Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumny trójdrożne Agraby

agraba 13 Mar 2007 23:23 6594 28
  • Witam wszystkich!

    Założenie:

    Jest to moja trzecia konstrukcja. Powstała bo budowa kolumn wciąga jak woźny ćwiartkę. Budowa trwała trzy miesiące. Przeglądając forum znalazłem wiele pochlebnych wypowiedzi o głośnikach TVM. Mój wybór padł zatem na: niskotonowe arn 226/7/4 dwie sztuki połączone szeregowo, średniotonowe arp 150/00/8. Wysokie tony miały być początkowo na arv 104/04/08, jednak jedna z moich wcześniejszych konstrukcji miała te głośniki i chciałem posłuchać czegoś innego. Udało mi się kupić za śmieszne pieniądze tonsile gdwk 10/80/19 8 ohm i takie zastosowałem.

    Budowa:

    Kolumny zbudowane są z płyty wiórowej 18 mm klejonej wikolem i skręcanej wkrętami do kartongipsu. Dodatkowe uszczelnienia silikonem. Podwójny front. Rozmiary zewnętrzne 27cm na 32,5 cm na 109cm. Pojemność około 51 litrów. Kolumny stoją na kolcach co dodaje im 3 cm. Rurka BR o średnicy 7,6 cm i długości 15,5cm. Według winiSD daje to strojenie 35 hz. Kolumny zostały wytłumione na tylnych, bocznych, dolnych i górnych ściankach wytłumieniem do kolumn. Głośnik wysokotonowy znajduje się w oddzielnej komorze wypełnionej gąbką. Na dole kolumny znajduje się wydzielona komora, która początkowo miała być wypełniona obciążnikami w celu większej stabilności, jednak okazało się, że kolumny są i tak ciężkie więc komory pozostały puste. Głośniki miały być umieszczone w podfrezowaniach lecz nie udało mi się ich wykonać. Dodałem więc na fronty dodatkowe płyty ze sklejki 4 mm, w których wyciąłem otwory tak aby głośniki chowały się w nich jak we podfrezowaniach. Całość została zaszpachlowana i pokryta fornirem mahoń oraz sosna oraz polakierowana lakierem podkładowym a potem wykończeniowym domalux połysk. Fornir klejony klejem Pattex Henkel Moment dociskany wałkiem do ciasta :) Głośniki przykręcone zwykłymi wkrętami do kartongipsu. Do podłączenia głośników ze zwrotnicą użyłem zwykłych przewód głośnikowy 2x2,5.

    Zwrotnica:

    Zwrotnica została wykonana przez --Kilera-- (dziękuje i polecam). Cięcie na około 3900/700.

    Zauważone błędy:

    W dwóch miejscach fornir odkleił się tworząc niewielkie pęcherzyki. (około 1cm na 1cm) Nie udało mi się prawidłowo wyprowadzić forniru przy otworach na głośniki. Spowodowało to powstanie nieestetycznych szczelin, które zostaną zamaskowane zamówionymi pierścieniami (na zdjęciach ich jeszcze nie ma). Maskownice do poprawy. Materiał nie jest dobrze naciągnięty. Część z listewek nie została pomalowana na czarno. Nie widać tego na żywo a tylko w świetle lampy błyskowej.

    Cennik:

    Głośniki TVM 280 zł
    Głośniki Tonsil 50 zł
    Płyty plus cięcie 70 zł
    Klej wikol 6zł
    Wkręty 10zł
    Fornir 40zł
    Listewki na maskownice 10zł
    Bejca mahoń do barwienia listewek 3 zł
    Klej Henkel Momment 20zł
    Rurki br, kołki do maskownic, materiał maskownic, kolce, terminale wytłumienie 100 zł (z wysyłką)
    Zwrotnice 156 zł (z wysyłką)
    Przewody 25 zł
    Wychodzi 770 zł choć na pewno o czymś zapomniałem.

