Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Niecodzienne oświetlenie rowera.

fiskusmati 30 Jul 2009 23:52 11543 17
Renex
  • Niecodzienne oświetlenie rowera.



    Ponieważ często jeżdzę dużo na rowrze w nocy po ulicach i bezdrożach, potrzebne mi zawsze były dobre światła, ten projekt jest na moim nowym rowerze drugim wykonaniem pierwsze było prawie takie same z tym że miało kontroler diod mocy (temperatury) lcd 2x8 na ktorym była godzina i temperatura zawnętrzna. Jeżeli temperatura ktorejs z diod przekroczyła dopuszczalny próg zaczynała migać kontrolka od świateł mijania/drogowych i załączł się przekaźnik rozłączając tym samym diodę, wszytko było zamontowane w kierownicy, zajmowało zbyt duzo miejsca wiec zrezygnowałem teraz usunołem mikrokontroler z wyświetlaczem.
    W rowerze jest instalacja 12V, akumulator 7Ah,12V napięcie średnie po nałądowaniu 13,2V Zabezpieczeniem przed niechcianym użytkownikiem jest stacyjka z kluczykiem jeżeli nie jest włożony i przekręcony kluczyk nie działają swiatła mijania, drogowe, kierunkowskazy, "zapalniczka", ani światła stop, jedynie dają się włączyć światła postojowe.
    W rowerze uzyto diod mocy wysokiej klasy, oraz zastosowano drivery 700mA do swiateł drogowych oraz mijania, na swiatła mijania wybrałem szerokokątną soczewkę, a kolor diody (barwa) jest ok.3200K czyli "żarówkowa" jej wydajność to ok 140lm , na drogowe użyłem soczewki skupiającej 14stopni oraz diodę taką samą jak na mijania tyle że barwy xenonowej - 5600K o wydajnosći 180lm, dlatego zrobiłem tak a nie inaczej bo nie lubie tego "niebieskiego" światła więc nie właczam za często drogowych i może dobrze, ponieważ oślepiają, oczywiście używam ich ale tylko na bezdrożach gdzie rozpędzam się na maksa wtedy się przydają.
    Oczywiście większosć żeczy kupowanna jest z allegrogo, tak jak diody, soczewki, drivery, klosze do kierunkowskazów...
    Jako kierunkowskazy użyłem żarówek W5W 5W,12V, kierunki są z przodu i z tyłu, z przodu są to poprostu żarówky WY5W (w5w pomalowane na pomaranczowo) włożone poprostu w oprawki, niestety narażone na zbicie, chodź mi sie to nie zdażyło nigdy, z tyłu są pomaranczowe klosze a w nich żarówki W5W, - białe. Jako przerywacz zastosowałem ne555 :-) oraz 3A przekaźniki. Na kierownicy znajduje się przełącznik ON_OFF-ON czyli standard. Cała instalacja jest dobrze poprowadzona i szybkosc migania dobrana zgodnie z normą.
    Niestety jest zecz niedokonczona z braku dostepnosci produktu, wszytko jest podprowadzone żarówka z tyłu w tylnik kloszu zamontowana podprowadzona itd, przewody podprowadzone pod hamulce przednie i tylnie ale nie ma czujników które złączą te 2 przewodiki biegnace do hamulców kiedy się zahamuje, teraz działa to na takiej zasadzie że jak sie zetkie te przewodziki to zapala się z tyłu swiatło stop, poprostu nie wiem gdzie cos takiego dostac lub jak zrobic, może ktoś wie?
    Światła postojowe to na przód 2 diody led 5mm superjasne, a na tył 3 diody czerwone schowane w kloszu (zawsze wolałem do oświetlania żarówki ale faktycznie z tyłu diody lepiej się sprawdzają potwierdzam), oczywiście światła pozycyjne same się właczają w momencie gdy uruchomimy światła mijania, czyli wszystko identycznie jak w samochodzie.
    Rower posiada wejście ładowania oraz "zapalniczke", przez "zapalniczke" nie można ładować bo jest dioda, a przez wejście ładowania nie można pobierać prądu bo również jest dioda :-) w sumie 2 wyjścia na kierownicy.
    Pod siedzeniem ukryta jest wiązka 5 przewodów zakończonych wtykiem, jest to wiązka doprowadzajaca oswietlenie do przyczepki (jeżeli by taka była podłaczona :-) )
    Rower musi mieć miejsce sterowania, rozdzielania i bezpieczników, oczywiście wszytko jest na kierownicy, po lewej stronie są przełaczniki, właczniki, diody sygnalizacyjne oraz "zapalniczka" i wejscie ładowania, a wewnątrz troche połączeń, dwa drivery i przerwacz ne555. Po prawej 6 bezpieczników, oddzielnie na: mijania 1A, drogowe 1A, kierunkowskazy 2.5A, zapalniczka 2A, stopy 1A, i głowny 7,5A taki sam znajduje sie przy akumulatorze. Oczywiście jest tam płytka drukowana wlutowane podstawki i włożone bezpieczniki topikowe. Tam znajdują się wszystkie diody połączenia (na pcb) i 2 przekaźniki. A na zewnątrz po tej prawej stonie jest stacyjka oraz włacznik zasilania do przyczepki (oczywiscie zasilanie przyczepki działa tylko jezeli stacyjna jest włączona).
    Proszę o oceny opisy oraz co ma pooprawić lub ulepszyć/zmienić w następnej wersji o ile będzie ;-)

    (Świateł drogowych zapomniałem zaprezentować ;)) te zdęcia są zrobione ze swiatłami mijania.

