Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu

28 Kwi 2017 08:32 4668 36
  • Poziom 20  
    Znalazłem podobny temat, chciałem w nim dodać moje pytanie, aby nie tworzyć nowego, ale był zablokowany.
    - do rzeczy:
    Typowy wielkomiejski wieżowiec, wymieniam starą słuchawkę w mieszkaniu na nową, jakkolwiek bym nie kombinował z kolejnością przewodów, wciąż jest źle, niby coś tam zaczęło otwierać, ale nie słychać mnie na dole przy wejściu do bloku, lub ja nie słyszę mówcy sprzed bloku.
    Stare przewody przedłużałem korzystając z internetowej skrętki, wiec kolory nijak się maja do pierwotnych, być może ułożonych w jakimś standardzie.
    Nie znam modelu starego, ale zrobiłem fotki:
    Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu
    Chcę tę słuchawkę wymienić na Cyfral Smart-5p i szukam odpowiedzi eksperta, który przewód ze starego styku, pod który do nowej.
    Czy muszę założyć jakieś istniejące wewnątrz zworki?
    Fotka nowej: Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu
    Z góry dziekuję.
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Stary unifon to Urmet 1131. Instalacja 5 żyłowa. Masz kolejno:
    1 - słuchawka (biały i pomarańczowy) na SPK
    CA - wywołanie (biały i niebieski) na RING
    2 - mikrofon (zielony) na MIC
    6 - masa (biały) na MASA
    10 - nie był podłączony
    9 - zamek (biały i brązowy) na SW1
    Odnośnie zworek, to ZW3 ma być założona, pozostałe zdjęte.
  • Poziom 20  
    Kolego @zybex jesteś wielki!
    Podłączyłem wszystko w/g Twojego opisu i wszystko działa !
    Taki właśnie opis potrzebowałem.
    Bardzo Ci dziękuję :)
    Nie wiem tylko, do czego jest zworka zw3, działa z i bez niej.
  • Poziom 20  
    Mam kolejny domofon do wymiany na identycznego Cyfrala, ale tu proszę o zrozumienie o co mi chodzi:

    - również wielopiętrowy blok, mieszkanie...
    ... pozostał prymitywny, stary domofon jako pierwszy, gdy się spopularyzowały, były to w każdym mieszkaniu małe pudełka na ścianie z jednym głośniczkiem i trzema przyciskami poniżej, przyciski to typowy isostat gdzie:
    - pierwszy klawisz (jako włącznik nie odbija sam) jak gdyby odbierał domofon sprawiał, że słyszymy gościa sprzed klatki schodowej, dopóki go nie wyłączymy słychać było dźwięki z zewnątrz;
    - drugi przycisk wciskamy, by mówić, puszczamy by słyszeć;
    - trzeci przycisk to elektro-zaczep.
    Do pudełeczka w mieszkaniu dochodzi 5 przewodów.

    Kombinowałem z identycznym Cyfralem Smart 5P, uzyskałem dźwięk z zewnątrz, słychać bardzo dobrze nawet śpiewające ptaki, utrafiłem przewód zaczepu, bo słyszę jak bzyczy przy naciskaniu, słuchawka wywołuje, gdy jest odwieszona, ale został mi jeden przewód, który zdawać by się mogło jest na mikrofon, lecz gdy go podpinam jest głośne trzaśnięcie w słuchawce i nic nie słyszę z zewnątrz, ale o dziwo teraz mogę mówić i słychać mnie przed blokiem (do kitu takie rozwiązanie).
    Poszedłem do sąsiadki, aby zgapić, jak ona ma to podłączone, bo zmieniała przed laty ten pierwotny domofon na nowy, lecz ona ma jak się okazało dokładnie taki sam Urmet 1131, jaki ja w poście powyżej zamieniłem na Cyfrala.
    Pomyślałem, jest dobrze, mam analogię postępowania, więc poradzę sobie, niestety wychodzi na to, że albo gdzieś się mylę, co niby dobrze podłączyłem, a nie działa mi ten mikrofon, a podpinanie go pod styk z wielkim trzaśnięciem wyłącza głośniczek słuchawki.
    U sąsiadki działa tak jak powinno, więc musi się to dać podłączyć, ale nie wiem jak.
    Wydaje mi się, że cała filozofia ukrtyta jest w konfiguracji zworek, że to te właśnie powininem odpowiednio zewrzeć, aby mikrofon działał jednocześnie z głośniczkiem w słuchawce.
    Dołączam mały rysunek starego domofonu i fotkę jak ma to sąsiadka podłączone.
    Robię remonty mieszkań (nikomu się nie przelewa), dlatego znowu mam temat domofonu, obecnie u kobietki w bardzo podeszłym wieku i chciałem starowinie wymienić ten rozpadający się zabytkowy domofon, ale coś mi to nie bardzo wychodzi.
    Wdzięczny będę za każdą poradę i nakierowanie mnie na trafne podłączenie.

