Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Deimic Smart Home
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

samochody osobowe - Dlaczego nie wolno odpalać na hol?

basiabb-80 19 Kwi 2014 12:35 9060 87
  • #1 19 Kwi 2014 12:35
    basiabb-80
    Poziom 14  

    Wyjaśni mi ktoś logicznie czemu nie wolno odpalać a auta na hol?
    Czym to się różni od odpalania rozrusznikiem? Kręcący się rozrusznik jakie ma obroty?
    Jeśli zapniemy 5 bieg i będziemy próbować odpalać przy 10-20km/h można coś uszkodzić?
    Czy to tylko obowiązuje silniki które mają pasek? A co w przypadku jeśli są na łańcuszku lub kołach zębatych?

    0 29
  • Deimic Smart Home
  • #2 19 Kwi 2014 12:53
    kindlar
    Poziom 38  

    Zalejesz katalizator niespaloną mieszanką i będzie do wymiany.

    0
  • #3 19 Kwi 2014 13:02
    jacekko63
    Poziom 30  

    Odpalanie samochodów przez ciągnięcie przez inny na lince czy przy pomocy innych osób, które pchają samochód, ponieważ w ten sposób stosunkowo łatwo uszkodzić silnik. Większość samochodów ma paski rozrządu, które przy takim zewnętrznym uruchamianiu mogą się zerwać. Sam silnik może też zostać uszkodzony - zawory mogą uderzyć w tłoki, co spowoduje potrzebę remontu, który będzie kosztował nawet od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tańszym rozwiązaniem jest wezwanie pomocy drogowej; to koszt od ok. 150 do kilkuset złotych.

    0
  • #4 19 Kwi 2014 13:06
    basiabb-80
    Poziom 14  

    Kilkadziesiąt tys zł naprawa auta kosztującego 5tys?
    Ale ja nie mowie o odpalaniu na 1 przez strzał ze sprzęgła tylko na 5-tce lekko popuszczając sprzęgło. Powinien chyba od razu odpalić więc czemu ma to katalizatorowi zaszkodzić?
    Przecież rozrusznik też kręci silnikiem przez pasek i jakoś nie pęka.

    0
  • Deimic Smart Home
  • #5 19 Kwi 2014 13:10
    Rafal328
    Poziom 12  

    rozrusznik kreci silnikiem nie przez pasek, tylko jest zazebiany z wiencem na kole zamachowym. rozrusznik ci nie dziala czy akumulator padl? Jak akumulator dzwonisz po taxi, zazwyczaj oferuja mozliwosc odpalenia z kabli, koszt 20 zl

    Moderowany przez Błażej:

    To mam rozumieć, że odpalając na linkę, popych, itd... silnik jest napędzany przez pasek rozrządu? Pokaż mi taki silnik.

    0
  • #6 19 Kwi 2014 13:20
    basiabb-80
    Poziom 14  

    Ja się tylko pytam co się może popsuć jak awaryjnie odpale na pych z 5 biegu?

    0
  • #7 19 Kwi 2014 13:28
    Rafal328
    Poziom 12  

    to chyba juz wyzej masz odpowiedzi? poza tym nie odpalisz na pych z 5 biegu

    0
  • #8 19 Kwi 2014 13:40
    basiabb-80
    Poziom 14  

    Jak nie? Przecież rozrusznik ma ok 100-150obr na minutę i nie daje więcej.

    0
  • #9 19 Kwi 2014 13:42
    Rafal328
    Poziom 12  

    cos mi tutaj trollem podjezdza patrzac na inne twoje tematy

    0
  • #10 19 Kwi 2014 13:42
    zed71
    Poziom 22  

    basiabb-80 napisał:
    Kilkadziesiąt tys zł naprawa auta kosztującego 5tys?

    silnik składa się z takich samych elementów w samochodzie za 5 tys. jak i za 100 tys (pomijam dokładną budowę): blok, głowica, zawory, pasek rozrządu- najczęściej, rozrząd, korbowody, tłoki itp
    tak jak napisano wczesniej moze dojsc do pęknięcia paska rozrzadu i w konsekwencji cały silnik idzie do remontu (lub wymiany)
    są jednak silniki w których w przypadku zerwania paska nic sie nie dzieje np. fiat - silniki fire (1,0 i pochodne) lub opel astra 1,6
    basiabb-80 napisał:

    Przecież rozrusznik też kręci silnikiem przez pasek i jakoś nie pęka.


    napęd silnika przez rozrusznik odbywa się przez sprzęgiełko - bendix w którym kręci: jak jest "włączone" to zazębia się z wieńcem na kole zamachowym. jak jest "wyłączone" zębatka "chowa się" i brak jest połączenia. w przypadku gdy silnik "załapie" - tzn obroty silnika są większe od obrotów rozrusznika, bendix rozłącza połączenie i rozrusznik działa niezależnie od silnika.
    Moderowany przez Błażej:

    Co zasada działania rozrusznika ma do sprawy?

    0
  • #11 19 Kwi 2014 14:03
    basiabb-80
    Poziom 14  

    A w przypadku hamowania silnikiem? To przecież idą siły od kół do paska rozrządu i nic nie pęka?

    0
  • #12 19 Kwi 2014 14:05
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pomyślcie! Rozrusznik uruchamia silnik przez wieniec na kole zamachowym. A potem tak, "chowa się". Uruchamiając silnik z link, pchając... uruchamia się silnik ze skrzyni biegów, która poprzez sprzęgło napędza koło zamachowe. To samo. Tutaj nie grozi niebezpieczeństwo. Niebezpieczna jest cała reszta - przepompowywanie paliwa do wydechu, zapłon niespalonego paliwa w niewłaściwym momencie, "odbicie" silnika, przepompowanie paliwa do kolektora dolotwego...

    0
  • #13 19 Kwi 2014 14:07
    Rafal328
    Poziom 12  

    Blazej, przeciez ja napisalem, ze NIE napedza przez pasek, wiec nie rozumiem dlaczego moderowales moj post wyzej :)

    0
  • #14 19 Kwi 2014 14:11
    bruns
    Poziom 30  

    basiabb-80 napisał:
    Ale ja nie mowie o odpalaniu na 1 przez strzał ze sprzęgła tylko na 5-tce lekko popuszczając sprzęgło.

    Skoro potrafisz i wiesz że trzeba to robić delikatnie to możesz tak odpalać . Po prostu trzeba mieć wyczucie prędkości i wiedzieć kiedy i jak szybko popuścić pedał sprzęgła , aby nie zrobić "strzała" i zerwania lub przeskoczenia paska rozrządu .
    To wymaga wyczucia i doświadczenia , tego na kursach nie uczą .
    Prościej jest kategorycznie zakazać odpalania na hol lub pych .

    Dodano po 3 [minuty]:

    Błażej napisał:
    Niebezpieczna jest cała reszta - przepompowywanie paliwa do wydechu, zapłon niespalonego paliwa w niewłaściwym momencie, "odbicie" silnika, przepompowanie paliwa do kolektora dolotwego...
    Skoro tak , to te same zjawiska mogą wystąpić przy długim kręceniu rozrusznikiem , gdy silnik nie odpala .

    0
  • #15 19 Kwi 2014 14:18
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    bruns napisał:
    Skoro tak , to te same zjawiska mogą wystąpić przy długim kręceniu rozrusznikiem , gdy silnik nie odpala .

    Mogą. I występują. Czytałeś kiedykolwiek instrukcję auta? W każdej jest napisane, że rozruch powinien trwać nie dłużej niż kilka - kilkanaście sekund, a następnie powinna być dłuższa przerwa. Tylko pokaż mi kogokolwiek, kto tego przestrzega.

