Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Maksymalne cisnienie w zbiorniku cisnieniowym?

bobuss 11 Mar 2008 22:00 22667 46
  • #1
    bobuss
    Level 16  
    Witam.
    Mam pytanie. Zbudowałem niedawno temu kompresor, pompka ma wydajność ponad 12 Barów. Zbiornik mam 40 litrowy był on wymontowany z układu hamulcowego z jakiegoś pojazdu. Pisze na nim, że ciśnienie robocze to 8 barów. Ile mogę MAX Barów napompować do tego zbiornika? Bo z tego co słyszałem to każdy producent ma 'rezerwę" i wynosi ona ok 20% . Czy to prawda? Nie chciałbym by mi ten zbiornik rozwaliło przy ciśnieniu np 10 Barów. Proszę o odpowiedź.
  • #3
    Qbuś
    Level 38  
    Quote:
    Pisze na nim że ciśnienie robocze to 8 barów

    Jak ci się wydaje ? ktoś dla żartu tak napisał? czy dla zachowania bezpieczeństwa? Nie przekraczaj tego ciśnienia!!! to nie są żarty możesz stracić życie!!!
  • #4
    filip.s
    Level 23  
    taki zbiornik wybuchnie jak bomba a odłamki stali mogą kogoś zabić!

    Pozdrawiam!
    Filip
  • #5
    Moulder
    Level 23  
    Tak jak piszą koledzy, Można pompować 8bar maksymalnie.
    A dla ścisłości wydajność to nie to samo co ciśnienie.
  • #6
    bobuss
    Level 16  
    Ok , dobrze wiedzieć :) można gdzieś zakupić w takim razie zawór bezpieczeństwa na 8 barów?? posiada 10 barowy , bo nie widziałem w sklepach niestety 8 barowych.. :( a go nie da sie ustawiać
  • #7
    bonanza
    Power inverters specialist
    A na ile są zawory bezpieczeństwa w samochodach? Na pewno na 10 albo 11 bar. Ciśnienie robocze a ciśnienie próby to co innego. Takie maleństwo ma na pewno odbiór techniczny "dożywotni", bez okresowych badań. Jak skoroduje, to nie odstrzeli dna, tylko zrobi się dziura i zacznie syczeć - nie straszcie gościa!
  • #8
    bobuss
    Level 16  
    ale zawór bezpieczenstwa nie jest z tego układu hamulcowego , zakupiłem go niedawno w sklepie , chcialem jakies 8 Barowe , ale niestety powiedzieli mi ze 10 bar to jest taki standard i innych nie ma .. :) chyba mi zostaje włączyć kompresot i odsunac sie o 50 metrów.. jak zawór bezpieczenstwa wybije to wiadomo ze zbiornik wytrzyma cisnienie , jak rozwai zbiornik to bende weidziec ze nie warto bylo takiego cisnienia puszczac na niego
  • #9
    bonanza
    Power inverters specialist
    Zapytaj w sklepie samochodowym - o zawór bezpieczeństwa, albo o to, jaką wartość stosuje się w ciężarówkach.
  • #10
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zapewniam Was że napompowanie zbiornika od ukł. hamulcowego do cisnienia 10 atm. NA PEWNO nie spowoduje eksplozji i porażenia operatora odłamkami. Przy ciśnieniu roboczym znamionowym7 - 8atm, ciśnienie maksymalne dopuszczalne zbiornika jest co najmniej 2 razy większe - vide zbiorniki LPG, przy cisnieniu roboczym 15 atm, są pompowane do 30 atm przy próbie szczelności. Tak że zawór bezpieczeństwa 10 bar wystarczy w zupełności.
  • #11
    pawelciech
    Level 10  
    Najtańszym rozwiązaniem będzie zakup zaworu ciśnieniowego od ciągnika c-330 lub c-360. Są one ustawione standardowo na około 6 atm. Posiadają regulację za pomocą której można ręcznie regulować ciśnienie. Im większy zbiornik powietrza tym ciśnienie w zbiorniku może być niższe. Idealna sprawą jest wyłącznik ciśnieniowy. jak ciśnienie jest za wysokie wyłącza silnik jak za niskie załącza.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    montertb
    Level 22  
    Szanowny kolego. Nadzór nad urządzeniami ciśnieniowymi sprawuje UDT. Wszystko co ma większe ciśnienie pracy, niż wodociąg (tak ogólnie piszę) podlega kontroli tego urzędu, zarówno w fazie projektowania, jak i wykonywani i użytkowania. Osoby które projektują i wykonują urządzenia ciśnieniowe muszę mieć odpowiednie, aktualne pozwolenia na to od UDTu (tak jak elektrycy SEP).

