Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora samochod -

01 Sie 2015 07:56 2364 24
  • #1 01 Sie 2015 07:56
    373522
    Użytkownik usunął konto  
  • #2 01 Sie 2015 08:12
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!
    Mikrokontroler tutaj to jest armata na wróbla. Chcesz nim zastąpić 1 diodę Zenera i 1 tyrystor?
    Wystarczy prostownik z ograniczeniem napięcia ładowania. Jaki masz akumulator?

    0
  • #3 01 Sie 2015 08:17
    373522
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 01 Sie 2015 08:59
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Napięcie końcowe ładowania w trybie "buforowym" jest 13,8V - przy takim napięciu akumulator jest w 90% naładowany i nie gazuje - można użyć każdego typu, nawet żelowy lub AGM, a używając "zwykłego" możesz zapomnieć, że go masz ...
    Potrzebne elementy:
    - jakikolwiek tyrystor na prąd 10A, z radiatorem 50cm2
    - dioda zenera 12 ... 13V,
    - potencjometr montażowy 2,2kΩ i opornik 1kΩ,
    - tranzystor BD135 lub podobny (2N2222 się grzeje!),
    - żaróweczka telefoniczna 24V/50mA
    - żarówka samochodowa ze świateł głównych z 1 włóknem sprawnym.
    - "ogryzek" płytki uniwersalnej dla zamontowania diody, potencjometru i tranzystora.

    Ładowanie akumulatora samochod -
    Potencjometrem należy nastawić napięcie na bramce tyrystora tak, aby po osiągnięciu 13,8V na katodzie przestał przewodzić.

    0
  • #5 01 Sie 2015 09:25
    tobiasz54
    Poziom 12  

    Z mojej branży to polecam gotowca. Zasilacz buforowy satela np. APS 15 i wymianę akumulatora na żelowy. Sama płytka nie jest droga.
    Drugie rozwiązanie to jak polecił Rzuuf - budowa zasilacza z napięciem wyjściowym np 12,8V z ograniczeniem prądowym.

    0
  • #6 01 Sie 2015 09:29
    Rzuuf
    Poziom 43  

    tobiasz54 napisał:
    ... z napięciem wyjściowym np 12,8V ...
    Za niskie!
    Musi być w przedziale 13,8 ... 14.4V (dla 12-voltowego), dla pracy buforowej zaleca się 13,8V, a dla pracy cyklicznej - do 14,4V.

    2
  • #7 01 Sie 2015 09:38
    tobiasz54
    Poziom 12  

    Rzuuf napisał:
    tobiasz54 napisał:
    ... z napięciem wyjściowym np 12,8V ...
    Za niskie!
    Musi być w przedziale 13,8 ... 14.4V (dla 12-voltowego), dla pracy buforowej zaleca się 13,8V, a dla pracy cyklicznej - do 14,4V.

    Moim zdaniem, gdy zasilacz będzie trzymał te12,8 to nigdy się nie rozładuje. I musi mieć zabezpieczenie przeciw zwarciowe, żeby nie walnął podczas grzania świecy.
    Oczywiście ten buforowy APS bada stan akumulatora i automatycznie reguluje.

    -2
  • #8 01 Sie 2015 10:08
    helmud7543
    Poziom 42  

    Jednak nie - w pracy buforowej (napięcie przyłożone cały czas) używa się 13,6 - 13,8 V, a pracy cyklicznej (jak alternator w samochodzie) 13,8 - 14,7. A aku kwasowo ołowiowe lubi, gdy jest w stanie naładowanym.

    Też się zastanawiam, czy w cenie proponowanego SATEL nie da się kupić gotowego prostownika, który będzie doładowywał akumulator w razie potrzeby - automatycznie i z wszystkimi zabezpieczeniami, także sens średni. One (prostowniki) kończą ładowanie albo w trybie buforowym (po stwierdzeniu naładowania trzyma pod ok 13,6V) albo cyklicznym (po osiągnięciu żądanego napięcia - zwykle 14,4V) wyłączając się i ponawiając pracę przy spadku poniżej 12,6 V. Nie wiem tylko czy - w zależności od mocy ogrzewania - nie uzna tak obciążonego akumulatora jako uszkodzony (spadek napięcia w krótkim czasie). Chyba jednak pierwsze z proponowanych, proste rozwiązanie będzie tu najlepsze.

