Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.

rubens 25 Mar 2018 12:22 2364 46
  • #1 25 Mar 2018 12:22
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ford Focus II FL 2009 1,6 74KW DURATEC 16V
    Przy przebiegu około 105 000 założono instalację LPG ( jakieś 4 lata temu), obecnie przebieg około 185 000 km.
    Podczas montażu LPG, zakład instalujący miał dobrać optymalną instalację do tego auta ( marka nie miała znaczenia, auto kobiety ( instalacja miała być bezproblemowa )).
    Zakład zaoferował instalację Elpigaz w konfiguracji:
    -sterownik Stella Elisa
    -reduktor / parownik Drago
    -wtryskiwacze Stella I-plus Arco
    -filtr fazy lotnej Valtek 97
    Założyli, i już podczas jazdy do domu okazało się, że wywaliło błąd - jak się okazało za małe ciśnienie gazu, poprawili i przez jakieś 5-10000 km jakoś to działało.
    Generalnie nigdy nie udawało się przejeździć autem bezproblemowo tych przysłowiowych 15000 km między przeglądami.
    Obecnie jak po raz kolejny coś pogrzebali, skasowali kasę i nie przyniosło to poprawy powiedziałem dosyć - grzebię sam.

    Generalnie problemy z LPG:
    -czasami gaśnie przy dojeżdżaniu do świateł
    -potrafi zgasnąć przy jeździe np. na drugim biegu
    -przy zrzuceniu biegu obroty potrafią spaść do wartości bardzo małej ( na granicy zgaśnięcia) - po takiej akcji wyrzuca Check Engine


    Jakieś 10000 km temu stwierdzili, że powodem problemów są luzy zaworowe.
    Oddałem auto do mechanika który po zrzuceniu pokrywy stwierdził, że w tym silniku luzy regulowane są hydraulicznie i nie ma potrzeby ich regulować).
    Jakieś 2000 km wymieniono świece i przewody zapłonowe ( świece dostały przebicia na izolatorach) wg. gazowników powodem były przewody wysokiego napięcia ( ściema?).

    Zrobiłem test:
    Odczyt błędów:
    -Kod: P0133 - Przełączanie sondy HEGO następuje zbyt wolno.
    -Kod: P0420 - Sprawność katalizatora poniżej wartości granicznej (rząd 1)

    Wykasowano błędy, żona pojeździła tydzień na PB ( około 600km), komputer auta nie pokazał żadnych błędów, po uruchomieniu LPG ( po przejechaniu jakiś 200 km) pojawiły się błędy:
    -Kod: P0133 - Przełączanie sondy HEGO następuje zbyt wolno.
    -Kod: P0420 - Sprawność katalizatora poniżej wartości granicznej (rząd 1)

    Podłączam się pod komputer Forscanem i odczyty z obydwu sond lambda wyglądają na prawidłowe, jakiś rok temu wymieniałem drugą sondę lambda na nową ( Bosch) która faktycznie była uszkodzona.

    Dziwne, że podczas jazdy na PB nie ma żadnych błędów, auto jeździ jak marzenie.
    Na LPG wyrzucane są błędy komputera....
    Zakład montażu instalacji, mimo iż polecany, okazał się niekompetentny i nie jest sobie w stanie poradzić z problemem.

    Zacząłem sam przyglądać się instalacji i co stwierdziłem:
    -w reduktorze wychodzą bokiem uszczelki i z niego cieknie (ciekło już wcześniej - panowie podczas kilku przeglądów tego nie widzieli -dokręcałem kiedyś śrubki i jakiś czas było dobrze, teraz jak uszczelki wyszły bokiem ( sparciała guma) - nawet nie będę próbował ich dokręcać.
    -zamawiam nowy reduktor, bo nie wiem, czy coś nie jest popękane, jeśli podczas montażu zestawu naprawczego okazało by się, że jednak tak, to żona nie miała by czym jeździć do pracy




