Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik Samochodowy i nie tylko.

sirk23 30 May 2014 22:10 4704 7
  • Witam.
    Chciałbym przedstawić prostownik z fazową regulacją mocy po kolei 1A, 2A, 4A, 8A.
    Transformator pochodzi od starego prostownika, nadal sprawny, dodałem mostek prostowniczy 1000V, 25A. Z tyłu zamontowałem gniazdo z zasilacza komputerowego, włacznik, bezpiecznik, amperomierz i woltomierz. Jestem z niego bardzo zadowolony.

    Koszt to jakieś 50 zł.

    Obudowa - 35zł.
    Mostek 5zł.
    Woltomierz i amperomierz ustrzeliłem za 10 zł.


    Pozdrawiam.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    sirk23
    Level 11  
    Offline 
    Has specialization in: elektronika i elektrotechnika
    sirk23 wrote 71 posts with rating 12, helped 0 times. Live in city Gdańsk. Been with us since 2012 year.
  • #2
    k124l
    Level 20  
    Mostek zamontuj na kawałku radiatora, bo inaczej przy prądzie rzędu tych 8A wytopi dziurę w obudowie.
  • #5
    tomjed
    Level 28  
    micro wrote:
    Quote:
    z fazową regulacją mocy

    Chyba czegoś takiego tu nie widzę...


    No właśnie, jak realizowana jest regulacja..?
  • #6
    sirk23
    Level 11  
    Regulacja odbywa się przez fazy z transformatora a steruje się nimi tym białym pokrętłem.
    Chodzę do 2 gim, dlatego sobie wymyśliłem elektronika i elektrotechnika.

    Dodano po 22 [sekundy]:

    Pozdrawiam
  • #7
    kuba2509
    Level 14  
    Witam
    Regulacja prądu realizowana jest przez podnoszenie napięcia po stronie wtórnej poprzez odczepy trafa (widać to na zdjęciach)

    Pozdrawiam Kuba 2509
  • #8
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Ech znów nazewnictwo. Regulacja fazowa odnosi się do regulacji napięć lub prądów w napięciach lub prądach przemiennych 1, 2, 3 i więcej fazowych. Zazwyczaj są to proste regulatory tyrystorowe lub triakowe. Natomiast sterowniki oparte na tranzystorach to już skomplikowane mikroprocesorowe falowniki. Natomiast tutaj kolega zastosował regulację mocy na odczepach transformatora po stronie wtórnej. W której podstawową regulacją jest obniżanie lub zwiększanie napięcia na poprzez dodawanie lub odejmowanie uzwojeń wtórnych transformatora. To prosta metoda zwiększania prądu podczas ładowania akumulatora, jednak muszę uświadomić młodego że niebezpieczna! Pozostawienie akumulatora przy takim prostowniku może skończyć się jego rozerwaniem poprzez ciśnienie gazów a nawet silna eksplozją spowodowaną wydzielaniem się wodoru i zwarciem w celi spowodowanym deformacjami termicznymi wewnątrz cel akumulatora. Aczkolwiek nie mamy podstawowych parametrów prostownika jakim są napięcia na poszczególnych odczepach w stanie jałowym ani pod obciążeniem. Więc trudno określić co to za trafo. Można założyć że maksymalne napięcie to 15.5V, ale tu uwaga- ponieważ stare transformatory były nawijane na niższe napięcie sieci 220V obecnie mamy 230V co na wtórnym może nam dać nawet 17V ! Skończy się to niechybnie przeładowaniem akumulatora i jego zniszczeniem, w skrajnym przypadku rozerwaniem. Także kolego młody nie zostawiaj bez dozoru TEGO prostownika podłączonego do akumulatora. Optymalnym napięciem ładowania akumulatorów kwasowych jest przedział pomiędzy 14 a 15 V za zupełnie bezpieczne określa się 14.5V. Natomiast buforowe 13.8 do 14V. Prądy to już osobna sprawa, zależy jak szybko chcesz ładować. Tu trzeba uważać ponieważ prąd ładowania jest silnie zależny od napięcia ładowania, im większe napięcie tym większy prąd popłynie do akumulatora i odwrotnie. Prąd 0.1C jest optymalny co oznacza ładowanie prądem 10 godzinnym. Na przykład masz akumulator o pojemności 60Ah to prąd ładowania powinien wynosić 6A, przy napięciu końcowym 15V spada praktycznie do zera, czas ładowania 10h.
    I jeszcze jedno. Nigdy nie zakładaj że mostek 25Amperowy bez chłodzenia wytrzyma ciągły prąd 6 czy 8A. Kiedy się przegrzeje któraś z diod ulegnie zwarciu co za sobą doprowadzi do pożaru albo transformatora albo przewodów łączących akumulator. Tu powinno się zastosować wpięty szeregowo za mostkiem ręcznie kasowany bezpiecznik termiczny oparty na bimetalu, tzw termik. Natomiast na uzwojeniu pierwotnym zwłoczny bezpiecznik topikowy o mocy 20 do 25% większy od mocy trafa i w żadnym przypadku nie może to być taki chłodzony piaskiem kwarcowym. Pozdrawiam