Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki kupic piec kondensacyjny do domu 80 m2?

prusak75 23 Sty 2018 08:39 3441 48
  • #1 23 Sty 2018 08:39
    prusak75
    Poziom 10  

    Witam serdecznie,
    planuję zakup na wiosna/lato piec gazowy kondensacyjny dwufunkcyjny,
    dom typu gierek kostka -80 m2,
    ze strony cieplowłasciwe.pl wyszło mi zapotrzebowanie 13kW
    http://cieplowlasciwie.pl/wynik/3cx4,,
    teraz mam piec z otwartą komorą spalania Aristine Egis plus 24,
    ciśnienienie na piecu to 0,3 Bara, zdaje się że jest zbiornik wyrównawczy tzn, dolewam wody do instalacji do momentu aż się nie zacznie przelewać,
    instalacja centralnego ogrzewania stara, duze grzejniki, bez termostatów,
    mam termoregulator pokojowy, na górze mam ustawione 21,5 C, to na dole mam okolo 23,
    planuję przy okazji zakupu pieca wstawić termostaty,
    i pytanie jaki piec kupić żebym był zadowolony :) żeby się nie psuł w środku zimy jak Beretta koleżanki,
    a nie był kosmicznie drogi, jakiej mocy kupić, żeby był dobry serwis i dobra gwarancja
    pozdrawiam
    Piotrek

    0 29
  • #3 23 Sty 2018 12:53
    prusak75
    Poziom 10  

    przepływowo, piec dwufunkcyjny :)

    0
  • Pomocny post
    #4 23 Sty 2018 13:08
    BUCKS
    Poziom 32  

    Wg linka co podałeś wynika, że Twoje zapotrzebowane na ogrzewanie wynosi 9kW w czasie mrozów -22. Z kolei przeciętna moc grzewcza to 4,3kW.
    Skoro bierzesz pod uwagę kocioł gazowy kondensacyjny 2-funkcyjny to najmniejsze mają zwykle ok. 20kW, czyli na cele grzewcze mają ponad 100% zapas mocy.
    Pod kątem c.w.u. to takie 20kW gwarantuje maksymalnie jakieś 9l/min dla delty t=30. Energooszczędny prysznic zadowoli się 8l/min, więc taki kocioł będzie OK do używania jednego punktu poboru c.w.u. w danej chwili.
    Jeśli 9l/min będzie dla Ciebie za mało to wybierając kocioł 25kW pod kątem c.w.u. zyskujesz ok. 12l/min dla delty t=30.

    Skoro w przeciętny dzień zimy przy +1,1 stopnia będziesz potrzebował ok. 4,3kW to zwróć uwagę, aby nowy kocioł gazowy miał moc minimalną poniżej 4kW.
    Np. Termet oferuje kotły mające minimum 2,8kW (80/60) albo 3.0kW (50/30), choć realnie dla temperatury 50/30 przyjąłbym jakieś 3,5kW.
    Termet Silver 20kW dla c.w.u. ma niemal 25kW i ceny zaczynają się od ok. 3100zł za sam kocioł.
    Termet Gold 20/25 to ceny od 3600/3700zł.

    Jak wszystko coś może się zepsuć ale ważne jest regularne serwisowanie, czyszczenie itp. Zwykle przeciętny użytkownik nie serwisuje kotła atmosferycznego i wzywa serwis dopiero, gdy coś padnie, a wtedy spora część usterek to jest efekt braku serwisowania, złej eksploatacji niż wadliwości samego sprzętu.
    Przed podłączeniem nowego kotła do starej instalacji warto zrobić chemiczne czyszczenie tej instalacji ze wszelkich osadów i nieczystości stałych.

    0
  • #5 23 Sty 2018 14:02
    prusak75
    Poziom 10  

    mój tata ma kocioł termet z otwartą komora spalania, i ma go juz 20 lat, 2 lata temu była pierwsza usterka -koszt 250 zł,
    myślełem o Termecie, czym się różni Gold od Silvera? warto dopłacić?
    jak się robi takie czyszczenie chemiczne? nie ma ryzyka przecieku? płukałem 2 razy instalację w wakacje, woda była całkiem ok,
    wydaje się ze cześci powinny byc tańsze niż w innych kotłach, dobrze myślę?
    używamy wody ciepłej standardowo, no ale zapas mocy nie byłby zły, brać 20 czy 25? pisałeś że dla silvera 20 ma niemal 25 kW, to samo jest w przypadku Golda?
    mma teraz w instalacji 0.3 bara, niby te kondensaty działają od 0.5? co to znaczy ?

