Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fabia 1.2 2003r - cewka zapłonowa - jak sprawdzić

Darek A. 04 Jan 2017 09:46 9153 22
  • #1
    Darek A.
    Level 20  
    Wysiada mi któraś z trzech cewek zapłonowych, najgorsze jest to, że nie wiem która, bo jej nieprawidłowa praca objawia się dopiero przy dużej prędkości samochodu (kuleje na jednym garze). Jak sprawdzić w domowych warunkach która to?
    Nie stać mnie na kupno trzech cewek i wymiany wszystkich, chciałbym też przekonać się, czy faktycznie to cewka, żeby nie kupować niepotrzebnie.
    Posiadam standardowe mierniki typu UM i nic po za tym.
    Czy elektryk (elektronik) jest w stanie naprawić uszkodzoną cewkę, czy da się to rozebrać?
    Typ cewek, to:
    VW SKODA FABIA ZSE 059 BERU OE 1.2
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Bunny82
    Level 16  
    Jedź na kompa żeby odczytać kody błędów a sprawdzić możesz oscyloskopem przebieg na przewodzie brązowym (masa) i porównać go z wzorcowym. lub na pracującym silniku wsłuchać się w pracę silnika i po kolei odłączać cewki .
  • #3
    Darek A.
    Level 20  
    Kody błędów nie wykazują awarii żadnej z cewek, wykazują z racji logiki zapalenie się kodu zbyt wysokiej mieszanki paliwowej, skoro jeden z cylindrów nie przepala dokładnie, idzie to "w rurę", a lambda natychmiast to informuje, ale wiem, że to wina jednej z cewek. Siadające cewki w skodzie, to pospolita przypadłość, regularnie wymieniałem je i samochód jakoś chodził, zawsze jednak awaria następowała w inny, pozwalający zidentyfikować która to - sposób. Nie chciałbym kupować znowu trzech, jeśli siada jedna z nich, bo to nie mały wydatek, nie stać mnie na zakup zbędności. Objawy występują dopiero przy 90km i wyżej, czyli po przekroczeniu dość wysokich obrotów silnika, zbyt wysokich, aby badać sobie to "pod blokiem" i wyć sąsiadom jak głupi, dlatego szukam sposobu dokonania pomiaru, jakiegokolwiek sposobu zbadania kolejno cewek dosłownie "na stole" i dokonania wymiany jednej z nich. Żeby było jeszcze gorzej, cewka szwankuje czasami, bo gdyby padła totalnie, zlokalizowanie jej nawet metodą kolejnych, próbnych podmian, byłoby banalnie proste.
    Dokładnie są to:
    ZSE 059 BERU OE 1.2
  • #4
    Jarzabek666
    Level 35  
    Darek A. wrote:
    Kody błędów nie wykazują awarii żadnej z cewek, wykazują z racji logiki zapalenie się kodu zbyt wysokiej mieszanki paliwowej, skoro jeden z cylindrów nie przepala dokładnie, idzie to "w rurę", a lambda natychmiast to informuje, ale wiem, że to wina jednej z cewek.


    Błąd myślenia, sonda nie mierzy paliwa a mierzy tlen jak sama nazwa wskazuje "czujnik tlenu" W przypadku niespalania mieszanki paliwowo-powietrznej, czujnik by wychwycił to jako mieszanka uboga bo za dużo tlenu niespalonego by było.

    Wracając do problemu uszkodzona cewka objawia się błędem wypadania zapłonu, a nie błędem o bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.

    Szukasz usterki nie tam gdzie trzeba. Pomyśl dlaczego sterownik widzi bogatą mieszankę, jest kilka możliwości.
  • #5
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Darek A. wrote:
    Wysiada mi któraś z trzech cewek zapłonowych


    Kup cewkę i podstawiaj po kolei, 2 razy się najwyżej pomylisz.
    To nie 12 cylindrów.