    Odsłuch:

    Kolumny podłączone są do Radmora 5102. Kolumn słucha się z wielką przyjemnością. Cudownie słucha się Pink Floydów albo Marka Oldfielda. Ja nigdy wcześniej nie słyszałem tej muzyki w taki sposób. Bass powala. Nie dudni tylko uderza w żołądek i znika. Schodzi naprawdę bardzo nisko. Głosy ludzkie są wyraźne i pozbawione podbarwień a wysokie tony bardzo szczegółowe. Żaden dźwięk nie wybija się przed szereg. Trochę gorzej jest z muzyką techno. Trzeba zmniejszać bass bo wszystko zaczyna podskakiwać. Przy muzyce poważnej kolumny także pokazują się z dobrej strony"Cztery Pory Roku" to była dla mnie dźwiękowa uczta. Obejrzałem także kilka filmów podłączając dvd do radmora i chyba zarzucę budowę subwofera bo nie będzie mi potrzebny. Pomimo, że to było tylko stereo to czułem się jak bym był w centrum zdarzeń.

    Konkluzja:

    Uważam, że udało mi się zbudować świetne kolumny za niewygórowaną cenę, których słuchanie sprawia ogromną przyjemność. Parę dni temu słuchałem monitorów Wharfedale (1600 zł za parę) wspomaganych subwoferem Jamo (1899 zł), napędzanych amplitunerem do kina domowego firmy Sony, i to nie była specjalna rewelacja. Odnoszę wrażenie, że moje kolumny grają lepiej.

    Pozdrawiam!!!


    Fajne!
  • #2 14 Mar 2007 00:09
    Passat_EQ
    Poziom 22  

    Na moje oko to jest konstrukcja 3.5 drożna.

  • #3 14 Mar 2007 08:19
    oleczek1988
    Poziom 21  

    bardzo ąłdnie kolumny prezentuja sie bardzo ladnie. Niech ci sluza jak najdluzej. Jedynie co zauwazylem to klej ktorym wystaje z boku bass relfexa

    5/6

  • #4 14 Mar 2007 08:44
    Nevon
    Poziom 21  

    mam wrażenie że opisywałeś inne kolumny, bo znam te TVM'y i wiem że grają inaczej, bas muli i nie jest z nich go aż tyle żeby poruszać żołądkiem.
    Na sam napis ARP bolą mnie uszy, ta szczekaczka wrzeszczy nie gra, a wrażenie krystalicznego dźwięku spowodowane jest właśnie jego zniekształceniami.
    GDWK o ile nie trafiłeś na podróbkę to dobry wybór, Tonsil to Tonsil - ostro i detalicznie.

    Estetycznie bardzo ładne, ładne kolorki, bardzo dobre wykonanie.
    Ale fakt - sklepowe plastyczki nie maja polotu.

    Jak byś chciał poprawić kiedyś brzmienie to w pierwszej kolejności sredniotonowy i zwrotnica do wymiany.

    Passat_EQ -> w kolumnie niskotonowe są połączone szeregowo, by było 3,5 way gdyby była inna konstrukcja zwrotnicy.

  • #5 14 Mar 2007 09:11
    agraba
    Poziom 16  

    Oleczek1988, masz rację to jest klej, który wyszedł przez nierówności, które powstały podczas nieudanej obróbki forniru przy otworach głośnikowych. Zamówione są już pierścienie z oksydowanej stali na wszystkie głośniki i bas reflex, które zakryją niedoróbki.

    Dodano po 18 [minuty]:

    Nevon, kolumny żeczywiście mulą lekko przy techno. Jednak rock brzmi fantastycznie. Ja także spotkałem się z opiniami, że ten ARP jest krzykliwy, jednak ja nie słyszę tej krzykliwości. Głosy ludzkie nie są podbarwione. Poprzednia moja konstrukcja to 2xstx 17-80-4-SC plus arv104/04/8 i tu nie było słychać średnicy.

  • #6 14 Mar 2007 09:29
    Nevon
    Poziom 21  

    właśnie z muleniem jest odwrotnie - na techno się zbytnio tego nie odczuwa(pomijam że "techno" i techno nie jest sobie równe) a rocku da się "wyczuć" znając jak naprawdę te instrumenty grają..

    jeśli chodzi o APR - porównaj go z jakimś dobrym sredniotonowcem.. usłyszysz różnice.
    Ale jeśli sie podoba - to dobrze :).
    Wzmacniacze lampowe terz zniekształcają a ludzi je kupują za nie małe kwoty ;)

  • #7 14 Mar 2007 09:38
    Passat_EQ
    Poziom 22  

    Nevon napisał:


    Passat_EQ -> w kolumnie niskotonowe są połączone szeregowo, by było 3,5 way gdyby była inna konstrukcja zwrotnicy.


