Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tester wydajności wtryskiwaczy.

Gandziorz 07 Apr 2020 18:50 8148 63
Texa Poland
  • Witam,
    Potrzebowałem sprawdzić wydajność wtryskiwaczy a że teraz więcej czasu to na szybkości wykonałem sam tester.

    Działanie testera:
    1) Nastawy zdefiniowane
    -3 cykle pracy, każdy po 25 sekund
    -działa on w full grupie (1 wtrysk co 1 obrót)
    1 cykl: 5ms przez 25s, obroty 1000rpm
    2 cykl: 8ms przez 25s, obroty 3000rpm
    3 cykl: 12ms przez 25s, obroty 5000rpm

    2) Nastawy własne
    -wybór czasu wtrysku od 1 do 25ms
    -wybór obrotów od 500 do 6000rpm
    -wybór trybu pracy: sekwencja (1 wtrysk co 2 obroty) lub full group (1 wtrysk co 1 obrót)
    -wybór czasu jak długo ma działać test od 1s do 300s (5min), bądź 0 = dopóki nie przerwiemy

    Całość zbudowana na:
    -arduino uno
    -4x mosfet IRF520
    -wyświetlacz LCD i2c, hd44870
    -1 enkoder
    -1 pokrętło (potencjometr 10k)
    -3x microswitch
    -zasilacz z 20v max do 9v
    -1 przełącznik (on/off)

    I to w sumie tyle.

    Całość wygląda tak:
    Tester wydajności wtryskiwaczy.

    Prezentacja menu:


    Prezentacja działania:

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Gandziorz
    Level 16  
    Offline 
    Pomogłem Ci? Daj pomógł.
    Gandziorz wrote 364 posts with rating 44, helped 1 times. Live in city Poznań. Been with us since 2006 year.
  • Texa Poland
  • #2
    szymon122
    Level 38  
    Gandziorz wrote:
    Potrzebowałem sprawdzić wydajność

    Moim zdaniem obecnie testujesz czy działają.
    W jaki sposób sprawdzisz czy mają fabryczną wydajność?
    Po 25 sekundach mierzysz objętość płynu i porównujesz to z danymi producenta?
  • #3
    Kamis47
    Level 13  
    Bardziej niż nominalna wydajność liczy się równomierność. Jeśli wszystkie leją za dużo to sterownik to nadrobi. Jeśli jeden leje mniej niż reszta to ten cylinder będzie miał problem
  • Texa Poland
  • #5
    Gandziorz
    Level 16  
    Tester sprawdza równomierność dawkowania, nie koniecznie ich wydatek.
    Aczkolwiek znając wydajność sugerowaną przez producenta możemy również sprawdzić wydatek.

    Paliwo podawane pompą paliwa zewnętrzną 4bar, regulator upuszcza po osiągnięciu 3bar. Układ zamknięty.

    Za zbiornik robi karnister paliwa.
  • #6
    siewcu
    Level 34  
    Prosta sprawa to zrobić i niepotrzebnie utrudniłeś. Pompa paliwa 3 bar z powrotem do kanistra, listwa wtryskowa może być, 4 menzurki i włączasz wtryskiwacze na X czasu, np 15 sekund. Dzielisz deklarowaną przez producenta wartość i porównujesz z ilością paliwa w menzurce. Proste, skuteczne i masz pomiar wydatku zrobiony jak należy. To, co zrobiłeś, nie ma żadnego sensu i nie poda żadnych użytecznych wartości - bo tak jak wspomniał kolega wyżej, sprawdzisz tylko czy działają.