    1
  • #16 19 Kwi 2014 16:25
    basiabb-80
    Poziom 14  

    A hamując silnikiem to czemu nie zrywamy paska rozrządu, przecież wtedy koła napędzają wał a wał pasek i silnik.

    0
  • #17 19 Kwi 2014 17:36
    brofran
    Poziom 37  

    basiabb-80 napisał:
    A hamując silnikiem to czemu nie zrywamy paska rozrządu, przecież wtedy koła napędzają wał a wał pasek i silnik.

    Bo wtedy przeniesienie napędu ( sił ) jest płynne - czyli bez szarpnięć . Kiedy zapalasz na pych i puszczasz szybciej sprzęgło , to siły są znacznie większe i istnieje ryzyko zerwania paska.Nalężałoby sporo poćwiczyć delikatne puszczanie sprzęgła i wrzucanie odpowiedniego biegu przy odpowiedniej prędkości . Ale jak już poprzednicy napisali takie ćwiczenia mogą być kosztowne. :D :D

    1
  • #18 19 Kwi 2014 17:59
    Karaczan
    Poziom 39  

    Od lat odpalam na pych auta które mają rozładowany akumulator lub uszkodzony rozrusznik i jakoś nigdy mi pasek nie pękł ani nie przeskoczył.
    Zresztą jak miałby pęknąć to niezły parch już by z niego był, i tak czy siak by to zrobił, nawet podczas normalnej pracy silnika ;)
    Z pychu i z 2 i czasem z 1 lub wsteka odpalam. Z holu to rzadkość, chyba że auto jest tak ciężkie że nie idzie go popchnąć sensownie w parę osób, np załadowany dostawczak w dieslu. To wtedy też zależnie od prędkości, 2 lub 3.
    A ciąganie aut na holu do prędkości 20-30km i odpalanie w ten sposób są już niebezpieczne, ale to świadczy o słabym stanie silnika, i tak, wtedy pasek ma prawo przeskoczyć jak ktoś nieumiejętnie operuje sprzęgłem i próbuje z 1 odpalić :D

    0
  • #19 19 Kwi 2014 19:24
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    basiabb-80 napisał:
    A hamując silnikiem to czemu nie zrywamy paska rozrządu, przecież wtedy koła napędzają wał a wał pasek i silnik

    Chyba jednak nas wkręcasz ;)
    Uruchamiamy auto - wał korbowy napędza poprzez pasek/łańcuch wałek rozrządu
    Przyspieszamy autem - wał korbowy napędza poprzez pasek/łańcuch wałek rozrządu
    Hamujemy silnikiem - wał korbowy napędza poprzez pasek/łańcuch wałek rozrządu
    Czy kiedykolwiek wałek rozrządu napędza wał korbowy????

    basiabb-80 napisał:
    Jeśli zapniemy 5 bieg i będziemy próbować odpalać przy 10-20km/h można coś uszkodzić?

    Akurat to nie jest bezpieczna sytuacja. Silnik próbuje odpalić, ale przecież nawet 20 km/h jest zbyt małą prędkością, żeby silnik podjął pracę! Spróbuj jechać na piątce z prędkością 20 km/h! Silnik zacznie tak szarpać, że wylecisz przez przednią szybę! To samo będzie przy odpalaniu "na zaciąg" na piątym biegu. Osobiście preferuję do takiego odpalania bieg drugi w benzyniaku i bieg trzeci w dieslu. Tutaj trzeci z uwagi na niższą prędkość obrotową diesla w tych samych warunkach pracy i jednak wyższe opory kręcenia w czasie rozruchu (wyższe sprężanie)

    0
  • #20 19 Kwi 2014 22:14
    tzok
    Moderator Samochody

    Nasz forumowy troll znów dał ciekawe pytanie...