    -w instrukcji od reduktora napisane jest, że trzeba momentem 6 Nm dokręcać śruby, panowie nigdy tego nie robili ( jak kiedyś im zwróciłem uwagę, że się poci - usłyszałem - pan sobie dokręci, albo proszę przyjechać, my to zrobimy) na co ja - ale w książeczce jest napisane, że sprawdzaliście wycieki itp. więc jak to jest?
    -dzisiaj wyzerowałem błędy kompa, zrobiłem autokalibrację gazu i zanim przyjdzie nowy reduktor ( będę sam wymieniał) żona przejeździ jakieś 600km i zobaczymy jak będzie
    -przy okazji wymiany reduktora wymienię wkład filtra fazy lotnej i zrobię jeszcze raz Autokalibrację ( nie, wiem czy jest to normalne ale autokalibracja na postoju trwała prawie 45 min - już miałem sobie dać spokój - mało mi noga nie odpadła)

    Teraz pytania do Was:
    -dysze gazu mam zielone ( niby dobrze dobrane, ale ElpigazN pokazuje, że są nieco za duże)- zmienić na mniejsze, czy zostawić ( może profilaktycznie kupić nowe - może te się rozkalibrowały)
    -filtr fazy lotnej to Valtek 97 - mam założony filtr 54x42x17 - w sprzedaży są 54x42x18 - uszczelnienie jest na oringu, więc podejrzewam, że wymiar 18 nie będzie miał znaczenia
    -wkład filtra fazy ciekłej ma zmierzone wymiary: 31x20x10, w sieci znalazłem wymiary - 31,5 x 20,5 - rozumiem, że są zamienne?
    -nie podoba mi się ciśnienie z reduktora, w programie ustawione jest 0,95 a odczyty z ElpigazN są na poziomie 1,2-1,4, więc chyba nieco za dużo jest ustawione
    -obroty na biegu jałowym silnika na PB są na poziomie 770-800 i podobne są na LPG - czy jest możliwość podniesienia obrotów na LPG np. na 900?
    -przy wymianie reduktora zamierzam osłonić czujnik temperatury parownika i gazu Armaflexem ( czy to ma sens)
    -co zrobić z sondą lambda? - Forscan pokazuje z niej odczyty, reaguje ( jak na moje oko) dosyć szybko - mogę podpiąć oscyloskop i to zweryfikować, czy ona może być przyczyną błędów katalizatora? Chyba, że katalizator kończy żywot ( tylko dlaczego na PB wszystko jest OK)
    Jak macie jakieś pomysły co jeszcze mogę sprawdzić, wymienić...
    Oczywiście filtry powietrza, olej itp. wymieniane są na bieżąco ( raz w roku lub co 15-tys).

    0 29
  • #3 25 Mar 2018 12:55
    Doktorr
    Poziom 34  

    Mieszanka na gazie niewłaściwa, skoro na benzynie błędy się nie pojawiają.

    0
  • #4 25 Mar 2018 15:52
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po wczorajszej autokalibracji zrobiłem dzisiaj około 30 km i na razie wszystko wydaje się być OK.
    Jutro żona rusza w "korki" Warszawskie to zweryfikujemy co i jak.
    Co do instalacji:
    -większość widać na zdjęciach, reduktor zamontowany jest w pionie pod filtrem powietrza, filtr gazu ( faza ciekła) skierowany jest do przodu auta
    Zdjęcia ( duża rozdzielczość):
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.1a.jpg Download (1.54 MB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.2a.jpg Download (1.63 MB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.3a.jpg Download (1.5 MB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.4a.jpg Download (1.56 MB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.5a.jpg Download (1.56 MB)

    0
  • #5 25 Mar 2018 15:54
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zrzuty z ElpigazN:
    To co mnie "dziwi" :
    -w okienku REDUKTOR jest 1,2 bar-a nie powinno być 0,95 bar-a, i w związku z tym odczyt aktualnego ciśnienia około 1,3 bara nie jest za dużo?
    Może trzeba zmniejszyć ciśnienie gazu z reduktora do około 0,95 - 1,1 bara?