    Gdyby był osobny podział dla kazdego, głosnika w tym woofera także, wtedy byłby to zestaw 4 drożny. W wypadku gdy 2 głosniki basowe grają to samo pasmo(a w połączeniu szeregowym tak jest ) to mamy ZESTAW 3.5 WAY.

  • #8 14 Mar 2007 09:49
    agraba
    Poziom 16  

    Passat_Eq, ta zwrotnica jest zdecydowanie trójdrożna. Cięcie jest na 700/3900 hz. Głośnik średniotonowy jest podłączony w przeciwfazie. Głośniki niskotonowe są podłączone szeregowo do jednego wyprowadzenia w zwrotnicy. Każdy tor gra co innego.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nevon, a jaką byś tu widział średniotonówkę?

  • #9 14 Mar 2007 09:54
    Passat_EQ
    Poziom 22  

    agraba napisał:
    Passat_Eq, ta zwrotnica jest zdecydowanie trójdrożna. Cięcie jest na 700/3900 hz. Głośnik średniotonowy jest podłączony w przeciwfazie. Głośniki niskotonowe są podłączone szeregowo do jednego wyprowadzenia w zwrotnicy. Każdy tor gra co innego.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nevon, a jaką byś tu widział średniotonówkę?


    Czyli dwa przetworniki grają to samo pasmo wiec jest to zestaw X.5 drożny.
    3way miałbyś z jednym wooferem... a masz dwa woofery polaczone( nie wazne jak , czy szeregowo czy rownolegle) widziesz roznice?

  • #10 14 Mar 2007 10:01
    agraba
    Poziom 16  

    Mnie się wydaję, że o zestawie x.5 drożnym możemy mówić gdy dwa takie same przetworniki grają w ten sposób, że jeden odtwarza częśc pasma drugiego. Np jeden od 30 do 3500, a drugi taki sam od 300 do 3500. Do tego jakiś wysokotonowy od 3500 w górę i mamy zestaw 2.5.

  • #11 14 Mar 2007 10:41
    przemo-lukas
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Passat_EQ napisał:
    agraba napisał:
    Passat_Eq, ta zwrotnica jest zdecydowanie trójdrożna. Cięcie jest na 700/3900 hz. Głośnik średniotonowy jest podłączony w przeciwfazie. Głośniki niskotonowe są podłączone szeregowo do jednego wyprowadzenia w zwrotnicy. Każdy tor gra co innego.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nevon, a jaką byś tu widział średniotonówkę?


    Czyli dwa przetworniki grają to samo pasmo wiec jest to zestaw X.5 drożny.
    3way miałbyś z jednym wooferem... a masz dwa woofery polaczone( nie wazne jak , czy szeregowo czy rownolegle) widziesz roznice?


    Większej bzdury nie czytałem dawno i przednio się uśmiałem. Passat_EQ czas poczytać troszkę, zamiast z takim namaszczeniem pisać takie bzdety. Nie widzisz różnicy czy głośniki są w szeregu czy równolegle? Zmienia się ich impedancja. Po za tym teoretycznie wzrasta efektywność o 3 dB. Konstrukcja 2.5 drożne mamy gdy jeden midwoofer (średnioniski) i tweeter torzą dwie drogi ( czyli załużmy cięte na 3kHz) i pokrywają całe pasmo (teoretycznie), a drugi midwoofer wspomaga niskie częstotliwości, czyli jest dużo niżej cięty (powiedzmy na 200Hz) oczywiście filtrem dolnoprzepustowym.
    A tera krytyka:
    Konstrukcja może się podobać. Ładnie wykonana. ARP jak gra każdy wie. Moim zdaniem nie jest zły, pod warunkiem, że jest ciętty poniżej 4.5kHz. Tonsilek też jest fajnusi. ARN jednak troszkę mi nie pasują. Pewnie do budrzetowej konstrukcji wybrał bym STX 22-120-4sc (jeśli na siłę robić 3-drogi).
    Może przeoczyłem, ale jaki masz pokój i czym to napędzasz?