    Kolory żył przychodzących do "pudełeczka" w mieszkaniu:

    1 - czarny
    2 - niebieski
    3 - zielony
    4 - żółty
    5 - czerwony

    rysunek starego domofonu:
    Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu
    fotka domofonu u sąsiadki:
    Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu
  • Poziom 7  
    Witam
    Mam podobny problem a nie wiem gdzie mogę znaleźć odpowiedź, więc piszę tutaj.
    Proszę o pomoc przy podłączeniu CYFRAL SMART 5P w miejsce WEKTA niestety nie znam modelu.
    Stara Wekta działała prawidłowo, jedynie przy podniesieniu słuchawki jak była zbyt blisko aparatu to wzbudzał się dźwięk i piszczało zarówno w słuchawce jak i na dole. Załączam zdjęcia obu aparatów.Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcuWymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcuWymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu
  • Pomocny dla użytkowników
    To Wekta TK6. Od lewej ma kolejno:
    1 - wywołanie
    2 - masa
    3 - słuchawka
    4 - mikrofon
    5 - zamek
    6 - zamek

    bobek.1 napisał:

    Stara Wekta działała prawidłowo, jedynie przy podniesieniu słuchawki jak była zbyt blisko aparatu to wzbudzał się dźwięk i piszczało zarówno w słuchawce jak i na dole.

    Należało tylko nieco skręcić w lewo potencjometr widoczny na górze płytki (biało-niebieski).
  • Poziom 7  
    Dzięki za szybką odpowiedź. Proszę jednak o łopatologię, czyli który przewód z WEKTA do którego w CYFRAL.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • Pomocny dla użytkowników
    Cyfral ma wyprowadzenia:

    MASA - masa
    RING - wywołanie (dzwonek)
    SPK - słuchawka (głośnik)
    MIC - mikrofon
    SW1 - zamek (przycisk)
    SW2 - zamek (przycisk)

    Zworki ustawić zgodnie z opisem.
  • Poziom 7  
    Jeszcze raz ogromne dzięki dla
    zybex. Wszystko działa jak należy, jedynie co to musiałem zmostkować masę z SW1.
    PozdrawiamWymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu
  • Poziom 20  
    Panowie specjaliści, a jak przepiąć to:

    Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu

    Na to:
    Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu

    Z góry Dziękuję :)
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    W starym patrz na oznaczenia. Nie wszystkie widać na zamieszczonym zdjęciu.
    Póki co to widać:
    ZW - wywołanie
    SL - słuchawka
    MC - mikrofon
    Z1 - przycisk
    Z - przycisk
    Nie widać opisu zacisku masy, ale zapewne jest symbol pod kabelkami.
    Tu jest takie samo oznaczanie zacisków (zdjęcie poglądowe).

    Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu

    Nowy to Wekta TK6.

    1 - wywołanie
    2 - masa
    3 - słuchawka
    4 - mikrofon
    5 - przycisk
    6 - przycsik
  • Poziom 20  
    Zauważ, że na tej płyteczce z pierwszego zdjęcia styk Z1 ma jedynie kawałek przewodu, kabel przychodzący nie ma wolnego przewodu, skąd więc ten nie wiem - mostek i gdzie to podpiąć?
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Czy do tej pory wszystko działało prawidłowo? Podłącz wszystko co możesz, a tym zajmiemy się później. Tam gdzie jest jeden kabelek to zacisk ZW (wywołanie). Inne kabelki jak widać masz zwielokrotnione (idą zapewne do sąsiada).
  • Poziom 20  
    Oczywiście chodziło o mój styk Z ze starej płytki, pomyliłem.
    To od niego odstaje krótki przewodzik, a kabel przychodzący nie ma niczego urwanego, wszystkie podpięte. Dzisiaj będę działał, (to u sąsiada, który wyjechał na święta) i dam znać, tym czasem Dziękuję :)
  • Poziom 21  
    Panowie, a ja mam też jedno pytanie.
    Jak podłączyć nowy unifon marki FERMEX, model LOFT, który jest do instalacji 4 lub 5 przewodowej, a w moim bloku mam instalację 6 przewodową.
    Domofon, który był podłączony to Urmet. Wszystkie 6 żył zapiętych, a mostek na płytce 6-10 był przecięty.

    Na chwile obecną, umiem otwierać zamek na dole, mam sygnał wywołania, ale brak rozmowy góra-dół.

    Jest też w nim zworka do ustawienia trybu pracy - wspólna masa/separacja mas - ale jak się to ma do tego,że jest tylko jeden zacisk do masy?

    Może ktoś podpowie...?

