Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu.

Pawel_361 03 Sie 2010 15:39 31490 17
  • Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu.

    Witam

    Chciałbym przedstawić moją konstrukcję. Jest nią prostownik przeznaczony do ładowania akumulatorów samochodowych.
    Składa się z 4 płyt:
    - Główna płyta prostownika,
    - Płytka zasilacza multimetru oraz wentylatora wraz z osobnym transformatorem
    - Płyta zabezpieczenia przed zbyt wysokim napięciem
    - Płyta miernika

    Prostownik to znana już konstrukcja opisana w tym temacie. Posiada zabezpieczenie przed zwarciem oraz odwrotnym podłączeniem akumulatora. Posiada ustawiane progi napięcia akumulatora przy którym ma rozpocząć ładowanie i przy którym zakończyć.
    Zastosowana została również modyfikacja pozwalająca na regulację prądu ładowania oraz dodająca tryb ręczny - oznacza to, że w praktyce prostownik może służyć jako zasilacz o regulowanym napięciu w zakresie 0,3-15V.

    Dodatkowo dołożyłem zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem na wyjściu. W razie spalenia tyrystora bądź innego uszkodzenia wskutek którego na zaciskach pojawi się napięcie wyższe niż 15,5V wyłącza przekaźnik zasilający transformator.

    W obudowie znajduje się również dodatkowy transformator dający napięcie 12V dla wentylatora i 8V dla miernika (miernikl ma swój stabilizator 5V).

    Płyta miernika to kit AVT 2857 po niewielkiej modyfikacji.
    Zmianie uległ układ podświetlenia wyświetlacza bo w oryginale nie został zastosowany oraz bocznik do pomiaru prądu otóż wskazania były zbyt wysokie i nie możliwe było poprawne skalibrowanie przy użyciu potencjometrów montażowych. Wykorzystałem możliwości miernika i przy użyciu czujnika temperatury monitoruję temperaturę radiatora - maksymalne wskazanie jakie zanotowałem to 46*C. Dodatkowo miernik steruje przekaźnikiem odcinającym zasilanie w razie zbyt wysokiego napięcia.


    Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu. Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu. Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu. Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu. Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu. Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu. Prostownik do akumulatorów samochodowych z regulacją prądu.






    W załączniku dodaję płytki mojego autorstwa.

    Załączniki:

    Fajne!
  • #2 03 Sie 2010 17:44
    komatssu
    Poziom 28  

    Gdzie jest radiator mostka prostowniczego? Ogólnie - przerost formy nad treścią.

  • #3 03 Sie 2010 17:56
    Popak
    Moderator na urlopie...

    komatssu napisał:
    Ogólnie - przerost formy nad treścią.


    Może kolega wytłumaczyć dlaczego tak twierdzi? Jest to w pełni zabezpieczony prostownik z regulacją. Że ma dodatkowo wyświetlacz to jest plus, bo widzimy wszystko na wyświetlaczu. Prosta i sprawdzona konstrukcja przez wieku elektrodowiczów. Dla ciebie komatssu pewnie wystarczył by transformator i dioda.
    Brawo dla autora, prostowniczek prezentuje się ładnie. Jedynie spiął bym przewody i poukładał, ale to mały szczegół.

    Pozdrawiam

  • #4 03 Sie 2010 18:14
    Adek561a
    Poziom 11  

    DJpopak;) napisał:
    komatssu napisał:
    Ogólnie - przerost formy nad treścią.


    Może kolega wytłumaczyć dlaczego tak twierdzi? Jest to w pełni zabezpieczony prostownik z regulacją. Że ma dodatkowo wyświetlacz to jest plus, bo widzimy wszystko na wyświetlaczu. Prosta i sprawdzona konstrukcja przez wieku elektrodowiczów. Dla ciebie komatssu pewnie wystarczył by transformator i dioda.
    Brawo dla autora, prostowniczek prezentuje się ładnie. Jedynie spiął bym przewody i poukładał, ale to mały szczegół.

    Pozdrawiam



    Z tego co ja tu widzę kolego "komatssu" to nie trzeba do tego prostownika radiatora i jak byś nie widział to nie każdy prostownik musi i ma radiator.I też bym chciał widzieć twoje wytłumaczenie dlaczego tak twierdzisz że jest to niebezpieczny prostownik.

    A co do kolegi "DJpopak;)" popieram twoją wypowiedz ale te przewody to mały szczegół.

    I do wykonawcy konstrukcji: bardzo dobra konstrukcja wszystko dobrze poukładane w środku obudowa nie samoróba ale za środek i całokształt podziwiam.Oby tak dalej i oczywiście + bo minusów to ja tutaj nie widzę może ktoś inny się jakiegoś minusa dopatrzy. :)

  • #5 03 Sie 2010 18:41
    djjakub
    Poziom 9  

    Jaką ten prostownik ma wydajność prądową?

  • #6 03 Sie 2010 18:51
    virus91
    Poziom 17  

    Nie działają mi pliki z Eagle. Możesz zamieścić dodatkowo w zipie pdf'y ?

  • #7 03 Sie 2010 19:13
    Pawel_361
    Poziom 17  

    Witam
    Dziękuję za opinie - te pozytywne jak i negatywne.
    Mostek prostowniczy ma wydajność prądową 30A.
    W rzeczywistości podczas ładowania akumulatora maksymalny prąd jaki osiągnąłem to 10A i przy tym parametrze mostek był ciepły więc uważam, że przepływ powietrza od wentylatora spokojnie wystarczy.
    Wydajność prądowa zależy od maksymalnego prądu transformatora oraz tyrystora.
    Płytki zostały zaprojektowane w oprogramowaniu Kicad.

