Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kiedy pod uwagę bierzemy prąd rozruchowy?

tomek1944 29 Lis 2017 18:07 1539 17
  • #1 29 Lis 2017 18:07
    tomek1944
    Poziom 4  

    Witam wszystkich forumowiczów!
    Mam takie pytanko:
    Mamy silnik na rozruchu bezpośrednim i jakiś tam pobierany prąd:
    Niech to będzie 5 kW. 3 fazowy. współczynnik 0,8. U-400V
    Silnik będzie pobierał 9 amperów znamionowego, ale rozruchowego więcej.
    Przyjmijmy razy 6 przez współczynnik 4.
    Czyli 13,5 ampera prądu rozruchowego.
    Zakładam Bm 10 A i dobieram przewód który wytrzyma długotrwale 10 A.
    Załóżmy ze 1 mm2.
    W książce Pana Markiewicza była taka zależność ze bezpiecznik *1,6 ma być mniejszy od obciążalnośći krótkotrwałej przewodu czyli 145 procent obciążalności długotrwałej:
    Załóżmy ze nasz przewód ma 10 A obciążalności długotrwałej, czyli 1,6x10<10*1,45 i nie spełniamy tej zależności, a wiemy, że to by działało.

    I teraz jak załączam go raz na dzień, to wiadomo, że dobiorę cienki przewód nawet ten 1 mm2, a jak bym załączał go co 2 minuty to co wtedy?

    Proszę nie pisać, że się spali itp. Tylko kiedy przy doborze przewodu brać pod uwagę ten prąd rozruchu?

    0 17
  • #2 29 Lis 2017 18:20
    zdzichra
    Poziom 30  

    Przede wszystkim zależy jaki długi masz ten odcinek przewodu.Im dłuższy odcinek ty więcej ciepła się na nim wydzieli .Zalecenia są ogólne nikt nie bawi się w przypadki szczegółowe.Wytyczne robi się żeby na pewno działało.

    0
  • #3 29 Lis 2017 18:25
    tomek1944
    Poziom 4  

    zdzichra napisał:
    Przede wszystkim zależy jaki długi masz ten odcinek.Im dłuższy odcinek ty więcej ciepła się na nim wydzieli .Zalecenia są ogólne nikt nie bawi się w przypadki szczegółowe.Wytyczne robi się żeby na pewno działało.


    Nie wiem jaki długi,ja chce wiedzieć kiedy ja jako zwykły elektryk mam brać pod uwagę prąd rozruchowy przy doborze kabla . Nie wiem poprostu od czego to jest uzależnione,cykli załączania silnika. ?
    Czy zawsze muszę spełnic zależność ( bm *1,6<obciażalności krótkotrwałej ?

    Czy tylko wystarczy żeby obciążalność była większa od prądu znamionowego?
    I nie brać pod uwagę krotności wyłączenia bezpiecznika?
    Chcę proste wytłumaczenie ,a nie wzory,rezystancje ,długości itp :)

    0
  • #4 29 Lis 2017 18:47
    zdzichra
    Poziom 30  

    tomek1944 napisał:
    Czy zawsze muszę spełnic zależność ( bm *1,6<obciażalności krótkotrwałej ?
    Chcę proste wytłumaczenie ,a nie wzory,rezystancje ,długości itp :)


    Zawsze bierz pod uwagę nie będziesz miał reklamacji i będziesz spał spokojnie.

    0
  • #5 29 Lis 2017 18:53
    tomek1944
    Poziom 4  

    zdzichra napisał:
    tomek1944 napisał:
    Czy zawsze muszę spełnic zależność ( bm *1,6<obciażalności krótkotrwałej ?
    Chcę proste wytłumaczenie ,a nie wzory,rezystancje ,długości itp :)


    Zawsze bierz pod uwagę nie będziesz miał reklamacji i będziesz spał spokojnie.

    Czyli liczę rozruch ,dobieram wkładki ,a przewód do wkladek dopiero?

