Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Zmniejszenie obrotów silnika

06 Mar 2019 18:27 1137 19
  • Level 9  
    Witam! Mam szlifierkę stołową silnik jednofazowy, koło 700W, 870 obr/min. Szukam jakiegoś sposobu żeby można było zmniejszać obroty w tej szlifierce. Oba końce wału wychodzą bezpośrednio z silnika, także nie chciałbym kombinować z przekładniami. Czy przez zastosowanie takiego sprzętu: https://m.pl.aliexpress.com/item/32876242508....9jGrIKgxNZHgsd1ZrfPjiHIrj_WhLvf2p8EUodaZ1G48I będzie można zmniejszyć obroty, będzie to pasowało do mojej szlifierki? Jakie mniej więcej minimalne obroty mogę osiągnąć? Czy przez przypięcie takiego regulatora silnikowi coś się może stać? Czy istnieją jakieś ograniczenia czasowe w jednym włączeniu silnika, np. żeby się nie przegrzał? Ewentualnie jak coś takiego nie pasuje to jakie inne rozwiązania możecie zaproponować?
  • Level 43  
    Witam!
    Twój silnik nie nadaje się do regulacji obrotów, poszukaj silnika komutatorowego (np. z odkurzacza lub wiertarki).
  • User under supervision
    Rozwiązaniem regulacji obrotów dla silnika jest falownik. Możesz spróbować użyć regulatora obrotów od odkurzacza. Ten regulator też się nada ale będzie malała moc silnika z obrotami.
  • Level 43  
    bumble wrote:
    . Możesz spróbować użyć regulatora obrotów od odkurzacza.
    A co jak w odkurzaczu jest silnik komutatorowy? Autor ma silnik klatkowy, którego obroty zależne są od częstotliwości sieci. Zmniejszenie napięcia (na pewno nie regulatorem fazowym, bo to grozi uszkodzeniem silnika) również spowoduje zmniejszenie obrotów, ale ze względu na zmniejszenie mocy.
  • Level 13  
    Witajcie!
    W odkurzaczach zawsze są silniki komutatorowe wysokoobrotowe, a ich regulacja obrotów jest realizowana na prostym układzie z triakiem. Istnieje też efekt zwalniania obrotów jak
    przytkamy wąż, niema to większego znaczenia.
    Zastosowanie silnika trójfazowego przystosowanego do pracy z falownikiem daje możliwość zmniejszania / zwiększania obrotów ponad znamionowe przy zachowaniu pełnej mocy.
    Pozdrawiam
  • Level 41  
    Do silników indukcyjnych, a o takim jest mowa do regulacji stosujemy falownik.

    W tym przypadku jest to 1F silnik, więc można się pokusić i zmianę napięcia przykładowo autotransformatorem.
    To rozwiązanie niestety nie jest idealne, bardzo spada moment silnika.

    Jeśli napięcie zasilania zmniejszymy o 10%, to moment krytyczny zmniejszy się aż o 19%.
  • User under supervision
    Falownik. Tak jak napisałem ale to już chyba przysłowiowa skórka za wyprawkę.
  • Level 9  
    Koszt tego falownika chyba przewyższa cenę szlifierki :) Czyli, mogę zastosować ten mój regulator, z tym że zmniejszy on moc, a falownik zmniejszyłby tylko obroty, pozostawiając moc tę samą?
  • Level 9  
    To przy tym silniku można jakkolwiek inaczej zmniejszyć jego obroty?
  • Level 41  
    Niestety nie, najlepszym rozwiązaniem jest zmiana częstotliwości zasilania- falownik.
    Lub jak wspomniałem autotrafo, lecz to rozwiązanie nie jest idealne, ale na pewno lepsze niż regulator fazowy, ten link z pierwszego postu.
  • Level 43  
    Rezystor240 wrote:
    tym przypadku jest to 1F silnik, więc można się pokusić i zmianę napięcia przykładowo autotransformatorem.
    To rozwiązanie niestety nie jest idealne, bardzo spada moment silnika.