  • #12 14 Mar 2007 11:00
    Passat_EQ
    Poziom 22  

    Zwracam honor. Pomyliłem sie odnosnie 3way/3.5way.
    Jest to bez watpienia kolumna 3 way.

    Zle mnie zrozumiałeś... nie ma ŻADNEJ RÓŻNICY czy głosniki są podpięte szeregowo czy równolegle. W obu tych przypadkach i jeden i drugi przetwornik zagra ta samą czesc spektrum.

    ps. Ciesze sie ze mogłem Ci poprawić nastrój z rana ;)

  • #13 14 Mar 2007 11:16
    agraba
    Poziom 16  

    Pokój ma 25 m. kwadrat a napedzane są RADMOREM 5102 w stanie elektronicznym jak nowy

  • #14 14 Mar 2007 13:13
    Jake1
    Poziom 18  

    Własnie ten Radmor, Radmor jest piękny ale CZERWONY? błeee. Wiuzalnie kolumny wygladaj bardzo ladnie. A kolumna jest 3 drozna, woofery sa podpiete razem :)

  • #15 14 Mar 2007 13:22
    agraba
    Poziom 16  

    Tak, malowanie RADMORA na czerwono to był mój błąd. Mam już zamówiny czarny przód do niego.

  • #16 14 Mar 2007 19:43
    skubielec
    Poziom 10  

    Bardzo ładna konstrukcja, podoba mi się to połączenie 2 różnych fornirów.

    Sam mam zamiar zbudować coś podobnego niedługo, nawet BARDZO niedługo. Mam juz 85% rzeczy skompletowanych, czekam na ostatnie przesyłki. Aczkolwiek mam troszkę inna koncepcję, zamiast ARP zastosuje ARX, a wysokie tony udźwigie SC10N. No i bass-reflex daje z tyłu obudowy.

    A wracając do twojego projektu, jaki fornir użyłeś i gdzie go nabyłes ? (jesli oczywiście mozna wiedzieć), chodzi mi o grubość. Sam szukam forniru, ale grubszego, niestety na allegro tylko cieniutki w granicach 0,4-0,6 mm :(

  • #17 14 Mar 2007 20:04
    agraba
    Poziom 16  

    Ten fornir to mahoń sapeli (ciemny) oraz sosna. Grubość 0,6 mm. Jego obróbka jest łatwa. Należy zachować ostrożność przy szlifowaniu. Grubszy fornir jest sztywniejszy i trudniej jest go obrabiać. Fornirowanie to świetna zabawa, jeśli tylko poznasz technikę. Fornir kupiłem w sklepie z drewnem w Warszawie na ulicy Modlińskiej. Koszt listka o rozmiarach 230/30/0,6 to około 12 zł za mahoń. Sosna około 20 zł a orzech 40. Jeśli chcesz mogę ci opisać na prv jak kłaść fornir. Mogę ci także pomóc w zakupie forniru.

    Dodano po 1 [minuty]:

    230cm/30cm na 0,6 mm oczywiscie.

  • #18 14 Mar 2007 22:09
    skubielec
    Poziom 10  

    Byłbym bardzo wdzięczny za opis na prv, może tez byc na maila: skubi(malpa)choszczno.net

    Oczywiście czytałem kilka art. na temat forniru i metod jego stosowania, ale wszelkie cenne uwagi sa mile widziane. Nie miałbym również nic przeciwko fotkom (jeżeli takowe posiadasz i możesz oraz chcesz udostepnić) w trakcie kładzenia forniru ...

    No i skoro polecasz ten 0,6 mm to chyba taki kupie na allegro, tylko czy on się w ręku nie połamie ;)

  • #19 17 Mar 2007 10:37
    rafcio86
    Poziom 12  

    Witam
    Mam pytanie do agraba, ile litrów ma komora na niskotonowe, czy nie słychać żadnych świstów itp przez br, i jaka byłaby różnice gdyby były 2xarn 226/7/8. Jak sprawuje się arv 104/04/08.??

