Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zerowanie w aluminiowej instalacji

Wini 230 16 Lip 2017 15:33 2553 58
  • #1 16 Lip 2017 15:33
    Wini 230
    Poziom 23  

    Witam, kolega poprosił mnie o naprawę instalacji elektrycznej w bloku na przewodach aluminiowych 2,5mm², ponieważ wystąpiła przerwa w zasilaniu gniazd w kuchni. Powodem okazał się przerwany przewód w gniazdku w pokoju. Gniazdko przesunąłem nieco wyżej, aluminiowe przewody połączyłem złączkami Wago z których miedzianymi przewodami podłączyłem gniazdko. Pozostało jeszcze gniazdko w kuchni, gdzie kolega próbował coś robić, teraz przewody są zbyt krótkie i trzeba zamontować dodatkową puszkę. Dzwoniłem do zakładu energetycznego, gdzie dowiedziałem się że w obrębie miasta wszędzie jest system TN. Czy dopuszczalne jest w aluminiowej instalacji wykonania zerowania ? Myślałem nad tym aby przewody w puszce pod gniazdami połączyć złączkami Wago, następnie z nich wyprowadzić zasilanie każdego z gniazd. Przewody aluminiowe były by wtedy połączone samozaciskami, a do gniazd doprowadzone miedziane. Czy można przy tym podłączyć przewód ochronny ? Najlepiej by było wymienić całą instalację, ale na razie to nie wchodzi w grę. Przywróciłem prowizorycznie pod względem estetyki zasilanie w kuchni, zastanawiam się jednak, czy przy pracach docelowych instalację podłączyć w wersji początkowej, czy też wykonać zerowanie ?

  • Pomocny post
    #2 16 Lip 2017 16:34
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Materiał żyły nie ma w tym wypadku większego znaczenia. Tak więc zerowanie jest możliwe, wszystkie gniazda są lub będą nim objęte?

  • #3 16 Lip 2017 17:15
    Wini 230
    Poziom 23  

    Obecnie zainstalowane są gniazda ze stykiem ochronnym, ale nie jest on nigdzie podłączony. Chciałbym wykonać zgodnie z zasadami zerowanie we wszystkich gniazdach w kuchni. Czy dopuszczalne jest wykonanie rozdziału przewodu PEN, na PE i N na złączce Wago umieszczonej pod gniazdem w puszce ? Czy tam gdzie aluminiowe przewody będą miały odpowiednią długość można je podłączyć bezpośrednio do zacisków gniazda, czy lepiej zastosować szybkozłączki i z nich wyprowadzić miedziane przewody do gniazdka ?

  • Pomocny post
    #4 16 Lip 2017 18:14
    kkas12
    Poziom 40  

    Kolego, przewód zerowy należy najpierw przyłączyć do zacisku ochronnego a dopiero później do roboczego.
    Jeśli wiesz dlaczego właśnie tak, to będziesz wiedział również, że to co proponujesz na za bardzo się zgadza z przedstawioną zasadą.

  • #5 16 Lip 2017 19:28
    Wini 230
    Poziom 23  

    kkas12 napisał:
    Kolego, przewód zerowy należy najpierw przyłączyć do zacisku ochronnego a dopiero później do roboczego.
    Jeśli wiesz dlaczego właśnie tak, to będziesz wiedział również, że to co proponujesz na za bardzo się zgadza z przedstawioną zasadą.


    Chodzi o to żeby w przypadku przerwy w przewodzie PEN zminimalizować ryzyko przedostania się napięcia na PE. Tylko pomyślałem o złączkach Wago, ponieważ zaciski gniazd są miedziane, oraz ich budowa często uniemożliwia podłączenie PE bez rozcinania przewodu PEN. Z aluminiowymi przewodami jest również problem tego typu że jest ono kruche i jeśli przy montażu ktoś wielokrotnie je przeginał istnieje ryzyko przerwania przewodu pod wpływem obciążenia. Tak było w tym przypadku. Przewód nie upalił się przy zacisku, ale był przerwany wewnątrz izolacji, a z wierzchu wyglądał na cały. Czy zatem wykonywanie zerowania w aluminiowej instalacji bez pomiaru IPZ jest słuszne ?

