Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silników drezyny

Digitrax 31 Maj 2016 13:31 2928 46
  • #1 31 Maj 2016 13:31
    Digitrax
    Poziom 13  

    Buduję drezynę kolejową na wycieczki po nieczynnych szlakach. O ile konstrukcja mechaniczna nie stanowi dla mnie problemu to zastanawiam się nad jej napędem. Chcę do tego celu wykorzystać generator 230 V o mocy około 6 kW, który napędzać będzie dwa silniki asynchroniczne o mocy 3 kW (po jednym na oś) poprzez przekładnie łańcuchowe. Po załączeniu stycznika 1 oba silniki są połączone w szeregu co winno skutkować 50% mocą napędu. Kolejnym krokiem będzie wyłączenie stycznika 1 a załączenie styczników 2+3 co połączy silniki równolegle dając maksymalna moc.
    Czy układ elektryczny z załączonego schematu zda egzamin ?
    Sterowanie silników drezyny

    0 29
  • #2 31 Maj 2016 14:36
    kosmos99
    Poziom 34  

    Nie będzie działać, wraz z obniżeniem napięcia zmniejsza się też prąd więc i moc ale w kwadracie.
    Nie wiem też czy w ogóle dojdzie do rozruchu przy tak niskim napięciu.
    Przy dwóch silnikach 3kW generator 6kW jest na pewno niewystarczający.

    0
  • #3 31 Maj 2016 14:46
    Digitrax
    Poziom 13  

    Czyżby jedynie zastosowanie falownika umożliwiło rozruch ?
    Ewentualnie mogę zastosować silniki trójfazowe ale czy połączenie trójkąt gwiazda umożliwi ciężki rozruch ?

    0
  • #4 01 Cze 2016 02:58
    kosmos99
    Poziom 34  

    Dla jednofazowych silników może być ciężko (dostępność) z falownikiem.
    Jeśli falownik to zdecydowanie silnik trójfazowy.

    Digitrax napisał:
    Ewentualnie mogę zastosować silniki trójfazowe ale czy połączenie trójkąt gwiazda umożliwi ciężki rozruch ?

    Ten typ rozruchu musi być przeprowadzony bez obciążenia, ale jeśli będzie falownik to nie ma problemu, bo on realizuje rozruch. Kolejny plus zastosowania falownika to płynna regulacja prędkości. Zwróć też uwagę przy doborze silnika, że im niższa prędkość znamionowa tym wyższy moment.

    0
  • #5 01 Cze 2016 07:33
    Digitrax
    Poziom 13  

    Brałem pod uwagę silniki do 1500 obrotów. I tak będę musiał wykonać przekładnie o stosunku około 3:1 aby uzyskać na max 530 obrotów na minutę. Przy średnicy koła 40 cm zapewni mi to jazdę z prędkością 40 km/h. Dzięki przekładni także moment obrotowy się zwiększy na obwodzie koła i silniki będą mniej obciążone. Bardziej mi zależy na uciągu drezyny niż na prędkości. Czy falownik trójfazowy np o mocy 7,5 kW jednocześnie dwa silniki trójfazowe o mocy 3 kW każdy jest w stanie wysterować ? Czy muszą być dwa falowniki ?

    0
  • #6 01 Cze 2016 13:48
    kosmos99
    Poziom 34  

    Możesz podłączyć dwa takie same silniki pod jeden falownik, ale sterowanie będzie wspólne dla obydwu silników.

    0
  • #7 01 Cze 2016 14:03
    Digitrax
    Poziom 13  

    Oba silniki będą napędzać koła o takich samych średnicach więc nie będzie różnic w ich obciążeniu.

    Falownik rozwiązuje problem sterowania silnikami ale tani nie jest. Czy można zastosować autotransformator ?

    0
  • #8 01 Cze 2016 14:26
    Dobromir pomysłowy
    Poziom 18  

    Digitrax napisał:
    Chcę do tego celu wykorzystać generator 230 V o mocy około 6 kW, który napędzać będzie dwa silniki asynchroniczne
    . Nie brałeś pod uwagę napędzania silnikiem spalinowym ? Widziałem takie pojazdy ale mniejsze , czy na ulicach z benzyniakami.

    0
  • #9 01 Cze 2016 14:30
    Digitrax
    Poziom 13  

    Brałem pod uwagę lecz ma to mankamenty:
    - obroty w jedną stronę czyli jazda wyłącznie w jednym kierunku
    - dużo więcej elementów mechanicznych
    - ograniczona możliwość regulacji obrotów bez skrzynki biegów
    - w połączeniu ze skrzynią biegów wzrasta masa

    0
  • #10 01 Cze 2016 17:01
    stomat
    Specjalista elektryk

    Skrzynia biegów i tak będzie lżejsza od prądnicy, dwóch silników i falownika. Skoro robisz taki pojazd to chyba dasz sobie radę z prostą mechaniką.