    Wymiana domofonu w mieszkaniu - w wieżowcu
  • Pomocny dla użytkowników
    Na powyższym obrazku widać, że unifon ma pięć zacisków. Ty potrzebujesz szóstego. Ten szósty ma iść od przycisku. W tej chwili jeden koniec przycisku idzie na zacisk "1", a drugi jego koniec łączy się z masą. Musiałbyś odizolować ten styk przez przecięcie ścieżki. Następnie tu podłączyć szósty kabel z instalacji. Najprościej jest przylutować od strony druku pomocniczy kabelek, który potem trzeba połączyć z tym z instalacji.
  • Specjalista Domofony
    dayus napisał:
    Jak podłączyć nowy unifon marki FERMEX, model LOFT, który jest do instalacji 4 lub 5 przewodowej, a w moim bloku mam instalację 6 przewodową.


    Jak zapewne sam zauważasz masz niewłaściwy unifon, więc albo zaczniesz kombinować tak jak podpowiada kol. zybex, albo kupisz właściwy unifon.

    Pozdrawiam
  • Poziom 21  
    Rygiel odizolowalem całkowicie od masy. Mam dwa zaciski od rygla wolne. Na chwile obecna mam otwieranie drzwi, sygnal wywołania, lecz brak rozmowy. Przedmuch jakby jest, ale bardzo słaby. Jakieś porady?
  • Specjalista Domofony
    dayus napisał:
    brak rozmowy. Przedmuch jakby jest, ale bardzo słaby. Jakieś porady?


    Regulacja P1, P2?

    Pozdrawiam
  • Poziom 21  
    Oba potrncjometry są ustawione w pozycji maksymalnej. Moze wzmocnienie ma za słabe do tej instalacji?
  • Pomocny dla użytkowników
    Jakie jest napięcie na linii mikrofonu? Sprawdź przyłączając miernik między zacisk 2 i 3.
  • Poziom 21  
    Słuchawki z telefonów analogowych są tego samego typu w sensie wkladeknmikrofonowych i głośnikowych?
  • Pomocny dla użytkowników
    Raczej tak, ale zawsze można przecież zrobić próbę. Tylko trzeba zachować biegunowość mikrofonu. Na pewno nic się nie zepsuje. Te od telefonów bywały przeróżne, bo słuchawki miały czasem nawet powiedzmy 32Ω a innym razem nawet około 150Ω.
  • Poziom 21  
    8V DC i 18V AC na linii mikrofonu
    Słuchawka podmieniona na słuchawkę telefoniczna, wkładka mikrofonową ze starego Urmetu do nowego podmieniona, regulacja wzmocnienia w słuchawce wykonana, regulacja wzmocnienia w unifobir wykonana i dalej mikrofon głuchy-przedmuchy nie ma w ogóle. Na początku jak pisałem tez go nie było, tontylko szumy na linii w głośniku.
  • Pomocny dla użytkowników
    Na linii mikrofonu napięcie DC jest odpowiednie. Czy zwróciłeś uwagę na biegunowość? Na zacisku mikrofonu musi być plus.
  • Poziom 21  
    Na pinie 2, czyli na mikrofonie jest znak dodatni. Dziwne,ze układ domofonu nie przerzuca tego sygnału- moze uszkodzony jest tor mikrofonu... pozostaje jesCze opcja wpięcia wkładki mikrofonowej prosto na linie, lecz wszystko będzie słychać z mieszkania na dole:(
  • Pomocny dla użytkowników
    dayus napisał:
    pozostaje jesCze opcja wpięcia wkładki mikrofonowej prosto na linie, lecz wszystko będzie słychać z mieszkania na dole:(

    Nie możesz tak zrobić, bo do mikrofonu potrzebny jest wzmacniacz. Umieszczony jest zazwyczaj na płytce unifonu (czasem w postaci elementów smd od strony ścieżek). Zawiera on kilka elementów, w tym tranzystor.
  • Poziom 21  
    To dziwna sprawa, moze wadliwy ten unifon.
  • Poziom 20  
    Wracam do tematu, bo kolejny raz mam:
    - system wielomieszkaniowy w bloku, w którym w kilku mieszkaniach w słuchawkach unifonów słychać dokuczliwy brum, bardzo podobny do brzęczenia elektrozaczepu coś, jak gdyby całkowity brak wygładzenia napięcia stałego z zasilacza. Występuje to jednak w kilku tylko mieszkaniach, między innymi u mnie. Zauważyłem też, że głośność tego brzęczenia wzrasta, lub maleje przy użytkowaniu domowych urządzeń elektrycznych, zależnie od obciążenia, powiedzmy pracujący cyklicznie silnik w pralce powiększa cyklicznie podnosi przydźwięk.
    Bardzo to irytujące, bo praktycznie nie da się rozmawiać "z bramą", choć wszystko działa jak należy, ciężko też usłyszeć dźwięk elektrozaczepu, choć i on działa prawidłowo.