Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochód zdalnie sterowany DIY

33a 30 Sty 2014 12:13 52524 63
  • Samochód zdalnie sterowany DIY

    Witam
    Przedstawiam konstrukcję samochodu zdalnie sterowanego, który skończyłem robić kilka dni temu. Budowałem go z przerwami przez około 3 miesiące w wolnych chwilach.

    KONSTRUKCJA I ZAWIESZENIE:
    Rama zbudowana jest z prętów stalowych 3.5 i 4mm. Przednie zawieszenie składa się z 2 wahaczy, tył na sztywno. Górna część obudowy jest odchylana, aby można było dostać się do środka - widać to na jednym ze zdjęć.

    PRZENIESIENIE NAPĘDU:
    Przekładnia wykonana jest z metalowych zębatek pochodzących z wkrętarki stopień przełożenia 1:5. Silnik również pochodzi z wkrętarki, jest bardzo silny i szybki, więc idealnie nadaje się do pojazdu. Oś tylna to pręt stalowy 8mm.

    ELEKTRONIKA:
    Aparatura to HK GT2 przydał by się 3 kanał do załączania świateł ale poza tym jest świetna.
    Regulator dwukierunkowy to projekt ze strony https://www.alexrc.pl/viewtopic.php?t=5628 (kit avt5190), lecz zrobiłem do niego swoją płytkę z tranzystorami irf 4905 równolegle (2x irf 4905), bo gdy były pojedynczo wytrzymywały tylko kilka wyjazdów.Płytkę znajdziecie w załączniku.
    Samochód posiada oświetlenie tylne migające podłączone na stałe, i przednie dioda LED 1W.
    Akumulator Ni-Mh 9.6V 4Ah.

    Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIYSamochód zdalnie sterowany DIY

    W załączniku płytki regulatora i oświetlenia w Eagle.


    Filmik z jazdy:

    Link

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    33a
    Poziom 12  
    Offline 
    Specjalizuje się w: mechatronika
    33a napisał 54 postów o ocenie 270, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście polska. Jest z nami od 2004 roku.
  • PCBway
  • #2
    szczodros
    Poziom 18  
    Można prosić więcej zdjęć zawieszenia?
  • #3
    jpna100
    Poziom 25  
    Zrób filmik, jak to działa w praktyce. :)
  • PCBway
  • #4
    33a
    Poziom 12  
    Umieszczam zdjęcia zawieszenia w przednich kołach są po 2 łożyska o średnicy wewnętrznej 5mm (na zdjęciach widać że świetnie zbiera kurz :D )



    Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY
  • #5
    Frog_Qmak
    Poziom 25  
  • #6
    matisobek
    Poziom 13  
    Czy tylna oś to jest na sztywno czy udało Ci się zrobić układ różnicowy ? ;)
  • #8
    33a
    Poziom 12  
    matisobek napisał:
    Czy tylna oś to jest na sztywno czy udało Ci się zrobić układ różnicowy ? ;)


    Tylna oś jest na sztywno


    RADLER napisał:
    czym to spawałeś?


    Większość rzeczy była spawana migomatem, część przedniego zawieszenia tig-iem
  • #9
    Doctore.
    Poziom 18  
    Fajne, gratulacje.
    Ale w dzisiejszych czasach nie opłaca się samemu robić regulatora bo takowy można z chin kupić za kilka $
  • #10
    actin
    Poziom 33  
    A da radę prosić o przód w całości z góry ? Gratuluję. A i pytanie - jaki czas jazdy na jednym ładowaniu?
  • #11
    arte79
    Poziom 10  
    Super:) Opony gumowe czy plastikowe?
    Tig, mig i pewnie Tsb 16?
  • #12
    33a
    Poziom 12  
    Doctore. napisał:
    Fajne, gratulacje.
    Ale w dzisiejszych czasach nie opłaca się samemu robić regulatora bo takowy można z chin kupić za kilka $



    Koszt wykonania regulatora w moim przypadku to jakies 60 zł i wiem że jak coś się zepsuje to bedę w stanie to naprawic.

    arte79 napisał:
    Super:) Opony gumowe czy plastikowe?
    Tig, mig i pewnie Tsb 16?

