Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Silnik asynchroniczny jako obciążenie - hamownia

bulamati 04 Lut 2018 20:14 639 15
  • #1 04 Lut 2018 20:14
    bulamati
    Poziom 6  

    Witam, projektuje hamownie do silnika elektrycznego. Jestem w fazie dobierania obciążenia, pomyślałem o silniku asynchronicznym działającym jako prądnica sterowanym falownikiem. Pytanie moje brzmi czy da się jakoś sensownie ustawić stawiany opór (żeby wyniki były miarodajne). Może ktoś ma lepszy pomysł na obciążenie silnika (np. hamulec elektrowirowy itp)?

    0 15
  • #2 04 Lut 2018 20:23
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Jasne. Stawiany opór da się ustawić. W zależności od napędzającego silnika można zbudować układ mniej lub bardziej skomplikowany obciążający wspomniany silnik indukcyjny(asynchroniczny) który będzie w stanie zadać odpowiednie obciążenie dla badanego silnika, oczywiście w rozsądnych granicach prędkości obrotowej i obciążenia mocowego owego silnika. Moim zdaniem prościej by było użyć np przerobiony (wyprowadzony wał na zewnątrz) silnik szeregowy od jakiegoś dużego rozrusznika silnika spalinowego i obciążyć go rezystorami. W zależności jakiej mocy jest owy badany silnik.

    0
  • #3 05 Lut 2018 07:22
    bulamati
    Poziom 6  

    Dziękuję za szybką odpowiedź.
    Silnik jest dość dużej mocy ok 100kW. Jeżeli chodzi o sterowanie silnikiem obciążającym, to muszę dobrać do niego poszczególne rezystor (przełączane ręcznie) czy można to ustawić na poziomie falownika? I jeszcze jedno pytanie, jak można wyliczyć wartość momentu obciążającego?

    0
  • #4 05 Lut 2018 07:42
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    bulamati napisał:
    Dziękuję za szybką odpowiedź.
    Silnik jest dość dużej mocy ok 100kW. Jeżeli chodzi o sterowanie silnikiem obciążającym, to muszę dobrać do niego poszczególne rezystor (przełączane ręcznie) czy można to ustawić na poziomie falownika? I jeszcze jedno pytanie, jak można wyliczyć wartość momentu obciążającego?


    JAk nie masz pierścieniowego to dużo nie nawojujesz, Jedynie sensownie DC na uzwojenia.
    Wytoczenie otworów w deklach i dodanie wentylatorów wnętrza silnika.

    0
  • #5 05 Lut 2018 09:26
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Sterowanie można zbudować automatyczne dla hamowni na silniku indukcyjnym(asynchronicznym) ze stabilizacją mocy na zadanym poziomie i ten poziom można regulować. W końcu żyjemy w wieku 21-ym. Rozumiem że obciążanym silnikiem jest silnik indukcyjny(asynchroniczny)?

    0
  • #6 05 Lut 2018 10:25
    bulamati
    Poziom 6  

    Łukasz.K napisał:
    Sterowanie można zbudować automatyczne dla hamowni na silniku indukcyjnym(asynchronicznym) ze stabilizacją mocy na zadanym poziomie i ten poziom można regulować. W końcu żyjemy w wieku 21-ym. Rozumiem że obciążanym silnikiem jest silnik indukcyjny(asynchroniczny)?


    O coś takiego mi chodziło. Tak, silnik obciążany i obciążający będzie silnikiem asynchronicznym. Można prosić o jakiś artykuł albo coś z tą stabilizacja mocy na zadanym poziomie.

    0
  • Pomocny post
    #7 05 Lut 2018 11:04
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Jak się wykorzystuje silnik indukcyjny jako prądnicę jest np. w książce pt:"Laboratorium maszyn elektrycznych" autorzy: Grzegorz Kamiński, Janusz Kosk, Włodzimierz Przyborowski. Jak zapewnić stabilizację to nigdzie nie wyczytałem ale wiem że da się to zrobić i jak wymyślę takie urządzenie to napiszę jak.

    Dodano po 31 [minuty]:

    W załączniku są obrazki z powyższej książki jak można zrobić prądnicę z silnika indukcyjnego.

    0
  • #8 05 Lut 2018 18:47
    bulamati
    Poziom 6  

    Dzięki wielkie, trochę mi rozjaśniło temat.
    Ogólny zarys wygląda tak. Kopmuter PC wysyła sygnał do falownika, który steruje silnikiem asynchronicznym (testowanym). Ustawiam obroty oraz moment na odpowiednim poziomie. Silnik ten jest połączony wałem z drugim silnikiem asynchronicznym który stanowi obciążenie. Obciążenie sterowane jest też przez komputer.
    I tutaj pojawia się największy problem.

    Przestudiowałem ten fragment książki i nie dokońca zrozumiałem jak tym się steruje.

    Zastanawiam się czy łatwiejsze nie bedzie zastosowanie hamulca elektrowirowego.

    0
  • #9 05 Lut 2018 19:13
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Będzie, o ile ma się dostęp do takiego hamulca albo warsztatu żeby go zbudować.

    0
  • #11 05 Lut 2018 19:23
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Najprostrzym i najskuteczniejszym hamulcem z silnika asynchronicznego trojfazowego klatkowego, jest połączenie jego uzwojeń szeregowo i zasilenie tego z regulowanego zasilacza DC o odpowiedniej wydajności. Możesz sobie od razu wyskalowć jego amperomierz w jednostkach momentu obrotowego. (kgm). To ma jeszcze tą zalete, ze działa od niemal zerowej prędkości obrotowej.

    0
  • #12 05 Lut 2018 19:53
    bulamati
    Poziom 6  

    Łukasz.K napisał:
    Będzie, o ile ma się dostęp do takiego hamulca albo warsztatu żeby go zbudować.

    Z dostępem do warsztatu raczej nie będzie problemu albo ewentualnie można dobrać z katalogów firm. Tylko wszystkie dostępne mają sterowanie ,analogowe, przez zmianę długości ramienia i ciężarów co nie za bardzo mi odpowiada.



    Krzysztof Kamienski napisał:
    Najprostrzym i najskuteczniejszym hamulcem z silnika asynchronicznego trojfazowego klatkowego, jest połączenie jego uzwojeń szeregowo i zasilenie tego z regulowanego zasilacza DC o odpowiedniej wydajności. Możesz sobie od razu wyskalowć jego amperomierz w jednostkach momentu obrotowego. (kgm). To ma jeszcze tą zalete, ze działa od niemal zerowej prędkości obrotowej.


    Wtedy mogę sobie moment hamujący regulować za pomocą pradu DC? Czyli odpowiednio wyskalowany amperomierz pokaże mi ten moment?

    0
  • #13 05 Lut 2018 20:59
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    bulamati napisał:
    Chodzi o to żeby wystartować dwa silniki z tymi samymi prędkościami obrotowymi a następnie zmniejszyć prędkości silnika obciążającego?


    A jak to sobie wyobrażasz skoro sa połączone wałami.

    Po drugie napisz w końcu jakiej mocy są silniki bo to duża różnica.

    Dodano po 30 [sekundy]:

    Nie no chyba na pracę dyplomową to za późno.

    0
  • #14 05 Lut 2018 21:12
    bulamati
    Poziom 6  

    Testowany silnik ma moc ok 120kW.

    Chodziło o zmniejszenie prędkości na falowniku.

    0
  • #16 06 Lut 2018 08:45
    bulamati
    Poziom 6  

    Wybór padł na hamowanie prądem stałym.

    Dziękuję za pomoc

    0
  Szukaj w 5mln produktów