  • #6 16 Lip 2017 19:48
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Wini 230 napisał:
    ponieważ zaciski gniazd są miedziane

    Na pewno?
    Wini 230 napisał:
    Czy zatem wykonywanie zerowania w aluminiowej instalacji bez pomiaru IPZ jest słuszne ?

    To skąd kolega będzie wiedział, czy zrobił to poprawnie lub/i czy instalacja jest sprawna?

  • #7 16 Lip 2017 20:53
    Wini 230
    Poziom 23  

    kozi966 napisał:
    Na pewno?

    Blaszki są miedziane, stalowa jest śrubka i nakrętka, jak wiadomo aluminium "płynie", czy w związku z tym można podłączyć przewód aluminiowy bezpośrednio do zacisku gniazdka ?

    kozi966 napisał:
    To skąd kolega będzie wiedział, czy zrobił to poprawnie lub/i czy instalacja jest sprawna?

    Mógłbym zajrzeć do wszystkich puszek i gniazdek w obwodzie. To nie zastępuje pomiaru, jednak większość elektryków takich pomiarów nie wykonuje. Byłem kiedyś na stażu w szpitalu i nawet tam elektrycy nie posiadali mierników i nie dokonywali pomiarów

  • #8 16 Lip 2017 21:18
    Elektronik2001s
    Poziom 5  

    Wini 230 napisał:
    Blaszki są miedziane, stalowa jest śrubka i nakrętka, jak wiadomo aluminium "płynie", czy w związku z tym można podłączyć przewód aluminiowy bezpośrednio do zacisku gniazdka ?

    Po mojemu jeśli Al nie będzie stykać się nigdzie z Cu to można.

  • Pomocny post
    #9 16 Lip 2017 21:19
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Wini 230 napisał:
    Blaszki są miedziane

    Gdzie dostane takie gniazda?

    Wini 230 napisał:
    Mógłbym zajrzeć do wszystkich puszek i gniazdek w obwodzie. To nie zastępuje pomiaru, jednak większość elektryków takich pomiarów nie wykonuje. Byłem kiedyś na stażu w szpitalu i nawet tam elektrycy nie posiadali mierników i nie dokonywali pomiarów

    Współczuje w takim razie. Przy aluminiowej instalacji, nawet najmocniej wykonany styk może być felerny, ze względu na to, że tlenek aluminium jest nieprzewodzący. Stąd zwyczajne dokręcenie śruby nic nie da, trzeba zdrapać warstwę tlenku.
    Rozpozna kolega po widoku czy żyła jest utleniona?

  • #10 16 Lip 2017 22:04
    Wini 230
    Poziom 23  

    kozi966 napisał:
    Gdzie dostane takie gniazda?

    Moim zdaniem blaszka pod śrubką wykonana jest z miedzi i w podobny sposób wygląda większość gniazdek

    Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany

    kozi966 napisał:
    Współczuje w takim razie. Przy aluminiowej instalacji, nawet najmocniej wykonany styk może być felerny, ze względu na to, że tlenek aluminium jest nieprzewodzący. Stąd zwyczajne dokręcenie śruby nic nie da, trzeba zdrapać warstwę tlenku.
    Rozpozna kolega po widoku czy żyła jest utleniona?