    Odpowiem na nie po swojemu - uruchamianie samochodu na popych nie jest niebezpieczne, całe niebezpieczeństwo tkwi w tym, jeśli samochód nie odpalił nam na rozrusznik lub zgasł i rozrusznik "nie działa"... a tak na prawdę to przeskoczył pasek. Rozrusznik tak zablokowanego silnika nie uciągnie i jeśli silnik zgasł na wolnych obrotach lub rozrząd przeskoczył w trakcie uruchamiania rozrusznikiem to jest spora szansa, że nie stało się nic złego lub ucierpiały tylko dwa zawory. Jeśli w takiej sytuacji spróbujemy uruchomić silnik na popych to narobimy dużo więcej szkód, bo masa auta napędzi silnik z dużo większym momentem obrotowym niż rozrusznik i zdoła pokonać opór zaworów.

    Jeśli jesteśmy 100% pewni, że jedyną przyczyną niemożliwości uruchomienia silnika jest rozładowany akumulator (ale ma jeszcze tyle energii, by prawidłowo zasilać sterownik silnika, w przeciwnym razie może się zawiesić i np. zostawić otwarty wtryskiwacz) to bezpiecznie możemy uruchamiać silnik na popych.

    Gorzej jest z uruchamianiem "na zaciąg", bo skoro trzeba aż ciągnąć, żeby silnik się uruchomił to coś jest nie tak, no i sporo paliwa pójdzie w wydech (ale jeśli uruchamiany zimny silnik to zanim katalizator się nagrzeje to paliwa już dawno tam nie będzie).

    0
  • #21 20 Kwi 2014 11:31
    basiabb-80
    Poziom 14  

    No ale nie rozumiem czegoś. Dlaczego nie można odpalić z 5 biegu na lince jadąc ok 20-30km/h przecież tutaj chodzi tylko aby wał wykonał parę obrotów a jak wykona to wciskamy szybko sprzęgło i dajemy gaz i silnik powinien już się kręcić. Źle myślę?

    Przecież pracujący rozrusznik to ilu rozkręca silnik? Do jakiś 100-150obrotów i silnik startuje. Przecież kręcąc rozrusznikiem to nawet wskazówka obrotomierza nie drgnie.
    To mówię właśnie, na 5 lekko popuścić sprzęgło i powinien zaskoczyć, a jak zaskoczy to sprzęgło i już pali.

    A co do hamowania silnikiem to przecież też występują naprężenia i jakoś pasek nie pęka, to czym się różni hamowanie silnikiem od odpalania na hol?
    A jak np hamując awaryjnie zablokujemy koła, to pasek nie przeskoczy?

    0
  • #22 20 Kwi 2014 12:05
    tzok
    Moderator Samochody

    basiabb-80 napisał:
    A jak np hamując awaryjnie zablokujemy koła, to pasek nie przeskoczy?
    Czasem przeskoczy...

    basiabb-80 napisał:
    Dlaczego nie można odpalić z 5 biegu na lince jadąc ok 20-30km/h
    Na sznurku można ale mowa była o pchaniu, a to raczej 4-5km/h.

    0
  • #23 20 Kwi 2014 13:15
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Podam przykład: na pewno zdarza się kilkaset razy dziennie, że jakaś "sirota" zamiast czwórki przy rozpędzaniu włączy dwójkę. Silnik w ułamku sekundy dostaje takiego kopa, jakiego mu nawet holowanie nie zapewni. Czy ktoś się żalił, że mu pasek przeskoczył?