    Dwa otwory po lewej stronie wyświetlacza to nieco zagłębione przyciski konfiguracji multimetru. Celowo zostało to tak zaprojektowane aby nie zmieniać konfiguracji. W razie potrzeby autor wie, że z użyciem zapałki może zmienić ustawienia :)

    Na radiatorze umieszczone są dwa czujniki temperatury - jeden reguluje prędkość obrotową wiatraka a drugi to czujnik multimetru pozwalający śledzić temperaturę.

  • #8 03 Sie 2010 19:22
    K-rzysztof
    Poziom 13  

    Konstrukcja ok. Tylko faktycznie szkoda tej elektroniki tam gdzie jest ona zbędna. Zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem i zwarciem klem prostownika można wykonać za pomocą bodaj jednego przekaźnika i 2 diód. Regulacja prądu ładowania przy takiej wydajności? Raczej stabillizacja napięcia końcowego.

  • #9 03 Sie 2010 20:55
    krakarak
    Poziom 39  

    Przydałoby się czymś zasłonić gołe styki włącznika sieciowego, by przypadkiem nie dotknąć palcami.

  • #10 03 Sie 2010 21:11
    kaeltaz
    Poziom 16  

    Witam moja opinia to 3/6 bo:
    1-Kable nie pospinane.
    2-Trochę za cienkie te przewodziki w środku.
    3-Gdzie jest radiator od mostka i tyrystora.
    4-Mogłeś się bardziej postarać i zrobić lepszy panel przedni.
    Kiedyś też zrobiłem prostownik na tym samym schemacie i też jestem z niego zadowolony.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7961792&highlight=#7961792 - mój prostownik.
    PS. pokaż schemat tego odcięcia napięcia.

  • #11 03 Sie 2010 21:30
    Pawel_361
    Poziom 17  

    kaeltaz napisał:

    2-Trochę za cienkie te przewodziki w środku.

    Wytrzymują maksymalne natężenie i nawet nie są ciepłe.

    kaeltaz napisał:

    3-Gdzie jest radiator od mostka i tyrystora.

    Może najpierw obejrzyj zdjęcia i przeczytaj wątek a później się wypowiedz.

    kaeltaz napisał:

    4-Mogłeś się bardziej postarać i zrobić lepszy panel przedni.

    Dla mnie prostownik to nie dzieło sztuki a urządzenie do ładowania akumulatorów, które ma spełniać swoje zadanie.

    kaeltaz napisał:
    PS. pokaż schemat tego odcięcia napięcia.

    Może jednak przeczytasz temat ??

  • #12 03 Sie 2010 21:41
    kaeltaz
    Poziom 16  

    Moją ocenę najwyraźniej wystawiłem zbyt szybko ale to nie zmienia faktu że są drobne niedociągnięcia w twoim prostowniku. Według mnie to mostek może i mieć i 100A ale grzać się będzie tak samo i musi mieć zapewnione chłodzenie. Zostaje też kwestia BHP nie zaizolowane końcówki przy włączniku to poważny błąd.

  • #13 03 Sie 2010 21:58
    Pawel_361
    Poziom 17  

    Idealny nie jest - co do niezaizolowanych końcówek wyłącznika - patrz w swojej konstrukcji.

  • #14 03 Sie 2010 21:59
    ^ToM^
    Poziom 32  

    kaeltaz napisał:
    Moją ocenę najwyraźniej wystawiłem zbyt szybko ale to nie zmienia faktu że są drobne niedociągnięcia w twoim prostowniku. Według mnie to mostek może i mieć i 100A ale grzać się będzie tak samo i musi mieć zapewnione chłodzenie. Zostaje też kwestia BHP nie zaizolowane końcówki przy włączniku to poważny błąd.


    Mostek w tym wypadku nie musi mieć radiatora. Kolega przecież napisał ze wydajność prądowa to max 10A. Choć ja myślę że w praktyce ładowania wyjdzie 6-8A. Przy takim prądzie mostek będzie ledwo ciepły. Z tyrystorem podobnie. Skoro przy max prądzie się tu nic nie przegrzewa to szkoda $ na radiator i śruby.
    Zauważyłem, że niektórzy jak tylko widzą jakiś pusty, ciepły otwór to od razu by tam coś wsadzali, przykręcali. :D Tylko pytanie - po co?
    Jeśli chodzi o BHP, to na górnej ściance starczy dodac słynne: "Przed zdjęciem pokrywy wyjmij sznur z gniazda sieciowego!"

  • #15 03 Sie 2010 22:28
    kaeltaz
    Poziom 16  

    Cytat:
    Idealny nie jest - co do niezaizolowanych końcówek wyłącznika - patrz w swojej konstrukcji.

    Nie aktualne już dawno zaizolowane dla tego zwracam uwagę innym żeby nie popełniać takich błędów jak ja.

  • #16 03 Sie 2010 23:58
    pipałosia
    Poziom 25  

    Tyrystor się nagrzewa tylko do 46 stopni ?, u mnie po chwili ładowania jest tak gorący że trudno go przez chwile przytrzymać pomimo że posiada radiator ale daje rade przy kilkugodzinnym ładowaniu oczywiście z chłodzeniem.

  • #17 09 Sie 2010 17:44
    Pawel_361
    Poziom 17  

    Tak. Tyle przynajmniej jest na radiatorze wg multimetru.

  • #18 12 Sie 2010 13:50
    Rafał 116
    Poziom 17  

    Witam
    tworzę teraz prostownik i potrzebuję jakiejś regulacji, ta z linku wydaje się być spełniająca moje wymagania tylko nie wiem czy moje trafo będzie dobre tj. 14V 200W. Jakiego trafa Ty użyłeś o jakim napięciu?