    0
  • Pomocny post
    #6 23 Sty 2018 18:34
    BUCKS
    Poziom 32  

    prusak75 napisał:
    i ma go juz 20 lat, 2 lata temu była pierwsza usterka

    W przypadku nowych kotłów zapomnij o trwałości rzędu 20 lat. Jak kocioł wytrzyma 10 czy kilkanaście lat to będzie dobry wynik.
    Kondensaty są wymagające co do przeglądów, więc nie warto oszczędzać i rezygnować z przeglądu, bo skutki ewentualnych zaniedbań mogą tylko przyśpieszyć konieczność wymiany kotła na nowy, bo niektóre części są bardzo drogie, że naprawa jest nieopłacalna.
    prusak75 napisał:
    myślełem o Termecie, czym się różni Gold od Silvera? warto dopłacić?

    Inne bebechy i inny sterownik kotła, więc trudno o jednoznaczne zalety i wady. Sam mam dylemat co bym wybrał ale po studiowaniu instrukcji serwisowej Golda wygląda, że jest on podobny w ustawieniach do mojego obecnego kotła. Nie studiowałem Silvera, więc nie wiem dokładnie czego nie ma, a co oferuje innego w opcjach konfiguracyjnych. Silver ma niby trwalszy wymiennik ale z kolei jeden z forumowiczów pisał, że ma nienaprawialny zagraniczny sterownik, więc w przypadku jego awarii w grę wchodzi tylko wymiana. Gold ma polski sterownik, który można naprawiać w serwisie.
    Z punktu widzenia zwykłego Kowalskiego są to różnice mało istotne ale w pewnych sytuacjach możliwości konfiguracyjne, czy opcja naprawy sterownika itp. mogą być ważne.

    prusak75 napisał:
    używamy wody ciepłej standardowo, no ale zapas mocy nie byłby zły, brać 20 czy 25? pisałeś że dla silvera 20 ma niemal 25 kW, to samo jest w przypadku Golda?

    Silver model 20kW ma tę moc dla c.o. ale dla c.w.u. to oferuje 25kW.
    Z kolei Gold 20kW ma po równo dla c.o. i c.w.u., czyli aby uzyskać podobną wydajność dla c.w.u. to trzeba by kupić Golda 25kW.

    W innym wątku pisałem, że wg danych technicznych Gold 20 i 25kW mają niby identyczną moc minimalną, czyli 3,0kW dla 50/30 ale producent podaje, że przepływ gazu GZ50 dla mocy minimalnej różni się o 1,1 l/min na korzyść modelu 20kW. Zakładając ciągłą pracę przez 24h to w ciągu doby daje to różnicę 1584 l, czyli ok. 1,5m3 gazu, choć w grę wchodzi identyczna moc minimalna.

    Z innych wątków wychodzi, że producent fabrycznie jako minimum ustawia ok. 3,5kW i serwisancie niezbyt chętnie chcą obniżać ją do katalogowego minimum 3,0kW. A skoro moc jest inna od tej katalogowej to może różnica w spalaniu wtedy nie obowiązuje i Gold 20kW nie da wtedy żadnych dodatkowych oszczędności na spalaniu. Niestety nie mam wiedzy jak to jest w praktyce.
    Co prawda kilkadziesiąt m3 gazu w lewo czy w prawo w skali roku nie jest dużym kosztem ale różnica w abonamencie pomiędzy grupą taryfową W2, a W3 to kilkaset złotych rocznie, więc jeśli ktoś oscyluje na tej granicy to może to być ważny detal. O przydziale do danej grupy taryfowej decyduje roczne zużycie gazu, więc zmiana w górę, czy w dół następuje automatycznie od kolejnego roku umownego.

    prusak75 napisał:
    mma teraz w instalacji 0.3 bara, niby te kondensaty działają od 0.5? co to znaczy ?