    Zacznij od środkowej bo ma najcieplej i najczęściej siada.
  • #6
    1megan
    Level 13  
    Jak już jestes pewny tej cewki to poprostu kup nową i metodą prób i błędów zamieniaj. Moąesz tylko 2 razy sie pomylic :-)
  • #7
    Darek A.
    Level 20  
    Porażka Panowie, kupiłem trzy cewki i wszystkie trzy wymieniłem, na szczęście nie zapłaciłem drogo, bo to używki, tym razem jednak coś innego dolega tej Fabii.
    W czasie jazdy nagle traci moc, dosłownie jak gdyby ktoś złapał z tyłu za zderzak i trzymał, zaświeca się błąd mówiący o tym, że mieszkanka jest zbyt bogata, gdy już samochód na tych dwóch poprawnie pracujących cylindrach bardzo zwolni i ledwo jedzie, nagle coś puszcza i znowu ciągnie, nie jest to jednak już ta moc sprzed usterki, a kontrolka błędu już nie gaśnie (kiedyś gasła i wszystko ustępowało), teraz już nie ma tego czegoś.
    Czy może być to kulejąca pompa, czy może, jakiś filtr paliwa, paproch, czy nie wiem coś innego, co powtarza się w tych samochodach i ktoś już wie, gdzie szukać przyczyny takiego zachowania?
    edit:
    Dodam jeszcze, że niekiedy długo nie chce naskoczyć i chodzi na "dwa gary", wtedy znacznie weźmie olej (gdy wszystko gra, olej nie ubywa).
    Boję się tym autem jechać gdzieś dalej.
  • #9
    Darek A.
    Level 20  
    Czy podwieszający się zawór nie objawiał by się jakimś strzelaniem w tłumik, czy innym efektem, który upewni mnie, że masz rację i nie wykonam mozolnie zbędnej i naciągającej mnie na koszta pracy?
    Jak wytłumaczyć to, że kiedyś, podczas dokładnie takiej samej objawy, wymiana tylko cewki i świec spowodowała, że wszystko przez ponad pół roku chodziło dobrze.
    Jak mogę zdiagnozować w sposób zapewniający mnie, że dolega mu to, czy tamto, skoro kogo nie pytam, to stawia inną diagnozę?
    Ktoś mówi, że pompa paliwa przerywa, ktoś inny, że zapchany filtr paliwa ktoś, że jakiś paproch w wtrysku, a i nawet, że komputer ma jakieś błędy...
    ... trochę mi ręce opadają, bo samochód jest ważnym narzędziem w mojej rodzinie i to narzędzie nie bardzo mi działa...
  • #11
    Darek A.
    Level 20  
    Kupiony nowy w salonie w 2003r, jestem pierwszym właścicielem, zero awarii tego typu chociaż, jak już pisałem gdy zaczęło się to dziwne zachowanie, wymiana cewki i świec pomogła.
  • #13
    Darek A.
    Level 20  
    Ole bierze tylko wtedy, gdy dolegliwość ma miejsce.
    Czy rodzaj oleju uzależniony jest od tego, czy go bierze, czy nie?
    Mam dziwne obawy, że zaraz spytasz o kolor auta...
    Regularna wymiana oleju w warsztacie na firmowy Mobil1
  • #14
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Darek A. wrote:
    Ole bierze tylko wtedy, gdy dolegliwość ma miejsce.
    Czy rodzaj oleju uzależniony jest od tego, czy go bierze, czy nie?


    Oczywiście że branie i niebranie oleju jest uzależnione od samego oleju.


    Po drugie skąd wiesz ze bierze olej WTEDY?
  • #15
    Darek A.
    Level 20  
    Skąd wiem?:
    - dokonuję regularnie w/g przebiegu wymianę oleju samochód, jako nowy od początku był serwisowany, zawsze miał to, co najlepsze.
    Skończył się okres opieki serwisowej, trzeba było dbać samemu, przy każdej jednak kontroli stanu oleju na bagnecie praktycznie było zawsze tak samo (nie brał) i teraz wystarczy jedna trasa powiedzmy 600km w stanie niesprawnego na ten cylinder pracującego silnika i po takiej trasie bagnet jest suchy, aż dziwne, że jeszcze nie na tyle jest pusto, aby zgubił ciśnienie.
    Uzupełniam olej i gdy samochód załapie i pracuje poprawnie, regularna kontrola bagnetu potwierdza, że stan jest wciąż taki sam (nie ubywa).
    Wczoraj przy ładnej pogodzie jeszcze raz pokombinowałem z cewkami ściągając zasilanie kolejno z każdej z nich podczas pracy silnika.
    Różnica jest, czyli pracują wszystkie, ale silnik chodzi źle, przy jałowym biegu trzęsie całym autem.
    Wymieniłem też świece, ale elektrody i izolator były w idealnie czystym stanie, mimo jednak wymiany nadal silnik pracuje kulawo.
    Być może dzisiaj, jutro, lub na dniach załapie i będzie pracował kilka dni poprawnie, ale zależy mi na znalezieniu powodu, dlaczego pracuje źle.
  • #16
    autoas
    Level 42  
    Darek A. wrote:
    nie zapłaciłem drogo, bo to używki,