    Dlatego właśnie zastanawiam się nad przywróceniem instalacji do stanu pierwotnego, pozostawiając miejsce do podłączenia zerowania elektrykowi dysponującemu miernikiem

  • Pomocny post
    #11 16 Lip 2017 22:07
    opornik7
    Specjalista elektryk

    Wini 230 napisał:
    Moim zdaniem

    Całe szczęście, że tylko Twoim zdaniem :D

  • #12 16 Lip 2017 22:11
    Wini 230
    Poziom 23  

    opornik7 napisał:
    Całe szczęście, że tylko Twoim zdaniem :D

    Czyli rozumiem że można tam podłączyć bezpośrednio przewód aluminiowy ? :)

  • Pomocny post
    #13 16 Lip 2017 22:13
    opornik7
    Specjalista elektryk

    Oczywiście :)

  • Pomocny post
    #14 16 Lip 2017 22:24
    mawerix123
    Poziom 35  

    Wini 230 napisał:

    Moim zdaniem blaszka pod śrubką wykonana jest z miedzi

    To nie miedź, kolego.

    Wini 230 napisał:
    rozumiem że można tam podłączyć bezpośrednio przewód aluminiowy ?

    Nie ma podziału na osprzęt dla Cu i Al

  • #15 16 Lip 2017 22:27
    Wini 230
    Poziom 23  

    Ok, a czy lepiej połączyć przewody w puszce pod gniazdkiem złączkami Wago i z nich wyprowadzić przewody do gniazdka, czy też zrobić połączenie bezpośrednio w gniazdku ? Kolega ma instalację w kuchni prowadzoną od gniazda do gniazda. Przy jednym z gniazdek przewody wchodziły do puszki z dołu i z góry, z tym że teraz są one za krótkie. Dlatego pomyślałem by na jeden z przewodów podłączyć złączki Wago, od nich poprowadzić miedzianym przewodem odgałęzienie do następnej puszki i w niej połączyć przewód z dalszą częścią instalacji również złączkami Wago. Gniazdko zamontowałbym w jednej z puszek, podłączając je do szybkozłączek. Czy to poprawne rozwiązanie ?

  • #16 16 Lip 2017 22:32
    mawerix123
    Poziom 35  

    Wini 230 napisał:
    Ok, a czy lepiej połączyć przewody w puszce pod gniazdkiem złączkami Wago i z nich wyprowadzić przewody do gniazdka, czy też zrobić połączenie bezpośrednio w gniazdku ?


    Oj tu zdania są podzielone ja wolę pierwszą opcje ;)

    Jeśli przewody są za krótkie to niema wielkiego wyboru jak łączenie na pod gniazdem.

  • #17 16 Lip 2017 22:38
    Wini 230
    Poziom 23  

    mawerix123 napisał:
    Oj tu zdania są podzielone ja wolę pierwszą opcje ;)

    Jeśli przewody są za krótkie to niema wielkiego wyboru jak łączenie na pod gniazdem.

    Ok, czyli w gniazdkach z odgałęzieniami przewody połączę złączkami Wago, gniazdka bez odgałęzień bezpośrednio do przewodów aluminiowych, a styki ochronne pozostawię do podłączenia elektrykowi posiadającemu miernik. Czy to dobry plan ? :-)

  • Pomocny post
    #18 16 Lip 2017 22:40
    zbich70
    Specjalista elektryk

    mawerix123 napisał:
    Oj tu zdania są podzielone

    Nie są. Chodzi Koledze o Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany? Zostało wyjaśnione.

  • #19 16 Lip 2017 22:47
    mawerix123
    Poziom 35  

    zbich70 napisał:
    Nie są. Chodzi Koledze o ten wątek? Zostało wyjaśnione.


    To że zostało wyjaśnione nie oznacza że 13.07.2017 wszyscy moją takie samo zdanie na ten temat, zapewne za jakiś czas temat łączenia instalacji na osprzęcie powróci a zanim taka sama dyskusja.... i znowu to zdanie "jak będzie musiał kupić 3000 złączek i połączyć 1000 gniazd to zmienisz zdanie" ;)

    kortyleski napisał:
    Najpierw chroń później zasilaj. Żadne Wago


    Ciekawe jak to kolega zrobi na zbyt krótkim przewodzie w gnieździe albo w przypadku podłączenia przewodu 3x... do takiej instalacji.