  • #20 18 Mar 2007 09:13
    agraba
    Poziom 16  

    Witam! Komora niskotonowa ma około 51 litrów, świstów nie słychać. Pojemność i rozmiar b-r zostały wyliczone winisd, więc zakładam, że są poprawne. Arn są połączone szeregowo, więc muszą być 4 ohmowe. Te arn 226/7/8 są 8 ohmowe, więc musiałbyś połączyć je równolegle a to zmieniło by ich dynamike. Zresztą głośniki 8 omowe same w sobie mają inną dynamike. Co do porównania arv 104/04/08 z Tonsilem to tonsil jest bardziej "piszczący". Mam takie kolumienki (też własnej roboty) 2xgdn 17-80-4-SC + arv 104/04/08 i wydaje mi się, że tonsil jest dla wielbicieli wysokoch tonów lepszy. Arv za to jest jakby bardziej "kulturalny".

  • #21 19 Mar 2007 19:26
    Alton88
    Poziom 21  

    klasyczne kolumny na TVM'ach
    U mnie w pokoju stoją na identycznych głośnikach :)
    Kolumny potrzebują troche więcej mocy żeby pokazać co potrafią , Radmorek troszki zasłaby.
    Co do ARP sie troche zgadzam , Jestem w trakcie przerabiania kolumienek ,Arp dostanie komore z prawdziwego zdarzenia , ta plastikowa to poraszka , obniży sie rezonans i mysle że troche ucichnie.
    Zobacze co z tego wyjdzie , jak niepoczuje zmiany to na miejsce ARP trafi GDN 15/40 Tonsila .

  • #22 20 Mar 2007 10:41
    agraba
    Poziom 16  

    Faktycznie słyszałem, że ten tonsil 15\40 jest lepszy niż arp, ale w moim przypadku arp jest cięty na 3900 a czytałem, że przy takim cięciu gra bardzo dobrze. A radmorek? No cóż ja i tak nie słucham bardzo głośno, na 3 no 4 maksymalnie. Poza tym ja uwielbiam stare polskie radia. Dzwięk jest bardzo dobrej jakości.

  • #23 20 Mar 2007 20:58
    --killer--
    Poziom 11  

    Witam i pozdrawiam ... czytałem chwile ale odechciało mi sie po wypowiedziach passata i novona ... totalne brednie wypisują

    3.5 way ?? hehe
    jak sie zle zestroi i przefiltruje scan speaki to tez fatalnie zagrają hehe

    z jednym sie tylko zgodze ARP jest krzykliwy ....

    Bardzo ładna konstrukcja .. powodzenia na przyszłość

  • #24 20 Mar 2007 21:18
    cassius17
    Poziom 17  

    Witam,

    Kolumny ładnie się prezentują jak i zapewne grają. Gratulacje. Sam z wielką chęcią postawiłbym takie u siebie.

    P.S. Mike Oldfield'a a nie Marka :D

    Pozdrawiam

  • #25 21 Mar 2007 12:14
    agraba
    Poziom 16  

    No pewnie, że Mike'a. Ja taki wielbiciel i taka pomyłka! :cry:

  • #26 21 Mar 2007 13:15
    rafcio86
    Poziom 12  

    Witam
    Gdybym chciał zbudować do tych kolumn dwa monitory 2-way z Arv-104 i (i tu mam problem) z Arx-150 czy z Arn-150, nie wiem czy lepiej dać średniton czy niski?
    I jeszcze centralny 2-way też z Arv-104 i czy z 2xArx-150 czy z 2xArn-150 :?: Doradźcie mi.

  • #27 21 Mar 2007 15:58
    agraba
    Poziom 16  

    Myślę, że do monitorków lepiej dać arn, arx to głośniki szerokopasmowe i spora część pasma będzie się pokrywać z arv, więc trzeba będzie ją odciąć. Ten arx teoretycznie przenosi od 75 do 15000 a arn od 45 do 5000.