    Kiedyś próbowałem, potrzeba mi było ok połowy nominalnej prędkości, przy połowie napięcia, moment spadł tak bardzo że szlifierka rozpędzała się ok minuty jednak po tym czasie bez obciążenia osiągała prędkość niewiele mniejszą od nominalnej.

    Metoda działa podobnie jak wyłączanie silnika i szlifowanie na wybiegu, jedyny użyteczny moment na wale to moment bezwładności ;) choć jest nieco wygodniejsza bo nie trzeba tak wyłącznikiem "machać" obroty regulujesz dociskiem elementu obrabianego do ściernicy, jak za bardzo spadną czekasz kilkanaście sekund aż wzrosną i szlifujesz dalej.

    Widziałem w jednym ze starych czasopism dla elektroników projekt regulatora który zmieniał częstotliwość skokowo poprzez pomijanie półokresów napięcia sieciowego, czasem chodzi mi po głowie taki zrobić, bo zmniejszenie obrotów do 1/2, 1/3, 1/5, 1/7 mogło by być bardzo użyteczne przy szlifowaniu z ręki, drobnych przedmiotów, które wymagają zebrania bardzo małej ilości materiału.

    Projekt był wykonany na układach logicznych, ale współcześnie realizacja inna niż na uC nie ma sensu, a układ dzięki temu był by bardzo prosty i tani.

    Falownik można zdobyć jakiś stary z demontażu, w sumie to też mógł bym użyć falownika bo jakiś w gratach znajdę, tylko trzeba napięcia odpowiednio przestawić dla mojej jednofazowej szlifierki (falowniki mam 3f)
  • Level 9  
    A możesz opisać jak wygląda sprawa z autotransformatorem? Cena, zagrożenia dla silnika, o ile spadną obroty, możliwość docisku do ścierniwa
  • Level 43  
    W tego typu silnikach jaki masz w szlifierce każde zmniejszenie napięcia powoduje utratę mocy - obroty pozostają praktycznie bez zmian (na luzie oczywiście), a przy próbie szlifowania gwałtownie spadają. Autotransformator podłączasz pomiędzy gniazdo sieciowe a wtyczkę szlifierki - ale nie spodziewaj się rewelacji - jak pisałem ja i Kolega jarek_lnx - obroty na jałowo będą takie same zmniejszy się tylko moment.
    Trzeba się "naumieć" delikatnego docisku - w ten sposób można szlifować nawet szpilki...
  • Level 41  
    karolwin wrote:
    Cena


    Z drugiej ręki, w 300 zł się zmieścisz.

    karolwin wrote:
    zagrożenia dla silnika


    Prawie żadne, no chyba że zatrzymasz silnik a prąd będzie płyną. Moment będzie w takim stanie że silnik nie wystartuje.

    karolwin wrote:
    o ile spadną obroty


    Pisałem wcześniej.

    Zmniejszenie obrotów silnika
  • Level 43  
    karolwin wrote:
    A możesz opisać jak wygląda sprawa z autotransformatorem? Cena, zagrożenia dla silnika, o ile spadną obroty, możliwość docisku do ścierniwa
    Używałem autotransformatora i tak jak pisałem moment napędowy prawie zerowy, ale poczekasz dłużej to w końcu rozpędzi do prędkości na oko/ucho prawienie odróżnialnej od nominalnej.
    Inaczej mówiąc regulujesz moment, ale wpływu na prędkość nie masz, regulator fazowy z triakiem nie będzie lepszy, nawet trochę gorszy.
  • Level 9  
    czyli gra nie warta świeczki
  • Level 43  
    398216 Usunięty wrote:
    Trzeba się "naumieć" delikatnego docisku - w ten sposób można szlifować nawet szpilki...
    Szpilki to łatwizna, np. uzyskanie płaskiej powierzchni klina (o wymiarach większych od ściernicy) jest trudniejsze.

    karolwin wrote:
    czyli gra nie warta świeczki
    Falownik na tak małą moc za stówę można dorwać.
  • Level 9  
    W tym typie silnika problem ekonomicznie i praktycznie mało opłacalny