    Opony są plastikowe, tig mig i tokarka ale nazwy Ci nie powiem bo nigdzie nie ma na niej tabliczki znamionowej:)

    actin napisał:
    A da radę prosić o przód w całości z góry ? Gratuluję. A i pytanie - jaki czas jazdy na jednym ładowaniu?


    Czas na 1 ładowaniu to około 20 minut :D (jeszcze nie mierzyłem dokładnie)

    Zdjęcia:
    Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY
  • #13
    actin
    Poziom 33  
    A mógłbyś podać w przybliżeniu koszty projektu? Dzięki za fotki
  • #14
    arte79
    Poziom 10  
    Wrzuć zdjęcia tokareczki zobaczymy co to jest:). A w przybliżeniu jakie wymiary ma autko?
  • #15
    ElectroTom
    Poziom 24  
    Jakiego użyłeś drutu? Projekt super. Szkoda, że tak mało jest takich projektów.
  • #16
    33a
    Poziom 12  
    actin napisał:
    A mógłbyś podać w przybliżeniu koszty projektu? Dzięki za fotki


    Aparatura - 130zł
    Regulator - 60zł
    Silnik - 30zł
    Serwo - 40zł
    Razem 260zł , wiem że za niewiele więcej miałbym gotowy model ale nic tak nie cieszy jak własne dzieło :D
    Pozostałe rzeczy miałem.

    arte79 napisał:
    Wrzuć zdjęcia tokareczki zobaczymy co to jest:). A w przybliżeniu jakie wymiary ma autko?

    Jutro postaram się wrzucić zdjęcia tokarki, może ją zidentyfikujesz:)
    Wymiary:
    długość - 37 cm
    szerokość - 20 cm
    prześwit - 5,5 cm

    ElectroTom napisał:
    Jakiego użyłeś drutu? Projekt super. Szkoda, że tak mało jest takich projektów.


    Model zrobiony jest z prętów stalowych 3,5mm, górna część (odchylana) z prętów 4mm.
  • #17
    ArGut
    Poziom 11  
    Fajne autko. W małopolsce od poniedziałku ferie i będzie czas na "dłubanie" z synem przy autku. Wrzucaj przyda się wszystko.
  • #18
    ElectroTom
    Poziom 24  
    Czy wentylator zdaje egzamin?
  • #19
    33a
    Poziom 12  
    Mam doświadczenie z poprzednich modeli także samoróbek:) że silnik przy ostrzejszej jeździe bardzo się nagrzewał.Po zastosowaniu wiatraczka jest dobrze, silnik jest co najwyżej ciepły.
  • #20
    pawlik722
    Poziom 21  
    W takiej skali 2 wachaczowe zawieszenie i to spawane:) No No pogratulować tylko pewnej ręki wiem co mówię spawam TIGiem.
    Czy drut na ramę to spoiwo od TIGa? znajomo wygląda:)
    Dlaczego mam wrażenie że przednie zawieszenie nie leży idealnie równo? lewe koło ucieka do środka czy tylko na zdjęciach tak się zgięło?
  • #21
    33a
    Poziom 12  
    pawlik722 napisał:
    W takiej skali 2 wachaczowe zawieszenie i to spawane:) No No pogratulować tylko pewnej ręki wiem co mówię spawam TIGiem.
    Czy drut na ramę to spoiwo od TIGa? znajomo wygląda:)
    Dlaczego mam wrażenie że przednie zawieszenie nie leży idealnie równo? lewe koło ucieka do środka czy tylko na zdjęciach tak się zgięło?


    Nie drut na ramie to to stalowy pręt, ze spoiwa od tig-a wykonane są cięgna do skrętu, to nimi ustawia się zbieżność kół.Poprawiłem, teraz lewe koło nie ucieka w żadną stronę :D
  • #22
    submariner
    Poziom 32  
    Gratuluję pomysłu i konstrukcji , fajnie że sam wszystko zrobiłeś a nie składaka z gotowych komponentów jak niemal każdy który potem się chwali, że niby "sam" wszystko zrobił :).
  • #23
    tomek10861
    Poziom 27  
    Fajny projekt. Podziwiam za wytrwałość do takich prac drobno-mechanicznych. Mnie przy tym by coś "trafiło". :) Brak mechanizmu różnicowego daje się we znaki na zakrętach (ale to może nawet lepiej, efektowniej wyglądają podczas "drfitu"). Jaka jest maksymalna prędkość tego pojazdu? Próbował kolega coś mierzyć? No i opony przydały by się gumowe, chyba że koledze zależy na jeździe w poślizgu (ale traci wtedy ten pojazd "terenowość").