    Niecodzienne oświetlenie rowera. Niecodzienne oświetlenie rowera. Niecodzienne oświetlenie rowera. Niecodzienne oświetlenie rowera.
    Niecodzienne oświetlenie rowera.(to są postojowe)

    Niecodzienne oświetlenie rowera.mijania

    Niecodzienne oświetlenie rowera.a tutaj podjazd pod ścianę, czyli jaki ładny kształt ma soczewka, pochylona pod kątem 15-20° rozprasza światło na boki dobrze oświetla pobocze. Te dwa niebieskie punkty to swiatło diod led ze swiateł postojowych.

    Niecodzienne oświetlenie rowera. Niecodzienne oświetlenie rowera.

    Niecodzienne oświetlenie rowera.zielone obok tego niebieskiedo - kontrolka swiateł mijania, niebieska- drogowe po obu stronach są diody zielone sygnalizujące kierunkowskaz (na zdjęciu pali się tyklo prawa) oraz pomaranczowa kontrolka sygnalizująca brak paliwa w baku :D, żartuje ta kontrolka zapala się gdy ładujemy akumulator :-)

    Niecodzienne oświetlenie rowera.stacyjka

    Niecodzienne oświetlenie rowera. to wyżej to "zapalniczka" a to niżej to złącze do ładowania.


    Pozdrawiam Fiskusmati

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    fiskusmati
    User under supervision
    Offline 
    fiskusmati wrote 769 posts with rating 22, helped 18 times. Live in city Lublin. Been with us since 2007 year.
  • Renex
  • #2
    wicy
    Level 22  
    Podziwiam zacięcie. Tyle roboty i kupa kilogramów na 20 min jazdy 8-O
    Polecam zaopatrzyć się w dynamo w pieście lub odszprychowe.
  • Renex
  • #3
    fiskusmati
    User under supervision
    Nie takie 20 minut znowu dzisiaj byłem na 2 godzinnej tarsie nocnej wczoraj 4 godziny, jeździłem do 2 w nocy :). W moim wypadku ma sens, i to jest łącznie ciężej o 3,5kg więc nie tak dużo, ba ja nawet nie czuje zmiany przed tym jak to było a jak nie ma, w ogóle się nie męczę tydzień temu w lecie zrobiłem 35km :-)
  • #4
    slu_1982
    Level 26  
    Takie oświetlenie raczej legalnym nie jest, i jadąc samochodem w Twoją stronę nie wiedział bym czy przede mną jedzie UFO, motor rower czy coś innego :|
  • #5
    Stary1952
    Level 32  
    Witam .
    Podziwiam Twój zapał w modernizacji oświetlenia swojego roweru . Wykonałeś dużo pracy , czy to jest do końca zgodne z przepisami , przeczytaj :
    http://www.rowery.org.pl/swiec.html
    Pozdrawiam .
  • #6
    CoOcaiNe
    Level 15  
    Wyszło super tylko coś dużo taśmy tam widze :)
    Tylko tak sie zastanawiam czy kierunkowskazy z przodu by się nie przydały..

    Pzdr.
    CoOcaiNe
  • #7
    fiskusmati
    User under supervision
    Kierunkowskazy z przodu są ;-)
  • #8
    bandzior2
    Level 26  
    Tak jak ktoś powiedział szpeci ta taśma. Zrób zdjęcie kierownicy z góry. 7Ah to trochę mało.
  • #9
    fiskusmati
    User under supervision
    7Ah mało? To bardzo dużo! na światłach mijania mogę jechac 12godzin non stop (robiłem testy) wiec to duzo jak na rower.
  • #11
    fiskusmati
    User under supervision
    Wszytko jest uszczelnione lałem szlaufem (myłem rower,) i nic sie nie stało tylko woda była w gnieździe "zapalniczka" ;) ale zwarcia nie robiła odrazu ją wyssałem
  • #12
    elektryk88
    Level 17  
    Witam no gratuluje pomysłu i wykonania sam planuje cos takiego zrobic tylko jesli mozesz mi doradzic jesli chodzi o swiatle drogowe jakie ta sa dokladnie diody i soczewki ktorych uzyles najlepiej jakbys mogl podac firme,model i gdzie to mozna kupic.
  • #13
    fiskusmati
    User under supervision
    Kupione na allegro. drogowe to diody cree 5600K driver na 700mA, soczewki dane były 30 stopni ale dokupiłem 14-15 stopni i jest lepiej.
  • #14
    elektryk88
    Level 17  
    Dziekuje,a jaki zasieg maja te swiatla drogowe??
  • #15
    ludlum23
    Level 2  
    Witam.

    Odświeżę temat i spytam. Jak sprawuje ci się ten system w praktyce po już dłuższym okresie testów?

    Nie ma problemów z akumulatorem?
  • #16
    phrix
    Level 11  
    fiskusmati napisz jak z niezawodnością zestawu
  • #17
    fiskusmati
    User under supervision
    Problemy z akumulatorem pojawiły sie jakieś 2 miesiące temu, spowododowane było to użyciem starego akumulatora. Na nowym śmiga tak jak powinno.
    Zamierzam zmienić instalację, ale to jeszczw nie teraz - ma być żarnik ksenonowy samochodowy oraz akumulator 12Ah. Soczewke bi-xenon i obudowe do niej już zrobiłem. Mam zamiar wprowadzić tam mały mikrokontroler który będzie wszystkim sterować pokazywać prędkosć, temperaturę i godzinę.
  • #18
    domis845
    Level 2  
    Nie mogę znaleźć tych soczewek podaj jakiś link.
    Acha i jakbyś mógł to podaj dokładny model tych diod i daj zdjęcia mocowania.