Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki prostownik do doładowania akumulatora żelowego ?

shizy 06 Nov 2020 15:27 1278 16
Bosch
  • #1
    shizy
    Level 22  
    Jaki prostownik kupić do doładowywania akumulatora żelowego 200Ah 12V ?
    Miałem na oku Victron Energy z BT ale ok 700 zł to nie nie przerost formy nad treścią ?
  • Bosch
  • Bosch
  • #4
    shizy
    Level 22  
    Jaki byście konkretnie polecili bo jest tego sporo?
  • #6
    Kwazor
    Level 31  
    CC/CV w wielkim skrocie to do liion.

    W przypadku olowiowych regulator musi miec 2 fazowe ładowanie 14.5 i podtrzymanie w zakresie 13.5 do 13.8v by trwalość akumulatora była duża.

    W przypadku tego akumulatora 225Ah spokojnie 30A regulator z oelnym MPPT ( uwazaj na wynalazki z takim napisem w cenie poniżej 200zl i obudowie " po sardynkach ")

    Panel 300W minimum .
    Teraz troche matematyki :
    300/12=25A ( warunki idealne ) a tak realnie bedzie z18A.. zaraz ktos powie ze po co wtedy 30 ?
    W zime potrafia pojawic sie " nad moce " rzedu 115% mocy panelu.. do tego przyjmijmy ze mamy pusty akumulator (300W/10.6V =28.6A).

    I nie mowcie ze akumulator trzeba ladowac pradem 0.1Q spokojnie 0.2Q mozna stosować ( do tego wez krotki dzien w zime i wtedy robi sie dramat z czasem ladowania bo go mało )
  • #9
    shizy
    Level 22  
    Czy ten prostownik AZO BC-20 PRO
    będzie dobry do żelowego 200Ah i AGM 80Ah 800A ?
  • #10
    shizy
    Level 22  
    Kupiłem BC20 Pro. Mam w samochodzie nowy akumulator AGM Varta Silver 80Ah 800A. Robię krótkie trasy i akumulator jest niedoladowany, napięcie na spoczynku wynosi ok 12.2-12.3 V. Jest taki sam jak poprzedni akumulator. Trochę niepokoi mnie sposób ładowania, najpierw wchodzi w fazę C-3, stalopradowa (zaczyna od 20A) przy napięciu ok. 13.5V, potem dość szybko prąd ładowania spada, po godzinie jest już kilka ( ok. 4) A a napięcie ok. 14.1 V (faza C-4). Czy PRĄD początkowo nie jest zdecydowanie za wysoki?
    https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/wsparci...adowanie/jak-naladowac-akumulator-samochodowy
  • #11
    MichałS
    Level 29  
    shizy wrote:
    Kupiłem BC20 Pro. Mam w samochodzie nowy akumulator AGM Varta Silver 80Ah 800A. Robię krótkie trasy i akumulator jest niedoladowany, napięcie na spoczynku wynosi ok 12.2-12.3 V. Jest taki sam jak poprzedni akumulator. Trochę niepokoi mnie sposób ładowania, najpierw wchodzi w fazę C-3, stalopradowa (zaczyna od 20A) przy napięciu ok. 13.5V, potem dość szybko prąd ładowania spada, po godzinie jest już kilka ( ok. 4) A a napięcie ok. 14.1 V (faza C-4). Czy napięcie początkowo nie jest zdecydowanie za wysokie?

    Napięcie nie, ale prąd C/4 wykończy aku. (o ile faktycznie tyle płynie podczas ładowania)
  • #12
    shizy
    Level 22  
    Nie mam powodu nie wierzyć w prąd, na tym filmie prąd sprawdzany był cęgami i się zgadzał.
    https://youtu.be/0xM-Tht6sEI
    No nic leci na zwrot. Oczywiście tryb pracy wybrany był właściwy - AGM.
    --
    Quote:
    ... Czy napięcie początkowo nie jest zdecydowanie za wysokie? ...

    Chodziło mi o prąd ;)

    Sprzedający (zakup przez internet) mówił, że nie ma się czym przejmować. Każda ładowarka da prąd na początku prąd maksymalny (20A da 20 A i powinno szybko spadać). Chyba zostawię sobie tę ładowarkę a ew. dobiorę w szereg żarówkę samochodową 12V (czy wtedy prąd ładowania na wyświetlaczu będzie miarodajny czy tylko cęgi / multimetr na ustawić na prąd i dać w szereg?).
  • #13
    MichałS
    Level 29  
    Ładowarka naprawdę dobra. Warto taką mieć chociażby do szybkiego "podniesienia" aku. czy jako zasilacz do urządzeń samochodowych.

    Co do prądu ładowania; alternator też nie patyczkuje się z aku. i po rozruch pcha kilkadziesiąt amper. Problem w tym że nam chodzi o porządne i spokojne doładowanie aku. czyli prąd ładowania nie więcej niż C/10.
  • #14
    shizy
    Level 22  
    MichałS wrote:
    Ładowarka naprawdę dobra. Warto taką mieć chociażby do szybkiego "podniesienia" aku. czy jako zasilacz do urządzeń samochodowych.

    Co do prądu ładowania; alternator też nie patyczkuje się z aku. i po rozruch pcha kilkadziesiąt amper. Problem w tym że nam chodzi o porządne i spokojne doładowanie aku. czyli prąd ładowania nie więcej niż C/10.

    Też tak mi się zdaje.
  • #15
    shizy
    Level 22  
    By doładować ładowarką akumulator agm polecacie podpinac drugi żeby nie było przerwy w zasilaniu? Obawiam się jakiegoś przepiecia podczas podlaczania akumulatora a nie utraty ustawień.
    Samochód to astra j z start stop.
  • #16
    shizy
    Level 22  
    Czy bez oscyloskopu można sprawdzić czy ładowarka nie robi "pików" napięcia ?