Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mecedes A140 W168 - opóźnione ładowanie akumulatora

bratyslaw 04 Mar 2018 21:39 1260 23
  • #1 04 Mar 2018 21:39
    bratyslaw
    Poziom 23  

    Witam,

    Mercedes A140 W168 z silnikiem 1,6 i automatyczną skrzynią, końcówka 2000 roku. Mam pytanie odnośnie ładowania akumulatora, które następuje dopiero po kilkunastu sekundach od uruchomienia silnika. Po tym czasie ładowanie wydaje się poprawne (13,9 - 14,3 V). Czas od ostatniego rozruchu czy też temperatura silnika nie ma znaczenia, objaw jest powtarzalny. Ze schematu wynika, że alternator nie jest niczym sterowany z zewnątrz. Na forach ludzie piszą o tej "przypadłości" często traktując to jako normę, ale czy ten typ tak ma, czy jednak szukać usterki? Szczególnie teraz podczas mrozów używając auta na krótkich dystansach jest to przyczyną niedoładowania akumulatora. Czy ktoś z Kolegów badał problem?

    Pozdrawiam!

    0 23
  • Zasilacze Ups
  • #2 04 Mar 2018 22:03
    bestboy21
    Poziom 38  

    Po czym wnosisz że jest brak ładowania?
    Wedle napięcia?
    Mierzyłeś cęgami jaki prąd płynie z alternatora?
    Przez kilkadziesiąt sekund po odpaleniu alternator może po prostu nie wyrabiać, akumulator pobiera kilkadziesiąt amper do tego dodaj resztę odbiorników i na wolnych obrotach to tak średnio będzie ładował.

    Tyle że kilkadziesiąt sekund to nie powód do niedoładowania :!:

    Naładuj akku porządnie prostownikiem tak jak bozia przykazała (do 16V).
    Alternator to nie panaceum.
    Jeżdżenie na niedoładowanym akku powoduje że zawsze po odpaleniu pobiera olbrzymi prąd, jednocześnie się niszcząc.

    Chyba że masz do pracy 100km. :D

    0
  • Zasilacze Ups
  • #3 04 Mar 2018 22:11
    sanfran
    Poziom 35  

    W tym samochodzie dużo mocy pobiera pompa wspomagania kierownicy. Ona zawsze pracuje, kiedy samochód stoi lub powoli się toczy.

    0
  • #4 04 Mar 2018 22:15
    kkknc
    Poziom 42  

    To normalne w każdym aucie. Ubytek trzeba wyrównać, a alternatora nie ma nieskończonej wydajności.

    0
  • #5 04 Mar 2018 22:50
    bratyslaw
    Poziom 23  

    bestboy21 napisał:
    Po czym wnosisz że jest brak ładowania?
    Wedle napięcia?
    Mierzyłeś cęgami jaki prąd płynie z alternatora?
    Przez kilkadziesiąt sekund po odpaleniu alternator może po prostu nie wyrabiać, akumulator pobiera kilkadziesiąt amper do tego dodaj resztę odbiorników i na wolnych obrotach to tak średnio będzie ładował.

    Tyle że kilkadziesiąt sekund to nie powód do niedoładowania :!:

    Naładuj akku porządnie prostownikiem tak jak bozia przykazała (do 16V).
    Alternator to nie panaceum.
    Jeżdżenie na niedoładowanym akku powoduje że zawsze po odpaleniu pobiera olbrzymi prąd, jednocześnie się niszcząc.

    Chyba że masz do pracy 100km. :D


    Akumulator nowy (3 miesiące) i naładowany jak Pan Bóg przykazał. Cęgów nie mam, a mierzę napięcie. Choć może pokuszę się o pomiar pośredni prądu techniczną metodą. Rozumiem, że zaraz po rozruchu alternator może nie wyrabiać, ale żeby robić to tak powtarzalnie? Nie mierzyłem dokładnie czasu, ale okres bezczynności trwa ok. 15 - 18 sekund. Dodatkową wskazówką nieładowania akumulatora może być fakt, że w tym czasie mierzone napięcie nie rośnie, nie stoi, ale spada o dziesiąte części Volta. W żadnym z samochodów, które miałem nie było takiego efektu, nawet w Astrze, czy Polo, gdzie były elektryczne pompy wspomagania, też pobierające swoje Ampery. Na co dzień jeżdżę 3 letnim Fordem Tourneo (też elektryczne wspomaganie, diesel) i tu pełne napięcie ładowania pojawia się dosłownie "w sekundę" po uruchomieniu. Jest to o tyle uciążliwe, że żona dojeżdża tym do pracy 2 km, po pracy kilka uruchomień "od sklepu do sklepu", gdzie czas przejazdu to pół minuty no i po tygodniu, półtora takiej jazdy pojawia się problem z rozruchem. Na razie jako środek zaradczy włożyłem woltomierz w gniazdo zapalniczki, dzięki czemu wie, kiedy włączyć nadmuch, grzanie tylnej szyby i światła. Tak więc, jeśli Panowie potwierdzice, że ten typ tak ma, to OK, przyjmuję do wiadomości, potrzebne tylko to potwierdzenie :) Jeśli nie, to w wolnej chwili wyjmę alternator w celu obdukcji.

    Pozdrawiam!

    0
  • Pomocny post
    #6 04 Mar 2018 23:01
    kkknc
    Poziom 42  

    W żadnym aucie które tylko pół minuty jedzie nie naładujesz akumulatora. I zawsze będą problemy z niedoładowaniem. Nie ma szans. Mam takiego tylko w manualu to mogę dokładnie sprawdzić.

    0
  • #7 04 Mar 2018 23:02
    bestboy21
    Poziom 38  

    Zachowanie instalacji zależy od wielu rzeczy.
    Pojemności założonego akumulatora.
    Przekładni alternatora.

    Weź po odpaleniu przygazuj do 2-3tyś. (byle nie na -10 mrozie, bo to trochę nie bardzo ;p).

    Wiesz czemu napięcie przez chwilę spada po odpaleniu? akumulator się budzi i zaczyna ssać prąd, zwłaszcza na mrozie ten efekt może występować.

    Jeździsz po 2km i śmiesz twierdzić że jest naładowany?, a później taki człowiek płacze że akumulatory do kitu robią i padają po 2 latach.

    0
  • #8 04 Mar 2018 23:18
    bratyslaw
    Poziom 23  

    kkknc napisał:
    W żadnym aucie które tylko pół minuty jedzie nie naładujesz akumulatora. I zawsze będą problemy z niedoładowaniem. Nie ma szans. Mam takiego tylko w manualu to mogę dokładnie sprawdzić.


    A sprawdź w wolnej chwili, bo mnie ciekawi :)

    bestboy21 napisał:
    Zachowanie instalacji zależy od wielu rzeczy.
    Pojemności założonego akumulatora.
    Przekładni alternatora.

    Weź po odpaleniu przygazuj do 2-3tyś. (byle nie na -10 mrozie, bo to trochę nie bardzo ;p).

    Wiesz czemu napięcie przez chwilę spada po odpaleniu? akumulator się budzi i zaczyna ssać prąd, zwłaszcza na mrozie ten efekt może występować.

    Jeździsz po 2km i śmiesz twierdzić że jest naładowany?, a później taki człowiek płacze że akumulatory do kitu robią i padają po 2 latach.


    Gazowałem :) Nic to nie zmienia. A odnośnie naładowania to miałem na myśli stan akumulatora po naładowaniu prostownikiem. Wiem, że taka jazda nie jest najlepsza m.in. dla akumulatora, ale jak dotąd małżowina dojeżdżała w ten sposób od kilku lat i Corsą 1,7D i Polo 6N2 benzin i w zasadzie nigdy nie było potrzeby doładowywania akumulatora, no może poza sytuacją, gdy w Polo uszkodził się włącznik świateł i potrafiły się w nocy same zaświecić... Gwoli wyjaśnienia, to auto kupione 3 miesiące temu w stanie mechaniczno - blacharskim bardzo dobrym jak na pełnoletni samochód. Tylko to ładowanie...