    Zbiorniki ciśnieniowe w/g przepisów UDT bada się w próbie ciśnieniowej (hydraulicznej - bo jest bezpieczniejsza niż pneumatyczna) o wartości 1,5* ciśnienie nominalne (robocze).

    Jeżeli już się uparłeś aby samemu budować ten kompresor to chociaż załóż zawór bezpieczeństwa o wyregulowanej wartości 8bar (w przybliżeniu 8 atmosfer). Tutaj co prawda jest mowa o zbiorniku z samochodu, nie wymagającego obsługi użytkownika, ale...

    jak rozwai zbiornik
    ...zapewniam Cię że będziesz wyjmował odłamki szczypcami ze ściany. Przed oddaniem do użytku każdego urządzenia ciśnieniowego, są przeprowadzane próby ciśnieniowe, pneumatyczne są bardzo niebezpieczne i zastępuje się je próbami hydraulicznymi (wypełnia się zbiornik/instalację wodą), przeprowadzanymi przez osoby z uprawnieniami i w/g ścisłych przepisów UDT.
  • #14
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    montertb wrote:
    Szanowny kolego. Nadzór nad urządzeniami ciśnieniowymi sprawuje UDT. Wszystko co ma większe ciśnienie pracy, niż wodociąg (tak ogólnie piszę) podlega kontroli tego urzędu, zarówno w fazie projektowania, jak i wykonywani i użytkowania. Osoby które projektują i wykonują urządzenia ciśnieniowe muszę mieć odpowiednie, aktualne pozwolenia na to od UDTu (tak jak elektrycy SEP).

    Zbiorniki ciśnieniowe w/g przepisów UDT bada się w próbie ciśnieniowej (hydraulicznej - bo jest bezpieczniejsza niż pneumatyczna) o wartości 1,5* ciśnienie nominalne (robocze).

    Jeżeli już się uparłeś aby samemu budować ten kompresor to chociaż załóż zawór bezpieczeństwa o wyregulowanej wartości 8bar (w przybliżeniu 8 atmosfer). Tutaj co prawda jest mowa o zbiorniku z samochodu, nie wymagającego obsługi użytkownika, ale...

    jak rozwai zbiornik
    ...zapewniam Cię że będziesz wyjmował odłamki szczypcami ze ściany. Przed oddaniem do użytku każdego urządzenia ciśnieniowego, są przeprowadzane próby ciśnieniowe, pneumatyczne są bardzo niebezpieczne i zastępuje się je próbami hydraulicznymi (wypełnia się zbiornik/instalację wodą), przeprowadzanymi przez osoby z uprawnieniami i w/g ścisłych przepisów UDT.



    Nie chce mi się w tej chwili grzebać w przepisach, ale to chyba nie do końca tak , jak kolega wypisuje. Ponadto Na PEWNO nie nastapi eksplozja w przypadku przekroczenia ciśnienia znamionowego i NA PEWNO nie będzie trzeba wyciągać odłamków ze ściany. Wypisujecie niestworzone rzeczy na temat zwykłego zbiornika do sprężarki dla amatora, nie wiadomo komu i na co potrzebne.
  • #15
    montertb
    Level 22  
    przeczytaj dokładnie co napisałem.

    Zresztą odpowiednie normy mam pod jedną ręką, a pod drugą 3 projekty kotów i zbiorników na wodór (z dnami elipsoidalnymi i kuliste).