    1
  • #9 01 Sie 2015 10:14
    wodzu12240
    Poziom 12  

    Witam. Problem autora rozwiąże zakup ładowarki podtrzymującej do akumulatora . Bardzo często można je kupić w niskich cenach w dużych supermarketach .

    0
  • #10 01 Sie 2015 10:20
    373522
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 01 Sie 2015 10:25
    helmud7543
    Poziom 42  

    Jaki jest spadek napięcia na tym aku (naładowanym) podczas włączenia i do końca grzania? Trudno będzie doradzić coś konkretnego ze względu na skoki napięcia. Trzeba by było zrobić gdzieś takie testy jak ładowarka się zachowa.

    Co to w ogóle za ogrzewanie (trzeba ustalić jaki ma pobór mocy itp)?

    0
  • #12 01 Sie 2015 10:29
    wodzu12240
    Poziom 12  

    Zamiast kupować prostownik możesz wykorzystać stary zasilacz komputerowy atx tylko trochę go przerobisz .opisy znajdziesz na forum i w internecie . Koszty praktycznie zerowe .

    0
  • #13 01 Sie 2015 10:56
    373522
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 01 Sie 2015 11:29
    tobiasz54
    Poziom 12  

    Taki komfort zapewni Ci jedynie zasilacz buforowy jak wspomniałem wyżej ale o większej wydajności APS 30 Link- wydajność prądowa 3A, lub zbudujesz coś podobnego. Stosuję te zasilacze w systemach pożarowych do sterowania urządzeń zewnętrznych.
    Jest tylko jedna rzecz, ten zasilacz przy dość zużytym akumulatorze (prawdopodobnie sprawdza parametry akumulatora) - wskazuje uszkodzenie akumulatora. W zastosowaniu domowym pewnie to nie przeszkadza, w profesjonalnym wymieniam jeszcze sprawne akumulatory na nowe.
    W domu mam zainstalowaną starą centralke Satel 4M. W tej centralce zasilacz chyba nie jest tak rozbudowany(pewnie nie ma kontroli akumulatora) ponieważ od ponad 10lat nie wymieniam aku i wszystko działa.

    0
  • #15 01 Sie 2015 11:34
    Rzuuf
    Poziom 43  

    niveasoft napisał:
    Całe urządzenie ma byc zawsze gotowe na rozruch, nie przeładowywać akumulatora w lato kiedy ogrzewania nie używam. Ma być zawsze naładowany ale też prad nie może być czerpany z akumulatora. Zasilacz ma wystarczyc i na prace urządzenia i na ładowanie akumulatora.

    To właśnie załatwia ten układ + transformator 230/(2x20)V 80VA i 2 diody 5A (z kawałkiem radiatora). Może też być transformator 100VA 230V/22V z pojedynczym uzwojeniem, wtedy prostownik na mostku. W pracy buforowej akumulator jest stale utrzymywany w stanie pełnej gotowości. Wydajność ładowarki jest większa, niż ciągły pobór przez Webasto, więc chwilowy większy pobór dla świecy będzie szybko wyrównany.
    Układ, który Ci proponuję zbudowałem ponad 20 lat temu i używałem jako "dyżurny - garażowy", gdy zimą zdarzały się okresy dłuższego postoju włączałem tą ładowarkę poprzez gniazdo zapalniczki i zdarzało się, że odpalałem samochód nawet po kilku tygodniach - bez jakichkolwiek problemów. Żywotność akumulatorów w moim samochodzie: ok. 8 lat.

    1
  • #16 01 Sie 2015 13:01
    helmud7543
    Poziom 42  

    Może autor boi się skoków napięcia - nie będzie ich bo przecież aku robi za bufor. Potrzebujesz prostego źródła, nie bardziej wyrafinowanego niż alternator (ma nie przekroczyć 14,4 czy tam innego ustalonego napięcia, ma mieć wydajność prądową nie mniejszą niż pobór prądu przez odbiornika). Tyle. W samochodach starszych niż te nowych generacji alternatory nie miały nic poza układami gwarantującymi spełnienie tych dwóch warunków, a webasto działało... U Ciebie jest tylko kwestia niższego napięcia, jeśli ma być podłączone cały czas.