    0
  • Pomocny post
    #9 05 Mar 2018 07:20
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Mercedes A ma soft start taki, wstaje po kilku sekundach i powoli rośnie. Taki jest regulator .

    0
  • Pomocny post
    #10 05 Mar 2018 07:59
    bestboy21
    Poziom 38  

    andrzej20001 napisał:
    Mercedes A ma soft start taki, wstaje po kilku sekundach i powoli rośnie. Taki jest regulator .


    To jest bardzo zdrowe dla akumulatora.
    Nie wali w niego od razu kilkadziesiąt amper.

    Autor powinien raz na 3 miesiące naladować akku do oporu i później będzie tym który powie (a mi działał 6 lat). Ot i tyle.

    0
  • #11 06 Mar 2018 19:03
    bratyslaw
    Poziom 23  

    andrzej20001 napisał:
    Mercedes A ma soft start taki, wstaje po kilku sekundach i powoli rośnie. Taki jest regulator .


    No i o taką odpowiedź mi chodziło. Trzeba będzie nauczyć się z tym żyć :)
    Z akumulatorami raczej problemów nigdy nie miałem, tej zimy padł mi w Omedze 3.0 V6 po 10 latach i to Kager, czyli nie wiadomo dokładnie co.
    Dzięki wszystkim i pozdrawiam!

    0
  • #12 07 Mar 2018 14:02
    kkknc
    Poziom 42  

    Auto stoi na placu czeka na sprzęgło, chwilę i ci sprawdzę. Na razie za duży natłok. Miałem spora przerwę.
    Chociaż tam normalny 9D alternator powinien wstać od razu i ładować. Na napięcie czasem trzeba poczekać.

    Dodano po 16 [godziny] 14 [minuty]:

    Ok właśnie sprawdziłem. Bez problemu się wzbudza i ładuje od razu.

    0
  • #14 09 Mar 2018 20:40
    kkknc
    Poziom 42  

    To pytanie mogłeś zadać wcześniej. Wyciągałem silnik na wymiana skrzyni. A dzisiaj auto oddałem klientowi.

    0
  • #16 10 Mar 2018 03:32
    helmud7543
    Poziom 42  

    Sprawdź ten schemat czy na pewno dotyczy Twojego egzemplarza, bo powtarzalność (ten sam czas, niezależnie od warunkó) sugeruje automat, a nie usterkę.
    Mam to samo w BMW e46, tylko czas jest krótszy. Wzbudza się od razu i kontrolka gaśnie natychmiast, ale napięcie podnosi się do, jak dobrze pamiętam, ok 13 V a dopiero po kilku sekundach do nominalnego - jakieś 14 z kawałkiem. Zawsze tak samo, niezalżnie od stopnia rozładowania aku i obciążenia. Jak niedoładowany albo od razu włączę światła i dmuchawę to silnik przez chwilę przydusi, ale napięcie zachowuje się tak samo.
    Swoją drogą, tak krótki czas nie ma znaczenia dla ładowania - to co zabrałeś na rozruch aku przyjmie nie szybciej niż przez kilka minut, przy zimnym aku - kilkanaście. Krótsze cykle pracy silnika to stały ubytek prądu - przyspieszone zasiarczenie, problemy z rozruchem jak jest zimno itp. Tego nie przeskoczysz.

    0
  • #17 10 Mar 2018 06:19
    ociz
    Moderator Samochody

    Czy alternator się wzbudził to wystarczy spojrzeć czy ruszyło wspomaganie kierownicy.

    0
  • #18 11 Mar 2018 23:41
    bratyslaw
    Poziom 23  

    helmud7543 napisał:
    Sprawdź ten schemat czy na pewno dotyczy Twojego egzemplarza, bo powtarzalność (ten sam czas, niezależnie od warunkó) sugeruje automat, a nie usterkę.

    To akurat się zgadza, że automat. Chciałem tylko potwierdzenia i jak widać, nie we wszystkich A-klasach tak jest, dlatego zastanawiam się nad wymianą regulatora bądź alternatora. Posiłkowałem się jedynie schematem znalezionym w sieci - można gdzieś znaleźć jakieś większe fragmenty lub całe schematy?
    bratyslaw napisał:
    Mam to samo w BMW e46, tylko czas jest krótszy. Wzbudza się od razu i kontrolka gaśnie natychmiast, ale napięcie podnosi się do, jak dobrze pamiętam, ok 13 V a dopiero po kilku sekundach do nominalnego - jakieś 14 z kawałkiem. Zawsze tak samo, niezalżnie od stopnia rozładowania aku i obciążenia.