    Bobuss robi to na swoją i WASZĄ odpowiedzialność :D
    A nowy kompresorek olejowy z dużym zbiornikiem już za 300zł można kupić :D
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    LElectricfil wrote:
    Dozór intersują urządzenia o ciśnieniu ponad 0,4MPa i w sytuacji kiedy używane są do działalności gospodarczej.
    Zbiornik nie rozsadzi się z efektem fragmentacji, a conajwyżej oddzieli się dennica na spawie lub wywinie powłoka.

    montertb wrote:

    A nowy kompresorek olejowy z dużym zbiornikiem już za 300zł można kupić :D


    Gdzieś Ty je widział?


    W Castoramie za pewne, łajno typu "Einhell" lub podobne chińskie. Nadaje sie do pompowania kół i to też nie za często. Mało wydajna, po dłuższej eksploatacji zaczyna nałogowo rzygać olejem.

    Do "monterb" - widziałeś zbiornik LPG walcowy w spalonym samochodzie ?. Nastapiło rozdęcie i pękniecie zbiornika wzdłuż osi wzdłużnej, bez fruwających w powietrzu kawałów samochodu i gigantycznej eksplozji.
  • #18
    montertb
    Level 22  
    Kto tutaj pisał o zbiornikach LPG?

    To inna bajka. Czytaj ze zrozumieniem.

    po dłuższej eksploatacji zaczyna nałogowo rzygać olejem.

    U mnie taki działa już 4 rok i nie narzekam, do warsztatowo-domowych zastosowań są w porządku i na pewno lepsze od samoróbek robionych z membranowych pompek samochodowych. .
  • #19
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    a kto tu wspominał o membranowej pompce samochodowej?

    Napisałem o zbiorniku LPG, żeby wykazać że kolega nie ma pojęcia i zabiera głos w sprawach w których ma rozeznanie czysto teoretyczne, rodem z amerykańskich filmów, gdzie wszytko wybucha , a samochody ruszają z piskiem nawet na piasku. Zupełnie nie rozumiem po co mieszać UDT do amatorskiej sprężarki, tysiące takich konstrukcji działa w różnego rodzaju warsztacikach i jakoś nie słychać żeby ekspolozja zbiornika wypełnionego powietrzem po ciśnieniem 8 atm zmiotła dom z powierzchni ziemi, czy kogoś zabiła. Pisanie dla pisania jak widać.
  • #21
    bobuss
    Level 16  
    Witam , to ponownie ja.. więc tak , nie kupiłem kompresora z powodu takiego , ze wszystkie kompresory sprzedawane w rożnych hipermarketach i innych.. są na wysokie obroty.. wg mnie tym większe obroty przychodzi na kompresor tym szybciej sie wykańcza.. w ogóle to ta pompka pracowała wcześniej w innym kompresorze , ma jakieś hmm 20 lat.. i..?? nie pluje olejem , jest szczelna , i znakomicie pracuje , w zestawie z silnikiem trójfazowym przy obrotach ok 600-800 obr/min (na kompresorze) to pracuje rewelacyjnie. PS. ciśnienie w tym zbiorniku 40 litrowym , do 8 atmosfer zajmuje mu od minimum ok 20 sekund.. wg mnie całkiem dobry wynik. więc kto mi gwarantuje ze ciśnienie w tzn zbiorniku może być większe niż jest pisane na zbiorniku?? wiem już że zbiornik został zakupiony i jest całkowicie dobry , ma ok 2 lata - chyba jest do ciągnika rolniczego. pytałem znajomego który posiada układ hamulcowy w ciągniku , i powiedział że na zegarze dobija mu do 10 barów. teraz rozważam wasze odpowiedzi i proszę o jednoznaczna odpowiedz.. w końcu odróżniam CIŚNIENIE ROBOCZE od CIŚNIENIA MAKSYMALNEGO a skoro Ciśnienie Robocze jest podane 8 barów wiec wydaje mi sie ze Ciśnienie Maksymalne powinno być znaczne większe. Pozdrawiam i czekam na odp

