Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Samochodowy komputer zużycia paliwa

TOMI 01 Apr 2003 17:37 379917 556
Texa Poland
  • Umieszczam ten projekt bo może ktoś odważny napisze program do tego komputera, albo ma program i może by zechciał sprzedać zaprogramowany scalak. Ponieważ redakcja PE nie odpowiada od dłuższego czasu więc na nich nie można raczej liczyć postanowiłem umieścić ten artykuł na elektrodzie. Oczywiście jakieś dodatkowe bajery każdego zadowolą.
    Jeśli ktoś uruchomił ten układ prosiłbym o wiadomość.

    Pozdrawiam.
    Attachments:

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    TOMI
    Service technician RTV
    Offline 
    Has specialization in: audio, elektroakustyka, midi, home recording
    TOMI wrote 2237 posts with rating 216, helped 122 times. Live in city Radom. Been with us since 2001 year.
  • Texa Poland
  • #2
    versago
    Level 12  
    cześć.
    Do redakcji PE zawsze było trudno się dodzwonić.
    Cz była zamknięta.
    Mieszkam w ZG więc zajdę i dowiem się co i jak i jak ocs to napiszę co się z nimi dzieje.
  • #3
    mazi16
    Level 12  
    no tak od dluzszego czasu nie ma gazety w kioskach strona www tez jest stara chyba konkurencja wykonczyla PE a szkoda.
  • #4
    devolt
    Level 21  
    Hej
    niestety Pe przestało wydawać gazety
    zaraz tylko na początku roku wysłalem do nich maila bo czekałem na druga czesc artykułu "koncówka mocy MOSFET 350W" i sie nie doczekałem i odpowiedzieli ze juz niebedą wydawali gazet.
    Tez bardzo załuje ze przestali wydawać gazete bo to była jedyna gazeta elektroniczna która opisywała układy tak dokładnie i ludzkim(zrozumiałym) językiem......szkoda
    Pozdrawiam Devolt
  • #5
    Tomekob
    Level 15  
    Tak przez przypadek otworzyla mi sie ta strona mam telefon do czlowieka z PE z ktorum rozmawialem na temat programu do scalak. Mial jeszcze cos dopracowac ale zorientowalem sie ze nz gazie ten uklad nie bedzie chodzil wiec juz sie nie odzywalem do goscia. Nie wiem czy nie bedzie wkurzony ze podaje ten numer ale z drugiej strony ja mam go tez z internetu tak wiec 602665206. Jesli ktos bedzie mial jakies info to niech da znac
  • #9
    kamyczek
    Level 38  
    ciekawy temacik swietne rozwiazania widziałem wkomponowany taki komp do opla pod oryginalny wyswietlacz od radia w desce wyglądało superancko ...
  • Texa Poland
  • #10
    Tomek22
    Level 12  
    Witam Tomi. Opracowałem jakiś rok temu komputerek zużycia na uP Atmela i wyświetlaczu Alfanumerycznym, wszystko to zabudowałem i wyskalowałem, po czym działa już rok bez zarzutu w Oplu Omedze 2.0i. Ostatnio przerobiłem go także na gaz. Całość działa super i wskazuje:
    1. Zużycie chwilowe
    2. Zużytą ilość paliwa od tankowania
    3. Zużytą ilość paliwa od rozpoczęcia jazdy
    4. Czas od początku podróży
    Oczywiście lista funkcji jakie spełnia komputerek może być rozwinięta wedle upodobań. Chętnie opracuję coś takiego na specjalne życzenie. :idea:
  • #11
    xbaj
    Level 20  
    :arrow: Tomek22

    Może mogłbyś rzucić troche wiecej szczególow odnosnie twojego cuda. Skad pobierasz informacje? Gniazdo diagnostyczne, bezposrednio z wtryskiwaczy? Pytam sie, poniewaz chce tez sobie cos takiego zrobic do mojej Corsy. Z gory dzieki za info!

    Pozdrawiam
    xbaj
  • #12
    damian20
    Level 15  
    ile kosztuja czesci do zlozenia takiego ukladu ?
  • #13
    Tomek22
    Level 12  
    Sorki że się nie odzywałem..
    Już odpowiadam:
    Komputerek mierzy długość impulsów na wtryskiwaczach i na ich podstawie oblicza ilość paliwa które przepłynęło-to tak po krótce.
    Koszt komputerka nie jest wielki-najdroższy był wyświetlacz alfanumeryczny i uP-razem jakieś 50zł wyświetlacz i 15uP, czyli wsio około 80-90zł. :D
  • #14
    MAREK74
    Level 20  
    Cześć

    A na jakim dokładnie procku to masz bo ja zrobiłem coś takigo na 89C51
    ale troche mi wartości spalania chwilowego skaczą.
    Jaki masz czas (droga) pomiaru w tym trybie?
    Litrażowałeś wtryski? Bo ja z braku czasu jeszcze nie i dlatego wrtości podawane są obliczone na oko (współczynniki dobrane żeby był zbliżony wynik do faktycznego zużycia).



    GG 4604002
  • #15
    Tomekob
    Level 15  
    No to ja mam pytanie do Tomek22 jak Twój układ radzi sobie z gazem skąd bierzesz informację? Ja zaczynałem robić sobie układ, ale w pewnej chwili zdałem sobie sprawę, że jeżdżę na gazie a przecież gaz nie jest podawany przez wtryskiwacz, więc nie będzie impulsów. Oświeć mnie, jeśli się mylę chętnie wrócę do budowy miernika spalania, bo mój Poldek 1.6 GLI to przyjaciel wszystkich stacji benzynowych. :cry:
  • #16
    MaKo2
    Level 10  
    Wysłałem wiadomość do EP i dowiedziałem się że ten program nigdy nie wyszedł z ich labolatorium i nigdy nie był testowany. Tak więc na pomoc od nich nie ma co liczyć
  • #17
    jaco20
    Level 10  
    cze, jestem nowy i mam pytanko do Tomka 22. Czy twój projekt działa tez na silniku w którym jest gaźnik? Jak tak to ile by mnie kosztował cały ten projekt? Dzięki.
  • #19
    jaco20
    Level 10  
    :cry: dzięki za odpowiedż, ale czy naprawde zaden niepróbował tego komputerka przerobić żeby chodził na gaźniku? No cóż jeśli sie nie da to kończe mój temat rozmowy dzięki.
  • #20
    rdt
    Level 25  
    co do gazu :
    moje przemyslenia doprowadzily mnie do takiego wniosku - mozna by zmierzyc lambde oraz ilosc zassanego powietrza jezeli masz abimexa to liczy on ilosc powietrza na tej podstawie ze mierzy podcisnienie a poniewaz przekroj jest znany to wszystko da sie obliczyc
    jezeli masz boscha to on z tego wiem ma chyba przeplywomierz klapowy
    lambda dla paliwa rowna 1 oznacza ze mieszanka ma sklad 14,7:1 (pow/benz) co do wielkosci lambdy przy gazie nie mam pojecia ale mozna poszukac przypuszczam ze tez jest to jakis ustalony parametr
    co do gaznika to ja osobiscie bym zalozyl prosty wakuometr (miernik podcisnienia) rozwiazanie to bylo stosowane w ładzie(o ile mnie nie myli pamieć) - jezeli chcesz miec dokladniejsze to albo lamde i miernik podcisnienia jak wyzej w sumie lambda to tylko taka przerobka ze ja trzeba kupic a na rurze obspawac solidnie nakrętke
  • #21
    MAREK74
    Level 20  
    nie wiem czy wiesz jak wygląda BOSCH ale tam nie ma przepływomierza
    chciałbym zobaczyć algorytm tego obliczania o którym mówisz