    Możliwe że dalej masz problem z cewkami....nie posłuchałeś dobrych porad...
  • #17
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Darek A. wrote:
    600km w stanie niesprawnego na ten cylinder pracującego silnika

    Jestem w szoku, Panu już dziękujemy, jak pali na 2 to się silnik gasi i prowadzi na sznurku do mechanika, teraz to może być wszystko.
  • #18
    Darek A.
    Level 20  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Panu już dziękujemy,

    Dlaczego zniechęcasz się i innych do udzielenia pomocy?
    Przecież to nie jest tak, że cylinder wcale nie pracuje i silnik "chodzi na dwa gary", co za tym idzie zarżnąłem go jadąc w ten sposób 600km...
    Silnik chodzi dziwnie, ale równo, gdybym chciał to jakoś umiejętnie opisać powiedział bym tak:
    "któryś cylinder dostaje co-drugą iskrę".
    Zacząłem ten wątek mając wielką nadzieję, że znajdę tu pomoc - nie odbieraj mi jej...
  • #19
    Jarzabek666
    Level 35  
    Dziwne że pali oleju jak smok a
    Darek A. wrote:
    Wymieniłem też świece, ale elektrody i izolator były w idealnie czystym stanie


    No chyba że go gubi bo miska dziurawa.
  • #20
    vodiczka
    Level 43  
    Trochę obok ale zapytam jaki jest przebieg samochodu i czy miałeś problemy z odpaleniem silnika?
  • #21
    Darek A.
    Level 20  
    Przebieg jest około 150tyś, problem z odpalaniem jako taki nie istnieje, ale zanim się nie rozgrzeje (około 5 min) chodzi jak "kulawa taczka". Żeby na takim silniku odjechać muszę naprawdę dobrze dodać gazu, po niedługiej chwili wszystko już idzie ładnie (w miarę) pomijając ten brak mocy.
  • Helpful post
    #22
    carrot
    Moderator of Cars
    Po pierwsze, to zacznij od pomiaru ciśnienia sprężania zarówno na zimnym jak i ciepłym silniku. Po drugie, w tym modelu sterownik rejestruje wypadanie zapłonu na określonym cylindrze, nie tylko błąd zbyt bogatej mieszanki
  • #23
    Darek A.
    Level 20  
    Problem rozwiązany:
    - na skutek tego, że powaliło się coś w sterowniku silnika (komputer silnika) sterował nim jak chciał i kiedy chciał, wiec tak dozował mieszankę, że popaliło zawory na głowicy.
    Głowica poszła do kapitalki przez renomowany zajmujący się tym zakład, przy okazji wymieniłem pierścienie i panewki tłoków, po tym remoncie pojechałem do "magika", który nie mógł uzyskać akceptacji sterownika z komputerem głównym auta, więc wywalił cały flash, wgrał nowy, uzyskał adaptację, skojarzył z nowym softem immobilizer i teraz autko chodzi, jak gdybym je wczoraj kupił.
    Koszt całego zabiegu:
    - totalny remont silnika z częściami 1300
    - przeprogramowanie sterownika 300
    Niekiedy na warsztacie za jakieś rozrządy, czy inne usterki z zawieszeniem trzeba wydać więcej.
    Samochód idzie, aż miło.
    Dziękuję Wszystkim za porady.