    0
  • #6 29 Lis 2017 19:27
    zdzichra
    Poziom 30  

    Tak bo zadaniem wkładki jest zabezpieczenie przewodu

    0
  • #8 29 Lis 2017 19:53
    zdzichra
    Poziom 30  

    Tak ,a za chwilę wyjdzie że trzeba ten silnik załączać częściej i co?nowe przewody?Zawsze liczę przewody pod prąd rozruchowy,przyjmuję jako obciążenie długotrwałe i wiem,że temat nie wróci w postaci upalonych przewodów czy cokolwiek.Trochę drożej(grubsze przewody) ale spokojny sen-bezcenny :D

    0
  • #9 29 Lis 2017 21:31
    Miniax
    Poziom 30  

    Mnie ciekawie tylko skąd kolega wziął prąd rozruchowy 13,5 A dla silnika 5 kW przy rozruchu bezpośrednim? Tak samo jak nie rozumiem jakim cudem autor takim "bezpiecznikiem" chce zabezpieczyć ten silnik, w najlepszym razie po kilku rozruchach nastąpi przepalenie takiego BMa.

    Przede wszystkim należy poznać czym jest zabezpieczenie przeciążeniowe silnika a czym zwarciowe...

    Natomiast jeżeli chodzi o częstość rozruchów niech autor weźmie pod uwagę czy rozruch jest lekki czy ciężki, bo ma to istotny wpływ na obciążenie przewodów i zabezpieczeń.

    Polecam zapoznać się z dokumentem, to są podstawy:

    http://www.zue.pwr.wroc.pl/download/lab_urzadzen/12.pdf


    zdzichra napisał:
    Tak ,a za chwilę wyjdzie że trzeba ten silnik załączać częściej i co?nowe przewody?Zawsze liczę przewody pod prąd rozruchowy,przyjmuję jako obciążenie długotrwałe i wiem,że temat nie wróci w postaci upalonych przewodów czy cokolwiek.Trochę drożej(grubsze przewody) ale spokojny sen-bezcenny :D


    Kolega poważnie dla silnika 5,5 kW stosuje przewody 25 mm^2?

    0
  • #10 30 Lis 2017 02:28
    tomek1944
    Poziom 4  

    [quote="Miniax"]Mnie ciekawie tylko skąd kolega wziął prąd rozruchowy 13,5 A dla silnika 5 kW przy rozruchu bezpośrednim? Tak samo jak nie rozumiem jakim cudem autor takim "bezpiecznikiem" chce zabezpieczyć ten silnik, w najlepszym razie po kilku rozruchach nastąpi przepalenie takiego BMa.

    Przede wszystkim należy poznać czym jest zabezpieczenie przeciążeniowe silnika a czym zwarciowe...

    Natomiast jeżeli chodzi o częstość rozruchów niech autor weźmie pod uwagę czy rozruch jest lekki czy ciężki, bo ma to istotny wpływ na obciążenie przewodów i zabezpieczeń.

    Polecam zapoznać się z dokumentem, to są podstawy:

    http://www.zue.pwr.wroc.pl/download/lab_urzadzen/12.pdf

    Od kiedy bezpiecznik zabezpiecza silnik ?? A jak założę zwłoczną wkłądkę to co ma się spalić?

    Widziałem tą lekturę.
    Jeśli mamy prąd znamionowy tego silnika 9A to jak liczymy prąd rozruchowy?
    Chyba prąd znamionowy razy krotność (niech to będzie silnik indukcyjny 6-8)
    Przez współczynnik rozruchu od 2-4 w zależności od wielkości silnika-ale 5 kW to silniczek.
    No i liczę prąd rozruchowy.
    9*6/4=13,5 Ampera
    Dobieram Bezpieczniki stopień wyższe czyli 16 i dobieram przewód.

    Jak przy rozruchu ciężkim możesz ruszać co chwilę silnikiem? Dtr tego zakazuję.W wielu przypadkach w silnikach dużej mocy rozruch jest podawany na godzinę ile razy można .
    Mówimy cały czas o silniku 5 kW to nie będzie miał rozruchu ciężkiego.

    0
  • #11 30 Lis 2017 05:43
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    tomek1944 napisał:
    Mówimy cały czas o silniku 5 kW to nie będzie miał rozruchu ciężkiego.
    A kto tak powiedział ? Pralka automatyczna ? Czy żuraw samojezdny ? Slowa nie ma o charakterze napędznej maszyny, czyli charakterze obciążenia mechanicznego - pompa, wentylator, kompresor czy inny diabeł ? Kolego, nawet silnik w zabawce - samochodziku, może mieć ciezki rozruch lub nie, w zależności od konstrukcji przekładni i mocy dobranej do masy ,,pojazdu". Moc silnika tu nie ma nic do rzeczy. Albo obliczasz konktretną konstrukcje, albo teoretyzujesz na manowcach, jak czynisz to dotychczas.