    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.2.jpg Download (330.6 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.3.jpg Download (410.13 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.4.jpg Download (211.18 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.5.jpg Download (219.27 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.7.jpg Download (210.69 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.8.jpg Download (220.55 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.9.jpg Download (200.34 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.10.jpg Download (196.8 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.11.jpg Download (177.68 kB)
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.12.jpg Download (268.77 kB)

    0
  • #6 25 Mar 2018 21:01
    Arton
    Poziom 14  

    Co do luzów zaworowych to nie ma tam hydrauliki. Luz ustawia się wymieniając cały popychacz. Tylko duzo roboty przy tym , wałki do wyjęcia.

    0
  • #7 25 Mar 2018 22:15
    szachu41
    Poziom 12  

    Witam

    Cytat:
    Oddałem auto do mechanika który po zrzuceniu pokrywy stwierdził, że w tym silniku luzy regulowane są hydraulicznie i nie ma potrzeby ich regulować).


    Kompletna bzdura. Ustawia się je wymieniając płytki (a właściwie to szklanki z tym, że nie hydrauliczne). Nie jestem gazownikiem (uważam że silniki spalinowe zostały stworzone do innego rodzaju paliwa), ale wg mnie: po pierwsze, zakładając gaz w tym aucie przy takim przebiegu powinno się najpierw ustawić luzy zaworowe; po drugie podobną sytuację miał mój znajomy w tym silniku - za mały parownik; po trzecie - zmień mechanika i gazownika :)
    Pozdrawiam

    0
  • #8 26 Mar 2018 09:43
    Doktorr
    Poziom 34  

    Jeżeli autokalibracja nie wystarczy to testery diagnostyczne w trybie obd w parametrach bieżących mają zakładki długoterminowa i krótkoterminowa korekta mieszanki .
    Trzeba przez ingerencję w mapę gazu doprowadzić do stanu aby te parametry były dla gazu zbliżone do wartości jakie pokazuje tester gdy silnik pracuje na samej benzynie.

    0
  • #10 27 Mar 2018 16:55
    psooya
    Poziom 37  

    Montaż tragedia o ile pamiętam w tym kolektorze są klapeczki więc wiercenie tylko w głowicy. Wtryski pojedyncze tylko i wyłącznie, kontrola luzów zaworowych bezwzględnie. Skoro już jest ta nieszczęsna listwa to wężyki dać fi 4mm nie fi 6mm bo to padaka straszna.

    0
  • #12 27 Mar 2018 17:39
    psooya
    Poziom 37  

    Nawet jak nie ma to nawiert 5cm od wtryskiwaczy przyspiesza problemy z zaworami.

    0
  • #14 27 Mar 2018 17:46
    psooya
    Poziom 37  

    A i D jest prawidłowy więc B i C pewnie też, tu gość miał łeb na karku.

    1
  • #15 30 Mar 2018 06:14
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dziękuję za odpowiedzi.
    Oczywiście żonie już pierwszego dnia wywaliło check engine.
    Dotarł do mnie nowy reduktor, w sobotę wymienię, zrobię auto kalibrację i zobaczę co będzie.
    Kolejność wtryskiwaczy jest taka jak powinna być ( A,B,C,D).
    Jeden z mechaników który oglądał auto zalecił aby przenieść króce od wtryskiwaczy gazu dalej od silnika - mniej więcej jak zaznaczyłem na zdjęciu.
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.w.jpg Download (1.94 MB)


    Co do luzów zaworowych - oddałem auto do mechanika z polecenia, rozmawiając z nim mówiłem, że w tym silniku ( prawdopodobnie ) luzy reguluje się dobierając szklanki popychaczy, rozebrał pokrywę i powiedział to co powiedział.
    Przy wymianie reduktora poszukam numeru silnika - może po tym numerze uda się ustalić jak jest z tymi zaworami.
    Pewnie skończy się telefonem do serwisu Forda, może oni po numerze silnika potwierdzą jak jest w rzeczywistości.
    Mam możliwość zmierzyć ciśnienie w cylindrach - może to będzie jakaś podpowiedź.