    A swoją drogą, wygrzebałeś w sterowniku jakie są czasy otwarcia przy wybranych przez Ciebie obrotach? Czy bazujesz tylko na danych z testera diagnostycznego? A może to tylko wymyślone wartości?
  • #7
    Gandziorz
    Level 16  
    siewcu wrote:
    Prosta sprawa to zrobić i niepotrzebnie utrudniłeś. Pompa paliwa 3 bar z powrotem do kanistra, listwa wtryskowa może być, 4 menzurki i włączasz wtryskiwacze na X czasu, np 15 sekund. Dzielisz deklarowaną przez producenta wartość i porównujesz z ilością paliwa w menzurce. Proste, skuteczne i masz pomiar wydatku zrobiony jak należy. To, co zrobiłeś, nie ma żadnego sensu i nie poda żadnych użytecznych wartości - bo tak jak wspomniał kolega wyżej, sprawdzisz tylko czy działają.

    A swoją drogą, wygrzebałeś w sterowniku jakie są czasy otwarcia przy wybranych przez Ciebie obrotach? Czy bazujesz tylko na danych z testera diagnostycznego? A może to tylko wymyślone wartości?

    Jak podasz stały prąd przez X czasu to cewki zaczną się grzać. W ten sposób sprawdzisz jedynie "dziurę" czyli maksymalny przepływ.
    Nie sprawdzisz czy wtryski działają liniowo (zależność czas/obroty).

    Czasy otwarcia sam ustalasz jak i obroty.
    W samochodzie najczęściej masz 2-3ms przy 600obr, 5-7ms przy spokojnej jeździe i 12-14ms przy max bucie.
    Wyjątek stanowią starsze auta z mało wydajnymi wtryskami lub turbo. Tam czasy dochodzą do 18-20ms. W niektórych autach nawet dochodzi do zapętleń.

    Dodatkowo można podłączyć wtryski aby działały i wrzucić do myjki na ten czas. Wtedy również ładnie iglica się wyczyści.

    Następny tester zrobię bardziej rozbudowany ale to już na cortexie, wówczas wtryski o bardzo niskich opornościach będę sterować w systemie pick&hold.
  • #8
    przema72
    Level 19  
    jeszcze kwestia zdefiniowania w ustawieniach czasu bezładności iglicy ,gdybyś z tych pomiarów chciał zrobić wykres w zależności od obrotów i czasów otwarcia , wyszło by ze wtryskiwacz pracuje nieliniowo
    Bardzo dobrze ze testujesz wszystkie wtryskiwacze jednocześnie , niestety nagrzewanie cewek szczególnie we wtryskiwaczach wysokoopornosciowych zmienia dawkę paliwa dla czasów 2-4ms nieraz o dobre 10-15%
  • #9
    JanuszArtur
    Level 14  
    Swego czasu testowałem nowe paliwa na wtryskach od jakiegoś samochou francuskiego... Pomiar polegał na tym, że sprawdzano opór powietrza idącego przez fabrycznie nowy wtrysk a potem opór przepływu po np 120 godiznach na nowym paliwie. Dawało to jakiś tam ogląd. Czy dysponujesz danymi przepływowymi nowych wtrysków?
  • #10
    spec220
    Level 25  
    Witam

    Ciekawy wątek, jednak jako że ten artykuł odnosi się do testera na co wskazuje sam tytuł , to ciekaw jestem jak kolega poradził sobie we wnętrz z ową konstrukcją. (oczywiście o ile nie jest to jakaś tajemnica) :)
  • #11
    miroslaw wielki
    Conditionally unlocked
    Swietna konstrukcja. Program sam pisałeś czy ktoś ci pisał? W jakim jezyku? Na cortexie w jakim będziesz pisał? Ja planuje zrobić na pompie wysokiego ciśnienia taki do do controli tylko czy pyli czy leje . I bardzo podoba mi sie twoj pomysł. Dodam że do diesla.
  • #14
    Jarzabek666
    Level 36  
    robokop wrote:
    Panowie, widział któryś z Was kiedy, uszkodzony wtryskiwacz benzynowy? Tym bardziej lejący?