    Jeśli masz kocioł na paliwa stałe to masz instalację c.o. typu otwartego, wtedy masz naczynie przelewowe.
    Kotły gazowe są stworzone do pracy w instalacji typu zamkniętego i wtedy masz naczynie przeponowe. Musisz pilnować aby ciśnienie powietrza w naczyniu przeponowym nie spadło poniżej wymaganego u Ciebie poziomu i dodatkowo musisz utrzymywać odpowiednie ciśnienie na kotle, najczęściej jest to poziom 1,2-1,5 bar przy zimnej wodzie w instalacji. Przy prawidłowo działającym kotle po nagrzaniu wody ciśnienie rośnie o dodatkowe 0,2-0,3 bar.

    0
  • #8 24 Sty 2018 11:29
    BUCKS
    Poziom 32  

    Jestem Kowalskim, więc nie mam specjalistycznej wiedzy ale Crystal ma dobry palnik Honeywell i bardziej rozbudowany sterownik. Jednak nie mam instrukcji serwisowej, więc trudno mi o teoretyczne porównania. Praktyki nie mam żadnej z nowymi Termetami, dlatego moja pomoc jest połowiczna ale zawsze to coś więcej niż nic ;)
    Najlepiej jakby wypowiedzieli się zawodowi praktycy jak np. serwisanci ale na kompleksową poradę na tym forum raczej bym nie liczył.
    Musisz zaryzykować i samemu się przekonać, czy dostępne opcje i możliwości kotła spełnią Twoje potrzeby, a po 10 latach będziesz mógł ocenić niezawodność lub opłacalność co wpłynie na finalne zadowolenie z zakupu.

    Mając pierwszy kocioł to ogrzewanie było dla mnie czarną magią. Mając drugi kocioł było tak samo ale zacząłem stopniowo zgłębiać temat, aby być bardziej świadomym klientem i samodzielnie podejmować decyzje, bo nie zawsze to co instalator serwisant powie/ustawi musi być dla mnie optymalne. Dotychczasowe moje doświadczenia pokazały, że zdanie się na 100% na łaskę, bądź niełaskę instalatora/serwisanta w sumie dało mi więcej szkód niż korzyści, choć w teorii powinno być zgoła odmiennie, bo w końcu doradzał i robotę wykonał zawodowiec, więc powinno być super.

    0
  • #9 24 Sty 2018 12:36
    serwo66
    Poziom 25  

    Crystal II ma sterownik Honeywell i w połączeniu z Open Therm jest o niebo lepszym kotłem od Golda tylko czy ta różnica w cenie kotła oraz tego czujnika jest opłacalna do powierzchni 80 m, nie jestem pewien ale chyba raczej nie. W Crystalu legalnie nie naprawisz sterownika.

    1
  • #10 24 Sty 2018 13:06
    prusak75
    Poziom 10  

    gwarancja w termecie, nie jest taka tania, z tego co czytałem Immergas daje 5 lat gwarancji bez opłat, nie wiem czy nie byłby tańszym kotłem?

    0
  • Pomocny post
    #11 24 Sty 2018 13:09
    Magister_123
    Poziom 33  

    prusak75 napisał:
    Immergas daje 5 lat gwarancji bez opłat,

    Wymagany jest co roczny płatny przegląd.

    0
  • #12 24 Sty 2018 13:22
    prusak75
    Poziom 10  

    przegąd w termecie chyba 350 zł, wiesz Magistrze ile w Immergasie?
    jeste jakaś alternatywa dla Termet Gold ?

    0
  • Pomocny post
    #13 24 Sty 2018 13:41
    BUCKS
    Poziom 32  

    Magister_123 napisał:
    Wymagany jest co roczny płatny przegląd.

    W trakcie gwarancji to chyba oczywiste, że przegląd musi być, aby gwarancja działała.
    Można co najwyżej porównywać jego koszty.
    Termet podaje 307,50zł brutto jako koszt przeglądu rocznego.

    Standardowa gwarancja wynosi 2 lata od daty zakupu.
    Możemy ją przedłużyć do 5 lat jeśli od 2 roku użytkowania razem z przeglądem rocznym będziemy kupować kupon wydłużonej gwarancji 175,89zl brutto.
    Kwoty przeglądu jak i kuponu mogą ulec zmianie, więc za kilka lat będą zapewne wyższe.
    Zakładając stałość opłat to w ciągu 5 lat trzeba wykupić 4 kupony, czyli 4 x 175,89 = 703,56zł za 5 letnią gwarancję.
    4 przeglądy, czyli 4x307,50= 1230zł, choć przeglądy w teorii powinny być bez względu, czy mamy wydłużoną gwarancję, czy też nie.