  • Pomocny post
    #20 16 Lip 2017 22:49
    Brivido

    Poziom 28  

    Ja bym tak zrobił, 2x wago "trójka" i dwa odejścia do gniazda, a samo zerowanie na gnieździe. No chyba, że ktoś napisze, że od wago trzeba iść 10mm penem na gniazdo :D

  • #22 16 Lip 2017 23:15
    Wini 230
    Poziom 23  

    kkas12 napisał:
    Jak sobie to wyobrażasz w świetle tego co napisano w poście nr 5?

    Budowa współczesnych gniazdek właściwie uniemożliwia podłączenie przewodu PEN do zacisków PE i N bez rozcinania go, dlatego nadal może pojawić się napięcie na PE, w przypadku np. przepalenia się przewodu PEN przy zacisku PE. Pomyślałem że można by było na złączce Wago dokonać podziału PEN, bo w sumie jeśli przewód PEN byłby podłączony do zacisku PE i drugim przewodem do zacisku N, to pod względem liczby styków z podziałem na złączce Wago na jedno wychodzi. Ewentualnie jeśli będzie taka możliwość mogę pozostawić dłuższy przewód PEN, tak aby można go było w przyszłości podłączyć bezpośrednio do zacisku PE

  • Pomocny post
    #23 16 Lip 2017 23:31
    kkas12
    Poziom 40  

    Wini 230 napisał:
    ... nadal może pojawić się napięcie na PE, w przypadku np. przepalenia się przewodu PEN przy zacisku PE.
    Kolego zasada "najpierw chronimy, później zasilamy" jaką zamieściłem jest podyktowana tym, że przewód zerowy (nie PEN) jeśli się upali to przy zacisku roboczym (ponieważ to przez ten zestyk odbiornik jest zasilany) a nie przy zacisku ochronnym, gdyż tym zestykiem żaden prąd płynąc nie powinien i żaden znaczący wzrost temperatury tam nie występuje.
    A jeśli na złączce WAGO upali ci się żyła zerowa od strony zasilania to masz pełne napięcie na obudowie odbiornika wykonanego w I klasie ochronności.
    Czego w przypadku aluminium wykluczyć nie można.
    Aluminiowe zerowanie zabija szybciej niż myślisz..

    Więc dość rzeźbienia.
    Pora wymienić instalację na bezpieczną

  • #24 17 Lip 2017 00:03
    Wini 230
    Poziom 23  

    kkas12 napisał:
    Kolego zasada "najpierw chronimy, później zasilamy" jaką zamieściłem jest podyktowana tym, że przewód zerowy (nie PEN) jeśli się upali to przy zacisku roboczym (ponieważ to przez ten zestyk odbiornik jest zasilany) a nie przy zacisku ochronnym, gdyż tym zestykiem żaden prąd płynąc nie powinien i żaden znaczący wzrost temperatury tam nie występuje.

    Zgadza się, ale współczesne gniazda są tak zbudowane że nie można zrobić oczka na zacisku PE i tym samym przewodem dojść do zacisku N, ponieważ trzeba by było usunąć przegrodę przy zacisku, a i tak oczko z przewodu 2,5mm ciężko zmieścić. Budowa dzisiejszych gniazd wymaga aby do zacisku PE podłączyć PEN, następnie drugim przewodem wykonać mostek do zacisku N. Taki sposób podłączenia sprawia że styk PE jest obciążony prądem roboczym.

    kkas12 napisał:
    Aluminiowe zerowanie zabija szybciej niż myślisz..

    Dlatego właśnie rezygnuję z jego wykonania. Chcę przywrócić jedynie poprzedni stan instalacji z zaleceniem jej wymiany. Kolega z powodu awarii wogóle nie miał zasilania gniazd w kuchni. Połączyłem mu za krótkie przewody na razie na wierzchu złączkami Wago, a w sobotę zamontujemy tam puszki

  • Pomocny post
    #25 17 Lip 2017 00:07
    Darom
    Specjalista elektryk

    kkas12 napisał:
    A jeśli na złączce WAGO upali ci się żyła zerowa od strony zasilania to masz pełne napięcie na obudowie odbiornika wykonanego w I klasie ochronności.