    Jedynie rozpoznanie na aucie to ciągle zbierający się mocno nagar na świecy. Widzieć nie widziałem bo nie miałem właśnie takiego testera. Ale wystarczyło przełożyć wtryskiwacze by stwierdzić że to faktycznie wtryskiwacz a nie spalany olej co prawie każdy mechanik stwierdził...
  • #16
    Gandziorz
    Level 16  
    robokop wrote:
    Panowie, widział któryś z Was kiedy, uszkodzony wtryskiwacz benzynowy? Tym bardziej lejący?

    Jako że zajmuje się głównie silnikami benzynowymi to nie raz demontowałem wtryski do mycia. Objaw? Wypadanie zapłonu na cyl gdzie np. na lpg jest w porządku. Szybkie sprawdzenie i zamiast równo dawkować każdy inaczej.

    Sam w moim LR miałem ten sam problem.
    Dotyczy często aut z USA po większym dystansie.
    Tester wydajności wtryskiwaczy.
  • #17
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Panowie, zgłębiając zjawisko, to wtryskiwacze benzynowe, systemów z wtryskiem pośrednim trapi jedno zjawisko - nieszczelność, do wykrycia której wystarczy paliwo pod ciśnieniem - z wtryskiwacza nie może ciec, może się w dłuższym czasie formować kropla. Przemyślenia o "pyleniu", proszę sobie darować - benzyna jest paliwem lotnym, odparowującym w strudze powietrza , a całkowicie w nagrzanym cylindrze. Zresztą z tego co widzę na pierwszym zdjęciu jest listwa wtryskowa z BMW - w dyszach wtryskiwaczy siedzą plastikowe wkładki, rozdzielające strugę paliwa na mniejsze.
  • #19
    Gandziorz
    Level 16  
    robokop wrote:
    Panowie, zgłębiając zjawisko, to wtryskiwacze benzynowe, systemów z wtryskiem pośrednim trapi jedno zjawisko - nieszczelność, do wykrycia której wystarczy paliwo pod ciśnieniem - z wtryskiwacza nie może ciec, może się w dłuższym czasie formować kropla. Przemyślenia o "pyleniu", proszę sobie darować - benzyna jest paliwem lotnym, odparowującym w strudze powietrza , a całkowicie w nagrzanym cylindrze. Zresztą z tego co widzę na pierwszym zdjęciu jest listwa wtryskowa z BMW - w dyszach wtryskiwaczy siedzą plastikowe wkładki, rozdzielające strugę paliwa na mniejsze.

    Listwa jest z saaba nie bmw.

    Co do sprawdzenia maksymalnego wydatku wystarczy podać 20ms przy czasach 6000obr co spowoduje zapętlanie się czasów czyli wtryskiwacz cały czas otwarty.
  • #20
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Echh, do tego zaprzęgnięty mikroprocesor z wyświetlaczem, interface użytkownika na przyciskach - dało by się to dużo prościej, na enkoderach obrotowych, bądź nawet potencjometrach. W dodatku urządzenie do badania, które nie daje dosłownie nic. Kwestia regulacji częstotliwości i wypełnienia impulsu - jeden 556 plus dwa potencjometry. Koszt - łączny może z 10zł.

    miroslaw wielki wrote:
    Robokop czy generator PWM który stosuje do czyszczenia elektrycznych EGR nadaje się do benzynowych wtryskow?
    A po czym szanowny kolega chciałby te wtryski czyścić? To nie diesel. Benzyna jest rozpuszczalnikiem organicznym, "na mokro" nie tworzy osadów.
  • #22
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
  • #23
    E8600
    Level 39  
    robokop wrote:
    Kwestia regulacji częstotliwości i wypełnienia impulsu - jeden 556 plus dwa potencjometry. Koszt - łączny może z 10zł.

    Niestety nowe pokolenie bardziej "lubi" programować niż elektronikę analogową.
  • #24
    pawelr98
    Level 39  
    E8600 wrote:
    robokop wrote:
    Kwestia regulacji częstotliwości i wypełnienia impulsu - jeden 556 plus dwa potencjometry. Koszt - łączny może z 10zł.