    Chcąc przedłużyć gwarancję o kolejne 2 lata do łącznie 7 lat to musimy kupić tzw. pakiet gwarancyjny za 696,63zł brutto.
    Nie mam pojęcia co w chodzi w skład tego pakietu gwarancyjnego skoro serwisant ma go "zamontować" w trakcie przeglądu.
    Oprócz tego kupujemy coroczny kupon wydłużonej gwarancji 2 x 175,89 = 351,78zł

    RAZEM 703,56 + 351,78 = 1055,34zł + pakiet gwarancyjny 696,63 = 1751,97zł za uzyskanie 7 letniej gwarancji nie licząc kosztów corocznych przeglądów.
    Jakby nie patrząc to przedłużenie gwarancji do 7 lat stanowi ok. 50% nowego kotła, więc każdy musi sobie sam odpowiedzieć, czy jest to gra warta świeczki.

    0
  • Pomocny post
    #14 24 Sty 2018 21:27
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    prusak75 napisał:
    przegąd w termecie chyba 350 zł, wiesz Magistrze ile w Immergasie?
    jeste jakaś alternatywa dla Termet Gold ?

    Cena przeglądu nie jest urzędowa i z tego co wiem znajomy ( autoryzowany serwisant termeta) bierze mniej, chyba, że daleki dojazd. Tak naprawdę poza sprawdzeniem składu spalin i ew. regulacją i sprawdzeniem/czyszczeniem filtra na powrocie i gazu i jeszcze paru punktów nie ma tam co serwisować.
    Nie przeżywajcie za mocno gwarancji, która zaczyna w wielu urządzeniach być fikcją. Kupując w miarę proste urządzenie jakim jest termet wolę zapłacić za coś dopiero jak się zepsuje, a nie za jakąś wirtualna ułudę gwarancji za którą i tak JA płacę: tak czy w inny sposób.
    Na ew. naprawę termeta nie wydasz fortuny jak na byle jaki "zachodni" , ostatnio klient zapłącił 2100 za serwis i naprawę 10-letniego vaillanta. Z drugiej strony , to normalne , że czasem trzeba zrobić grubsza naprawę jak w każdym urządzeniu. Na samochody wydajemy znacznie większe sumy i jakoś trzeba z tym żyć.

    0
  • #15 24 Sty 2018 21:48
    bodziot
    Poziom 17  

    Masz piętro i parter 80 m kw? Kostka to ma raczej dwa razy tyle. Uważaj bo kupisz za mały piec!

    0
  • #16 24 Sty 2018 21:55
    prusak75
    Poziom 10  

    dokładnie 79 m2 powierzchni użytkowej, piętro i parter, kostka 72 rok-wczesny Gierek,
    wielkość jak najbardziej ok !
    Andrzej, a co kolega mówi o serwisowaniu Gold/Silver?
    tak się zastanawiam, że jak się zestawi koszty zakupu, serwisowania, gazu to czy nie jest taniej kupić z otwartą komorą spalania,???

    0
  • Pomocny post
    #17 24 Sty 2018 22:18
    mychaj
    Poziom 30  

    Mam od października zamontowany Gold Plus20kW, został zamontowany w miejsce Vaillanta VUW242, to co przeszedłem z tym piecem i serwisem to odrębna historia. Ceny z kosmosu, serwis beznadziejny, awaryjność -hmmm...( 3 takie piece mam w rodzinie -mój nawalał raz w roku, szwagra częściej, drugi szwagier na razie 2 lata ma spokój)
    Przez te 3 m-ce porównując Termeta do Vaillanta (tak wiem że pierwszy to kondensat drugi zwykły) : jeżeli chodzi o kulturę pracy Termet to mercedes,
    Cichy, praktycznie nie słyszalny, porównałem rachunki za gaz listopad 2016 i 2017 = 550 vaillant, 280 Termet, a pogoda podobna.
    Gwarancji nie przedłużam - za drogo to wychodzi , nawet serwisant odradzał, koszty ew. części sprawdzałem i jest to poziom akceptowalny,
    porównanie: nawalił mi zawór gazowy vaillanta : 900 + serwis = 1300, zawór do termeta 400 z serwisem 600.
    Jedyne co to Termet jest gabarytowo większy ale to akurat mi wisi...