    I podobnie jest tutaj, z tym, że czas do normalnego ładowania to ponad 15 sekund. Po tym czasie również napięcie rośnie łagodnie w ciągu kilku sekund do ok. 14V.
    helmud7543 napisał:
    Swoją drogą, tak krótki czas nie ma znaczenia dla ładowania - to co zabrałeś na rozruch aku przyjmie nie szybciej niż przez kilka minut, przy zimnym aku - kilkanaście. Krótsze cykle pracy silnika to stały ubytek prądu - przyspieszone zasiarczenie, problemy z rozruchem jak jest zimno itp. Tego nie przeskoczysz.

    No niestety, przy takim używaniu auta bilans energetyczny jest ujemny.
    ociz napisał:
    Czy alternator się wzbudził to wystarczy spojrzeć czy ruszyło wspomaganie kierownicy.

    Wspomagania działa już po uruchomieniu silnika.

    0
  • #19 11 Kwi 2018 17:26
    bratyslaw
    Poziom 23  

    Kupiłem używany alternator, oznaczenia te same, rocznik też. I ten ładuje po niespełna 3 sekundach od zgaśnięcia kontrolki, co sprawdziłem w pomiarach na stole "laboratoryjnym" - na zdjęciu zrobione na szybko stanowisko pomiarowe, podłączony stary akumulator stąd niskie napięcie. Tak więc wymieniam alternator.
    Pozdrawiam.
    Mecedes A140 W168 - opóźnione ładowanie akumulatora

    0
  • #20 11 Kwi 2018 20:04
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Akurat robilem a160 2004r. Ładowanie 12s. po rozruchu.

    0
  • #22 13 Kwi 2018 07:37
    bratyslaw
    Poziom 23  

    Dzięki za odpowiedzi. Jakie tam mieliście skrzynie?
    Czyli wychodzi na to, że albo były 2 rodzaje alternatorów (regulatorów), lub po prostu niektóre mają usterkę. Trochę nie przemawia do mnie fakt opóźnienia ładowania z powodu oszczędzania cierpień akumulatorowi. Producent zaleca jazdę zaraz po uruchomieniu silnika. A co, gdy jazda odbywa się zimą, trzeba od razu włączyć światła, za chwilę stanąć w korku by za chwilę zgasić silnik bo dojechaliśmy do piekarni...
    Pozdrawiam!

    0
  • #23 13 Kwi 2018 08:47
    andrzej20001
    Poziom 42  

    A160 Manual. Kontrolka gaśnie od razu wspomaganie odpala i potem po ~12S. SOFT START do 14.4V. Regulator i alternator oryginalny nie ruszany od nowości Valeo.

    0
  • #24 24 Kwi 2018 23:00
    bratyslaw
    Poziom 23  

    Tak więc tydzień temu wymieniłem alternator. Muszę tutaj jedno sprostować - zakupiony różni się znacznie od mojego, wcześniej niepotrzebnie zasugerowałem się opisami wykonanymi przez "demontażystów" z auto szrotu. Podobne są tylko od dołu, reszta wraz z korpusem są inne. Zakupiony to rocznik '99. Przy okazji wymieniłem łożyska. Ładowanie jest już po 3 sekundach od uruchomienia. Poniżej zdjęcia. Ten po lewej oryginalnie zamontowany, po prawej zakupiony.
    Mecedes A140 W168 - opóźnione ładowanie akumulatoraMecedes A140 W168 - opóźnione ładowanie akumulatora
    I jeszcze regulatory:
    Oryginał (nieczytelne niestety oznaczenie):
    Mecedes A140 W168 - opóźnione ładowanie akumulatora
    I kupiony:
    Mecedes A140 W168 - opóźnione ładowanie akumulatora
    Pozdrawiam!

    0