    Dodano po 4 [minuty]:

    aha , mam zabudowany wyłącznik ciśnieniowy , który załącza kompresor gdy ciśnienie spadnie do 5 barów , a wyłancza go przy ciśnieniu 8 barów. ciśnienie które potrzebuje maksymalnie to 7 barów. rozchodzi sie o to by kompresor nie włączał sie i wyłanczał ciągle jak będzie dobijać do tego ciśnienia które mnie interesuje
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    Moulder
    Level 23  
    A jaka pojemność i średnica tego zbiornika bo to chyba puszka z dezodorantu :D
  • #25
    kazitor23
    Level 15  
    UDeT-tak ich nazywam jasno i wyraznie mowi jak poszczegolne rzeczy maja wygladac,nie zajrzy do garazu,zbiorniki z przyczep,traktorow,ciezarowek jak najbardziej nadaja sie do tego typu konstrukcji.osobiscie widzialem jak do dwoch sprzezonych(w celu uzyskania wiekszej obj.) zbiornikow z przyczepy rolniczej kompresor od ciezarowki IFA pompowal i pompuje do tej pory 12 bar-tak wlasnie :D proponuje zostawic na cisnieniowym 8 bar i wkrecic na wszelki wypadek ten zawor 10 bar,tak moze to smialo pracowac-byle nie w firmie bo jak UDeT zobaczy ze zawor i zbiornik maja rozne "cechy" to albo jedno albo drugie wyladuje na zlomowisku :D sam jestem w trakcie konstruowania takiego czegos,moze sie pochwale :D
  • #26
    Wiech26
    Level 19  
    Może zamiast zaworu zastosować manometr kontaktowy?U mnie chodzi bez zakłuceń parę lat....Maksymalne cisnienie w zbiorniku cisnieniowym?
  • #27
    kierbedz4
    Level 36  
    U mnie sprawdza się kompresator który zbudowałem kilka lat temu. Kompresator jest osadzony na poziomym zbiorniku powietrza od samochodu ciężarowego. Urządzenie nie posiada wyłącznika ciśnieniowego .Na wyjściu z kompresatora zamontowany jest orginalny zawór ciśnieniowy pracujący w ciągnikach C 330 , C3011 ,C411 ,C360.Zawór jest ustawiony na ciśnienie około 8 atm. Pracująca sprężarka pompuje powietrze do zadanego ciśnienia a nadmiar ciśnienia ulatuje poprzez otwierający się zawór zabudowany w zaworze ciśnieniowym do otoczenia.Wskutek tego mam stabilne ciśnienie w zbiorniku. Od chwili włączenia spężarki silnik pracuje nieprzerwalnie do zakończenia pracy. Silnik sprężarki powinien pracować za styczniku oraz zabezpieczony urządzeniem zabezpieczającym pracę silnika na 2 fazach. W dolnej części zbiornika powinien być zamontowany zawór do spuszczania wody którą zassała sprężarka z otoczenia wraz z powietrzem. Częste spuszczanie wody ze zbiornika zapobiega jego wewnętrznej korozji.
  • #28
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja mam zbiornik 3 komorowy, z Jelcza bodajże. Poprzewiercałem przez ścianki komór, jedna dziura fi 12 w każdej, działa to jako dodatkowy filtr, do odseparowania wody i oleju z powietrza, w dnie każdej komory zawór do spuszczania skroplin. Pierwotnie pompowała to sprężarka ze Stara , napędzana silnikiem 1,5 kW, teraz niestety stoi nieużywana, kompresorek się zużył doszczętnie, pompował w końcu więcej oleju niż powietrza, czekam aż mi nowy wpadnie w ręce.
  • #29
    bobuss
    Level 16  
    No wiec dziś zorbie fotki i wieczorem je wrzucę tu :) domontowałem jeszcze do kompresora trójnik , z jednej strony jest reduktor ciśnienia na który będzie przyłączany pistolet lakierniczy cz inne narzędzia pneumatyczne :) a z drugiej strony wpust bezpośrednio do zbiornika do pompowania kół :)