    Na złączu w puszce rozdzielczej też może się upalić.
    Proponuję rozdział na złączce WAGO z dodatkiem pasty Alu Plus. To jeden z najlepszych sposobów połączenia instalacji aluminiowej. Do gniazda podchodzisz już odcinkami przewodu miedzianego.

    Jednak nie łącz Wago z Al na sucho. Jest w sieci trochę złych wieści na temat tego połączenia (tak jak w przypadku kostek Wago i wilgoci)
    przykład:

    Link


    Specjalnie Wirenuty do alumnium są u nas w Polsce niedostępne.

    pzdr
    -DAREK-

  • #26 17 Lip 2017 01:02
    Wini 230
    Poziom 23  

    Darom napisał:
    Na złączu w puszce rozdzielczej też może się upalić.
    Proponuję rozdział na złączce WAGO z dodatkiem pasty Alu Plus. To jeden z najlepszych sposobów połączenia instalacji aluminiowej. Do gniazda podchodzisz już odcinkami przewodu miedzianego.


    Z zerowania jednak zrezygnuję. Moim zdaniem taką instalację powinno się wymienić, dlatego przywrócę tylko w poprawny sposób zasilanie

    Darom napisał:
    Jednak nie łącz Wago z Al na sucho. Jest w sieci trochę złych wieści na temat tego połączenia (tak jak w przypadku kostek Wago i wilgoci)

    Cz ta pasta jest konieczna ? U nas w sklepach trudno ją kupić, jak zamówię przez internet nie wiem czy dojdzie do soboty. Kiedyś połączyłem już przewody aluminiowe szybkozłączkami bez pasty i nic się z nimi nie dzieje

  • #27 17 Lip 2017 01:30
    Brivido

    Poziom 28  

    A czy posmarowanie cieniutko wazeliną jest dopuszczalne?
    Zeruj.

  • Pomocny post
    #28 17 Lip 2017 09:09
    Darom
    Specjalista elektryk

    Brivido napisał:
    A czy posmarowanie cieniutko wazeliną jest dopuszczalne?
    Zeruj.
    Nie wiem jaką zawarość ma Alu-Plus. Być może jakby to była wazelina bezkwasowa to powinno być ok. Alu-Plus na pewno dodatkowo zawiera inhibitory korozji (tak gdzieś czytałem).

    pzdr
    -DAREK-

  • #29 17 Lip 2017 09:23
    kkas12
    Poziom 40  

    Darom napisał:
    Na złączu w puszce rozdzielczej też może się upalić.

    Oczywiście. W tablicy rozdzielczej również. Dlatego pisałem, że w przypadku aluminium to co ma chronić może zabić.
    Wini 230 napisał:
    Z zerowania jednak zrezygnuję.
    Błąd. W kuchni i w łazience są elementy uziemione przez posadowienie. W łazience ponadto panują niekorzystne warunki środowiskowe.
    Instalacja o obecnym kształcie powinna zostać jak najszybciej zastąpiona nową.

  • Pomocny post
    #30 17 Lip 2017 09:23
    Kurtka na wacia
    Poziom 19  

    Wini 230 napisał:
    Moim zdaniem blaszka pod śrubką wykonana jest z miedzi i w podobny sposób wygląda większość gniazdek
    To jest mosiądz. On nie reaguje z aluminium. Moim zdaniem stosowanie złączek Wago bez pasty do starych kruchych przewodów aluminiowych jest czymś niepoważnym. W ogóle to ta cała instalacja jest niepoważna. Może miała by racje bytu 50 lat temu jak obciążeniem było radio, telewizor i żarówka na suficie.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME