logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Załączanie grzałki 5V przez klucz tranzystorowy stanem wysokim w ESP8266

Diabloo24 28 Gru 2018 18:45 1227 9
REKLAMA
  • #1 17658380
    Diabloo24
    Poziom 7  
    Witam, chcę zrealizować w swoim projekcie załączanie grzałki PTC zasilanej napięciem +5V poprzez podanie stanu wysokiego na odpowiednim pinie w module ESP8266. Jako, że jestem początkujący prosiłbym o sprawdzenie poprawności przeprowadzonych przeze mnie obliczeń.
    Sprawa wygląda następująco, baza tranzystora jest podpięta poprzez rezystor Rb (ograniczający prąd) do wyprowadzenia modułu ESP8266, gdzie będzie podawane napięcie 0 lub 3,3 V (wyłączona/włączona grzałka). Grzałka jest zasilana napięciem 5V, która na początku nagrzewania pobiera ok. 500mA, natomiast po nagrzaniu ok. 200-250mA. Do załączania grzałki zamierzam wykorzystać tranzystor bipolarny 2STX1360.

Założyłem maksymalny prąd kolektora, który będzie pobierany ICmax = 550mA (dodałem 50mA zapasu do max. wartości natężenia jaka pobiera grzałka).
    Wzmocnienie prądowe hFE odczytane z wykresu dla natężenia 550mA wynosi ok. 370.
    Obliczony maksymalny prąd bazy IBmax=ICmax/hFE = 1,49mA.
    Rezystor ograniczający RB = (3,3-0,7)/1,49m = 1,74k Ohm (Tutaj pewnie zastosuje rezystor 1,8k z typoszeregu E24)
    Napięcie na tranzystorze w stanie nasycenia dla natężenia 500mA (odczytane z wykresu) wynosi Vcesat = 0,04V
    Moc strat wydzielana na tranzystorze P=ICmax*Vcesat = 20mW

Nie jestem pewien czy dobrze policzyłem moc strat? Z tego wynika, że tranzystor nie powinien się nagrzewać podczas pracy z takim natężeniem. Jest jakiś sposób, aby to określić jak bardzo będzie się nagrzewał podczas pracy, bo zastanawiam się czy nie użyć innego tranzystora tzn w innej obudowie np TO220, bo nie wiem jak sobie radzą TO92 z odprowadzaniem ciepła.