    Pytanie co do konfiguracji ElpigazN - w okienku konfiguracji w pozycji reduktor ustawić 0,95 bar-a a rzeczywiste ciśnienie na wolnych obrotach reduktora ustawić na 1,1 bar-a , czy w okienku 1,1 i rzeczywiste na 1,1 bar-a.

    Kolejna wątpliwość - zastanawiam się nad wymianą pierwszej sondy lambda - niby działa ale może profilaktycznie jednak kupić nową.

    Będę się odzywał na bierząco.

    0
  • #17 30 Mar 2018 08:20
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    przemek25l napisał:
    Nie przenoś wtryskiwaczy, im bliżej głowicy tym lepiej.
    Możesz przerobić przewody gazowe. Powinny być w miarę jak najkrótsze od reduktora do listwy.

    Czy skrócić też przewody listwa - kolektor?
    Nie wiem, jak działa listwa wtryskowa.
    Jeśli mogę zamienić wtyczki sterujące cewkami tak aby uzyskać jak najkrótszą drogę przewodu gazowego wtryskiwacz - króciec kolektora to bym to zrobił.

    0
  • #18 30 Mar 2018 08:45
    przemek25l
    Poziom 29  

    Przerób od reduktora do listwy bo on ma pewnie z metr długości jak nie lepiej. 😉

    Dodano po 6 [minuty]:

    https://www.google.pl/search?q=Focus+instalac...t5PaAhXMVSwKHdFtCfsQ_AUIESgB&biw=360&bih=512#
    Tutaj np widać że wtryskiwacze są jeszcze bliżej w kolektorze. Przewod gazowy od drugiej strony a nie przez cały silnik i zasilony od drugiej strony.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Listwa wtryskiwaczy to normalne cewki z tloczkami w środku. Ma się zgadzać 1zA 2zB 3zC itd. Więc jeżeli jest możliwość skrócenia to się to robi.

    0
  • #19 30 Mar 2018 09:02
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    przemek25l napisał:
    Przerób od reduktora do listwy bo on ma pewnie z metr długości jak nie lepiej. 😉

    Dodano po 6 [minuty]:

    https://www.google.pl/search?q=Focus+instalac...t5PaAhXMVSwKHdFtCfsQ_AUIESgB&biw=360&bih=512#
    Tutaj np widać że wtryskiwacze są jeszcze bliżej w kolektorze. Przewod gazowy od drugiej strony a nie przez cały silnik i zasilony od drugiej strony.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Listwa wtryskiwaczy to normalne cewki z tloczkami w środku. Ma się zgadzać 1zA 2zB 3zC itd. Więc jeżeli jest możliwość skrócenia to się to robi.


    Zastanawiam się nad jeszcze jedną opcją - jeśli listwa ma możliwość zamiany "lewej" z "prawą" przyłączy to przepiąłbym zasilanie gazem na prawą stronę, a map sensor na lewą stronę - wtedy można dać filtr przelotowy zamiast tego "puszkowego", wtedy długość przewodu była by krótsza o połowę.

    0
  • #20 30 Mar 2018 09:35
    przemek25l
    Poziom 29  

    Dokładnie tak choć odstojnik bym zostawił. Tam naprawdę dużo syfu potrafi się odłożyć, w szczególności gdy się zatankuje syf.
    Ja miałem od nowości tylko przelotowe nigdy problemu z listwą, ale nie tankuje się na stacjach no name..
    A nalatane już 115 tys km.

    0
  • #21 30 Mar 2018 09:36
    psooya
    Poziom 37  

    Ja w stelle wstawilem barracudy - jezdzi. Dysze kolektora jak najblizej w glowice. Ten silnik bo nie wiem ma zmienne fazy?

    0
  • #22 30 Mar 2018 10:11
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ostatnie przemyślenie - skoro listwa to cewki + dysze + wejście gazu i wyjście do mapsensora, to czym kierowali się instalatorzy tak plącząc przewody dysze - kolektor?
    Przecież aż się prosi aby podłączyć lewa dysza do lewego kolektora, skrajna prawa do prawego itp.
    Przewody były by krótsze, i byłby jakiś ład i porządek.