    Dodano po 6 [minuty]:

    Cytat:
    Na ew. naprawę termeta nie wydasz fortuny jak na byle jaki "zachodni" , ostatnio klient zapłącił 2100 za serwis i naprawę 10-letniego vaillanta.

    Właśnie mnie tak podsumował tylko o 1000 więcej - to tylko przyspieszyło wymianę, dodatkowo jak serwisant nie potrafi zdiagnozować problemu i cały czas słyszę ,,chyba"...

    0
  • #18 24 Sty 2018 22:50
    misiek1111
    Poziom 21  

    BUCKS napisał:
    Termet podaje 307,50zł brutto jako koszt przeglądu rocznego.

    A co dokładnie wykonuje serwis w tym piecu podczas przeglądu?

    0
  • #19 24 Sty 2018 23:13
    BUCKS
    Poziom 32  

    misiek1111 napisał:
    A co dokładnie wykonuje serwis w tym piecu podczas przeglądu?

    Nie wiem, zapytaj się serwisu jakie czynności wchodzą w jego zakres.
    Mogę tylko domniemywać, że z racji, że jest to zamknięta komora spalania i ważny jest proces spalania to z pewnością będzie to kontrola stanu mieszanki paliwowo-powietrznej i ewentualna jej korekta. Zapewne cyklicznie będzie wymagana wymiana uszczelek w komorze spalania, sprawdzenie szczelności itp.
    W ramach dodatkowych czynności może pojawić się konieczność czyszczenie wymienników, palnika, elektrod itp. ale to już serwisant powinien wiedzieć co jaki czas, które elementy wymagają sprawdzenia i konserwacji, aby służyły długo z jak największą sprawnością.

    0
  • #20 25 Sty 2018 10:01
    prusak75
    Poziom 10  

    dlaczego dolny zakres pracy kotła jest taki ważny? a to nie jest tak, że kocioł z mocą min 7kW szybciej nagrzeje i się wyłączy niż np 3 kW, a zużycie będzie podobne?

    0
  • Pomocny post
    #21 25 Sty 2018 10:44
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  

    prusak75 napisał:
    dlaczego dolny zakres pracy kotła jest taki ważny? a to nie jest tak, że kocioł z mocą min 7kW szybciej nagrzeje i się wyłączy niż np 3 kW, a zużycie będzie podobne?
    . Jeś,i minimalna moc kotła jest za duża w stosunku do zapotrzebowania, kocioł będzie szybko nagrzewał instalację, wyłączał się, potem (po wystygnięciu) ponownie się włączał, wyłączał (czyli taktował). Zużycie gazu będzie wtedy większe, niż gdyby grzał z małą mocą, ale bez ciągłych włączeń i wyłączeń. te "taktowania" także mogą powodować szybsze psucie się kotła. Dla tego metrażu przy przeciętnych warunkach prawie każdy kocioł będzie przewymiarowany (natomiast ciepła woda wymaga mocy ok. 24kW, by zapewnić komfort użytkowania łazienki).

    0
  • #22 25 Sty 2018 12:30
    BUCKS
    Poziom 32  

    Zbigniew Rusek napisał:
    Dla tego metrażu przy przeciętnych warunkach prawie każdy kocioł będzie przewymiarowany

    Obecnie link z cieplowlasciwie ma już inne parametry niż pierwotnie.
    Ale przyjmując jako punkt odniesienia to co było pierwotnie, czyli zapotrzebowanie 4,3kW przy 22 stopniach wewnątrz i 1,1 stopnia na zewnątrz.
    Po moich wyliczeniach wychodzi, że ciągła praca kotła będzie możliwa dla mocy:
    - 7,0kW poniżej ok. -12 stopni na zewnątrz
    - 4,3kW poniżej ok. 1 stopnia na zewnątrz
    - 3,5kW poniżej ok. 4,5 stopnia na zewnątrz,
    - 3,0kW poniżej ok. 7 stopni na zewnątrz.
    - 1,9kW poniżej 12 stopni na zewnątrz.

    Są to teoretyczne dane ale pokazują skalę różnic dlatego moc minimalna może robić dużą różnicę.
    Najgorzej jest przy bardzo ocieplonych budynkach, z bardzo niskim zapotrzebowaniem na energię, wtedy przy małym metrażu faktycznie każdy kocioł gazowy będzie przewymiarowany i warto rozważyć np. ogrzewanie elektryczne.

    Zbigniew Rusek napisał:
    (natomiast ciepła woda wymaga mocy ok. 24kW, by zapewnić komfort użytkowania łazienki).

    Zależy od indywidualnych preferencji. U siebie mam kocioł skręcony do ok. 17kW, przepływ wody perlatorem skręcony maksymalnie do ok. 7,8l/min i dla mnie komfort jest wystarczający. Robiłem też próby i większy przepływ jest mi aktualnie zbędny.
    Przepływowe ogrzewacze c.w.u. zwykle mając co najmniej 19kW, więc można przyjąć, że ok. 20kW to minimum dla kotła gazowego 2-funkcyjnego.
    Reszta to kwestia potrzeb jeśli chcemy mieć możliwości używania co najmniej 2 punktów poboru wody (np. 2 prysznice) równocześnie to lepiej pomyśleć o kotle 1-funkcyjnym + zbiornik i wtedy nawet kocioł 12kW może dać radę.

    0
  • #23 25 Sty 2018 19:53
    prusak75
    Poziom 10  

    czyli najlepiej jest jeżeli kocioł pracuje cały cza, najmniej się psuje i najmniej spala gazu?
    myślałem że jest odwrotnie :)
    a co w takim razie ze steroanie, pogodówka czy programatro pokojowy czy jedno i drugie?

    0
  • #24 25 Sty 2018 20:23
    BUCKS
    Poziom 32  

    Generalnie im mniej przerw w pracy kotła to tym lepiej ale aby ten warunek był spełniony to potrzebna jest odpowiednio niska moc kotła, która będzie odpowiednia do większości okresu zimowego. Co prawda grzejniki dobiera się do mrozu ok. -20 stopni ale w praktyce takich mrozów nie ma albo pojawiają się na parę dni.
    Wg teoretycznych wyliczeń u Ciebie kocioł o mocy minimalnej 3kW pozwoli na ciągłą pracę już poniżej 7 stopni, czyli przez większą część zimy.

    Osobiście jestem za wariantem pogodynka + regulator pokojowy.
    Regulator pokojowy pilnuje, aby nie przekraczać zadanej temperatury w środku, a pogodynka dodatkowo dba automatycznie o odpowiednią temperaturę wody grzewczej w zależności od temperatury na zewnątrz, co dodatkowo chroni przed zbytnim przegrzewaniem lub zbytnim wychładzaniem budynku.
    Tylko trzeba dobrze dobrać tzw. krzywą grzewczą na podstawie prób i błędów, co w praktyce do łatwych rzeczy nie należy, bo nie ma krzywej uniwersalnej lecz każda instalacja będzie miała swoją indywidualną krzywą grzewczą.
    Jednak uważam, że warto poświęcić czas na ustalenie optymalnej krzywej, bo automatyzuje i optymalizuje to proces ogrzewania jeśli dobrany kocioł i jego moc minimalna pozwoli na ciągłą pracę przez większą część sezonu.
    Z kolei w przypadku przewymiarowanego kotła, który będzie taktował to moim zdaniem pogodynka nie ma większego sensu i wystarczy sam regulator pokojowy.

    0
  • Pomocny post
    #25 26 Sty 2018 10:24
    palala
    Poziom 23  

    Witam

    Od grudnia 2016 roku mam Crystala II z OT. Usunięto czujnik pogodowy ze względu na brak chęci zabawy z krzywymi. Ustawiona jest stała temperatura na kotle (raz lub dwa ją podniosłem przy większych mrozach) - temperaturą/zapotrzebowaniem na ciepło steruje OT, który ma w sobie regulator dostosowujący się z czasem do zapotrzebowania budynku. Praktycznie brak taktowania (zdarza się przy dużym nasłonecznieniu mam wschodnie i południowe okna). Jeżeli chcesz wykorzystać możliwości Crystala to tylko ze sterownikiem OT.

    Pozdrawiam

    0
  • #26 26 Sty 2018 11:44
    BUCKS
    Poziom 32  

    palala napisał:
    który ma w sobie regulator dostosowujący się z czasem do zapotrzebowania budynku

    z czasem to każdy regulator pokojowy dostosuje się do zapotrzebowania budynku.
    Pogodynka z prawidłowo ustawioną krzywą skraca ten czas reakcji i w efekcie są mniejsze straty energii.

    Każdy budynek ma swoje określone i stałe zapotrzebowanie na energię i jeśli chcesz uzyskać określoną temperaturę to musisz dostarczyć MINIMUM określonej ilości energii.
    Ponieważ urządzenia pomiarowe i dozujące energię nie są idealne to ilość dostarczonej energii w celu uzyskania pożądanej temperatury powietrza w budynku zawsze będzie większa niż wynika to z realnych potrzeb.
    Im większa precyzja w dozowaniu tej energii to tym mniejsze zużycie i mniejsze koszty.

    palala napisał:
    Praktycznie brak taktowania

    Oznacza to tylko tyle, że moc minimalna kotła mieści się w Twoim realnym zapotrzebowaniu energetycznym przez większą część sezonu. Jeśli moc minimalna byłaby większa niż Twoje realne zapotrzebowanie na energię to nawet sterownik Open-Therm by nie pomógł. Krótko mówiąc u siebie masz dobrze dobrany zakres mocy kotła gazowego.
    Warto pamiętać, że sytuacja ulegnie zmianie jeśli np. ocieplisz swój budynek, wymienisz okna na nowe bardziej energooszczędne, bo zmienisz wtedy zapotrzebowanie na energię dla swojego budynku i rosną znacząco szanse na taktowanie.

    0
  • #27 26 Sty 2018 13:07
    palala
    Poziom 23  

    Nie tak do końca z tym dopasowaniem. OT ma regulator PID (przynajmniej Honeywell) w przeciwieństwie do zwykłego ON/OFF, dodatkowo przejmuje kontrolę nad kotłem i reguluje temperaturę zasilania w zależności od zapotrzebowania i szybkości spadku/wzrostu temperatury w monitorowanym pomieszczeniu. Zbyt skrótowo napisałem.

    Pozdrawiam

    0
  • #28 26 Sty 2018 14:19
    BUCKS
    Poziom 32  

    palala napisał:
    Nie tak do końca z tym dopasowaniem.

    Regulatory można podzielić na zwykłe ON-OFF i na "inteligentne", które będą optymalizować czasy załączania kotła, a oryginalne mogą dodatkowo komunikować się z kotłem i w trybie ciągłym regulować temperaturą zasilania wody c.o.
    Natomiast nawet zwykły ON-OFF dopasuje się, bo jeśli będzie robiło się chłodniej to regulator będzie dłużej grzał, a dłuższe grzanie oznacza podniesienie temperatury wody w układzie.
    Niezależnie od sposobu to finalny efekt będzie ten sam, czyli podniesienie lub obniżenie zużycia energii i to miałem na myśli.
    Jedynie sposób i precyzja działania regulatora może wpływać na finalne poczucie komfortu i zakres optymalizacji zużycia energii. W teorii im lepszy regulator tym lepsze efekty ale praktyka bywa różna.
    Na forum są ludzie, którzy twierdzą, że lepiej mają bez pogodynek i regulatorów pokojowych.

    0
  • #29 29 Sty 2018 12:03
    prusak75
    Poziom 10  

    no to jak będzie tylko regulator pokojowy to nie będzie piec taktował, nie wyłączy on pieca jak się powietrze w pomieszczeniu nagrzeje?

    0
  • #30 29 Sty 2018 14:22
    BUCKS
    Poziom 32  

    taktowanie zależy w dużej mierze od mocy kotła. Regulator pokojowy pilnuje, aby temperatura w pomieszczeniu nie przekraczała zadanej wartości, czyli, aby niepotrzebnie nie przegrzewać pomieszczenia.
    Taktowania nie unikniesz w 100%, więc regulator pokojowy będzie miał pośrednio wpływ na ilość wyłączeń i włączeń palnika ale im mniejsza moc kotła to tym wolniej temperatura rośnie i tym dłużej kocioł może pracować w trybie ciągłym.

    0
  Szukaj w 5mln produktów