    Dodano po 52 [minuty]:

    Napisało do mnie kilka osób z pytaniem o technikę kładzenia forniru oraz jak łączyć dwa różne forniry. Co do tych kolumn to łącznie forniru nie jest problemem, bo łączony jest na narożnikach.
    Jeśli chodzi o łączenie forniru w jednej płaszczyźnie to zaczynają się problemy. Jeżeli łączymy taki sam fornir możemy go łączyć w ten sposób, że dobrane słojami paski forniru kleimy taśmą klejącą (najlepiej szeroką srebrną) a potem traktujemy jak jeden płat forniru. Fornir bezsłojowy możemy łączyć na zakładkę. Pasma forniru przyklejamy tak aby zachodziły na siebie 3-5 mm i zeszlifujemy zgrubienie. Forniru wchodzącego pod spód NIE SMARUJEMY KLEJEM. Jeżeli będziemy cierpliwi i zaczekamy by klej na wierzchniej warstwie forniru dobrze zasechł to nie zostawi on śladów na warstwie wchodzącej pod spód (dotyczy klejenia klejem Pattex Henkel Momment, lub innymi chlorokauczukowymi typu moment ale nie butaprenem). Forniry powinny być dobrane grubością. Łączenie forniru 0,6 z fornirem 1,5 (to właściwie już obłoga) powoduje powstanie garbu, który trzeba bardzo umiejętnie zeszlifowywać, by nie uszkodzić cieńszego forniru.
    Klejenie forniru za pomocą kleju henkel momment jest bardzo proste. Klejone powierzchnie odpylamy (najlepiej odkurzaczem) po czym nanosimy pędzlem do kleju (ma włosie ścięte na równo) warstwę o grubości 1mm. Czekamy aż klej dobrze wyschnie (20 do 90 minut, latem do 60 minut) po czym równomiernym ruchem przykładamy fornir do obudowy tak by nie powstały pęcherzyki powietrza. Fornir musi być przyłożony tak jak ma być przyklejony bo po zetknięciu warstw kleju nie da się ich rozerwać ani przesunąć forniru bez jego uszkodzenia. Fornir dociskamy silnie wałkiem do ciasta (nie używanym bo używany w kuchni może zatłuścić fornir). Po obrobieniu krawędzi można przystąpić natychmiast do fornirowania kolejnej ścianki. Fornir na krawędzi obcinamy bardzo ostrym nożem o zaokrąglanym ostrzu (najlepiej skalpelem) na twardej powierzchni tak aby wystawał 2-3 mm. Resztę zeszlifujemy papierem ściernym (80-120) na twardym klocku WZDŁUŻ krawędzi a nie w poprzek. Sam fornir szlifujemy wzdłuż słoi. Lepiej nie używać szlifierek. Zaczynamy od papieru 120 a kończymy 240. Można też wygładzać papierem np. 400 lub 600 jeśli zależy nam na dużej gładkości.

  • #28 24 Mar 2007 12:33
    --killer--
    Poziom 11  

    witam
    jesli bedziesz chciał robic komplet do kina z frontowymi trzy drożnymi jak z tego postu to do efektywnych monitorów ARX
    a do centrala dwa razy arn 150 /60 4ohmy....

    wersje arn 150/03 i 05 to pypowe basówki .... maja mała efektywnośc i mała szczegółowośc głownie w wyzszych rejestrach .... a w głosnikach efektywnych i centralnym chodzi głównie o szczegułowe i wierne odtwarzanie srednich rejestrów dialogów i efektów dzwiekowych .... a do tego głosniki szerokopasmowe sa najlepsze ....

  • #29 06 Maj 2007 22:41
    Alton88
    Poziom 21  

    Co do ARP 150..

    Po odklejeniu plastikowej komory , włożeniu go do komory 10 litrów z Mdf'u z ukośnymi ściankami głośnik zmienił brzmienie diametralnie.

    W końcu ucichł rezonans na 4500 Hz , niema już tej ogłuszającej perkusji ale za to jest pięknie brzmiący saksofon i różnego rodzaju trąbki.
    Wokal damski ożywił sie znacznie. Ogólnie gra ciszej ale dużo bardziej naturalnie. Naprawde gra o klasę wyżej i można go ciąć nawet na 200Hz.

    Polecam modyfikacje wszystkim posiadaczom ARP.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME