Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wskażnik temperatury oleju roślinnego w samochodzie

mi_ma 31 Mar 2008 16:31 9744 35
  • Wskażnik temperatury oleju roślinnego w samochodzie

    Projekt dla posiadaczy samochodów zasilanych olejem napędowym. Są tacy, którzy zamiast oleju jeżdżą na oleju roślinnym. Aby było to możliwe, powinien on być podgrzany do temperatury przynajmniej 71ºC. Ten projekt służy do monitorowania temperatury odczytywanej z trzech czujników.

    Powyższy układ może być użyty w celu:

    - obserwacji temperatury oleju
    - wyzwalania przełączania z zasilania olejem napędowym na roślinny
    itp.

    Układ zbudowany jest z użyciem mikrokontrolera atmega169, który odczytuje dane z trzech termistorów, na których temperatura jest następnie wskazywana za pomocą diod LED. Schemat i kod źródłowy na stronie źródłowej.

    Wskażnik temperatury oleju roślinnego w samochodzieWskażnik temperatury oleju roślinnego w samochodzie

    Wskażnik temperatury oleju roślinnego w samochodzie

    Źródło http://screwdecaf.cx/greasy_mon.html


    Fajne!
  • Sklep HeluKabel
  • #2 31 Mar 2008 18:37
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 31 Mar 2008 18:46
    skaktus
    Poziom 37  

    Trochę to lipne - idzie do tego kupę kabli, a tylko 3 czujniki. Do tego brak ekranu, więc pomiar nieciekawy-to tak jakby mieć termometr zewnętrzny ze skalą - temp. ujemna, zero, temp. dodatnia...Prędzej bym kupił gotowy zestaw za parę zł z kilkoma czujkami i ekranem LCD

  • #4 31 Mar 2008 18:58
    Tajniaq
    Poziom 11  

    witam
    Mnie zastanawia po co wykorzystano Atmege 169 skoro po schemacie widać ze większość wyprowadzeń jest nie używana.. można było wziąść coś mniejszego nawet możliwe ze dalo by sie to upchnąć w atmege 8 no chyba ze chodzi tu o wielkość kodu który by tam nie zmiescil sie..
    Jak dla mnie urządzenie fajne ale można było by to lepiej zrobić.. i nie mowie tu tylko o wyświetlaczu led czy lcd
    pozdrawiam

  • Sklep HeluKabel
  • #5 31 Mar 2008 19:18
    ogr_ogrowicz
    Poziom 10  

    mi_ma ciesz się że tylko prezentujesz obce projekty.
    Samodzielne wykonanie tego DIY i publiczne chwalenie się tym to jak wsadzanie rąk między tryby.

    Tag by się przydał jak przy projektach z użyciem wysokiego napięcia.
    (Była o tym dyskusja przy innym ostatnio publikowanym projekcie)
    Jak robisz taki projekt to musisz się liczyć z konsekwencjami swojej zabawy, a te mogą być nieciekawe.

    W Polsce można dostać całkiem ładną grzywnę za złamanie przepisów o akcyzie. A że te same stawki dotyczą pana Heńka co ma Lublina na rzepak i rafinerię puszczającą bokiem 2 pociągi paliwa, to warto się zastanowić czy sensowne jest ogłaszanie całemu światu że się jeździ na rzepaku.

  • #6 31 Mar 2008 19:30
    dj_john
    Poziom 13  

    Ciekawi mnie polemika dotycząca zastosowania "przewymiarowanej atmegi"
    W podobnej cenie są np ARMy z najniższej półki.. i jestem pewien ze przyjdzie taki czas ze ludzie będą robić mierniki temperatury na tych znacznie mocniejszych uC bo np akurat to będzie bascom obsługiwał... Moim zdaniem liczy sie efekt końcowy i zadowolenie.

  • #7 31 Mar 2008 19:39
    cukras
    Poziom 17  

    No patrzę na ten projekt i nie wierze...taki proc a takie marnotrawstwo.
    Kolego mima przeszedłeś samego siebie, chociaż byś nie pokazywał tego, mimo że to nie twój układ...
    pzdr

  • #8 31 Mar 2008 20:05
    piochuxl
    Poziom 20  

    i znów mc'donalds
    a serio odpowiedz może ty bo użytkownicy tego czegoś milczą gdzie tu sens?
    or jest droższy od oo a tak samo nielegalny :)
    wymaga instalacji,zabiera bagażnik i śmierdzi.
    GDZIE SENS?

  • #9 31 Mar 2008 20:37
    TheWiktus
    Poziom 18  

    Ta konstrukcja to jakaś pomyłka ,nie będę tu wymieniał przydatności takiego cuda ,w kraju z którego pochodzi ten facet widać takie instalacje są legalne (bo to nie polska) ,czy się opłaca nie moja sprawa ,ale jeśli już się za takie coś bierzemy to wypadało by to zrobić tak żeby chociaż bezpieczne było.
    Po pierwsze płytka sobie wisi na kilku skrętkach i nie jest w jakikolwiek sposób przymocowana do samochodu.
    Po drugie nie jest to opakowane w żadną obudowę ,można chociażby zachlapać jakimś napojem.
    Po trzecie i chyba najważniejsze ,konstruktor ,tego termometru ,zastosował kilka super jasnych niebieskich ledów ,co w nocy napewno nie ułatwia prowadzenie pojazdu.
    Po czwarte ,zastosował duży uC ,mega 8 spokojnie by sobie poradziła.

  • #10 31 Mar 2008 20:50
    Mariusz25183
    Poziom 12  

    Tak drodzy i szanowni moi przedmówcy. Ktoś, kto zaprojektował ten układ chyba miał zbyt wiele pieniążków pod ręką. Aby pokusić sie o taki projekt i skończyć tylko na wskaźniku LED to jest porażka. Układ spokojnie by działał na słabszym uP niż ATmega8. Konstruktor wykazał sie faktycznie przerostem formy nad treścią. Projekt może stanowić jedynie ciekawostkę, która nie zostanie wykorzystana w takiej postaci raczej przez nikogo. Walorem edukacyjnym jest fakt aby inni nie popełniali takich pomyłek przy projektowaniu i doborze uP.
    Pozdrawiam.

  • #11 31 Mar 2008 21:05
    elektronik000
    Poziom 19  

    Wszyscy się czepiacie "zbyt mocnego" procesora. Zapewne autor miał natchnienie i zrobił na tym co miał - bez zbędnego kupowania. Nie wszyscy potrafią czekać i nic nie robić.

    Jak ktoś wspomniał problemem może być poprawne odczytywanie temperatury z termistorów.

  • #12 31 Mar 2008 21:27
    olinek2
    Poziom 23  

    No w końcu jeden coś mądrego napisał. Jeśli go było stać, to czemu nie.
    Co do termistorów, może umieścił liczne dane, bo termistory do superliniowych nie należą :) Po drugie być może będzie znacznie rozbudowywał projekt, a narazie testuje betę. Niemniej jednak ciekawy projekt i ciekawe wykorzystanie oleju który normalnie idzie do utylizacji.

  • #13 31 Mar 2008 22:21
    63404
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 31 Mar 2008 22:48
    M4TEZZZ
    Poziom 10  

    fajny projekt choć nie swój ;p ale mało praktyczny bo mało ludzi na takim rodzaju paliwa jezdzi ;]

  • #15 31 Mar 2008 23:13
    wadeo
    Poziom 14  

    W Polsce jazda na oleju roslinnym jest w 100% legalna istenija firmy montujace takie zestawy do aut. A legalna jest dlatego ze niema przepisów regulujacych ich stosowanie. Zaraz pewnie sie ktos odezwie ze na czerwonym niemozna, owszem niemozna bo sa dokladne przepisy regulujace stosowanie opałowki i nakladajace dane kary. W stosunku do rzepaczku takich kar niema i szybko niebedzie mam nadizeje bo sam na tym smigam

  • #16 31 Mar 2008 23:25
    Hucul
    Poziom 39  

    M4TEZZZ napisał:
    fajny projekt choć nie swój ;p ale mało praktyczny bo mało ludzi na takim rodzaju paliwa jezdzi ;]

    Jeżdżąc skuterem czuję na czym jedzie diesel przede mną , cała masa jeździ na OR . Moim zdaniem to dobrze :)

  • #17 31 Mar 2008 23:36
    TheWiktus
    Poziom 18  

    W sumie to fajny zapach tych frytek ,jakieś urozmaicenie...

  • #18 01 Kwi 2008 00:08
    byrrt
    Poziom 21  

    Ekologiem nie jestem ale jakoś tak na chłopski rozum olej roślinny nie jest bardziej szkodliwy środowisku.. A to jakie mamy prawo.. komentować nie będę.. Odnośnie układu - podzielam zdanie większości.. Totalny przerost formy nad treścią, przy tym w ogóle nie zabezpieczony ani elektronicznie (zero układów wejściowych itp itd..) ani mechanicznie (brak obudowy).. Płytka beznadziejnie duża, proc beznadziejnie duży, całość beznadziejnie bezsensowna. Można by to zastąpić 3ma wyłącznikami bimetalowymi i też by działało tak samo.. heh

    Pozdrawiam

  • #19 01 Kwi 2008 00:53
    Kisiel
    Poziom 13  

    Witam !

    Bardzo rzadko zabieram głos w dyskusji ale tym razem muszę to zrobić.

    Wpierw wypowiem się na temat samego projektu:
    1. Zgadzam się z przedmówcami którzy zwrócili uwagę na wykorzystanie armaty do strzelania do muchy. Może trochę nad wyraz to określiłem ale elektronika musi uwzględniać kwestie ekonomiczne. A autor projektu jak przedstawił to na filmiku nie wykonał go tylko dla siebie ale również na sprzedaż. Kod można obejrzeć na stronie źródłowej i mam wrażenie, że da się go upchnąć nawet w najmniejszego avr'a który posiada ram, pomijając przetwornik AC i ilość pinów dla diod.
    2. Zastosowanie skrętki i złącz RJ-45 do doprowadzenia zasilania jest dość "oryginalne" ale moim zdaniem nieekonomiczne i niepotrzebne.
    3. Płytkę można było zaprojektować lepiej nawet na laminacie jednostronnym, a wykorzystując już laminat dwustronny pokusić się o lepsze poprowadzenie ścieżek zasilających czy pola masy (którego nie ma). Dziwią mnie tak skonstruowane otwory dla złącz RJ z obudową metalową. Mimo, że ścieżka która ma działać jak uziemienie na obudowę jest poprowadzona, to ewentualne przylutowanie obudowy do pola lutowniczego będzie nieco utrudnione ze względu na jego wielkość.
    4. Prowadzenie przelotek w miejscach pól lutowniczych dla elementów w obudowach TQFP moim zdaniem nie jest dobrym rozwiązaniem.
    5. No i zastosowanie buforów ULN2003 do zasilania diod led to przerost formy nad treścią.
    6. Nie kupił bym układu za 100$, jak deklaruje autor, w którym przewody (skrętka) była by w ten sposób "zagnieciona" na wtykach - izolacja przewodu powinna wchodzić do wtyku i również być zagnieciona.

    Pomimo tych zastrzeżeń pomysł jest ciekawy i możliwe, że komuś się to przyda.

    Tyle uwag co do wykonania projektu.

    Kilka uwag ogólnych:
    1. Ostatnio elektroda zasypywana jest projektami z tego działu, nie uważam tego za złe ale chciałbym aby osoby zamieszczający te projekty bardziej skupiły się na ich jakości a nie na ilości.
    2. Nie jestem do końca przekonany, czy projekty z tego działu powinny trafiać na stronę główną. Moim zdaniem powinny się tam znajdować projekty elektrodowiczów. Miejsce dla tematów zamieszczanych w tym dziale powinno być takie jak dla "Ostatnie linki", "Ostatnie tematy" itp. umieszczane po bokach na stronie głównej.

    Takie jest moje zdanie.
    Pozdrawiam wszystkich.

    Kisiel

  • #20 01 Kwi 2008 08:22
    keseszel
    Poziom 26  

    Zbędnie rozbudowany bajer. Trzy diody i do tego procek - wkrótce to pokażą się migacze na Atmelach dobierające częstotliwość przerywacza w zależności od temperatury, wilgotności i stanu zdrowia kierowcy. A co do legalności jazdy na oleju roślinnym. Interesowałem się przeróbką auta na ten typ paliwa, ale używanie go jest nielegalne. Twierdzene, że można na nim jeździć - owszem można. Ale paliwa są objęte akcyzą co daje całkiem niezły dochód dla państwa. Jazda na oleju roślinnym to jazda na paliwie nieopodatkowanym, a tym samy nielegalnym. To tak jakby ktoś twierdził, że można robić bimber na własny użytek. Owszem można, ale prawo ma inne zdanie na ten temat. A, alkohol też jest nieźle opodatkowanym ;-)

  • #21 01 Kwi 2008 09:33
    kmr
    Poziom 16  

    wadeo napisał:
    W Polsce jazda na oleju roslinnym jest w 100% legalna istenija firmy montujace takie zestawy do aut. A legalna jest dlatego ze niema przepisów regulujacych ich stosowanie. Zaraz pewnie sie ktos odezwie ze na czerwonym niemozna, owszem niemozna bo sa dokladne przepisy regulujace stosowanie opałowki i nakladajace dane kary. W stosunku do rzepaczku takich kar niema i szybko niebedzie mam nadizeje bo sam na tym smigam


    Pewnie że jest legalna jak zapłacisz 1800 pln za tone oleju akcyzy. Na opale też w ten sposób możesz jechać. Zresztą do kary za łamanie prawa o akcyzie dochodzi jeszcze zapłata za akcyze od tego co masz w baku. I nie jest to 1 kwietnia!

  • #22 01 Kwi 2008 10:05
    gzgzgz
    Poziom 10  

    Witam
    Szczerze powiem że troche nie ma sensu takiego czegoś budować, gdyż każdy samochód jest wyposażony w czujnik temepratury silnika i na jego podstawie można łatwo i szybko określić czy przełączć na OR czy nie. I zamiast pakować się w koszty 2 trójdrożnych elektrozaworów każdy po 250 zł za sztuke (razem to 500 zł!!!) o wiele taniej jest połączyć 4 zawory kulowe z "wajchą" (do nabycia na allegro po nawet 5zł/szt) i sterować tym linką z kabiny. Koszty ponad 10 krotnie mniejsze niż 2 elektrozawory i do tego większa trwałość konstrukcji.

  • #23 01 Kwi 2008 10:42
    Kisiel
    Poziom 13  

    >> gzgzgz Ten układ to tylko i wyłącznie termometr który mierzy temperaturę w 3 punktach. On nie ma żadnej automatyki do sterowania zaworami.

  • #24 01 Kwi 2008 12:12
    powerm
    Poziom 23  

    Na akcyzę jest sposób otóż trzeba całkiem legalnie zapłacić akcyzę za bak oleju a potem z takim kwitkiem można sobie jeździć ile się chce bo nikt nie jest w stanie ci udowodnić ile jeździło się na rzepaku a ile na ropie. Dla przyzwoitości jednak radziłbym aby opłacić ją więcej niż raz na rok bo nikt nie uwierzy.
    Gzgzgz ja widzę tak praktyczność tego układu że chodzi o automatyczne przełączanie na olej rzepakowy kiedy już silnik odpowiednio go podgrzeje, tyle że jakby odpuścić wyświetlacz cyfrowy to możnaby to zrobić na 2-3 tranzystorach albo i rezygnując z mierzenia to wystarczyłby odpowiedni bimetal. Trochę strzelanie z armaty do komara...

    Aha i dziękuje moderatorowi za admina szkoda że to tylko na dziś :-)

  • #25 01 Kwi 2008 12:44
    marcinelektronik
    Poziom 27  

    WItam.
    A czy można na takim oleju jeszcze jeżdzić?

  • #26 01 Kwi 2008 13:51
    gzgzgz
    Poziom 10  

    ja tylko odpowiedziałem na przedstawioną przez autora koncepcję że można by jeszcze dobudować dodatkowy układ sterujący zaworami :)

    według mnie aktualnie instalacja najlepiej się sprawdzi jak ktoś ma dostęp do taniego albo nawet darmowego oleju posmażalniczego bo nawet w lidlu rzepak kosztuje AŻ 3,90 zł/l więc oszczędność zerowa.

  • #27 01 Kwi 2008 15:53
    sebastian11
    Poziom 16  

    Wiecie co ?
    mnie troche smieszy to jak Wy sie tu wypowiadacie i krytykujecie autora a on nawet chyba nie wie co Wy macie do powiedzenia :)
    z boku wyglada to conajmniej dziwnie.
    Autor zagraniczny a wypowiedzi na forum o ktorym autor nawet moze nie miec pojecia ze istnieje.
    Wypowiadajeci sie z jezyku zgodnym dla autora ( pewni ang zrozumie) i przeslijcie mu link i umozliwcie jakas dyskuzje bo tak to jakas tylko dywagazja i nic wiecej.
    Autor moze i popelnil bledy ale co taki byl jego pomysl i go zrealizowal, ja jestem ciekaw wilu z tych co tak krytykuja innych zrobilo cos czym sie moga pochwlic
    no i teraz bedzie przez kilka chwil cisza :) ha ha

    S

  • #28 01 Kwi 2008 18:32
    zattara
    Poziom 12  

    A jak to jest z tą koniecznością podgrzania do 71 'C? Kolega ma mercedesa 190 z dwu litrowym dieselkiem i odpala nawet na mrozie, nic nie musi podgrzewać. Widocznie nie wszystkie silniki wymagają tego grzania.

    Ps. Ja też dziękuję za admina, poproszę zostawić do następnego 1.04.
    Ps2. Do kolegi sebastian11. Jak juz chcesz być taki konkretny to też używaj języka tego forum, czyli polskiego, bo w Twojej wypowiedzi błędów nie brakuje. A wystarczy kliknąć przycisk pisownia. Długo się tą ciszą nie pocieszyłeś.

  • #29 01 Kwi 2008 23:22
    Gniew_Amo
    Poziom 17  

    Co sie tyczy podgrzewania OR to powinien byc on podgzewany ale do temperatury 80 w zwyz(dane z testow Forda do zasilania disla OR) ale tylko nowe konstrukcje (pompowtryskwacze i piezoelektryczne zawory). a to ze 190-tka jezdzi odrazu na OR to zasluga konstruktorow z mercedesa (chociaz tez jest robiony na pom. wtrysk.), kolega bez oleju do smarowania jezdzil tak na 123 dopuki nie sprawdzil i sie zorientoal ze go nie ma :D
    O w morde i ja tez mam admina

  • #30 02 Kwi 2008 00:58
    yarid
    Poziom 10  

    190a jest robiona na zwykłych klepakach a nie pompo-wtryskach!!! Nie ten WIEK!!