    0
  • #11 01 Cze 2016 17:08
    Digitrax
    Poziom 13  

    Agregat już posiadam, więc koszt odpada. Przy bezpośrednim napędzie silnikowym musiałbym zakupić silnik + skrzynie biegów. Tanie i lekkie to nie będzie. Myślałem o napędzie z gokarta. Silnik 13 KM, obroty nominalne 3000, maksymalne 3600. Dołączając sprzęgło ośrodkowe z reduktorem 1:2 obroty zmaleją o połowę a i tak będą 3 x za duże. Zmniejszając nadal obroty przekładnią stałą o kolejne 1:3 zejdę do obrotów w zakresie 500-600. Nie jestem pewien czy przy mniejszych obrotach taki silnik będzie miał wystarczająco mocy by ruszyć ciężką drezynę z miejsca.

    0
  • #12 01 Cze 2016 18:39
    Dobromir pomysłowy
    Poziom 18  

    Digitrax napisał:
    obroty w jedną stronę czyli jazda wyłącznie w jednym kierunku
    - dużo więcej elementów mechanicznych
    - ograniczona możliwość regulacji obrotów bez skrzynki biegów
    Skrzynia automatyczna? Ile drezyna waży z załadunkiem :) ?

    0
  • #13 01 Cze 2016 21:22
    2761720
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 01 Cze 2016 22:07
    Digitrax
    Poziom 13  

    Posiadam agregat dualny na 3 fazach jest 7,5 kW a na jednej 7 kW więc nic straconego.
    Masa drezyny około 400 kg + pasażerowie, myślę, że jedną tonę trzeba przyjąć.
    Prędkość maksymalna 40 km/h. Koła posiadają średnicę 33 cm.

    0
  • #15 01 Cze 2016 22:40
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Po drugie nie wiadomo jak będą się falownik zachowywał z tak małym generatorem.
    Czy spadek napięcia nie wywoła zablokowania falownika. Jeśli już to wektorowy.
    I czemu 2 silniki a nie jeden?

    PO kolejne generator 230V to mało trzeba 400V.

    0
  • #16 01 Cze 2016 22:43
    Digitrax
    Poziom 13  

    400 V jest a silniki dwa ponieważ lepiej napędzać dwie osie a nie jedną. Będzie więcej punktów przyczepności i poślizg na śliskim torze nie będzie tak bardzo odczuwalny. Proszę mi wierzyć, ale nawet "pompując" drezyną ręczną bardzo łatwo wprowadzić koła w poślizg, co skutkuje utrudnionym ruszeniem z miejsca tak lekkiego pojazdu. Kontakt koło szyna jest bardzo mały.

    0
  • #17 01 Cze 2016 23:27
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Wiesz mając agregat nie musisz falownika mieć .
    Po prostu regulujesz napięcie z agregatu.

    0
  • #18 01 Cze 2016 23:31
    cyruss
    Poziom 30  

    Przy trakcji kolejowej potrzebny jest duży moment rozruchowy przy ciężkim rozruchu i szeroki zakres zmiany obrotów. Dlatego zwykle w kolejnictwie przekładnia między silnikiem spalinowym a kołami to bezstopniowa hydrauliczna skrzynia biegów albo przekładnia elektryczna, tzn. silnik spalinowy -> prądnica z regulatorem -> elektryczne silniki trakcyjne (szeregowe). Silnik asynchroniczny prądu zmiennego czy bocznikowy prądu stałego, z racji charakterystyk - są tu bezużyteczne. Nawet falownik tu nie pomoże.
    Z elementów przekładni elektrycznej masz już silnik spalinowy i prądnicę w agregacie. Do tego jakiś regulator, np tyrystorowy układ napędowy i dwa silniki szeregowe prądu stałego z układem sterowania (styczniki) który umożliwi rozruch przy połączeniu szeregowym i przejście w miarę wzrostu obrotów do pracy równoległej. Silniki muszą być przystosowane do pracy w szerokim zakresie obrotów, czyli wentylator je chłodzący musi mieć własny silnik.
    Przy podanej mocy napędu i masie pojazdu, jechać to będzie, ale na wgniatające w siedzenia przyspieszenie nie licz...

    Sądząc po nicku masz jakieś kontakty z modelarzami kolejowymi, poszukaj wśród nich kogoś o specjalności "pojazdy trakcyjne".

    0
  • #19 02 Cze 2016 00:03
    Dobromir pomysłowy
    Poziom 18  

    Digitrax napisał:
    Buduję drezynę kolejową na wycieczki po nieczynnych szlakach.
    Ile km jeden kurs i ile ich dziennie - może warto akumulatorowy ? KGHM wyprzedaje wózki akumulatorowe .
    Digitrax napisał:
    Masa drezyny około 400 kg + pasażerowie, myślę, że jedną tonę trzeba przyjąć.
    - to mało a mój silnik + skrzynia 3tony pociągnie :).