    0
  • #12 30 Lis 2017 08:58
    3065572
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 30 Lis 2017 11:53
    tomek1944
    Poziom 4  

    wieslaw.siczek napisał:
    tomek1944 napisał:
    Silnik będzie pobierał 9 amperów znamionowego, ale rozruchowego więcej.
    Przyjmijmy razy 6 przez współczynnik 4.
    Czyli 13,5 ampera prądu rozruchowego.


    tomek1944 napisał:
    Jeśli mamy prąd znamionowy tego silnika 9A to jak liczymy prąd rozruchowy?
    Chyba prąd znamionowy razy krotność (niech to będzie silnik indukcyjny 6-8)
    Przez współczynnik rozruchu od 2-4 w zależności od wielkości silnika-ale 5 kW to silniczek.
    No i liczę prąd rozruchowy.
    9*6/4=13,5 Ampera

    9A * kr/kr = ?

    Typowy silnik 5.5kW 1440rpm, prąd znamionowy 10A przy 400V, krotność rozruchu 7.3, prąd rozruchowy 73A...

    Taka wartość płynie przez uzwojenia aż do osiągnięcia przez wirnik połowy prędkości, okolice 720rpm, dopiero po tym wartość prądu zaczyna maleć...

    Kiedy pod uwagę bierzemy prąd rozruchowy?

    Jeżeli rozpędzasz coś przez 5 sekund, to przynajmniej przez połowę tego czasu płynie 70A.... To mają znieść dobrane zabezpieczenia i przewody. 1mm² do 5.5kW ?




    A o współczynniku rozruchu zapomniałeś?
    Dodano po 3 [minuty]:
    Krzysztof Kamienski napisał:
    tomek1944 napisał:
    Mówimy cały czas o silniku 5 kW to nie będzie miał rozruchu ciężkiego.
    A kto tak powiedział ? Pralka automatyczna ? Czy żuraw samojezdny ? Slowa nie ma o charakterze napędznej maszyny, czyli charakterze obciążenia mechanicznego - pompa, wentylator, kompresor czy inny diabeł ? Kolego, nawet silnik w zabawce - samochodziku, może mieć ciezki rozruch lub nie, w zależności od konstrukcji przekładni i mocy dobranej do masy ,,pojazdu". Moc silnika tu nie ma nic do rzeczy. Albo obliczasz konktretną konstrukcje, albo teoretyzujesz na manowcach, jak czynisz to dotychczas.



    A czyli rozruch uzależniamy od maszyny. Ja pisze o silniku,Ty o maszynie.
    Elektroda to forum samych naukowców a ja człowiek pyta o prostą rzecz to nawet wzoru nie znają na obliczenie rozruchu.

    Sam sinik proste że będzie miał rozruch lekki . I nie pytam o rodzaj rozruchu.
    tylko kiedy bierzecie ten prąd pod uwagę czy jak silnik jest raz na dobę czy co 20 minut załączany to wiadomo że tak samo przewodu nie dobiorę

    0
  • #14 30 Lis 2017 16:29
    djlukas
    Poziom 27  

    Kolego właśnie specyfika napędu czyli co i kiedy ma być napędzane mowi nam jak często będzie robiony rozruch i pod tym kątem zabezpieczamy całą instalację.

    Normalne jest, że jak ze specyfikacji maszyny wyjdzie, że załączana będzie raz na dobę to w czym nam przeszkadza jeden rozruch. Nie mowię tu o spadku napięcia i utknięciu silnikaprzy zbyt cienkich przewodach.

    0
  • #15 30 Lis 2017 16:31
    tomek1944
    Poziom 4  

    djlukas napisał:
    Kolego właśnie specyfika napędu czyli co i kiedy ma być napędzane mowi nam jak często będzie robiony rozruch i pod tym kątem zabezpieczamy całą instalację.

    Normalne jest, że jak ze specyfikacji maszyny wyjdzie, że załączana będzie raz na dobę to w czym nam przeszkadza jeden rozruch. Nie mowię tu o spadku napięcia i utknięciu silnikaprzy zbyt cienkich przewodach.


