pomysł. Na złomie dostaniesz zbiornik od LPG, typowy walec 50l, w cenie 1,5zł/kg, czyli za jakieś 3 dychy. Możesz sobie wybrać nieskorodowany, zajrzeć do środka (otwór prawie 50mm, jest przez co patrzeć. Najlepiej taki pod starą wersję zaworu (przed poprawką R01 do dyrektywy o LPG), bo one były robione na jeszcze wyższe ciśnienie.
    Do tego przeregulować presostat na niższe ciśnienie, jak tu jeden z kolegów pisał, i masz spokój.

    Nie na darmo pod kontrole UDT podlega każdy zbiornik, dla którego iloczyn max. ciśnienia [bar] i pojemności [l] nie może przekroczyć 300. Nieważne, czy to 2dwulitrowa butla pod ciśnieniem 15 MPa czy 100l pod 3 bary. Obie zawierają ten sam ładunek energii. Obrazowo, jak to kiedyś gość na kursie BHP tłumaczył ludkom z technikum. Bomba o takim ładunku energii już jest w stanie naruszyć konstrukcję murowanego garażu na tyle, żeby trzeba go było wyburzyć (a obsługę pochować).

    Ten wyłącznik z Allegro to taka podstawowa konstrukcja. W amatorskim kompresorze się sprawdzi.

    Polecam też lekturę księgi "Sprężarki Tłokowe" Vladimira Chlumskyego. Dla amatora też sporo w niej ciekawych rzeczy. Również o budowie filtrów, odolejaczy itp. osprzętu


    Właśnie jeszcze nie zacząłem, ponieważ przyszła naprawa samochodu i całkiem z głowy wyszło. Dzięki za bardzo obrazową odpowiedź, po naprawie zostanie poszukanie w dobrym stanie zbiornika lpg (podobno u mnie w okolicy, ktoś ma instalację z samochodu wraz z baniakiem bez papierów, także myślę sam zbiornik tanio kupie) i rozpoczęcie montowania wszystkiego. Pozdrawiam.
  • #57
    c64club
    Level 18  
    Pamiętaj, aby sprawdzić zbiornik przed kupnem, na obecność zewnętrznych zniszczeń przez korozję. Jak ze swojego zdarłem kilka "niewinnych plamek rdzy" to się okazało, że ruda pocieniła w kilku miejscach blachę o prawie milimetr. Zbiornik poszedł do projektu "piec-koza do warsztatu", a ja szukam zdrowego.
  • #58
    Osa126
    Level 8  
    c64club wrote:
    Pamiętaj, aby sprawdzić zbiornik przed kupnem, na obecność zewnętrznych zniszczeń przez korozję. Jak ze swojego zdarłem kilka "niewinnych plamek rdzy" to się okazało, że ruda pocieniła w kilku miejscach blachę o prawie milimetr. Zbiornik poszedł do projektu "piec-koza do warsztatu", a ja szukam zdrowego.
    A sprawdzę, jak się uda nawet sprawdzę szczelność kompresorem:).
  • #59
    elektryku5
    Level 38  
    Testować lepiej cieczą, bo rozsadzenie zbiornika wypełnionego powietrzem będzie tragiczne w skutkach.
  • #60
    Osa126
    Level 8  
    elektryku5 wrote:
    Testować lepiej cieczą, bo rozsadzenie zbiornika wypełnionego powietrzem będzie tragiczne w skutkach.
    Wiesz, wystarczy chyba 3 bary by ocenić stan zbiornika, nikt tutaj nie ma na myśli 12+ ;p.