    Niestety nowe pokolenie bardziej "lubi" programować niż elektronikę analogową.


    A wie kolega ile kosztuje mikroprocesor ?

    Podobnie co układy analogowe. A posiada zaletę taką, że można go przeprogramować, dodać funkcjonalność bez zmiany sprzętu.
    Klon "jakiegoś" arduino kosztuje od mniej więcej 6zł, klon nano zwykle jakieś 8zł.

    Do tego dochodzi stabilność oraz pewność nastaw, wybiera kolega jakiś czas i wypełnienie i ono jest, nie powinno się zmieniać bez zewnętrznej ingerencji.

    Ja wiem, że analogowa technika ważna rzecz, sam się nią lubię bawić bardziej niż cyfrową, ale akurat mikroprocesory nie bez powodu przejęły rolę kostek TTL/CMOS oraz wielu układów analogowych. Kosztują podobnie, ale wymagają mniejszego wkładu przy tworzeniu obwodu.
  • #25
    spec220
    Level 25  
    pawelr98 wrote:
    Ja wiem, że analogowa technika ważna rzecz, sam się nią lubię bawić bardziej niż cyfrową, ale akurat mikroprocesory nie bez powodu przejęły rolę kostek TTL/CMOS oraz wielu układów analogowych. Kosztują podobnie, ale wymagają mniejszego wkładu przy tworzeniu obwodu.


    Problem w tym, że sam język chociaż prosty, to jednak w niczym nie przypomina analogowego prądu. Na CMOS to sobie narysowałem na kartce, połączyłem i działało, a w przypadku assemblera, albo c nic nie przypomina prądu, i nie ma możliwości prowadzenia w "mózgu" symulacji stanu rzeczywistego, a nawet jeżeli jest, to ta obciąża banię "gówno pisaniem" aż o 90% z czego 10% pozostaje na docelową resztę. Ten pisany język trzeba sobie pierw emulować w głowie na prąd, a dopiero później na całą resztę, i na odwrót. :)
  • #26
    krisRaba
    Level 31  
    Zależy co kto ma opanowane, wtedy łatwiej mu zrobić to w taki właśnie sposób ;-)
  • #27
    Janusz_kk
    Level 34  
    spec220 wrote:
    albo c nic nie przypomina prądu, i nie ma możliwości prowadzenia w "mózgu" symulacji stanu rzeczywistego,

    Masz przecież symulator w np avr studio, piszesz program a potem patrzysz jak ci się wykonuje krok po kroku.
    Taka symulacja jest nawet prostsza niż w symulatorach analogowych.
  • #28
    przema72
    Level 19  
    robokop wrote:
    Panowie, widział któryś z Was kiedy, uszkodzony wtryskiwacz benzynowy? Tym bardziej lejący?


    oczywiście , ja widziałem nawet czyściłem , wtryskiwacz z nissana 200sx , taki z wystającą iglicą , była na niej syf i i wtryskiwacz nie otwierał sie do końca ani nie domykał , lał cały czas w silnik

    parę razy były też podobne przygody z wtryskami z auta pracującego na lpg , tym bardziej ze zapach dodawany do lpg nie jest rozpuszczalny w benzynie i zalepia końcówki wtrysków
  • #29
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    przema72 wrote:
    oczywiście , ja widziałem nawet czyściłem , wtryskiwacz z nissana 200sx , taki z wystającą iglicą , była na niej syf i i wtryskiwacz nie otwierał sie do końca ani nie domykał , lał cały czas w silnik

    parę razy były też podobne przygody z wtryskami z auta pracującego na lpg , tym bardziej ze zapach dodawany do lpg nie jest rozpuszczalny w benzynie i zalepia końcówki wtrysków
    Coraz lepiej i ciekawiej....