    To kiedy brać pod uwagę rozruch, zawsze?

    0
  • #16 30 Lis 2017 17:04
    Miniax
    Poziom 30  

    tomek1944 napisał:

    Od kiedy bezpiecznik zabezpiecza silnik ?? A jak założę zwłoczną wkłądkę to co ma się spalić?


    Od zawsze ;)

    tomek1944 napisał:

    Widziałem tą lekturę.


    Widzieć nie znaczy zrozumieć. Gdyby kolega rozumiał, to nie powstał by ten temat - w podanym przeze mnie wcześniej załączniku są wszystkie niezbędne informacje na temat: zabezpieczenia przeciążeniowego, zabezpieczenia zwarciowego i doboru przewodów. Jakich informacji kolega potrzebuje jeszcze?
    tomek1944 napisał:

    Jeśli mamy prąd znamionowy tego silnika 9A to jak liczymy prąd rozruchowy?
    Chyba prąd znamionowy razy krotność (niech to będzie silnik indukcyjny 6-8)
    Przez współczynnik rozruchu od 2-4 w zależności od wielkości silnika-ale 5 kW to silniczek.
    No i liczę prąd rozruchowy.
    9*6/4=13,5 Ampera
    Dobieram Bezpieczniki stopień wyższe czyli 16 i dobieram przewód.


    Kolega nie rozumie definicji współczynnika rozruchowego.

    Współczynnik rozruchowy jest cechą silnika podaną w jego specyfikacji:

    http://www.motors.celma.pl/Offer/2SIE112M2A,1525

    Np ten silnik ma krotność rozruchu 9, co za tym idzie przy rozruchu pobiera ponad 93 A.

    tomek1944 napisał:

    Jak przy rozruchu ciężkim możesz ruszać co chwilę silnikiem? Dtr tego zakazuję.W wielu przypadkach w silnikach dużej mocy rozruch jest podawany na godzinę ile razy można .


    Stwierdzenie "co chwilę" jest pojęciem względnym. W załączonym przeze mnie wcześniej dokumencie jest podany współczynnik alfa zależny od częstotliwości i ciężkości rozruchu.
    tomek1944 napisał:

    Mówimy cały czas o silniku 5 kW to nie będzie miał rozruchu ciężkiego.


    Widzę, że kolega ma informacje o nowych prawach fizyki, bo ja nigdy nie słyszałem, żeby mały silnik nie mógł mieć ciężkiego rozruchu.

    tomek1944 napisał:


    To kiedy brać pod uwagę rozruch, zawsze?


    Tak, ale konieczna jest znajomość tego jaki jest rodzaj pracy napędu oraz częstotliwość załączeń, bo o ile prąd rozruchowy dla danego silnika jest zawsze taki sam o tyle czas rozruchu może być różny w zależności od jego warunków pracy a to już ma znaczenie.

    0
  • #17 30 Lis 2017 17:50
    tomek1944
    Poziom 4  

    Np ten silnik ma krotność rozruchu 9, co za tym idzie przy rozruchu pobiera ponad 93 A.

    Nie rozumiem dlaczego tego prądu nie dzielisz przez współczynnik rozruchu.

    0
  • #18 30 Lis 2017 18:32
    Miniax
    Poziom 30  

    tomek1944 napisał:
    Np ten silnik ma krotność rozruchu 9, co za tym idzie przy rozruchu pobiera ponad 93 A.

    Nie rozumiem dlaczego tego prądu nie dzielisz przez współczynnik rozruchu.


    Ja nie rozumiem skąd kolega wziął dzielenie przez współczynnik rozruchu?

    Współczynnik rozruchu jak już pisałem jest stosunkiem prądu rozruchowego do prądu znamionowego silnika i jest to cecha konstrukcyjna silnika.

    Tam nie ma żadnego dzielenia.

    Prąd rozruchowy dla danego silnika ZAWSZE jest taki sam i wynosi on właśnie dla silnika klatkowego:
    prąd znamionowy x współczynnik rozruchu = prąd rozruchowy.

    Jest to najprostszy możliwy wzór.

    Nawet jeden z kolegów wcześniej wrzucił ładny wykres prądu i momentu podczas rozruchu.

    Jak kolega nie wierzy polecam oscyloskop, silnik i pomiar.

    0