    0
  • #20 02 Cze 2016 00:10
    Digitrax
    Poziom 13  

    Zastanawiam się czy stosując sprzęgło odśrodkowe na wale silnika i przekładnię 3:1 na osi napędzającej ułatwię start silnika elektrycznego. Jak wiadomo sprzęgło zacznie działać od pewnych obrotów, wraz ze wzrostem obrotów będzie mocniej łączyć i pojazd zacznie jechać. Po starcie nastąpi obniżenie prędkości obrotowej silnika co skutkować będzie poluzowaniem sprzęgła i silnik powoli będzie rozpędzać pojazd. Chłopaki z Piaseczna wykorzystali sprzęgło ale przy silniku spalinowym https://youtu.be/8iztAxU9a9E?t=3m43s

    Dobromir pomysłowy napisał:
    Ile km jeden kurs i ile ich dziennie - może warto akumulatorowy ? KGHM wyprzedaje wózki akumulatorowe . ... mój silnik + skrzynia 3tony pociągnie :).


    W akumulatory nie chcę się bawić, tam gdzie będę śmigał nie zawsze jest gdzie je naładować a odległości mogą być znaczne nawet 100 km podczas wycieczki. O jakim silniku ze skrzynią piszesz ?

    0
  • #21 02 Cze 2016 01:43
    Dobromir pomysłowy
    Poziom 18  

    Chyba tu nie mogę więc wyślę na PW.

    Digitrax napisał:
    nie zawsze jest gdzie je naładować
    - To podstawa ale może 2 zestaw na podmianę Aku też u mnie by się znalazły:)

    0
  • #22 02 Cze 2016 04:32
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Digitrax napisał:
    autotransformator ?
    Nie w obwodzie głównym. Za to, jak Koledzy radzą, zastosować szeregowe silniki DC (np. 2 szt albo nawet 4 po jednym na każde kolo np. 48 woltowe), prad przemienny z generatora wyprostować i zrobić układ a'la Leonardo, czyli sterować prędkość wzbudzeniem prądnicy, a to już naprawdę jest proste.

    0
  • #24 02 Cze 2016 22:07
    Digitrax
    Poziom 13  

    Silniki prądu stałego o mocy kilku kW to wydatek kilku tys zł :( Grzebanie w nowym agregacie w celu regulacji prądu wzbudzenia a co za tym idzie mocy z generatora odpada. Utracę gwarancję na urządzenie. Chyba będę się musiał przestawić na na napęd bezpośrednio spalinowy np kupując silnik od quada ze skrzynią biegów. Pozostaje pytanie, jakiej mocy (pojemności) i skrzynia ręczna czy automatyczna.

    0
  • #25 06 Cze 2016 00:31
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Ja tu widzę tylko silniki 3fazowe sterowane za pomocą falownika. Zasilanie może być zasilany z jednej fazy. Rozruch twardy regulowany potencjometrycznie. Nie wiem ile by ważyła ta drezyna?

    0
  • #26 06 Cze 2016 06:40
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    cooltygrysek napisał:
    Ja tu widzę tylko silniki 3fazowe sterowane za pomocą falownika. Zasilanie może być zasilany z jednej fazy. Rozruch twardy regulowany potencjometrycznie. Nie wiem ile by warzyła ta drezyna.
    Rozruch twardy regulowany potencjometrycznie ? Coś nowego :D Poza tym popraw ortografie, bo :cry:

    0
  • #27 07 Cze 2016 20:03
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    A to niby dlaczego ? Może mi wyjaśni kolega czemu się " upiłem "

    0
  • #28 11 Cze 2016 16:57
    Digitrax
    Poziom 13  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    ...Za to, jak Koledzy radzą, zastosować szeregowe silniki DC (np. 2 szt albo nawet 4 po jednym na każde kolo np. 48 woltowe), prad przemienny z generatora wyprostować i zrobić układ a'la Leonardo, czyli sterować prędkość wzbudzeniem prądnicy, a to już naprawdę jest proste.

    Panowie czy dysponuje ktoś z Was schematem elektrycznym generatora dualnego "genezo" model AN-9000FDP ?

    0
  • #29 12 Cze 2016 11:55
    Dobromir pomysłowy
    Poziom 18  

    Digitrax napisał:
    skrzynia ręczna czy automatyczna
    Tym zestawem co podałem na PW jeździłem i na lodzie i błocie ma bardzo łagodny rozruch więc lepiej, łatwiej itd. automat. A jak z mechaniką ogólnie dasz radę to tylko spalinówka ew. z gazem ?

    0
  • #30 12 Cze 2016 12:16
    Digitrax
    Poziom 13  

    Rozważam dwie wersje. Pierwsza to silnik DC plus prostownik i sterowanie obrotami. Druga to napęd silnikiem spalinowym z quada ze skrzynią automatyczną lub silnik od karta z przekładnią 2:1. Napęd ma być lekki więc nie chce tam instalować silnika od auta ze skrzynią biegów. Tym bardziej nie wyobrażam sobie na drezynie instalacji LPG. W handlu są dostępne fajne silniki spalinowe np od zagęszczarek o mocy nawet 20 KM. Preferuję silniczek diesla ze względu na większy moment obrotowy w stosunku do benzyniaka i kilkukrotnie mniejsze zużycie paliwa. Na napęd mogę przeznaczyć kwotę do 3 tyś. zł. W przypadku zasilania prądem nie wliczam do tej kwoty kosztu generatora bo ten już jest.

    0