Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zmienić kierunek obrotów w silniku jednofazowym z dwoma kondensatorami

25 Lis 2017 18:17 5082 51
  • Poziom 6  
    Witam , Panowie potrzebuję zmienić kierunek obrotów w silniku jednofazowym 2,2kw 2800 obr/min , aktualne podłączenie na zdjęciu. Wszystko co udało mi się znaleźć tyczy się silników z jednym kondensatorem. Jestem zielony w tym temacie więc proszę wyrozumiałość i w miarę łopatologicznie instrukcje.

    Jak zmienić kierunek obrotów w silniku jednofazowym z dwoma kondensatorami
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 6  
    Rezystor240 a kolorami przewodów da rade ten schemacik? on oznacza to co koledzy wcześniej napisali? tj.zamianę miejscami żółtych przewodów?
  • Poziom 39  
    Piotrek19852 napisał:
    Rezystor240 a kolorami przewodów da rade ten schemacik? on oznacza to co koledzy wcześniej napisali? tj.zamianę miejscami żółtych przewodów?


    To z żółtymi, to uzwojenie z zamienionym, początek z końcem.
    Zasilane przez kondensator.
    Na prawdę, mam Ci to na kolorowo rysować?
  • Poziom 6  
    Może na kolorowo nie, ale nie byłem pewien czy to co narysowałeś to to samo co pisali koledzy wcześniej z tą zamianą miejsc. Tak jak pisałem naprawdę zielony jestem w tym temacie. Dziękuje za pomoc

    Dodano po 16 [godziny] 11 [minuty]:

    Koledzy zamiana miejsc żółtych przewodów nic nie dała silnik nadal pracuje w tym samym kierunku
  • Poziom 29  
    Z tego co widać na zdjęciu to z silnika wychodzi 4 przewody 2 żółte biały i niebieski ,ze zdjęcia nie wiem jak masz to połączone bo nie widzę gdzie masz wpiety ten biały oprócz tego termika , najlepiej było by zmierzyć rezystancjię uzwojenia jednego i drugiego ale według mnie powinno być to wpiete jak w załączniku. I wtedy zamiana miesc żółtych przewodów powinna przynieść zamierzony efekt.
  • Poziom 6  
    Biały wychodzi z silnika i jest tylko podpięty pod tego "termika" . U mnie kondensator jest podłączony pod N jak na rysunku, czyli mam go przepiąć pod zasilanie i wtedy kombinować podłączeniem żółtych?
    Jak zmienić kierunek obrotów w silniku jednofazowym z dwoma kondensatorami
  • Poziom 29  
    Piotrek19852 napisał:
    Biały wychodzi z silnika i jest tylko podpięty pod tego "termika" . U mnie kondensator jest podłączony pod N jak na rysunku, czyli mam go przepiąć pod zasilanie i wtedy kombinować podłączeniem żółtych?
    Jak zmienić kierunek obrotów w silniku jednofazowym z dwoma kondensatorami

    Przy takim podłączeniu jak narysowałeś to uzwojenia rozruchowe i kondensatory nie są zasilane , skoro wszystko się łączy do N , jeden koniec uzwojenia z kondensatorami w szeregu musi być podpięte do N a drugi do L wtedy wszystko jest zasilane z twojego podłączenia wychodzi ze tylko uzwojenia główne masz podpięte a rozruchowe juz nie . Spróbuj przepiąć jak ci narysowałem i powinno działać jeśli kierunek będzie zły to zmienisz żółte miejscami i powinno być ok .
  • Poziom 6  
    z silnika wychodzi też piąty przewód (czarny) podpięty do kondensatorów , może on ich zasila? Nic nie piszesz o nim, może go nie zauważyłeś a ja go w sumie też nie narysowałem. poprawiony rysunek.

    Rezystor240 po zamianie żółtych miejscami silnik nadal pracuje w tym samym kierunkuJak zmienić kierunek obrotów w silniku jednofazowym z dwoma kondensatorami

    Dodano po 2 [minuty]:

    Rezystor240 napisał:
    Daję Ci zdjęcie w kolorach, jeśli teraz Ci to nie zadziała odłączam się od tematu.

    Schemat:

    Jak zmienić kierunek obrotów w silniku jednofazowym z dwoma kondensatorami


    Z tymi kolorami nie chodziło o kolorowy rysunek ale o opis schematu kolorami przewodów tak jak zrobił to Rafcio21 :)
  • Poziom 6  
    Miernik mam ale po złości bateria się rozładowała, jutro wymienię to pomierzę tą rezystencje. Podłączyłem tak jak sugerował Rafcio 21 i silnik dalej w tym samym kierunku pracuje, zamieniłem żółte przewody miejscami a on nadal swoje i w ta sama stronę kręci
  • Poziom 6  
    Czy w tym przypadku też żółte miejscami zamienić? bo kręci w tę samą stronę co wcześniej
  • Poziom 6  
    Nadal w tą samą stronę kręci
  • Poziom 35  
    Czy ten silnik pochodzi z jakiegoś fabrycznego urządzenia, a teraz chcesz go wykorzystać do innych celów?
  • Poziom 35  
    Ogromne, bo uzwojenia mogą być połączone wewnątrz dla jednego kierunku, a żółte przewody to prawdopodobnie wyłącznik odśrodkowy.


    Według mnie: biały - niebieski to uzwojenie robocze: biały - czarny to uzwojenie rozruchowe: dwa żółte to wyłącznik odśrodkowy. Jeśli nie będą to takie połączenia to sam skasuje ten wpis. :D
  • Poziom 39  
    krzysiek7 napisał:
    Ogromne, bo uzwojenia mogą być połączone wewnątrz dla jednego kierunku, a żółte przewody to prawdopodobnie wyłącznik odśrodkowy.


    Oczywiście tak może być.
    Dlatego konieczny jest pomiar omomierzem.
    To rozwieje wszystkie wątpliwości.
  • Poziom 6  
    Więc tak silnik jest kupiony nowy jako nowy nie używany, po zmierzeniu rezystencji wychodzi tak: uzwojenie o żółtych przewodach ma rezystencje 0,9 a uzwojenie o przewodach białym i niebieskim 2,6

    Dodano po 4 [minuty]:

    podłączenie biały -czarny ma 2.5

    Dodano po 2 [minuty]:

    natomiast czarny-nibieski 4.5
  • Poziom 35  
    Z tego co widzę, to wszystko wskazuje że jest tak jak pisałem w poście nr 26. Mam nadzieję, że do pomiarów rozłączałeś połączenia?
  • Poziom 6  
    żółty-żółty0,9
    żółty-biały brak
    żółty-niebieski brak
    żółty-czarny brak
    biały-czarny 2,5
    biały-niebieski2,6
    czarny-niebieski4,5

    Dodano po 34 [sekundy]:

    tak wszystko jest rozłączone