    a wakuometr możesz wsadzic między bajki bo ci z tego nic nie wyjdzie
  • #22
    rdt
    Level 25  
    tiiaaaa miedzy bajki ............ sorki ale uzytkowalem kiedys troszeczke łady i uwazam ze tam jakos to działało - nie miales co prawda liczbowo przedstawione ze 8,9,10 czy iles tam litrow ale jezeli ktos duzo jezdzil tym samochodem to wiedzial kiedy jest ile
    co do algorytmu to powiem tak : pisalem ze to moje wnioski ..... masz lepszy pomysl to napisz moze od czego Ty bys wychodzil (z jakich danych)
    co do przeplywomierza napisalem ze CHYBA tam jest (wlasnie sprawdzilem jest czujnik temperatury oraz czujnik polozenia przepustnicy )
    P.S. marudzic to kazdy kutfa potrafi ale odrobina konstruktywnej krytyki to juz nie kazdemu wychodzi
  • #23
    MAREK74
    Level 20  
    mam wakuometr orginalny i mam komputer własnej roboty i wiem że pokazuje pierdoły gdyż na dwójce i na piątce pokazuje to samo a spalanie jest 12l i 6l.

    i nie oburzaj sie odrazu bo nie marudze tylko przerabiałem ten problem i cos o tym wiem :)
  • #24
    rdt
    Level 25  
    oki ja sie nie oburzam tylko sam powiedz ze Twoj post byl dosc powsciagliwy - sama krytyka zero wskazowek nadal uwazam ze pomysl z lambda i powietrzem jest wart rozpatrzenia
  • #25
    MAREK74
    Level 20  
    lambda po uśrednieniu równa sie 1 czyli nic nie wniesie do sprawy

    jeżeli chodzi o gaźnik to można by wykorzystać takie fyrladełko z trabanta które mierzy przepływ paliwa ale trzeba dwa do niektórych gaźników do i z gaźnika
    zostaje jeszcze kalibracja tego układu na zero przy zerowym poborze i gotowe :)
    co do gazu na mieszalniku hmmmm jakiś pomiar przepływu gazu

    pomiar podciśnienia w funkcji obrotów - bardzo skomplikowany algorytm
  • #26
    valuss
    Level 16  
    Czesc
    Nabyem wlasnie opla vetre i zastanawiam sie nad komuterkiem liczacym spalanie. co do ukladów wtryskowych boscha. wiekzosc ma przeplywomierz klapkowy (sterujacy potencjometrem).
    Dwa wakuometr nie pokazuje zuzycia paliwa tylko obciazenie silnika. To oczywiscie przeklada sie na zuzycie paliwa ale nie wprost. Takie cus intslowane jest nietylko w ladach ale takze w BMW. I sprawdza sie.
    Trzy: Jak obliczcie zuzycie paliwa na podstawie sygnalu z wtryskow ? Mnozycie ten czas razy obroty silnika ? Bardziej interesuje mnie wartosc w procentach niz w litrach.
  • #27
    morusek
    Level 1  
    cze napiszcie jak wiecie coś o oplu omedze 2.5td
  • #28
    kkkamil
    Level 13  
    witam.

    a czy w czasie jazdy na gazie na jednopunktowym wtrysku impulsy z wtryskiwacza nie sa proporcjonalne do spalania gazu? trzebaby inaczej skalibrowac niz dla benzyny ale moze wskazania byly by w miare zgodne z prawdą? albo moze biorac pod uwage stan silnika krokowego przy doplywie gazu i obroty silnika da sie cos wydedukowac? rozwiazal juz ktos ten problem? :)

    pozdrawiam. Kamil K.
  • #29
    Rob
    Level 18  
    Co do silniczka krokowego przy dopływie gazu zastanawiam się właśnie jak prosto możnaby odczytać jego położenie - np % otwarcia. Pytałem się nawet kiedyś w sklepie czy są takie silniczki z czujnikiem położenia zaworu, ale powiedzieli że nie ma. Mam u siebie uwaloną elektronikę do sterowania gazem i zastanawiam się także nad zrobieniem własnego sterownika gazu.
  • #30
    drhej
    Level 12  
    Witajcie, a czy ze zuzyciem paliwa to nie jest przypadkiem tak, ze ile paliwa tyle powietrza?