    0
  • #23 30 Mar 2018 10:25
    dare23
    Poziom 17  

    Ten silnik nie ma zmiennych faz rozrządu. Luzy zaworowe się ustawia jak już wcześniej koledzy wspomnieli.
    Ford Focus 1,6 II FL - Elpigaz - ogarnąć instalację LPG.

    0
  • #25 30 Mar 2018 11:36
    psooya
    Poziom 37  

    rubens napisał:
    Ostatnie przemyślenie - skoro listwa to cewki + dysze + wejście gazu i wyjście do mapsensora, to czym kierowali się instalatorzy tak plącząc przewody dysze - kolektor?
    Przecież aż się prosi aby podłączyć lewa dysza do lewego kolektora, skrajna prawa do prawego itp.
    Przewody były by krótsze, i byłby jakiś ład i porządek.

    Przewody muszą być równej długości - wg mnie to akurat dobrze jest zrobione co nie zmienia faktu, że ja nie montuje listw wtryskowych bo są niezgodne z prawami fizyki.

    0
  • #26 30 Mar 2018 11:47
    przemek25l
    Poziom 29  

    Skrajne podłącza się normalnie a dwa środkowe z reguły się krzyżują i jest najkrócej. Oczywiście przy listwie. Też jestem zwolennikiem osobnych ale tak jest prościej i mniej połączeń gdzie może być nieszczelność.

    0
  • #27 30 Mar 2018 11:50
    psooya
    Poziom 37  

    Ale czy twoim wyznacznikiem jest ilość połączeń czy coś innego ? Bo ja nie patrze na prostotę ani ilość połączeń tylko na prawa fizyki. Jeśli wiesz o czym piszę, wiesz dlaczego jesteś zwolennikiem pojedynczych wtryskiwaczy.
    BTW listwy EVO06 niby listwy a połączeń na tyle dużo, że po czasie niestety się listwa rozszczelnia.

    0
  • #29 30 Mar 2018 12:13
    psooya
    Poziom 37  

    Tak, już ich nie produkują, teraz zamieniłem je na barracudy....

    0
  • #30 30 Mar 2018 19:35
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wymieniłem reduktor na nowy - nie obyło się bez kłopotów:
    -instalatorzy słabo zamocowali reduktor ( był luźny) musiałem poprawiać
    -złącze gazu fazy ciekłej na wejściu do reduktora było nieszczelne, dobrze że był zapas przewodu to obciąłem kawałek rurki ( na szczęście mam obcinaczkę do przewodów hamulcowych) i z zestawu który był z reduktorem założyłem nową beczkę i złączkę i jest szczelne ( stara złączka i beczka były mega skorodowane)
    Rada dla "innych" - jak ktoś chce odkręcać reduktor ( np. do wymiany zestawu do regeneracji) warto mieć nową beczkę i złączkę.
    Autokalibracja trwała dosłownie minutę - na starym reduktorze trwało to aż 45 minut!!
    Wykonałem dla swojej ciekawości kilka razy Autokalibrację i za każdym razem trwała dosłownie chwilę i kończyła się sukcesem i zapisem parametrów.
    Czemu na starym reduktorze trwało to aż tak długo?
    Fabrycznie reduktor był ustawiony na około 1,05-1,1 bar-a, tak więc nic nie kombinowałem.
    Niestety nie ma róży bez kolców.
    Wygląda na to, że mój sterownik ( Stella Elisa) nie ma możliwości wykonania automatycznej rozszerzonej Autokalibracji ( zebrania automatycznie mapy benzyny i gazu).
    Mogę ręcznie korygować mapę gazu, ale na razie nie chcę tam nic mieszać.
    Pytanie - czy z tym sterownikiem mogę jakimś innym programem automatycznie zebrać mapę na benzynie i na gazie?

    0
  Szukaj w 5mln produktów