    Fajnym pomysłem było by zamontowanie silnika spalinowego (trochę z tym zabawy) i może nawet mini skrzyni biegów zrobionej z kół zębatych od wkrętarek/drukarek laserowych i jakiegoś mechanizmu odśrodkowego :D to by było coś. No dobra trochę z tym popłynąłem. Ale silnik spalinowy to niegłupi pomysł (tylko konstrukcję trzeba by zrobić większą i ją wzmocnić). Co do sprzęgła to dodam, że ciekawe (nie wiem czy to sprzęgło bo nie ma łagodnego skoku) znalazłem w częściach z ksera.

    Pozdrawiam i życzę kolejnych tak udanych konstrukcji :)
  • #24
    33a
    Poziom 12  
    Nie narzekam na brak mechanizmu różnicowego, łatwo wchodzi się w poślizgi :D Co do silnika spalinowego i skrzyni biegów może kiedyś :idea: Co do pomiarów prędkości to narazie nie mam warunków bo droga jest oblodzona- samochód na tych kołach stoi w miejscu, zero przyczepności.
  • #25
    szczodros
    Poziom 18  
    33a napisał:
    Co do pomiarów prędkości to narazie nie mam warunków bo droga jest oblodzona- samochód na tych kołach stoi w miejscu, zero przyczepności.


    A myślał może kolega by wkręcić/wtopić małe śrubki i obciąć im łebki robiąc opony z kolcami? :D Po co ma się zabawka zimą marnować.
  • #27
    33a
    Poziom 12  
    szczodros napisał:
    A myślał może kolega by wkręcić/wtopić małe śrubki i obciąć im łebki robiąc opony z kolcami? :D Po co ma się zabawka zimą marnować.



    Postanowiłem nie niszczyć starych opon i zrobić nowe :D świetnie trzyma się drogi ale jest bardzo wywrotny.
    Poniżej zdjęcia :
    Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY


    Wcześniej wspominane zdjęcie tokarki (ktoś zna model?):
    Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY Samochód zdalnie sterowany DIY
  • #28
    tomek10861
    Poziom 27  
    Proponuję zastosować te nowe koła tylko na tylną oś :) Wtedy powinien kolega uzyskać coś pokroju poślizgu pod-sterownego (gorzej wyjdzie "driftowanie"). A może jak by na aktualne koła spróbował opracować coś pokroju łańcuchów śniegowych? :D

    Co do wywrotności koła są moim zdaniem zbyt cienkie przez co zbytnio wrzynają się w śnieg. No i przede wszystkim brak mechanizmu różnicowego robi swoje. Przy tamtych oponach koło się poślizgnęło, przy tych jak pojazd pędzi i kolega raptownie skręci to całość próbuje sunąć do przodu, a przednie koła wrzynają się w śnieg/lód bokiem i wywrotka gotowa.

    Tak na marginesie jak by kolega wrzucił filmik na nowych kołach to nie pogardziłbym tym :)
  • #29
    shaslyk135
    Poziom 10  
    Bardzo fajna konstrukcja, wiele się dzięki czemuś takiemu można nauczyć.
    Ciekawi mnie jak w swojej tokarce włączasz biegi i posuwy (jeśli je posiada). U mnie w TUG 48 są mniej więcej pod włącznikiem z twojego zdjęcia
  • #30
    33a
    Poziom 12  
    Filmiki wrzuce jutro lub w niedziele:D
    Biegi zmienia się przekładając pasek napędowy na koła o różnej średnicy, z tego co pamiętam są 3 biegi.
    Posiada posuw,aby go włączyć trzeba dołączyć zębatke od posuwu do napędu (nie wiem jak to się fachowo nazywa, chodzi mi o te zębatki z lewej strony, aby włączyc posuw częsć z nich trzeba przesunąć aby zazębiały się z zębatką główną:)