    UP. 8 lat? Można wiedzieć jakiej marki? Bo tyle przeżył fabryczny a następny (Bosch) już tylko 3...

    0
  • #17 01 Sie 2015 17:20
    Rzuuf
    Poziom 43  

    helmud7543 napisał:
    UP. 8 lat? Można wiedzieć jakiej marki?
    Nasza Centra ...
    Poprzednik był japoński (wstawiony fabrycznie w Yarisie, prod. 2000), też przeżył 7 lat.

    0
  • #18 01 Sie 2015 22:19
    arelektroda
    Poziom 22  

    Analizując poszczególne posty, uważam że rozwiązanie kolegi@Rzuuf jest najrozsądniejsze a przy tym bardzo proste w realizacji. Wystarczy do tego użyć gotowego prostownika transformatorowego bo już ma obudowę a często także amperomierz. Na pewno znajdzie się miejsce dla tych kilku dodatkowych elementów. Przewagą tego rozwiązania jest prostota a przy tym jednocześnie pewność i bezpieczeństwo działania. "Marketowe" urządzenia ładujące z podtrzymaniem nie nadają się do tego celu bo chociażby po zaniku zasilania i jego powrocie wymagają ponownego ustawienia.
    Osobiście mogę zapewnić bo to niejednokrotnie sprawdzałem, że napięcie podtrzymujące ładowania akumulatora kwasowego najlepiej ustawić na 13,6- 13,8V. Przy takim ładowaniu większość akumulatorów (nie uszkodzonych mechanicznie) odsiarcza się i poprawiają się ich właściwości.

    0
  • #19 02 Sie 2015 12:47
    shoko_gora
    Poziom 11  

    W nowszych autach, przekaźnik świec żarowych jest aktywowany poniżej pewnej określonej temperatury, np. 10 stopni Celsjusza. Świece żarowe są podtrzymywane do czasu osiągnięcia przez silnik odpowiedniej temperatury. Nie jest to tak,jak się zdaje większości, ze świece żarowe są używane "wyłącznie" podczas rozruchu silnika.

    Tak jak koledzy pisali, użyj zasilacza podtrzymującego na napięcie buforowe tj. 13.65V.

    0
  • #21 02 Sie 2015 19:50
    Woszczyń
    Poziom 12  

    lub zastapic akumulator przetwornica

    0
  • #22 03 Sie 2015 08:54
    373522
    Użytkownik usunął konto  
  • #23 03 Sie 2015 12:22
    reaven22
    Poziom 27  

    Przerabiałem podobny temat, webasto grzejące powietrze w garażu.
    Całość jest zasilana z zasilacza, MW POWER C12-50

    http://mwpower.pl/mobile/pl/p/Zasilacz-50W-12V4.2A/431

    z włączonym równolegle akumulatorem żelowym 17Ah 12V.

    Na zasilaczu napięcie jest ustawione na 13,8V, akumulator zapewnia bufor mocy dla świecy żarowej, a sam zasilacz ma ograniczenie prądowe i nic mu się nie dzieje nawet jak podczas rozruchu napięcie spada do 12V. Układ działa bez dotykania chyba już 3 sezony.

    0
  • #24 03 Sie 2015 13:04
    PC_maniak
    Poziom 12  

    Jakoś nieodparcie wydaje mi się, a może się mylę, że układ UC3906 by podołał stawianym wymaganiom.
    Jako serce ładowarki buforowej nie przerywa pracy, podtrzymuje stan naładowania małym prądem, posiada korekcję prądu ładowania w funkcji temperatury otoczenia i 3-poziomową "logikę" ładowarki.
    Taki układ zbudowałem i opisałem (a raczej uzupełniłem opisy) pod linkiem
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2896959&highlight
    Być może Kolega nie natrafił na rozwiązania z UC3906 i podobnymi, chociaż wydaje mi się to mało prawdopodobne.

    Mimo wszystko pozwolę sobie przywołać taki przykład.

    Pozdrawiam,

    0
  • #25 23 Lis 2016 15:53
    373522
    Użytkownik usunął konto