    0
  • #24 20 Kwi 2014 19:04
    bruns
    Poziom 30  

    Gerri napisał:
    że jakaś "sirota" zamiast czwórki przy rozpędzaniu włączy dwójkę

    No przyznam się że mi mimo 33 letniej praktyki za kierownicą też się to udało .
    Ale to były nerwy , bo tir chciał mnie staranować i prowadziłem samochód którym rzadko jeżdżę . Zbyt nerwowo pociągnąłem za wajchę od biegów i zamiast 4 weszła 2 . Paski wytrzymały ale dwumas , dostał po majtach

    0
  • #25 20 Kwi 2014 20:53
    DUDAŚ
    Poziom 14  

    Jestem tak samo ciekawy jak autor. I także uważam że wysoki bieg niska prędkoś i jest podobnie jak rozrusznik więc dlaczego miał by przeskoczyć skoro niema dużych szarpnięć. No oczywiste jest to że może przeskoczyć jak ktoś strzeli ze sprzęgła na 1 przy 30km/h. Ale zgadzam się z tym że paliwo się zbiera w katalizatorze. Jeszcze ktoś napisał że jak się rozładuje akumulator to może zablokować wtryskiwacz w pozycji otwartej, niestety jest to niemożliwe ponieważ podczas braku napięcia na wtryskiwaczu iglica się zamyka bo cewka elektromagnetyczna jej nie odciąga.

    0
  • #26 20 Kwi 2014 22:11
    tzok
    Moderator Samochody

    DUDAŚ napisał:
    Jeszcze ktoś napisał że jak się rozładuje akumulator to może zablokować wtryskiwacz w pozycji otwartej, niestety jest to niemożliwe ponieważ podczas braku napięcia na wtryskiwaczu iglica się zamyka bo cewka elektromagnetyczna jej nie odciąga.
    Niestety nie masz racji, akumulator się nie rozładowuje do 0, jak ma poniżej 8V to elektronika może zacząć "wariować", ale to wciąż jest wystarczające napięcie do otwarcia wtryskiwacza.

    Poza tym odpowiedź chyba była jednoznaczna - pchanie czy ciągnięcie na biegu nie powoduje ryzyka przeskoczenia rozrządu. Powoduje natomiast ryzyko powstania sporych szkód jeśli silnik nie chciał się uruchomić nie z powodu słabego akumulatora a właśnie wcześniejszej kolizji rozrządu.

    0
  • #27 21 Kwi 2014 08:52
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    basiabb-80 napisał:
    Wyjaśni mi ktoś logicznie czemu nie wolno odpalać a auta na hol?


    Bo skoro już masz drugi samochód to możesz odpalić z kabli.

    Na hol też możesz ale na własną odpowiedzialnoś, swoją droga przez jakieś osatnie 5 lat żadnego autka nie brałem na hol ani na pych a odpalam setki zepsutuch aut, -dziwne.

    0
  • #28 21 Kwi 2014 09:30
    basiabb-80
    Poziom 14  

    To jak je odpalałeś?

    No to taka sama sytuacja przecież jest jak hamujemy silnikiem, tak czy nie? I co wolno hamować silnikiem? Przecież to koła napędzają silnik więc pasek ma spore obciążenia.
    A ja nie raz hamowałem z piskiem opon lub z abs więc takie hamowanie to tortury dla paska rozrządu, czy jest tam jakieś zabezpieczenie? Przecież na zdrowy rozum hamowanie z abs to kilkadziesiąt prób nieudanych "odpalania na linke".

    0
  • #29 21 Kwi 2014 10:06
    stas256
    Poziom 19  

    Bardzo dobry temat !
    Póki co wielu coś tam słyszało i ma różne teorie na ten temat.
    Może jakiś konkret z książki serwisowej i najlepiej uzasadniony w kilku zdaniach?

    0
  • #30 21 Kwi 2014 12:22
    chojinka
    Poziom 27  

    stas256 napisał:
    Bardzo dobry temat !
    Póki co wielu coś tam słyszało i ma różne teorie na ten temat.
    Może jakiś konkret z książki serwisowej i najlepiej uzasadniony w kilku zdaniach?

    Wystarczy wyjść z domu i stanąć obok jakiegoś warsztatu, po 2 dniach można będzie referat napisać na 10 stron kancelaryjnych o ciąganiu auta aby odpaliło.

    0